Előszó a kötethez
Az elmúlt évtizedekben végzett szociológiai kutatások eredményei azt mutatják, hogy a magyar társadalom erősen rétegzett. Egyes társadalmi csoportokba tartozó családok gyermekei anyagi és kulturális előnnyel indulnak az életben, míg mások hátránnyal. A gyermekek között persze a különbségek annyi félék, ahányan vannak. Fejezet ezért kitér a különleges bánásmód okaira, a hátrányos helyzet, az esélyegyenlőtlenség keletkezésére, a szocializációra, a devianciára, s nem utolsó sorban arra, hogy mi ebben a család, a társadalom, az iskolarendszer, az iskola felelőssége. Áttekintjük, hogy mit tehet, mit kell tegyen a pedagógia a leszakadó csoportok felemelkedésének segítése érdekében, s mit tehet, mit tegyen azokért, akiknek előnyük van; hogyan foglalkozzon a nehezen vagy nehézségekkel haladókkal és azokkal, akiket a sors kedvezőbb körülményekkel, tehetséggel áldott meg. Mindezt elhelyezi az iskolarendszer és az iskola világában és megmutatja a felelős pedagógus rendelkezésére álló eszközöket.