PISA-vizsgálatok: az OECD (Organisation for Economic Co-opration and Development) által koordinált PISA (Programme for International Student Assesment) -  vizsgálatra először 2000-ben került sor. Elsődleges célja annak feltárása volt, hogy a felmérésben résztvevő 32 országban a 15 éves tanulók mennyire felkészültek arra, hogy megállják a helyüket a mindennapi életben. A felmérés az olvasás-szövegértési, matematikai és természettudományi tudás, azon belül is elsősorban a képességek felmérésére irányult (Vári, 2003). Az OECD – PISA vizsgálatot hazánkban a Kiss Árpád Országos Közoktatási Intézmény Értékelési Központja koordinálta és végezte. A vizsgálat 3 évenként ciklikusan ismétlődik, s a felmérések során más-más területek kerülnek előtérbe. (Az első, 2000 tavaszán lezajlott vizsgálat fókuszában az olvasásmegértés állt, a 2003 évi felmérés a matematikát, a 2006-os ciklus pedig a természettudományt helyezi majd középpontba). A vizsgálat olyan megbízható mutatókat kívánt nyerni, melyek a nemzetközi összehasonlító jellegéből fakadóan a résztvevő országok mindegyikére érvényesek.