5.  Az elfogadó (befogadó) iskola, méltányos pedagógia

Szamárfül: A pedagógia számára az egyik legfontosabb kérdés, hogy mit tehet, mit kell tegyen a tanulók közötti különbségekkel, az esélyek egyenlőtlenségével. Az a hatás, amellyel az iskolarendszer, az iskola és minden egyes pedagógus rendelkezik a tanulókkal való bánásmód terén egyszerre felelősség és lehetőség a problémák megoldására, vagy az ahhoz való hozzájárulásra. A tanulónak, függetlenül attól, hogy sajátos nevelési szükségletei, tanulás vagy magatartási problémái vannak-e, illetve, hogy tehetséges-e, joga van ahhoz, hogy szükségleteinek és képességeinek megfelelő fejlesztő bánásmódban részesüljön.
 

 

 

 

 


5.a. Bálint sakkozik. Reggel korán kell edzésre mennie, hogy nyolctól már az iskolába lehessen. Iskola után még visszamegy az egyesületbe, hogy a napi játék–számot elvégezze. Sokat kell olvasnia, nyelvet is tanul, hogy a nemzetközi szakirodalmat követni tudja. Este már fáradt, hamar elalszik. Szekrényében őrzi eddig elért országos és európai eredményeinek dokumentumait, az érmeket, serlegeket, a videofilmeket. Edzője és tanárai szerint kérnie kellene a magántanulói státuszt. Sakkban az egyik legígéretesebb tehetségnek tartják.

Milyen esélyei lesznek Bálintnak a továbbiakban?

 

5.b. Böbe vak. Középiskolában leginkább a számítástechnikát szerette. Úgy döntött, hogy felvételizik informatika szakra. Tanárai sokat foglalkoznak vele, különösen egy vak tanár, aki maga is ebben az iskolában tanult. Sokszor mesélt arról, hogy nem volt könnyű neki egyetemen tanulni, sokat kellett saját lehetőségeiért, jogaiért küzdenie. A sok keserűség mellett, amit ilyenkor hall, Böbének mégis inkább várakozás tölti el a szívét: hátha neki is sikerülne! Tanárai bírtatják, egyéni feladatokat adnak neki.       

Milyen esélyei lesznek Böbének a továbbiakban?