4.4.4. A tehetség és
az iskolai teljesítmény kapcsolata
Kézművesség,
sport
Noha általában tehetségesnek tartják azokat, akik az iskolában
jól tanulnak, mégis a tudományos kutatások nem tudtak egyenes kapcsolatot
kimutatni a képességek és a tanulás eredményessége között. Hogy miért? Azért,
mert a képességeken túl, a tanulási eredményhez szorgalom, kitartás, akaraterő,
azaz motiváció is szükséges. Szorgalom, tevékenységre való készenlét nélkül nem
bontakozik ki a tehetség, ám szorgalommal kompenzálhatóak az esetleg hiányzó,
az esetleg szerényebb, vagy nem elég kifejlett képességek. Goethe írja valahol,
hogy a tehetség egyenlő a szorgalommal. Ő, a géniusz nyugodtan állíthatta ezt,
hiszen nála e magas szintű képességek természetesek, adottak voltak. Bizonyára
az alkotás mindennapi kínját átélve emelte ki a szorgalom szerepét (11. ábra).
11.
ábra: A tehetség és a teljesítmény
összefüggése
Mindebből levonható a következtetés, hogy a különleges bánásmód eszköztára csak akkor lehet hatékony, ha az a lehető legtöbb szempontból megismert tanulóhoz illeszkedik.