1.1. A tömegiskola kialakulása és válsága

 

Tekintsünk vissza a nevelés történelmének legutóbbi 300 esztendejére! Ebben a fejezetben iskolának a kötelező iskolázás, a népoktatás, a polgárosult-polgárosuló iskolát tekintjük. Ennek több évszázadra tehető lassú kialakulása. A reformáció és ellenreformáció küzdelmei a „lelkekért”, a reneszánsz korszak tudás-eszménye, a társadalmak irányításában-fenntartásában érvényesülő művelt világi csoportok jelentőségének növekedése vezetett a XVII.-XVIII-XIX. század folyamán olyan intézményhez, melyet ma iskolának nevezünk, s látunk.

Felfogásunk szerint ez egy olyan új minőség a nevelés-oktatás (gyermekek és serdülők publikus intézményben tartása-fejlesztése-kiválogatása) történetében, mely más elemzésmódot igényel mint az elődök.

Az iskolának az intézményrendszer teljességéből való „kidolgozódására” modelleket fogalmaztunk meg – ezek szemléltetik a folyamat főbb szakaszait. Kidolgozódáson azt értjük hogy a család-rokonság-szomszédság s a hozzá tartozó egyházi közösség szerves egységéből, a középkori társadalom ünnepnapjainak és munkanapjainak füzérében érvényesülő kultúraátadás, értékközvetítés, a néprajz nyelvén a „belenevelődés” már nem volt elegendő.

A modernsége ezen iskoláknak nem csupán a mindenkire való kiterjesztés volt. Nem csupán annak felismerése, hogy iskolára mindenkinek, s a társadalom egészének is szüksége van. De mire is van szüksége?

A generációnak egy fedél alatt tartására, a közös morális parancsok és a legfontosabb szimbolikus javak elsajátítására? Erre még nem jött volna létre a modern, polgárinak tekinthető közoktatás!

Polgárinak nevezhetjük nemcsak azért, mert a nem-nemesi, polgári ivadékok számára is minden szűrő nélkül nyitott volt. Polgári abban az értelemben is, hogy benne felértékelődött a laikus (vagyis polgári) tudás közvetítésének a fontossága.

Tantervi paradigmaváltás megy végbe! Megszületnek a „modern” tantárgyak. Véget ér az iskolának az a protoszakasza, melyben az csupán a „vasárnapi tudás” közvetítésének szolgált időbeli és téri keretül. Megkezdődik a releváns, gyakorlatias tudás iskolai közvetítésének korszaka –, s ennek konok és példaadó reformere európai szinten Tessedik Sámuel.

Tessedik - és európai kortársainak - iskolájában a tantervi kánon rangjára emelkedett, „tananyaggá” vált megannyi, korábban gyakorlatiasan – a néprajz pontos fogalma szerint: belenevelődéssel – elsajátítható tudás. Hiszen az bizonyosodott be, hogy a belenevelődés nem hatékony azért, mert lassú, e „technológiával” nem behozható a gazdaság lemaradása (bizony, már akkor is erről volt szó!), nem elégíthető ki a modern gazdaság tudásigénye. Sőt az is beigazolódni látszott, hogy ez a tudás már elavult tudás a maga korában – a XVIII. század végén vagyunk! - modernnek tekintett mindennapi eligazodás számára. Tessedik gazdasági és pedagógiai reformizmusa, ennek erkölcsi, szakmai értéke megkérdőjelezhetetlen. Mégis meg kell közelítenünk a jelenséget úgy, hogy ezzel a modernizációs lépéssel, s kortársainak hasonló lépéseivel egy csapásra enyhén szólva presztízsvesztes lett mindaz a kultúra, melyet korábban a családi élet, a majorság környékén, úgymond a „libalegelőn” lehetett a maga természetes módján elsajátítani.

Kezdetét vette a világ „eliskolásítása”. S ez a folyamat 200 év alatt olyan „tökélyre” jutott, hogy voltaképpen delegitimált minden tudást, amit nem az iskolában lehet megszerezni. Most már nemcsak az erkölcsi-világnézeti üzenetek (s ennek nem csupán forrása, de közvetítési rituáléja is) kerültek a természetadta közösségeken kívülre, hanem a világban való eligazodás tudása és készségrendszere is megindult abba az irányba, hogy az iskola, mint a mesebeli kis gömböc mindet bekebelezze. Vagyis kialakulni látszott az a helyzet, hogy minden tudás forrása az iskola, illetve ennek Mestere, s az ő könyvei.

