4. Szervezeti kultúra (Golnhofer Erzsébet)

 

4. 1. Mi a szervezeti kultúra?

 

A szervezeti kultúráról sokan, sokféleképpen írtak, s ma már szinte divat-kifejezésnek számít. Antropológusok, szociológusok, szervezetfejlesztő szakemberek különféle és gyakran többértelmű definíciót alkottak. A hetvenes évek közepén, végén nagy hatást gyakorolt Greenfield szervezeti kultúra értelmezése. Elutasította azt a nézetet, hogy a szervezetek, az oktatási intézmények csak realitások, hiszen a szervezeteket különböző emberek különféle kölcsönkapcsolatokkal, értékekkel, érzésekkel alkotják. Érvelése szerint a szervezetek megismerése kapcsán azt kell megérteni, hogy a szervezet tagjai miképpen értelmezik azt a világot, amelyben dolgoznak (Greenfield (1975, 71. id. Watson, 1994, 51-52. ). Felfogásának terjedése felerősítette azokat az értelmezési törekvéseket, amelyekben a szervezetek, mint egyedi kultúrák jelentek meg. (Vö.2.1. fej.) A kultúra kifejezést egyre inkább a szervezeteket összetartó értékekre, gondolkodásmódokra, elvárásokra, attitűdökre, normákra, viselkedésmintákra kezdték használni (Golnhofer, 2001). A fenti felfogás hatására a szervezetek olyan mentális képződményként jelentek meg, amelyeket az emberek együttesen hoznak létre és elképzeléseik alapján tartják fenn. „A szervezeti kultúra értékek, attitűdök, szokások, hiedelmek, vélekedések összetett (akár belső ellentmondásokat is tartalmazó) rendszere, amely a megfigyelő számára különböző (felszíni, látható és rejtett, közvetett) szinteken tapasztalható meg”. (Kovács, 2002, 31. )

A fenti értelmezést a nyolcvanas évek elejétől az oktatásmenedzsment hatására széles körben kezdték alkalmazni az oktatási intézmények, így az iskolák világára is. Legtöbb szakember a szervezeti kultúrát többrétegű jelenségként fogta fel, amely tartalmazza a szervezet tagjai által hangsúlyozott filozófiát, azokat az utakat, módokat, ahogyan a szervezeti filozófiák mindennapi gyakorlattá válnak, az iskola működésében érdekeltek értékeit, normáit, egymásra hatásukat, a személyközi kapcsolatok sajátosságait, az iskolában élő legendákat, történeteket, látható és láthatatlan megnyilvánulásokat. Az iskola ebben a megközelítésben egyfajta kulturális interpretáció, kulturális értelmezés, értékek, szimbólumok összessége. A kultúrát a szervezet (az iskola) tagjai teremtik meg, de nem légüres térben, hiszen hatnak rájuk az adott társadalmi kultúra értékei, normái, viselkedésmintái.

Minden iskolának van valamilyen egyedi szervezeti kultúrája, amelyeket az iskolában tevékenykedők egyéni értékei, tapasztalatai határoznak meg, és az a mód, ahogyan együttműködnek, valamint az, hogy milyen nyomokat hagynak tevékenységükkel (Beare, 1998, 191. ). Az iskolákban sajátos módon végeznek bizonyos tevékenységeket, sajátosan reagálnak problémákra, ennél fogva az iskolák belső világának megértésénél érdemes, hasznos figyelembe venni az iskolák szervezeti kultúrájának jellegzetességeit.