1.  A hátrányos helyzet fogalma, jellemzői

 

 

 

Szamárfül: A hátrányos helyzet kifejezés használata a pedagógiában azért terjedt el, mert különös figyelemre, törődésre van szükségük azoknak a gyermekeknek, akiket ezzel illetnek. A társadalomnak, így az iskolának is felelőssége van abban, hogy a legszegényebbek, a  kulturális körülményeikben korlátozottak csoportjába tartozóknak a lehető legtöbb segítséget megadja ahhoz, hogy helyzetükön javítsanak. Pontosan kell tehát tudnunk azt, hogy kik tartoznak a hátrányos helyzetűek közé, mi alapján, milyen jellemzők ismeretében állíthatjuk valakiről ezt.       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.a. Karcsi Kelet-Magyarország egyik falujában született, a család harmadik gyermekeként. Apja, Péter, 25 éves, szakképzettsége, pék. Nem kap munkát, így munkanélküli segélyből él. Karcsi mamája, Anna 22 éves. Hét osztályt végzett, szakmát nem tanult, ő is munkanélküli. A család Anna nagymamájának szoba-konyhás házának szobájában lakik, amin azonban osztozniuk kell Anna öccsével. Anna mamája a konyhába húzódott. Az utóbbi időben Péter elhanyagolja a családját, és egyre több időt tölt el a TV előtt vagy sógorával a kocsmában.

Milyenek lesznek Karcsi esélyei az iskolában?

 

1.b. Bandi Győrben született. Apja, László 29 éves számítógépes szoftver – fejlesztő mérnök, magánvállalkozó.  Anyja, Ágota, 26 éves tanítónő, az egyik közeli általános iskolában dolgozik.  Két és fél szobás lakásukat László és Ágota szülei közösen vásárolták, hogy a fiatalok külön költözhessenek. A család nyáron egy nagyobb baráti társasággal Horvátországban nyaralt.   

Milyenek lesznek Bandi esélyei az iskolában?        

 

 

Az utóbbi években gyakran használjuk a „hátrányos helyzet”, „hátrányos helyzetű” kifejezést a hétköznapokban. Első látásra nem tűnik különösebben nehéznek valakit ezzel illetni, hiszen nyilvánvalóan olyan társadalmi helyzetet jelent, amelyben valaki valakihez képest „hátrányban” van, valamiben elmarad. Vagyis, a hátrányos helyzet ún. viszonyfogalom. E viszony-jellegből következik, hogy nincs abszolút értelemben vett hátrányos helyzet, hanem mindig csak a maga konkrétságában lehet meghatározni; előfordulhat, hogy egy gyermek az egyik országban nem tartozik a hátrányos helyzetűek közé, míg egy ugyanolyan körülmények között élő másik gyermek egy másik országban igen. Tudományok, elsősorban a szociológia foglalkozik azzal, hogy mely területeken, mennyivel, illetve kihez, mihez képest van valaki „hátrébb”, milyen az a társadalmi helyzet, szerep, amelyben őt hátrányosnak lehet, vagy kell tartani. Ami a hétköznapokban egyszerűnek látszik, az valójában nem az, főleg, ha a következmények ismeretében, felelősen kell dönteni róla. Nem jelentéktelen kérdésről van szó, hiszen sok országban, így hazánkban is, a hátrányos helyzetűek meghatározott anyagi vagy természetbeni juttatásokban, kedvezményekben részesülhetnek, s a pedagógiában is különleges bánásmód illeti meg őket. Példánkban, az elképzelt Karcsi és Bandi társadalmi helyzete között nyilvánvaló a különbség, mégis érdemes a részletekben elmélyedni, s elemzéssel megnézni, hogy mi is jellemzi e különbség valójában (1. táblázat).    

         

Mutatók

Karcsi

Bandi

Település

Falu

Megyeszékhely

Régió

Kelet-Magyarország

Nyugat-Magyarország

A szülők iskolai végzettsége

Apa: középfokú végzettség

Anya: 7 osztály

Apa: felsőfokú végzettség

Anya: felsőfokú végzettség

Kereseti, jövedelmi viszonyok

Munkanélküliség, segélyek,

létminimum alatt

Két aktív kereső, jó jövedelem

Lakáskörülmények

Rosszak: két helyiségben 7 fő

Jók: három helyiségben három fő

Tulajdonviszonyok

Nincs saját tulajdon

Saját, önálló ingatlan

Szórakozási viszonyok

Szűk (kocsma, TV)

Széles (külföldi utazás)

Kapcsolatok

Szűk: család, falu

Széles: barátok, kollegák

 

1.      táblázat: Karcsi és Bandi társadalmi helyzetének (státuszának) mutatói

 

A fenti összehasonlításból látszik, hogy Karcsi minden vizsgált mutató szerint hátrányban van Bandihoz képest. Karcsi szegény családba született.