5.4.
A méltányos pedagógia
A méltányos pedagógia minőségi iskolában valósulhat meg, ahol megfelelően képzett, átképzett, továbbképzett pedagógusok minőségi oktatást folytatnak. A méltányos pedagógia feladata a kirekesztés, az intollerancia, a szegregáció megszüntetése, a pedagógiai „védőháló kifeszítése”. Adaptív, befogadó, kellően differenciál, individualizál a nevelés - oktatás tartalmában, stratégiáiban, módszereiben, munkaformáiban és az értékelés terén. Számol a tanítványok sajátos nevelési szükségleteivel, a velük való különleges bánásmódot – emberi jogon alapuló – természetes feladatnak tekinti, legyen a gyermek sérült, tanulási vagy magatartási problémával küzdő, szociálisan vagy kulturálisan hátrányos vagy éppen tehetséges. Például,
· az intézmény technikai és személyi segítséget ad (akadálymentesítés, szociális segítség, énerősítő tréningek, életvezetési tanácsadás)
· a tanulási folyamatban különböző „erősítőket” alkalmaz (optikus szemléltetés, nagyítás)
· az ellenőrzés, értékelés formáit adekvát módon választja meg (szóbeli ellenőrzést alkalmaz diszgárfiás tanulónál, többletidőt ad a diszlexisnak)
A méltányos pedagógiát az
emancipációs szemlélet jellemzi, nem kegyet gyakorol, nem pusztán a
felzárkóztatást helyezi előtérbe, hanem a gyermek eredeti identitásához,
értékrendjéhez alkalmazkodik – vallva, hogy ehhez a gyermeknek joga van, ez őt
megilleti. A méltányos pedagógia esélyteremtő pedagógia. Méltányos nevelés az
integráció, és még inkább az inklúzió keretei között
valósulhat meg, s jöhet létre a valóban elfogadó (befogadó) iskola. Így
kerülhet összhangba az eredményesség (excellence) és
a méltányosság (equity) (Lannert,
2004).