PISA-vizsgálatok: az OECD (Organisation for Economic Co-opration
and Development) által
koordinált PISA (Programme for
International Student Assesment) - vizsgálatra először 2000-ben került
sor. Elsődleges célja annak feltárása volt, hogy a felmérésben résztvevő 32
országban a 15 éves tanulók mennyire felkészültek arra, hogy megállják a
helyüket a mindennapi életben. A felmérés az olvasás-szövegértési, matematikai
és természettudományi tudás, azon belül is elsősorban a képességek felmérésére
irányult (Vári, 2003). Az OECD – PISA
vizsgálatot hazánkban a Kiss Árpád
Országos Közoktatási Intézmény Értékelési Központja koordinálta és végezte.
A vizsgálat 3 évenként ciklikusan ismétlődik, s a felmérések során más-más
területek kerülnek előtérbe. (Az első, 2000 tavaszán lezajlott vizsgálat
fókuszában az olvasásmegértés állt, a 2003 évi felmérés a matematikát, a
2006-os ciklus pedig a természettudományt helyezi majd
középpontba). A vizsgálat olyan megbízható mutatókat kívánt nyerni, melyek a
nemzetközi összehasonlító jellegéből fakadóan a résztvevő országok mindegyikére
érvényesek.