4. 2. 1. A Harrison-féle modellek

 

Harrison amerikai szervezetpszichológus által kidolgozott szervezeti modellt az angol Handy fejlesztette tovább, s ma már számos iskolára vonatkozó kutatásban, gyakorlati fejlesztő munkában alkalmazzák a szervezeti kultúra megértésére. Négyféle kultúrát különböztettek meg, amelyeket a görög mitológiából vett istenalakokkal is jellemeznek: Klub kultúra – Zeusz; Szerepkultúra – Apolló; Feladatkultúra – Athéné; Személyiség kultúra - Dionüszosz[1]. Röviden tekintsük át ezek jellegzetességeit!

 

Klub kultúra – Zeusz

E kultúra sajátosságait egy pókhálóval lehet leginkább érzékeltetni (1. ábra). Középpontban áll a vezető, a vezetői testület, amelyet körbevesznek az érdekek, kapcsolatok, a befolyások koncentrikus körei. Minél közelebb van valaki a „pókhoz”, annál nagyobb a befolyása. Ez a szervezet úgy működik, mint egy klub, amelyik a vezető köré tömörül, a bizalomra és a kommunikációra épül. A szervezetet a vezető saját személyiségének kiterjesztéseként értelmezi. A vezető elvileg mindent megtehet az intézményben, s gyakran meg is tesz. Így vannak olyan klubkultúrák, amelyek diktatúrába torkolnak. A klubkultúrák a személyiségekben gazdag kultúrák sorába tartoznak, igen izgalmas helyek, különösen, ha valaki beletartozik a klubba és osztozik a „pók” elképzeléseiben, értékeiben. Veszélye a központi figura dominanciájában van. Gyakran jönnek létre ilyen kultúrák kis iskolákban, új iskolák alapításakor, vagy ha egy intézmény válságba jutott, s át kell szervezni.

 

1. ábra: Klub kultúra: a pók

 

Szerepkultúra - Apolló

Ebben a felfogásban a szervezet szerepek és munkakörök halmaza, amelyekben a különböző szükséges tevékenységeket logikus, szabályozott módon kapcsolnak egybe. A szervezet egy olyan konstrukció, amelyet egy oszlopos görög templomhoz lehet hasonlítani. Az oszlopok egy-egy beosztást és foglalkozást jelölnek (2. ábra), amelyeknél mindig fel lehet tüntetni, hogy a szervezetben ki az, aki aktuálisan betölti az adott szerepet. Ha változnak a szervezet prioritásai, akkor a szervezet újra osztja a szerepeket és a felelősségeket, s ezekhez hozzárendeli az új embereket. A szervezet struktúrája, kommunikációja és az eljárási utak szabályozottak, formalizáltak, így kevés benne az esetlegesség. Vezetettség, kiszámíthatóság,  rutinszerű működés jellemzi. Főként stabil, változatlan feladatok esetében alakulnak ki ilyen szervezeti kultúrák, s ehhez köthető egy lényeges hátrány is, ti. az ilyen szervezetek nehezen reagálnak a változásokra.

 

 

2. ábra: Szerepkultúra – a görög templom

 

Feladatkultúra - Athéné

A szervezetek gyakran kerülnek olyan helyzetbe, hogy változó igényekre kell eredményesen reagálni, s ezt úgy oldják meg, hogy a feladatokhoz rendelik az erőforrásokat és a hozzáértő emberek csoportjait. E szervezeti modell alapelve: a feladatokhoz a feladatok által igényelt személyek kerüljenek. Ezt a megoldást a koordinátorrendszer egyenesei által behálózott hálóval szokták ábrázolni (3. ábra). Sok, saját területén kompetens embernek ez a kedvenc szervezeti modellje, hiszen hozzáértő emberekkel osztozhatnak a feladatokon, konstruktívan együttműködhetnek, új meg új feladatokkal szembesülhetnek. Mindennek ösztönző hatása növeli a szervezet eredményességét is. Általában ez a kultúra kevésbé hierarchikus jellegű, inkább barátságos. Leggyakrabban a fejlődő szervezetekben jelenik meg, ahol új és új problémákat kell megoldani. Az izgalmat, kihívást jelentő feladatok elkötelezettséget, önbizalmat igényelnek a tagoktól.

 

 

3. ábra: Feladatkultúra – a háló

 

Személyiségkultúra - Dionüszosz

Az előző három szervezeti kultúrában a szervezet céljaihoz keresik a megfelelő embereket, míg ebben a megközelítésben a hangsúly az egyéneken van, a szervezet az egyének képességeire épül. A személyes képességek érvényesülését csak minimális mértékben korlátozzák szervezeti tényezőkkel. Csillagkonstellációval szokták szemléltetni a jellegzetességeit: együtt vannak a csillagok, de önálló pályán mozognak (4. ábra). Ezt a kultúrát nehéz hagyományos módon működtetni, ti. mindegyik szakembernek megvan a saját „hűbérbirtoka”, a vezetők alig rendelkeznek formális ellenőrzési lehetőségekkel a szakemberek munkáját illetően. A legfőbb érték a szaktudás, a szakértői hatalom. Azokban a szervezetekben él ez a kultúra, ahol az egyéni képességeknek kiemelt szerepe van.

 

 

4. ábra: Személyiségkultúra: a csillagkonstelláció



[1] A Harrison-féle modelleket a következő munkára támaszkodva mutatjuk be: Csapó – Csécsei, é.n. F-23-F-30.