2.1. A családi élet diszfunkcióinak hatása a személyiségre

 

Mit jelent az, hogy diszfunkció? 

Melyek a családi szocializáció zavarai?

Melyek lehetnek a hátrányos helyzetnek, a halmozottan hátrányos helyzetnek egyénre ható következményei?

 

A család a társadalom egyik legfontosabb egysége, az elsődleges szocializáció színtere. A családi szocializáció zavarai sajátos helyet foglalnak el a hátrányos helyzet kialakulásában. Azért foglalkozunk vele, mert ha a családban ún. pszichogén ártalmak érik a gyermeket, akkor annak később, óvodás, iskolás korban, vagy még később, a felnőtt életben súlyos következményei lehetnek. Pedagógiai szempontból különös jelentősége van ennek a kérdéskörnek, hiszen sok esetben a gyermek egyetlen esélye a pedagógus, az iskola figyelme és szakértelme, ahhoz, hogy a szocializációs körülményeiben mutatkozó ártalmak ellen védelmet kapjon, illetve, hogy sikerrel megbirkózzon a már kialakult következményekkel. A családi életben jelentkező diszfunkciók más szóval működési zavarok, a gyermek személyiségfejlődésében  is diszfunkciókat eredményezhetnek. Az első és legfontosabb lépés ezek észlelése. A diszfunkciót kiváltó okok feltárása, a családdal való foglalkozás, a gyermek gondozása több szakember (pedagógus, pszichológus, szociális munkás) együttes munkájával valósulhat meg. (A pedagógus a tapasztalatait a 3. ábrán jelzettek alapján elemezheti.)  

Lefelé nyíl: Diszfunkciókra gyanakodjon a pedagógus, ha a családnál a következőket tapasztalja
Lefelé nyíl: Diszfunkciókra gyanakodjon a pedagógus, ha a tanulónál a következőket tapasztalja
 

 

 

 

 

 

A személyes ambíciók, önérvényesítés, céltudatosság kialakulatlansága, illetve elvesztése.

Fel nem dolgozott gyermekkori élmények, kudarcok sokasága, biztos fogódzók hiánya.

Én-fejlődési zavar, alacsony személyiség-fejlettségi fokon való megrekedés.

Sodorhatóság, értékvesztettség.

Az önbizalom hiánya, önértékelési zavar, a reális önértékelés hiánya (túl magas, túl alacsony).

Szorongás, belső bizonytalanság.

Tanulási motiváció hiánya, tanulási nehézségek gyakorisága, a hatékony tanulási technikák elsajátításának elégtelen volta. Megküzdési stratégiák hiánya, önszabályozás hiánya.

 

 

A családi élet zavarai: szülők elvesztése, betegségek, válások, családon belüli instabilitás, veszekedések, agresszió.

A szülők nem megfelelő életmódja:  negatív minta a gyermekek számára (italozás, bűnözés, erőszak, munkanélküliség, nyomasztó légkör).

A szülői feladatok ellátatlansága, vagy nem elégséges teljesítése: fizikai, érzelmi elhanyagolás, kommunikáció hiánya, verés, bűnelkövetésre kényszerítés.

A nevelési eljárások elégtelenek: verés, kínzás, zsarolás, nemtörődömség vagy túlzott elvárások.

A motiválás elmaradása: nem ösztönzik játékra, tanulásra, feladatok elvégzésére.

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


3. ábra: Diszfunkciók jelei a tanulónál és a családnál