1.2. Cserkészek, pionírok, úttörők és társaik

 

A XIX. század vége új szükségleteket teremtett a nevelésben. A városiasodás megannyi bonyolult, olykor kedvező, olykor kedvezőtlen hatásegyüttesének érvényesülése közepette tette meg az iskola Európa-szerte történelmi útját a kötelező népoktatás, iskolarendszerré válás során.

Kialakult a diákéletnek az a világa, az az életérzése, melyről egyfelől a szegénységgel birkózó magyar faluval a háttérben Móra Ferenc fogalmazott megrendítő, hiteles vázlatokat elbeszéléseiben, másfelől Móricz, Kosztolányi, Karinthy, illetve Molnár Ferenc (utóbbi a Pál utcai fiúk sorsát megörökítve) kritikus, nem egyszer szatirikus írásaiban adott világos képet. A jeles kortársak is világosan látták: a rendszerré merevedésben ott rejlenek a feloldásra váró ellentmondások is. Az iskola egyre több időt követelt a gyerekektől, kamaszoktól.

Ne feledkezzünk meg arról a változásról sem, hogy a városiasodó településeken a munka világa már nem igényelte annyira a gyerekkezeket – a gyermekmunka XIX. század középi, legendásan zord világa lényegében visszavonult – még Közép-Európában is - a szegényparaszti világba. Egyúttal – ezzel szoros összefüggésben – igen sok társadalmi rétegben csökkent a család kohéziós szerepe. S ugyancsak e folyamatok függvényében haladt előre az un. szekularizáció, az egyházi és társadalmi élet korábban egészen szoros kapcsolatának, egybefonódásának lazulása.

Ám az így hegemón szerepbe kerülő iskola mégsem volt elegendő!

A városi gyermekbandák történetének mintegy száz esztendeje a hivatalos intézményeken kívül szerveződő, hol a társadalom átlagában elfogadott „jó” célokat (legalábbis „ártatlan” célokat) követő, hol társadalomellenessé, destruktívvá váló csoportok gyarapodásáról, gazdagodó folyamatról tanúskodik. S szól a történet arról is, hogy a konszolidált társadalom intézményei miképp kísérelték meg rendre „megszelídíteni” ezeket a kezdeményezéseket – váltakozó sikerrel.

E spontán csoportosulások nevelő hatása kétségbevonhatatlan. Olykor hatékonyabban szocializáltak és szocializálnak, mint a hivatásos nevelőintézmények.

A serdülőmozgalmak genealógiai mondája a század utolsó éveire esik. Szinte egy időben ajánlotta neveletlen „fiainak” egy amerikai tanító, hogy vele együtt játsszanak indiánosdit, pionirosdit. Egy tanító néni 1896-ban „farmerosdit” játszani javasolt diákjainak, egy-egy különleges magocskát küldvén haza a gyerekekkel, hogy ültessék el azokat, s figyeljék mi lesz, majd a termést együtt értékesítik. Ez az „eredetmondája” a 4H mozgalomnak. S ugyancsak a XIX. sz. utolsó éveiben egy New York-i iskola pályakezdő tanítójának ajánlotta gyóntatópapja, hogy rakoncátlan osztályát szervezze nagyszabású, az iskola falain túlnyúló szerepjáték szerint „köztársasággá”. Ez a „School city system” keletkezéstörténete.

Egy kaposvári tanító úr – a milenneumi hangulatban – „szittyásdit” játszani javasolt a gyerekeknek, Németországban „vándormadarak” kelnek útra. S 1912-ben az angol tábornok, Baden Powell érett formájában írja le a „Scoutism of boys”-t, azaz a „cserkészkedést” . Ő a korszellemnek adózva – a katonásdi játékát ajánlotta az ifjúság nevelésén fáradozók figyelmébe, s iskolán kívüli, természet-közeli civil mozgalmában látta a nevelésben bekövetkezett hiányokat pótolandónak. Gyakorlatias felismeréseit majd a XX. század eleji reformpedagógia pszichológiai (gyermektanulmányi) kutatási igazolják: az önmagát, önmaga létfeltételeit megteremtő, romantikával-titkokkal teli szervezetet működtető, alig idősebb fiúk vezetését elfogadó gyerek-személyiség boldogul majd a társadalom „dzsungelében” is. Nem véletlen, hogy a „katonásdi-játék” lett az iskolán kívül szerveződő gyerek- és serdülőmozgalmak alapformája.

A Gyermek Évszázada (ez a bizonyos huszadik) – ellentétben Ellen Key szelíd jóslatával – a konfrontációk, a háborúk évszázada lett. Az I. világháború után a cserkészet hamar militarizálódott.

A kettészakadó világ túlsó felén, a polgárháborúból ocsúdó Szovjet-Oroszországban ugyanerre a sorsa jutottak a „pionírok”, immár a lenini eszmék jegyében. A közéletnek, politikának háborússá váló törvényei közepette a gyerekek, kamaszok, fiatalok spontán csoportalkotási, csoportos szocializációs szükségleteinek durva kihasználására még szélsőségesebb példák is vannak, a nácik Hitlerjugendjére, az olasz fasiszták Balilájára gondoljunk. Jellemző, hogy a totális állam viszonyai közepette e szervezetek végképp elveszítik civil karakterüket, az állami intézményrendszer részeivé válnak, szervezetük formalizálódik, a kiscsoportok elveszítik eredeti szimbólumaikat.

Különleges idő e jelenségvilág elemzésére a II. világháborút közvetlenül követő időszak, majd elemzésre érett periódus a hatvanas évek vége, mikoris alig negyedszázaddal a II. világháború után jellegzetesen felerősödött a nyugati világban a fiatal generáció elfojtott törekvése egy szuverén ifjúsági világ létrehozására, a nagytársadalomból való harcos vagy békés kivonulás vágya. 1968 a diáklázadások éve. Megannyi társadalmi feszültség gyűlt össze a modernitás körülményei közepette, de ez a „megcsináljuk magunknak”, „nem kérünk a felnőttek által ránk kényszeríttet rendből” életérzése is összeolvadt abban az olvasztótégelyben, mely ezekben az években nemzedékké formálta – egy korabeli drámaíró darabcímével mondva – a „dühöngő ifjúságot”.

Új kultúra is keletkezett. Új zene, új zenei ideálok nagy időszaka ez. A művelődésszociológusok egyenesen arról beszélnek, hogy az „ifjúsági szubkultúra” világjelenséggé vált, olyan kulturális nyelvvé, melynek lényege a nemzedéki másságban rejlik éppen, a nemzedékek közötti kommunikáció elutasításán. Az ebben az időben Magyarországon, Kelet-közép-Európában a maguk merev kereteiből kivonulni kívánó fiatalok a táncház-mozgalmat, a népi kézművesség mozgalmát találják meg, kortárs-ideológusok „nomád nemzedéknek” nevezvén önmagukat – kifejezvén, hogy e sajátosságaikkal nem is olyan távoli öccsei, húgai ők a nyugati lázadóknak.