6. A közös felelősség, az együttműködés, az integráció pedagógiája
6.a. A romatelepen mindenki tudja, hogy Andris egy kicsit
lassú. Apja lakatos, sokat dolgozik, kell a pénz. Andris most ötödikes, de már
nyolcadikos lehetne, ha nem bukott volna meg. Szülei szeretnék, ha Andris mégis
valami szakmát tanulna.
Melyek Andris esélyei?
6.b. Jenci alapítványi óvodába jár. Már sok angol mondókát,
éneket ismer. Szépen rajzol. Már tud 10-ig számolni, s elolvassa a gépkocsi
rendszámokat. Súlyos, krónikus betegsége miatt gyakran jár kezelésre, utána még
otthon pihen.
Milyenek Jenci esélyei az iskolában?
Az integráció kooperatív közösségi
tevékenység, amelyet egy alapvető, általános és gyermekközpontú pedagógia
alapoz meg. Alapvető pedagógia, mivel
minden fejlettségi szintű gyermeket és fiatalt (realitás kontrollja, észlelési,
gondolkodási és cselekvési kompetenciája bármely fokán) szociális kirekesztettség
nélkül vállal és képes tanítani. Általános
pedagógia, mert egy embert sem zár ki, a minden ember számára azonos
jelentőséggel bíró összes társadalmi tapasztalat megszerzéséből. És végül gyermekközpontú pedagógia, mert a tanítási
tanulási kínálatot az emberi fejlődés törvényszerűségeihez méri. Vagyis a
tanuló fejlődésének aktuális szintjét figyelembe véve, ahhoz cselekvően
viszonyulva a fejlődés következő szintjére orientál. Az integráció lehetőség a fogyatékosok és nem fogyatékosok közös iskoláztatására, a
kisebbség és a többség, a különböző intellektusúak nevelésére. Az integráció folyamat, gondolkodási és cselekvési
irány, tendencia. Az integráció mértéke változó, de ma már ismertek a
kritériumai, elemei, amelyekkel az integráció mértéke és milyensége leírható.
Például Svájcban Brüli
(1997) a következő aspektusok mentén határozta meg a fogyatékosok integrációja
érvényesülésének vizsgálatát:
ˇ
az
iskolai struktura decentralizálciójának
mértéke,
ˇ
a jogi
szabályozottság milyensége,
ˇ
a nevelés és oktatás feladatainak
specializálása, professzionalizálása,
ˇ
a prevenció,
ˇ
a korai fejlesztés,
ˇ
a fogyatékosok kiválasztásának módja,
ˇ
az általános iskola mennyiségi és minőségi
feladatainak, feltételeinek változása,
ˇ
a tanulási nehézségek differenciált értelmezése,
individualizáció elvének érvényesítése,
ˇ
a speciális szükségletekhez igazodó
differenciált nevelési oktatási kínálat, nyitott szervezeti formák, a reintegráció lehetősége, segítő eszközök (lakás, építészet)
megléte.