Feladatok

 

 

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

 

1. feladat

Csoportos, vagy páros megbeszélés alapján idézzék fel: volt –e nagyon jó, illetve nagyon rossz élményük egy iskolai kommunikációs helyzet kapcsán?

 

2. feladat

A CD mellékletben található Kommunikációs stílus kérdőív kitöltése alapján készítsenek stratégiát a hatékonyabb kommunikáció elérése céljából!

 

3. feladat

Fogalmazzunk ellenőrző könyvet! Adott pedagógiai céllal fogalmazzunk dicsérőt, intőt!

 

4. feladat

Tanulmányozzák a CD mellékletben található kommunikációs hálózatokat ismertető ábrát!

Melyik jellemző az iskolai szervezetre? Helyettesítse be a szereplőket az ábrán!

Hogyan lehetne másként (pl. ábraszerűen) megjeleníteni az iskola kommunikációs hálózatát?

 

5. feladat

Páros munkában gondolják át a Johary ablak működését különböző kommunikációs helyzetekben. ( baráti, párkapcsolati, kollegiális, tanári…)

Játsszon el a csoport számára egy bemutatkozást, mintha az első tanórán állna a tanulókkal szemben, majd elemezzék a bemutatkozás nyílt, vak és rejtett területeit.

 

6. feladat

Szituációs játék keretében játsszanak el két kommunikációs helyzetet, melyben egyenrangú, illetve egyenlőtlen a partnerek viszonya. (például: nem teljesítette határidőre az osztálynapló kitöltését)

 

7. feladat

Formálja meg rosszalló mondanivalóját egy szülővel, egy tanulóval és az igazgatójával folytatott párbeszédben.

 

8. feladat

Gyűjtse össze a csoport a pedagógus szerep legfontosabb társadalmi elvárásait és rangsorolja azokat.

Minden csoport egy képviselője alkosson újabb csoportot, amely a többiek előtt vitát folytat a rangsorokról. Az új csoport nyilvánosan jusson konszenzusra egy közös rangsor tekintetében!

 

9. feladat

Idézzük fel egyik kedvenc tanárunkat és fogalmazzuk meg: mi jellemezte a kommunikációját!

Megtehetjük ezt a legkevésbé kedvelt tanárunkkal kapcsolatban is.

 

10. feladat

Óralátogatás alkalmával elemezzék a látott kommunikációs helyzeteket, jellemzőiket:

·          Melyek voltak a gyerekek non-verbális üzenetei?

·          Melyek voltak a tanár non-verbális üzenetei?

·          Értelmezik-e a felek az üzeneteket? Reagálnak-e azokra?

 

11. feladat

Gyűjtsük össze: mi minden akadályozhatja egy üzenet pontos dekódolását? Hozzunk iskolai példákat a hibás értelmezésre!

 

12. feladat

Intézménylátogatás során tárjuk fel az iskola kommunikációs hálózatát. A vizsgálódás érdekében készítsünk interjút, vagy kérdőívet!

 

13. feladat

A CD mellékletben található diagnosztikus eszközök felhasználásával tárja fel egy intézmény ( lehet kisebb, nagyobb pedagógiai intézmény: óvoda, iskola, Nevelési Tanácsadó, Pedagógiai Szolgáltató) szervezeti jellemzőit, a működés erős és fejlesztendő pontjait. Csoportban elemezzenek egy-egy tipikus problémát és fogalmazzanak meg fejlesztési javaslatokat:

·          szervezeti légkör teszt

·          szervezeti kultúra teszt

·          motivációs légkör teszt

 

14. feladat

A CD mellékletben található eszközök segítségével egy csoportban lezajló vita kapcsán megfigyelőként azonosítsák a csoporttagok kommunikációs stílusát, a vita szereplőit, majd beszéljék meg az vitában résztvevők és a megfigyelők tapasztalatait.

·          szerepek a szervezetben

·          a csapat szereplői

·          a csoporttagok kommunikációjának típusai

 

15. feladat

A CD mellékletben található eszközök segítségével gondolja át kommunikációjának jellemzőit, majd páros interjú keretében kérjen visszacsatolást egy csoporttársa tapasztalatairól.

·          kommunikációs stílus kérdőív

kommunikációs hatékonyság ellenőrző lap