5.2. Az oktatás minőségének mutatói

 

Melyek az oktatás minőségi mutatói?

Mivel jellemezhető az új pedagógiai szemlélet?

Mit jelent e differenciálás ebben a szemléletben?

 

Az utóbbi évek oktatásszociológiai vizsgálatai kimutatták, hogy az oktatás személyi minőségi mutatói (a szakképzett pedagógusok aránya, iskolapszichológusok, logopédusok alkalmazása, továbbképzésben résztvevők aránya) azokban az iskolákban alacsonyabbak, ahol nagyobb arányban vannak jelen veszélyeztetett vagy hátrányos helyzetű vagy roma tanulók. Vagyis éppen ott kevés a diplomás pedagógus, ott van kevesebb szakos végzettségű tanár, ott vesznek részt kevesebben továbbképzésekben, ahol a problémás helyzetek előfordulásának valószínűsége nagyobb, s megoldásukhoz nagyobb szakértelem kellene (5. táblázat).

   

Jellemzők

Diploma nélküli átlag (%)

Az iskola lakókörnyezete

Cigány többségű

7,9

Vegyes

3,8

Nem cigány többségű

2,9

Cigány tanulók aránya az iskolában

30% alatt

1,3

31–50%

2,8

51–75%

5,8

75% fölött

6,5

Összesen

4,0

Ropszi, 2001 idézi Liskó, 2002.

5. táblázat: A felsőfokú diploma nélkül oktató tanárok aránya (összes iskola %-a)

Az iskolarendszer, az iskola, az oktatás „betegségének” tüneteit már viszonylag jól diagnosztizálta a szakma. A beavatkozás szükségessége nem kétséges. A gyógyítás valójában a változás, hogy a továbbiakban új szemléletű, tartalmú és módszerű tanítás folyjon. Nem kétséges az sem, hogy e téren az egyik jelentős szemléleti, módszertani változás az lenne, ha az osztálytermi tanulásról az egyéni, személyre szabott tanulásra helyeződne a hangsúly. Ám ez a differenciálás nem azt jelenti, hogy egyre több programot, több tanulócsoportot hozunk létre, mert az, megint csak szétválasztja a gyerekeket induló „tőkéjük”, képességük szerint, tovább növelve ezzel a különbséget, a szelektivitást. A differenciálás alapja a gyerek kell legyen, vagyis nem a gyereknek kell alkalmazkodni a rendszerhez, hanem a rendszernek a gyerekhez, valódi individualizálás formájában. Fontos, hogy a már működő intézmények, a már dolgozó pedagógusok is felismerjék a változás szükségességét.