4.4.4.  A tehetség és az iskolai teljesítmény kapcsolata

 

Kézművesség, sport

 
Noha általában tehetségesnek tartják azokat, akik az iskolában jól tanulnak, mégis a tudományos kutatások nem tudtak egyenes kapcsolatot kimutatni a képességek és a tanulás eredményessége között. Hogy miért? Azért, mert a képességeken túl, a tanulási eredményhez szorgalom, kitartás, akaraterő, azaz motiváció is szükséges. Szorgalom, tevékenységre való készenlét nélkül nem bontakozik ki a tehetség, ám szorgalommal kompenzálhatóak az esetleg hiányzó, az esetleg szerényebb, vagy nem elég kifejlett képességek. Goethe írja valahol, hogy a tehetség egyenlő a szorgalommal. Ő, a géniusz nyugodtan állíthatta ezt, hiszen nála e magas szintű képességek természetesek, adottak voltak. Bizonyára az alkotás mindennapi kínját átélve emelte ki a szorgalom szerepét (11. ábra).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


11. ábra: A tehetség és a teljesítmény összefüggése

 

Mindebből levonható a következtetés, hogy a különleges bánásmód eszköztára csak akkor lehet hatékony, ha az a lehető legtöbb szempontból megismert tanulóhoz illeszkedik.