Gyermek- és ifjúságvédelmi felelős:
Pedagógiai szakmai szolgáltatás:
Sajátos
nevelési igényű gyermek:
Utazó gyógypedagógiai hálózat:
Diákközgyűlés: évente legalább egy
alkalommal kötelező megszervezni, itt áttekintik a gyermeki és tanulói jogok
helyzetét, érvényesülését, illetve a házirendben meghatározottak végrehajtásának
tapasztalatait.
Diákönkormányzat: a tanulók érdekeinek
képviselete a közoktatási intézményben. A döntési hatáskör mellett egyetértési,
kezdeményezési, véleményezési és javaslattételi jogokkal is rendelkezik.
Fejlesztő pedagógus: olyan speciális
szakember, aki ismeri a fejlődés és fejlesztés főbb elméleti koncepcióit, a
személyiség és az értelmi fejlődés életkori és individuális jellemzőit, a
tanulási nehézségek pszichológiai és pedagógiai diagnosztikai eljárásait.
Elsődleges feladata a teljesítményzavaros gyermekekkel való foglalkozás, a
diagnosztizálás, a speciális szakemberekkel való kapcsolatfelvétel és
együttműködés.
Gyermek- és
ifjúságvédelmi felelős: feladata az iskolai általános és speciális gyermekvédelmi
munka koordinálása, tanácsadás, együttműködés más segítő szolgálatokkal.
Integrált nevelés: a sajátos nevelési
igényű gyermekek ép gyermekekkel történő együttnevelése és -oktatása, melynek
többféle típusa van (részleges, teljes, rideg stb.)
Iskolapszichológia: az iskolai
pedagógiai munkát segítő pszichológiai szolgálat.
Iskolapszichológus: az iskolában dolgozó
pszichológus, akinek feladata az oktatási intézmény minden tagjának pszichés
segítése, tanácsadás.
Kortárssegítők: olyan fiatalok, akik
egy speciális képzést követően az egykorú partnereknek (osztálytársaknak,
barátoknak, kortársaknak) mellérendelt szerepből igyekeznek segítséget nyújtani
társaiknak.
Meditáció: közvetítéses
konfliktuskezelés, melynek során egy
semleges harmadik fél, a mediátor, segít tisztázni a konfliktust.
Nevelési Tanácsadó: feladata a
beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek problémáinak
feltárása, ennek alapján szakvélemény készítése, a gyermek rehabilitációs célú
foglalkoztatása a pedagógus és a szülő bevonásával, továbbá az óvoda
megkeresésére szakvélemény készítése az iskolakezdéshez
Pedagógiai
mentálhigiéné: egyaránt jelenti az iskolai munkában jelen lévő, megoldandó lelki
egészségvédelmet, a mentális egészség fenntartását szolgáló értékek
közvetítését, az ezt elősegítő magatartás, szokásrendszer kialakítását, a
pedagógus munka lelki egészségvédelmét.
Pedagógiai szakmai
szolgáltatás: e tevékenység körébe tartozik a pedagógiai értékelés megszervezése,
szaktanácsadás, pedagógiai tájékoztatás működtetése, továbbképzések szervezése,
tanulmányi és tehetséggondozó versenyek koordinálása.
Pedagógiai
szakszolgálatok: a szülő és a pedagógus nevelő munkáját segítik.
Feladataik: gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, fejlesztő
felkészítés, szakértői és rehabilitációs tevékenység koordinálása, nevelési és
továbbtanulási tanácsadás, logopédiai és konduktív ellátás és gyógytestnevelés
biztosítása.
Sajátos nevelési
igényű gyermek: az a gyermek, tanuló, aki a szakértői és rehabilitációs
bizottság szakvéleménye alapján testi, értékszervi, értelmi, beszédfogyatékos,
autista, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan
fogyatékos; pszichés fejlődés zavarai miatt a
nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott (pl. dyslexia,
dysgraphia, dyscalculia, mutizmus, kóros hyperkinetikus vagy kóros
aktivitászavar).
Szabadidő-szervező: az a személy a
közoktatási intézményben, akinek feladata többek között a tanórán kívüli
foglalkozások megszervezése, a tanulóközösség, a szülői szervezet programjainak
segítése, a szervezést segítő tájékoztatás nyújtása.
Szupervízió: olyan tanácsadási
forma, amelynek központjában a dolgozó ember áll, szakmai interakció, amely
értelmezhető a szakmai személyiség problémáira és konfliktusaira reflektáló
tanulási folyamatként
Tanári konzultáció: a pedagógus(ok) és az
iskolapszichológus előre egyeztetett időpontban a tanítványaikkal kapcsolatos
problémákat megbeszélik.
Utazó gyógypedagógiai
hálózat: feladata segítségnyújtás az integrációba belépő intézmények részére a
törvényi és pedagógiai feltételek megteremtése kapcsán; valamint konzultálás,
tanácsadás az integráltan oktatott gyermekek pedagógusainak.
.