4.2. Tanulási problémákkal küzdő tanulók

 

Miért kell a tanulási problémákkal foglalkozni?

A tanulási problémáknak milyen nagyobb csoportjai vannak?

Milyen problémának tekinthető a diszgráfia és a diszlexia?    

 

Az iskola az intézményes tanulás legfontosabb színtere. Mi sem természetesebb elvárás, minthogy a pedagógus, aki ebben a környezetben a szakértő felnőtt, tisztában legyen azzal, hogy miként segítheti elő legeredményesebben a tanulási folyamatot. Ez szakterületének egyik fókusza. Ugyanakkor az egyik legbonyolultabb kérdés. Önmagában a tanulási folyamat mibenlétének az ismerete, a tanulás támogatásával kapcsolatos pedagógiai-pszichológiai kompetenciák fejlesztése próbatétel elé állítja a tanárképzésben részt vevő hallgatókat. Az már magától értetődő, hogy az első, s legfontosabb feladat a tanulási problémák felismerése, s annak eldöntése, hogy a problémát a pedagógus saját hatáskörben képes-e megoldani vagy iskolapszichológus, gyógypedagógus segítsége veendő igénybe. Az ún. tanulási problémák, a kiváltó okok és a kezelés sajátosságainak függvényében alapvetően két félék.