Az iskola fentebb vázlatosan bemutatott expanziója, kiterjeszkedése tehát fokról fokra az iskolán túli, az iskolán inneni világ, szakszóval a „nem-iskola” szféráinak, színtereinek mint illegitim szférának tételezéséhez vezetett.

Ezért gondolják sokan ma kritikusan: olyan irreleváns tudásokkal tölti meg az iskola a tanuló fejét, mely elvonja figyelmét, érdeklődését életkorilag, társadalmilag releváns tudásról, elfedi a megismerni-érdemes, ám az iskolában nem legitim valóságot

A jelenség átvezet a „nevelőoktatás” többévszázados tradíciójához, melyet a reformpedagógia a német filozófus-pedagógiaprofesszorról, Herbartról „herbartizmusnak” nevezett. Bár vannak mértéktartó, újrafelfedező, vagy éppen a filozófiai jelentőséget méltató elemzések, s apadóban az a XX. század elején létezett elemi indulat, mely az iskola „elkárhozását” egyenesen a „nevelőoktatás” komor és szigorú königsbergi professzorának tulajdonítaná, Herbart mégiscsak joggal jeleníthető meg úgy, mint az iskolát a nevelés jótéteményének abszolutizmusához vezető gondolkodót. Az iskola az a hely, ahol az Erény felkent, immár világi „papjai” képesek a rakoncátlan növendék, a mindenkori új generáció megregulázására, oktatására, majd vezetésére.

Vitathatatlan Herbart „érdeme” abban, hogy az (iskolásított) tudás közvetítése, az így felfogott tanulás, mint az értékek világába beavató egyetlen valamire való kognitív tevékenység az iskolaintézmény alapvető tevékenységévé vált, s minden más hatás, minden más impulzus zavaró, gátló, kiküszöbölendő, elkerülendő faktorrá.

Az iskolák számára kiadott előírások (adta ki légyen egyház, állam, a császárnő akár) különösen alkalmasnak tűntek – legalábbis kiadóik szerint – a „hivatalos” morál- és műveltségkép közvetítésére. Ezek a tantervek szabályozzák: mit is kell tanítani, miről is kell beszélni az iskolában. Olyannyira, hogy többnyire nem egyszerűen a kell-eket foglalták magukba ezen okmányok, de lehetett tartalmukat úgy értelmezni: mit szabad egyáltalán. S nyilván a többi az el nem ismert, alegális, illegális tudássá, ezúttal is alternatív kultúrává változott.

 

De van példa más útra is: a dániai iskolarendszer kialakulásában minden elemző annak időtálló organikus voltát emeli ki. Nem az erőt gyűjtő állam alakította ki szisztémáját, az iskolázás grádicsait, az alkalmazás és alkalmazkodás feltételeit, hanem a szabad dániai közösségek, ahogy mondani szokták „alulról fölfelé”. Innen eredeztetik a rendszer elevenségét, adaptivitását és társadalmi legitimitását. E rendszer divergens módon való fejlődése figyelemre méltó.

Az állam elismerte grádicsokon való előrehaladás mellett állami bizonyítványok kötelezettsége és ígérvénye nélkül valóságos „második iskolarendszerré” alakultak a népfőiskolák. Ennek alapító atyja a hosszú életet élt teológus-költő, Grundtvik. S miközben a népfőiskolák szabad közösségei behálózták az országot, a „hivatalos iskola” és „nem-iskola” között mindvégig érdekes, fontos, máig érvényes képződmények születtek, így a hivatalos iskola utáni Afterskole, nemkülönben a munka világába nehezebben - mondhatnám: saját ütemükben - illeszkedő fiataloknak az Ungdomskole (Fiatalok iskolája).

Ez utóbbira a közép-európai szemlélő hamarább tűzné az ifjúsági közművelődési intézmény címkét, hiszen a tanulócsoportok, kurzusok szabadak a belátogatást tekintve is, tematikájuk is az adott csoport, közösség érdeklődéséhez igazodik, s a projektszerű tanulási formák észrevétlenül oldódnak a helyi közösség számára hasznos már-már munkaszerű tevékenységbe Az Ungdomskole már-már nem-iskolaszerűen működik. Nem újonnan kellett kitalálni, hanem szervesen adódott a tradícióból. A kultúraközvetítés csarnokai ebben az esetben nem a (többnyire a társadalom egészének érdekei nevében fellépő) állam közbeiktatásával szolgálják a társadalmat: megőrizték a szerves kapcsolatrendszert. Ezért amikor iskolaként működnek, akkor sem igénylik legitimitásukhoz a hatalom intézményrendszerét, „néptől való leválás”, „elkülönbözés” rituáléit.