5.3. Jogosság, méltányosság, eredményesség pedagógiai megközelítése

 

Miért van szükség nemzetközi összehasonlító vizsgálatokra az oktatásban?

Miért foglalkozik a felelős pedagógia az emberi, tanulói jogokkal?

Milyen összetevői vannak a felelős pedagógiának?

 

Az PISA vizsgálatok a tanulói teljesítményeken keresztül az egyes iskolarendszerek működőképességét, eredményességét vizsgálták, vagyis azt, hogy melyeik mennyire képes a 21. század igényeinek, szükségleteinek megfelelő személyiségeket kibocsátani, alkalmazásképes, használható tudáshoz juttatni a felnövekvő nemzedéket. Ebből az ún. összehasonlító vizsgálatból levonható következtetés az európaiság eszményén, az emberi jogok tiszteletén, a kölcsönös megbecsülés elvén kell, hogy alapuljon, egy működőképes demokratikus társadalom érdekében. Fontos tehát látni, hogy a komprehenzív iskolarendszer kiindulópontja az emberi jogok, a személyiség szabad kibontakozásának jogának tiszteletén áll. Az iskola, a pedagógus nem kegyet gyakorol, nem engedményt, szívességet tesz, amikor tanít. A társadalmi igazságosságnak az érvényesülését segíti elő, amelynek keretei között a tanulók, szülők jogosan várják el a pedagógus szakmai képességének, tudásának maximális mozgósítását a gyermek nevelési, tanulási, magatartási problémáinak megoldása terén, vagy akkor, ha valamiben kiemelkedően tehetséges. Ez a jogosság, méltányosság az, amely kirekesztés, intolerancia, szegregáció nélkül hoz létre pedagógiai „védőháló”-t (12. ábra).