4.4.3. Tehetségmentés

Hangsúlyozott a pedagógus felelőssége azokban az esetekben, amikor a tehetség hátrányos helyzetben lévő gyermeknél mutatkozik meg. Egyes USA-beli kutatások kimutatták, hogy a kisebbségi diákok esetében a tehetségazonosítási eljárások erősen függnek a tanár szociokulturális szemléletétől. Előfordulhat, hogy egy teljesítmény vagy képesség a helyi, kisebbségi normák szerint kiváló, míg az iskolai norma szerint nem az. Az említett amerikai kutatásban például kimutatták, hogy a homokfestés ma is hagyományos művészeti ágnak számít azokon a vidékeken, amelyek az ősi amerikai kultúrák nyomait hordozzák, miközben az iskola egyáltalán nem ad teret ilyen tevékenységnek. Az ebben tehetséges tanulókat a hagyományos, átlagos szociokulturális iskolai szemlélet észre sem veszi. Magyarországon, például sok roma kisgyerek kiváló mesemondó, de erről a képességéről az iskola mit sem tud, sőt saját eszközeivel akár vissza is fejlesztheti azt. A kisebbségekhez kötődő kulturális jellegzetességekről a tágabb társadalom, de sok esetben az iskola sem vesz tudomást. Ha tehát az iskola jellemzően csak saját normái, saját kulturális értékei szerint értelmezi és keresi a tehetséget, akkor kevés az esélye annak a gyermeknek, aki másban kiemelkedő. Pedig a különleges képességek feltárása még akkor is hasznos, ha ezeket a képességeket az iskola nem honorálja, nem igényli, mert pontosan ezen képességek felismerésével és akár informális támogatásával lehet képes arra, hogy más (az iskola által kiemelt) képességterületeken hatékonyan fejleszthesse a gyermeket. A tehetségeknek hatalmas az energetikai bázisuk. A tehetség vágyik arra, hogy alkosson, mert csak ezzel képes a benne lévő feszültséget csökkenteni. Ez a motiváció (hajtóerő) sikereinek egyik alapja. Az iskolának és a pedagógusnak is megvan a felelőssége abban, hogy a tehetség megmutatkozhasson, teret nyerjen energiái számára, hogy valódi tehetség legyen belőle, s ne sodródjon perifériára, s fordítsa a társadalom ellen képességeit, vagy ne váljon alkohol- vagy drogfüggővé, aki e pótszereket használja feszültségének csökkentésére.