5. 10. Módszerek a segítők segítésére: mediáció, szupervízió

 

A segítők – gondolhatunk itt a pedagógusokra, a kortárssegítőkre egyaránt – segítése alapvetően fontos annak érdekében, hogy megtarthassák a mentális egészségüket, a kiégést megelőzhessék. A kiégés kialakulásáért egyrészt az egyén jellemzői, másrészt a munkaszervezet egyes jellemzői tehetők felelőssé, éppen ezért a megelőzésnek az intézményi szinten is meg kellene jelennie. A megelőzésben nagyon nagy szerepe van a pedagógusok megfelelő konfliktuskezelésére, melynek egyik kiválóan alkalmazható módszere a mediáció; a munka során szerzett élmények feldolgozására pedig a szupervízió módszere szolgálhat. (Az iskolai konfliktusokkal még részletesebben foglalkozunk a 6.3. fejezetben.) Sajnos ezen módszerek alkalmazása – anyagi okok miatt – jelenleg még nem elterjedt a közoktatás intézményeiben.

A mediáció leegyszerűsítve a közvetítéses konfliktuskezelést jelenti, melynek eredményeképpen a konfliktusok hatékonysága növekedhet és a konfliktus fogalmának minősítése is megváltozhat. Fontos, hogy a konfliktusban részvevők tisztában legyenek azzal, hogy a konfliktusok konstruktív szerepet is kaphatnak a társadalmi – társas viszonyokban, hiszen a konfliktusok nyitottá válása és kezelése révén a mozdulatlanság állapota megszűnik, és új lehetőségek nyílhatnak a konfliktusos helyzet megoldására. Barcy Magdolna és Szamos Erzsébet (Barcy és Szamos, 2002) szerint a mediációs tevékenység elemei a következők:

 

·          Az egyezkedést segítő technikák alkalmazása;

·          A probléma megfogalmazása;

·          Az álláspontok közelítése;

·          Az egyezkedés folyamatának lépésekre bontása;

·          Az empatikus kommunikáció fejlesztése;

·          Alternatív megoldások keresése;

·          Közös cél kialakítása;

·          A beszűkülés, bizalmatlanság, merev attitűdök kialakulásának megakadályozása.

 

A mediációban mindig van egy semleges harmadik fél, a mediátor, aki segít egyrészt tisztázni a konfliktust, másrészt pedig segít mindkét fél számára elfogadható megoldást találni. Nagyon fontos, hogy a mediátor nem ítélkezik és nem is oldja meg a problémát a felek helyett. A mediátorral szemben számos követelmény fogalmazódik meg, így például az objektivitás; a támogató viselkedés; az ítélkezés elkerülése; a hatékony kommunikálás. Mindehhez szükséges – többek között – a figyelem, a kapcsolatteremtő készség, a határozottság, a segítőkészség, a problémamegoldó készség, a jó előadókészség.

A mediáció az iskolában is jól alkalmazható mind a diákok egymás közötti, mind a tanár-diák, sőt tanár-szülő konfliktusban. Esetlegesen, amennyiben van rá lehetőség, akár diákokat is ki lehet képezni mediátornak, így még inkább aktív részesei lesznek a konfliktuskezelésnek.

Az iskolai mediációs konfliktuskezelési programnak szemmel látható haszna van, hiszen:

 

·          Csökkenek a vitában résztvevők negatív érzelmei;

·          Megtapasztalják a felelősség érzését

·          Az iskolában kevesebb időt kell fegyelmi ügyekkel és problémamegoldással tölteni

·          Javul az iskola légköre.

 

Mint minden szakembernek, a pedagógusoknak is szükségük van arra, hogy elrendezzék magukban mindazokat az aspektusokat, melyek fontosak a segítő tevékenységükben, szerepük lehet az eredményességben. Ilyen például a segítésben részt vevő egyéb intézmények és a szakember kapcsolata hozzájuk; a szakember saját személyisége, személyes, szociális története; anyagi, technikai és módszertani eszközök; maga a kliens.

A szupervízió[1] olyan tanácsadási forma, amelynek központjában a dolgozó, hivatását gyakorló ember áll. A szupervízió a szakmai interakció és a szakmai személyiség problémáira és konfliktusaira reflektáló tanulási folyamat, amely folyamatjellegű. Csak akkor beszélhetünk szupervízióról Bagdy Emőke (Bagdy és Wiesner, 2005) szerint, ha rendszeres időközönként kerül sor ezekre az ülésekre.

A szupervízió nem az esetre orienálódik, hanem az esetben résztvevőkre, az úgynevezett szupervizált személyre. A szupervízió fő működési elemei az önreflexió, a szupervízor (a szupervíziót vezető személy) reflektív jelenléte. A szupervízióban eseteken keresztül lehet megfigyelni az esethozó problémáira, arra keresik a választ, hogy az adott eset miért jelent problémát a szupervizált számára. A csoport és a szupervízor kérdésekkel, visszatükrözéssel segítik a helyzetben betöltött szerepét felismerni. A szupervízió nem abban segít, hogy az esetet hozó hogyan oldja meg az esetet, hanem hogy felismerje azt, hogy miért reagál így, hogyan lehetne másképpen átélni az esetet, s mi akadályozza, illetve mi segítené őt abban, hogy képes legyen változtatni. Szupervíziót csak szakképzett szakemberek vezethetnek.

A szupervízió formáit tekintve négy típust lehet megkülönböztetni. Lehet egyéni, melynek során gyakran a személyes témák is elkerülnek. Az egyént mint identitást tárja fel a szupervízió, és segít abban, hogy alakítsa önmagához, a világhoz, az emberekhez való viszonyát.

Csoport szupervízióról akkor beszélünk, amikor általában azonos szakterületen dolgozók, vagy a hierarchia azonos szintjén lévők vesznek részt a csoportos megbeszélésen. Ennek a munkaformának az a nagy előnye a szupervizált számára, hogy a csoport érzelmi reakcióik általában azonosak, és a csoporttagok nem állnak munkakapcsolatban egymással.

A teamszupervízió során a csoportot egy adott szervezeten belül együttműködő munkatársak alkotják. Általában ebben az esetben a szupervízió arra is irányul, hogy a kollégák együttműködési készségét javítsa, illetve rendezze a munkatársak egymás közötti és az intézményhez fűződő viszonyait. Ilyen teamszupervízió lehet például egy tantestületi csoporttal.

A szervezeti szupervízió nemcsak a belső kooperációt akarja erősíteni, hanem kifelé a munkahely legitimációját is célozza. A szervezeti szupervízió jellegzetessége az, hogy egyidejűleg rendezi a munkatársak egymás közötti, illetve a külső partnerekkel kapcsolatos, a szervezethez fűződő viszonyait. 



[1] http://www. coach. hu/kinalat-szupervizio. html letöltés ideje: 2006. április 23.