4.4.3. Tehetségmentés
Hangsúlyozott a pedagógus
felelőssége azokban az esetekben, amikor a tehetség hátrányos helyzetben lévő
gyermeknél mutatkozik meg. Egyes USA-beli kutatások kimutatták, hogy a
kisebbségi diákok esetében a tehetségazonosítási eljárások erősen függnek a
tanár szociokulturális szemléletétől. Előfordulhat,
hogy egy teljesítmény vagy képesség a helyi, kisebbségi normák szerint kiváló,
míg az iskolai norma szerint nem az. Az említett amerikai kutatásban például
kimutatták, hogy a homokfestés ma is hagyományos művészeti ágnak számít azokon
a vidékeken, amelyek az ősi amerikai kultúrák nyomait hordozzák, miközben az
iskola egyáltalán nem ad teret ilyen tevékenységnek. Az ebben tehetséges
tanulókat a hagyományos, átlagos szociokulturális
iskolai szemlélet észre sem veszi. Magyarországon, például sok roma kisgyerek
kiváló mesemondó, de erről a képességéről az iskola mit sem tud, sőt saját
eszközeivel akár vissza is fejlesztheti azt. A kisebbségekhez kötődő kulturális
jellegzetességekről a tágabb társadalom, de sok esetben az iskola sem vesz
tudomást. Ha tehát az iskola jellemzően csak saját
normái, saját kulturális értékei szerint értelmezi és keresi a tehetséget,
akkor kevés az esélye annak a gyermeknek, aki másban kiemelkedő. Pedig a
különleges képességek feltárása még akkor is hasznos, ha ezeket a képességeket
az iskola nem honorálja, nem igényli, mert pontosan ezen
képességek felismerésével és akár informális támogatásával lehet képes arra,
hogy más (az iskola által kiemelt) képességterületeken hatékonyan fejleszthesse
a gyermeket. A tehetségeknek hatalmas az energetikai bázisuk. A tehetség vágyik
arra, hogy alkosson, mert csak ezzel képes a benne lévő feszültséget
csökkenteni. Ez a motiváció (hajtóerő) sikereinek egyik alapja. Az iskolának és
a pedagógusnak is megvan a felelőssége abban, hogy a tehetség
megmutatkozhasson, teret nyerjen energiái számára, hogy valódi tehetség legyen
belőle, s ne sodródjon perifériára, s fordítsa a társadalom ellen képességeit,
vagy ne váljon alkohol- vagy drogfüggővé, aki e pótszereket használja
feszültségének csökkentésére.