Feladatok

 

1., 2., 3.

 

 

@ : elemző képesség, lényeglátás fejlesztése

: problémamegoldó gondolkodás, kreativitás fejlesztése

: kritikai gondolkodás, verbális képességek fejlesztése

" : logikai gondolkodás, szintetizáló képességek fejlesztése

J  : önismeret, együttműködési készségek fejlesztése

 

1. feladat 

Készítsen saját terminológiai kis szótárat a hátrányos helyzet, kultúra, szocializáció, stb. fogalmakról!

 

2. feladat  " ,

 

Készítse el az alábbi eszközök tetszőleges felhasználásával A hátrányos helyzetet meghatározó tényezők közötti összefüggések tábláját! Keresse meg az összetartozó szimbólumokat és a szövegeket, majd helyezze el közöttük a felkínált nyilakat, hogy az egyes elemek egymásra gyakorolt hatását kifejezze. Természetesen szabadon bővítheti a táblát más szimbólumokkal, szövegekkel, nyilakkal, ha azzal teljesebbnek érzi. A tábla elkészülte után szóban értelmezze azt!

 

 

3. feladat @, , , J

Az alábbi ábrán az egyes nemzetek, nemzetiségek elfogadottsága látható a többségi társadalom tagjainak véleménye alapján, egy 100 fokú skálán ábrázolva.

- Vizsgálja meg az adatokat a kulturális és földrajzi távolság alapján, valamint az egyéb – a szocializációt befolyásoló – történelmi, politikai körülmények hatását a vélemények alakulásában!

- Válasszon ki egy-egy nemzetet, nemzetiséget és képzelje el, hogy e csoportokhoz tartozó tanítványai kerülnek az osztályába! Vizsgálja meg, hogy hátrányos helyzetben lesznek-e e gyermekek, és ha igen, akkor az, miben áll! 

- Találjon ki stratégiát, eljárást a tanulói, tanári, szülői előítéletes gondolkodás leküzdésére!

Társadalmi Tükör (2004) 16. 7.

3. ábra: Diszfunkciók jelei a tanulónál és a családnál