A pedagógusok, a diákok, a szülők az iskolákat, mint intézményeket
alapvetően az ott folyó nevelő-oktató tevék
Ha elfogadjuk, hogy az
iskolák bonyolult, összetett térben léteznek, működnek, akkor ezt az
iskolák világának értelmezésekor, megismerésekor is érdemes érvényesíteni. Már
e rövid leírás is arra hívja fel a figyelmet, hogy az iskolák belső világának
megismerése, megértése valódi kihívás, amelyre egyetlen egy tudomány nem tud
eredményesen reagálni. Ezt a felismerést jelzik az elmúlt két évtized kutatásai
is, számos tudományterület kedvelt témája az iskolák belső világa:
szociológiai, pszichológiai, szervezetszociológiai, szervezetpszichológiai,
antropológiai kutatások foglalkoztak az iskolák belső világával, és napjainkban
növekvő érdeklődés tapasztalható a neveléstudományi kutatók részéről is e téma
iránt.
Az intenzívebb érdeklődés ellenére a pedagógiában nem
megszokott, nem széles körben használt kifejezés az iskolák belső világa.
Pedagógiai lexikonokban, kézikönyvekben címszóként nem, vagy ritkán szerepel,
inkább más címszavaknál található utalás rá. Általános értelemben az iskolák
belső világát többen a következő problémakörben írják le: az iskolákban mi történik, milyen eredménnyel, valamint azt, hogy a nevelésben-oktatásban érdekeltek miként
élik meg mindezt. Ezt a tág kérdéskört munkánkban az iskolákhoz, mint szervezetekhez kötve tárgyaljuk, ami azonban
nem jelent csak szervezetelméleti megközelítést. Célunk az, hogy segítsük megérteni az iskolák belső világát a
nevelésben-oktatásban érdekeltek (pedagógusok, tanulók, szülők) szemszögéből
döntően szervezeti és pedagógiai aspektusok alapján.
A szervezet (organisation) több
nyelvben a görög organon kifejezésből származik,
amely eszközt, szerszámot jelent. Az iskolák is felfoghatók tág értelemben
eszközként, hiszen az emberek azért hozzák létre őket, hogy segítsék más
emberek szocializációját, tanulását. Az iskolák ebben a megközelítésben oly
módon is leírhatók, hogy miképpen teljesítik alapvető funkcióikat (szocializáció, nevelés), hogyan működnek, mint szervezetek, milyenek az iskolán belüli viszonyok, mi
jellemzi az iskola és a környezet
kapcsolatát. Kiadványunkban természetesen nem törekedhetünk teljességre,
inkább az iskolákkal kapcsolatos szervezeti szemlélet kialakítására,
formálására, tudatosítására és egyes területeken a tudás elmélyítésére.
Milyen problémákkal,
témákkal foglalkozunk?
A rövid bevezető után az iskola belső világát értelmezzük,
majd az iskolák szervezeti sajátosságait tárgyaljuk, ezután részletesebben
foglalkozunk a szervezeti kommunikációval és a szervezetkultúrával, valamint az
iskolai munkát segítő személyekkel, intézményekkel. Ezeket követik azok a
részfejezetek, amelyek az iskola alaptevék
A kötet részfejezetei
önállóan és együtt is feldolgozhatóak. Minden részfejezet tartalmaz elméleti
tudást gyakorlati összefüggésben és az oktatók, hallgatók munkáját
segítő gyakorlatokat, feladatokat, valamint további tájékozódást segítő
szakirodalom listát. Arra törekedtünk, hogy az egyes részfejezetek közötti
kapcsolatokra is felhívjuk a figyelmet. A nyomtatott szöveget kiegészíti,
támogatja a CD.
Kötetünket jól
használható munkaeszköznek szánjuk.
Arra törekszünk, hogy olyan elméleti és gyakorlati eszközt adjunk kézbe,
amelyet a képzés során eredményesen lehet felhasználni egyéni és csoportos munkákban a képző intézményben folyó órákon, valamint
különböző iskolai és iskolákhoz kötődő terepeken.