1. A hátrányos
helyzet fogalma, jellemzői
1.a. Karcsi
Kelet-Magyarország egyik falujában született, a család harmadik gyermekeként.
Apja, Péter, 25 éves, szakképzettsége, pék. Nem kap munkát, így munkanélküli
segélyből él. Karcsi mamája, Anna 22 éves. Hét osztályt végzett, szakmát nem
tanult, ő is munkanélküli. A család Anna nagymamájának szoba-konyhás házának
szobájában lakik, amin azonban osztozniuk kell Anna öccsével. Anna mamája a
konyhába húzódott. Az utóbbi időben Péter elhanyagolja a családját, és egyre
több időt tölt el a TV előtt vagy sógorával a kocsmában.
Milyenek
lesznek Karcsi esélyei az iskolában?
1.b. Bandi Győrben született.
Apja, László 29 éves számítógépes szoftver – fejlesztő mérnök,
magánvállalkozó. Anyja, Ágota, 26 éves
tanítónő, az egyik közeli általános iskolában dolgozik. Két és fél szobás lakásukat László és Ágota
szülei közösen vásárolták, hogy a fiatalok külön költözhessenek. A család
nyáron egy nagyobb baráti társasággal Horvátországban nyaralt.
Milyenek
lesznek Bandi esélyei az iskolában?
Az utóbbi években gyakran használjuk a „hátrányos helyzet”, „hátrányos helyzetű” kifejezést a hétköznapokban. Első látásra nem tűnik különösebben nehéznek valakit ezzel illetni, hiszen nyilvánvalóan olyan társadalmi helyzetet jelent, amelyben valaki valakihez képest „hátrányban” van, valamiben elmarad. Vagyis, a hátrányos helyzet ún. viszonyfogalom. E viszony-jellegből következik, hogy nincs abszolút értelemben vett hátrányos helyzet, hanem mindig csak a maga konkrétságában lehet meghatározni; előfordulhat, hogy egy gyermek az egyik országban nem tartozik a hátrányos helyzetűek közé, míg egy ugyanolyan körülmények között élő másik gyermek egy másik országban igen. Tudományok, elsősorban a szociológia foglalkozik azzal, hogy mely területeken, mennyivel, illetve kihez, mihez képest van valaki „hátrébb”, milyen az a társadalmi helyzet, szerep, amelyben őt hátrányosnak lehet, vagy kell tartani. Ami a hétköznapokban egyszerűnek látszik, az valójában nem az, főleg, ha a következmények ismeretében, felelősen kell dönteni róla. Nem jelentéktelen kérdésről van szó, hiszen sok országban, így hazánkban is, a hátrányos helyzetűek meghatározott anyagi vagy természetbeni juttatásokban, kedvezményekben részesülhetnek, s a pedagógiában is különleges bánásmód illeti meg őket. Példánkban, az elképzelt Karcsi és Bandi társadalmi helyzete között nyilvánvaló a különbség, mégis érdemes a részletekben elmélyedni, s elemzéssel megnézni, hogy mi is jellemzi e különbség valójában (1. táblázat).
Mutatók |
Karcsi |
Bandi |
Település |
Falu |
Megyeszékhely |
Régió |
Kelet-Magyarország |
Nyugat-Magyarország |
A
szülők iskolai végzettsége |
Apa: középfokú végzettség Anya: 7 osztály |
Apa: felsőfokú végzettség Anya: felsőfokú végzettség |
Kereseti,
jövedelmi viszonyok |
Munkanélküliség, segélyek, létminimum alatt |
Két aktív kereső, jó jövedelem |
Lakáskörülmények |
Rosszak: két helyiségben 7 fő |
Jók: három helyiségben három fő |
Tulajdonviszonyok |
Nincs saját tulajdon |
Saját, önálló ingatlan |
Szórakozási
viszonyok |
Szűk (kocsma, TV) |
Széles (külföldi utazás) |
Kapcsolatok |
Szűk: család, falu |
Széles: barátok, kollegák |
1. táblázat:
Karcsi és Bandi társadalmi helyzetének (státuszának) mutatói
A fenti összehasonlításból látszik, hogy Karcsi minden vizsgált mutató szerint hátrányban van Bandihoz képest. Karcsi szegény családba született.