1.2. A kulturális, szociokulturális hátrány

 

Mit jelent az, hogy kultúra?

Miként zajlik a kultúra tanulása?

Miért és miként eredményezhet a szülők iskolai végzettsége hátrányos helyzetet gyermekeiknek?

 

1.2.1. A kultúra fogalma, megjelenése

 

A kultúra részei az épített, alakított környezet, a szervezetek, az intézmények, a szellemi termékek, alkotások, a művészet, a sport, a szórakozás, a játék, a vallás, a jog, a termelő eszközök, a gazdaság, a technika, a nyelv. A kultúra része az, ahogy érzelmeinket megéljük és kimutatjuk, ahogy viselkedünk, és ahogy saját és mások viselkedéséről gondolkodunk, azt megítéljük. A kultúra része mindaz, amit értéknek, szépnek-csúnyának, jónak-rossznak  tartunk. Minden kultúrában vannak nemi, társadalmi szerepek, gondolkodási, cselekvési, döntési, kommunikációs minták. Az embereknek vannak fogalmaik a múltról, jelenről, jövőről, természetről és a társadalomról, az erkölcsről, az etikáról, a barátságról, a bűnről, a hivatásról, a kamaszkorról, az iskoláról, stb. E fogalmak és a fogalmak keletkezése is kultúrához kötött, s az is, ahogy az ember önmagához és az önmagán kívüli világhoz viszonyul. A 2. ábra Jéghegy-modellje azt mutatja, hogy vannak a kultúrában nyilvánvaló, jól látható elemek, s vannak olyanok, amelyek kevéssé vagy egyáltalán nem láthatóak, de alapot adnak és táplálják a „víz” feletti rétegeket. A Goldman-féle jéghegy-modell jól illusztrálja a kultúra összetevőit, megismerhetőségét. A modellben a jéghegynek a képzeletbeli vízszint feletti része mutatja a kultúra legfelsőbb rétegét, amelynek az ember tudatában van, akaratával tudatosan képes befolyásolni, módosítani, így idegen környezetben könnyen megtanulható, másolható. Megjelenési formái, az illem, a nyelv, a hagyományok, történelem és a viselkedési normák, stb. Ezzel szemben a jéghegy víz alá merülő 9/10-e a fiatalkori szocializáció során olyan mélyen rögzül egyéniségünkben, hogy annak még saját anyakultúránk esetében sem vagyunk tudatában egészen addig, amíg nem szembesülünk egy eltérő, idegen kultúrával. A reakcióink mögött meghúzódó kulturális hátteret tudatosan felidézni, vagy módosítani azonban még ekkor sem könnyű, legtöbbször mindössze arra ébredünk rá, hogy “valamilyen érthetetlen okból másképp gondolkodunk”, mint a más kultúrában nevelkedett társaink (www.interkulturalis.hu/pagesMO/Alapfog_jeghegy.html - 3k. Letöltés: 2006.április 21.).

 

 

               Tudatosság                                                                                         Érzelem

 

2. ábra: A kultúra jéghegy-modellje