6.1. Az integráció története

 

Melyek a gyógypedagógia tudománnyá válásának főbb lépései?

Mi az integráció jelentése és jelentősége?

Mi az integráció és az inklúzió kapscolata?

 

Becslések alapján a Földön 500 millió fogyatékos ember él, közülük sajnos 350 millió még mindig nem kapja meg a számára szükséges szakszerű fejlesztést és segítséget.(UNESCO 1995). Így még inkább hangsúlyozandó Téglalap feliratnak: Az integráció a fogyatékos és nem fogyatékos gyermekek közös élet és tanulási terét, nevelését, képzését, tanítását foglalja magában, ahol az együttes, közös tanítást igény szerint az iskolai keretek között, gyógypedagógiai, korrekciós, terápiás, és ápolási foglakozások egészítik ki.
Az inkluzív iskola a nevelési, tanulási problémákkal, sajátos igényekkel rendelkező tanulók intézményes ellátását vállalja integrált körülmények között.
az a tény, hogy az inklúzióhoz vezető út hosszú és rögös, az inklúzió története pedig túl rövid. Felfogásunk szerint ugyanis azokban az országokban beszélhetünk integrációról, majd inklúzióról, ahol a gyógypedagógia, mint tudomány magasan fejlett.

A gyógypedagógiai tevékenység kialakulása hosszú történeti folyamat Magyarországon is. Kezdetben, a fogyatékosokat képezhetetlennek tartva, kizárták őket az oktatásból. A felvilágosodás időszakában, amikor a különböző érzékelési és megismerési módok felkeltették a kor legnagyobb filozófusainak figyelmét megszervezték számukra az első bentlakásos iskolákat. Legelőször az érzékszervi fogyatékosok, később az értelmi sérültek számára alakultak magán- majd állami intézmények a19. század folyamán (ez az időszak a népoktatás elterjedése, majd kötelezővé válása, a fogyatékosok teljes körű összeírása). A tradicionális gyógypedagógiai gyakorlat legfőbb sajátossága az elkülönített, szegregációs formában, a fő fogyatékosság szerinti homogenitásra törekvő csoportokban történő nevelés - oktatás. Ezen intézmények gyakorta a fogyatékosok lakókörzetétől távol, eldugott, nehezen megközelíthető kis településeken helyezkedtek el, így a gyermekeknek el kellett szakadniuk szüleiktől, ezáltal további hátrányt szenvedtek. Később a gyógypedagógia tudománnyá válásának időszakában (19-20. század fordulója) kialakult az az orvosi paradigma, mely a  fogyatékosság tényéből indul ki, s a pedagógia feladatának  a  különböző sérült funkciók hiányosságainak kompenzálását tekintette feladatának, magát a fogyatékosság tényét pedig az oki folyamatok által leírható következményként, stigmaként értelmezte. Az elkülönített, szegregáló gyógypedagógiai nevelésnek kétségtelen nagy hagyományai és óriási eredményei voltak és vannak. A fogyatékosság szerinti hozzávetőlegesen “homogén” kis csoportba sorolt tanítványok nevelése oktatása újabb és újabb kérdés, feladat elé állította a pedagógusokat, akik újabb és újabb módszerekkel, eszközökkel, eljárásokkal oldották ez meg, vagyis egyre színvonalasan tudtak képezni, egyre nagyobb szakértelemmel.

A 60-as, 70-es évekre Európa szerte, így Magyarországon is kiépült a differenciált és teljes körű gyógypedagógiai ellátás. A hatékonyság vizsgálata, a kritikai elemzések a gyógypedagógiai nevelés hátrányainak felismeréséhez vezettek. A 80-as évekre a gyógypedagógia elméletével foglalkozó szakemberek már rájöttek arra, hogy még az azonos fogyatékosságnak megfelelő homogén csoportok kialakítása is utópia. Az egyes fogyatékossági kategórián belül igen nagyok az okok, a tünetek, a különböző képességek, a szocio-kulturális háttér tekintetében az eltérések. Vagyis, az azonos fogyatékossági kategórián belüli tanulóknak más és más a nevelési szükséglete. Maga a fogyatékosság ténye is relatív, csak az egyén és környezetének kölcsönhatásában határozható meg. Egyre határozottabban fogalmazódott meg a kritika a szegregált gyógypedagógiai intézményekkel szemben. Úgy találták, hogy az elkülönítés előítéletes, stigmatizál, diszkriminál, s ezen keresztül gettó-effektust vált ki a sérültekben.. Elsősorban a fogyatékosságra fókuszál, s ezáltal a másság érzetét erősíti. Ebből következően a sérült egyén nehezebben sajátíthatja el az épek társadalmába való beilleszkedést. Később kutatási eredmények bizonyították, hogy a sérült gyermek igenis képes önmegvalósításra a nem fogyatékosok körében is, s jobb teljesítményt ér el az integrált oktatás keretei között. Emellett az ép tanulók is profitálnak az integrációból, a szociális tanulás síkján hatékony magatartásmintákat sajátítva el.  Ma az integráció az emberek együttélésében alapvető jog, az emberi együttélés normája. Olyan oktatásszervezési lehetőség, amely a világ számos országában tért hódít, s új lehetőséget kínál a “normál” pedagógia és a gyógypedagógia szoros együttműködésére, megújulására. Integrációs körülmények között minden gyermek és tanuló - meglevő akadályozottságának módja, súlyossági foka miatti kirekesztés nélkül -, egymással együttműködve, a mindenkori fejlettségi szintjének megfelelő (pillanatnyi észlelési, gondolkodási és cselekvési kompetenciájához mérten), egy közös tárggyal és tárgyon (projekt/terv/tartalom/téma), játszik, tanul és dolgozik.