2.1. A családi élet diszfunkcióinak hatása a személyiségre
Mit jelent az, hogy diszfunkció?
Melyek a családi szocializáció zavarai?
Melyek lehetnek a hátrányos helyzetnek, a halmozottan
hátrányos helyzetnek egyénre ható következményei?
A család a társadalom egyik legfontosabb egysége, az elsődleges szocializáció színtere. A családi szocializáció zavarai sajátos helyet foglalnak el a hátrányos helyzet kialakulásában. Azért foglalkozunk vele, mert ha a családban ún. pszichogén ártalmak érik a gyermeket, akkor annak később, óvodás, iskolás korban, vagy még később, a felnőtt életben súlyos következményei lehetnek. Pedagógiai szempontból különös jelentősége van ennek a kérdéskörnek, hiszen sok esetben a gyermek egyetlen esélye a pedagógus, az iskola figyelme és szakértelme, ahhoz, hogy a szocializációs körülményeiben mutatkozó ártalmak ellen védelmet kapjon, illetve, hogy sikerrel megbirkózzon a már kialakult következményekkel. A családi életben jelentkező diszfunkciók más szóval működési zavarok, a gyermek személyiségfejlődésében is diszfunkciókat eredményezhetnek. Az első és legfontosabb lépés ezek észlelése. A diszfunkciót kiváltó okok feltárása, a családdal való foglalkozás, a gyermek gondozása több szakember (pedagógus, pszichológus, szociális munkás) együttes munkájával valósulhat meg. (A pedagógus a tapasztalatait a 3. ábrán jelzettek alapján elemezheti.)
A személyes ambíciók, önérvényesítés,
céltudatosság kialakulatlansága, illetve elvesztése. Fel nem dolgozott gyermekkori élmények, kudarcok
sokasága, biztos fogódzók hiánya. Én-fejlődési zavar, alacsony személyiség-fejlettségi
fokon való megrekedés. Sodorhatóság, értékvesztettség. Az önbizalom hiánya, önértékelési zavar, a
reális önértékelés hiánya (túl magas, túl alacsony). Szorongás, belső bizonytalanság. Tanulási
motiváció hiánya, tanulási nehézségek gyakorisága, a hatékony tanulási
technikák elsajátításának elégtelen volta. Megküzdési stratégiák hiánya,
önszabályozás hiánya. A családi élet zavarai: szülők elvesztése,
betegségek, válások, családon belüli instabilitás, veszekedések,
agresszió. A szülők nem
megfelelő életmódja: negatív minta
a gyermekek számára (italozás, bűnözés, erőszak, munkanélküliség,
nyomasztó légkör). A szülői feladatok ellátatlansága, vagy nem
elégséges teljesítése: fizikai, érzelmi elhanyagolás, kommunikáció
hiánya, verés, bűnelkövetésre kényszerítés. A nevelési eljárások elégtelenek: verés, kínzás,
zsarolás, nemtörődömség vagy túlzott elvárások. A motiválás elmaradása: nem ösztönzik játékra,
tanulásra, feladatok elvégzésére.
3. ábra: Diszfunkciók jelei a tanulónál és a családnál