6.3. A méltányos iskola feladatai a tanulók hatékony
fejlesztése terén
Mi az integráció, az inkluzió
és a méltányos iskola fogalma közötti kapcsolat?
Milyen sajátosságokra kell tekintettel lenni a hátrányos
helyzetű tanulók nevelés-oktatása terén?
Milyen szerkezetei, szervezeti és szervezési formák
állnak rendelkezésre a tehetségek esélyeinek biztosítására?
Láttuk, hogy az inkluzív iskola a nevelési, tanulási problémákkal, sajátos
igényekkel rendelkező tanulók intézményes ellátását vállalja integrált
körülmények között. Az integráció mai értelemben azonban ennél többet is jelent.
Beleértik a kisebbség és többség együttnevelését (Vámos, 2003) és a különböző tehetséges
tanulók integrált oktatását is. Bármelyik feladattal találkozunk is, a
tanulókkal való foglalkozás megismerésükkel kell
kezdődjön. Ez képességeik, tanulási stílusuk, énképük, szorgalmuk, motivációik
és még sok minden más megfigyelésére, vizsgálatára, elemzésére támaszkodik. A
megismerés persze nem egyszeri, hanem állandóan zajlik, vissza–visszatérő, és
jellemzően a tudományos kutatás módszereire támaszkodik. A megismerést követően
a pedagógus feladatai:
Tervezésben
·
Annak reflektív
végiggondolása, hogy kik az osztályban a felismert tehetséges tanulók, vannak-e
alulteljesítő, rejtett tehetségek.
·
Pontos meghatározása annak, hogy miben várunk el
változást, javulást a tehetséges tanulóknál: tanulmányi teljesítmény,
magatartás, attitűd, szorgalom stb. terén. Ezzel kapcsolatosan a fejlődést
gátló és aktivizáló diszpoziciók kiemelése,
perspektívaorientáció: a képességek kibontakoztatására a pedagógiai lehetőségek
kibővítése.
·
Ezt követi a hogyan
és a mivel számbavétele és
megtervezése, az eddig alkalmazott oktatási formák, stratégiák, módszerek,
eszközök felülvizsgálata.
A
tanítási- tanulási folyamat irányításában
·
Világos feladatállítás, feladatorientáció,
differenciált (dúsított) curriculum alkalmazása (a kiegészítő tananyag közül a
feladatválasztás lehetősége, könyvek ajánlása, kiselőadások tartatása,
tanulmányi versenyre való felkészítés stb.)
·
Világos, körülhatárolt követelmények felállítása
(a tehetséges tanulók azonban nem igénylik a részletező instrukciókat).
Kívánatos a tevékenykedtetés állandó lehetőségének nyújtása, megfelelő
tevékenységi minták szolgáltatása. A felfedeztető tanítási mód, a feladatok
problémásítása mind kedvező eljárás lehet.
·
A szorongó, belső bizonytalanságú tanulók a meleg,
határozott tanári irányítást kedvelik.
Elvárások terén
·
A teljesítmények terén következetes, magas
elvárások megfogalmazása, az egyéni igénynívó emelése, vagy szükség szerinti
korrekciója, az önbecsülés fejlesztése, önaktivizáló pozitív énkép alakítása.
·
Az egyes teljesítmények okainak (attribúciók) megbeszélése, offenzivitás kialakítása a tanulás terén, azaz a sikereket belső okokra ( tehetség, képesség, intelligencia, szorgalom)
visszavezetni, az esetleges kudarcokat pedig instabil okoknak tulajdonítani
(szorgalom, erőfeszítés hiánya).
Értékelésben
·
A teljesítmény folyamatos nyomonkövetése,
monitorizálása. A folyamatos visszacsatolás lehetővé
teszi a legkisebb lazulás jelzését.
·
Az individuális
(az aktuális teljesítményt a közvetlen megelőzőhöz mérő), kritériumra orientált (a kitűzött
célokhoz viszonyító) és differenciált értékelés
ajánlatos. Ezzel elérhető a legkisebb hanyagság azonnali kiküszöbölése, s a
„babér- effektus” személyiségfejlődésre káros következményének elkerülése.
A beiktatott változások
hatásvizsgálata
·
Az esetleges korrekciók, a szükség szerinti
újabb változtatások beiktatása, esetenként a tantestületi „konzilium”
felhasználása jelenti a hatásvizsgálat alapját.
·
Egyidejűleg figyelembe veendő, hogy a képességek
fejlődése egyenetlen, megtorpanások, sőt visszafejlődések is előfordulhatnak.
Ezekben az esetekben különös fontossága lehet a speciális szakemberek
bevonásának (pszichológus, fejlesztő pedagógus).
Végezetül felmerülhet a kérdés, hogy vajon nem hatékonyabb-e a tehetséges tanulók kiemelése, külön, szegregált fejlesztése? A dilemma adott. A tehetséges tanulók együttnevelése kevésbé tehetséges osztálytársaikkal csak akkor lehet eredményes, ha az oktatás általános színvonala magasabbá és valóban szakszerűvé válik. Hozadéka az eredményességet illetően hatalmas, hiszen a tehetséges tanulók képezik egy-egy osztályban azt a fontos húzóerőt a többség számára, mely lehetőséget nyújt arra, hogy mindenki képességeit illetően a saját „plafonjának” elérésére legyen képes. A tehetségek kiemelése a többség számára jelenti a minta, modell, húzóerő elvesztését. Arról nem is beszélve, hogy nézetünk szerint mindenki tehetséges, hiszen dinamikus tehetségfelfogásunkban jeleztük, hogy annyi féle tehetség lehet/van, ahány féle tevékenység létezik. Így a tehetséges tanulók számára minta, modell lehet a másban tehetséges osztálytárs. Végül a tehetség védelme szociális mozgalom kell hogy legyen. El kell érnünk, hogy ne hátrány legyen a kivételes szellemi képesség, hanem valódi érték (Czeizel, 1984).