Fogyatékosság
A fogyatékosság mint kategória (elnevezés), a fogyatékosságok
definíciója és a fogyatékosságok tipológiája is mind a társadalmi környezet
eredménye. (Gordosné 2000a,
2000b, Illyés 2000, Mesterházi 1985). Ezek az eltérések nem kizárólag a
véletlen hatására jönnek létre, hanem közvetetten tükröződnek bennük az egyes
társadalmi és történelmi helyzetek és csoportok igényei, erőviszonyai és
érdeklődési sajátosságai.
A fogyatékosság társadalmi meghatározódása a jelenség megjelölésére használt kifejezésben is tetten érhető. Vannak kifejezések, amelyek igyekeznek leíró módon, objektív hűvösséggel jelezni tárgyukat, és megkísérlik kikapcsolni a jelenséghez és a jelenség leírásához tapadó értékelést. Az „eltérő fejlődésűek”, a „speciális szükségletűek” vagy a „speciál(is) pedagógia” kifejezéseket hozhatjuk erre példaként. A tapasztalat azonban az, hogy a keletkezésük pillanatában még semlegesnek és tudományosnak szánt elnevezésekhez a társadalom értékítéletei fokozatosan tapadnak az emberek általános szóhasználatában. A valamikor semleges szakkifejezésnek számított hülye szó mára már nemcsak pejoratív tartalmú, hanem használata egyenesen sértő is arra nézve, akire vonatkoztatják; ezért aztán a gyógypedagógia már rég nem is használja saját fogalmi készletében. A helyébe sorra kitalált „pótszavak” azonban fokozatosan hasonló sorsra jutnak, mint amire a hülye megnevezés jutott, úgyhogy az újabb és újabb lecserélések folyamatosan végbe kell menjenek. (Hasonló folyamatban vált a néger elnevezés – amely korábban az antropológusok által használt semleges szó volt – pejoratív csengésűvé, olyannyira, hogy Amerikában ma már sértésnek számít, ha valakit négernek neveznek. A cigány vagy zsidó szavak ugyancsak az őket körülölelő társadalmi közeg által változnak át egyszerű semleges megjelölésekből pozitív vagy negatív kicsengésű, értéktelített kifejezésekké.)
Még a tiszta orvosi leírás is áldozatává válik a társadalmi
értékelésnek, ezért aztán a fogyatékosságot és a fogyatékos embert az sem menti
meg a társadalmi értékeléstől, ha a létező legtudományosabb és „politikailag
korrekt” orvosi leírással próbáljuk megjelölni. A fogyatékosságok elnevezésében
így megjelennek – akár az eredetileg leíró, semlegesnek szánt kifejezések
átértelmezésének során – a társadalom, az emberek fogyatékosságokhoz és „a”
fogyatékosokhoz kapcsolódó érzései, értékei, viszonyai. Sőt, az egyes
fogyatékosságokkal és fogyatékos-csoportokkal kapcsolatos eltérő viszonyulások
híven tükröződnek az egyes kifejezések által hordozott eltérő tartalmakban.
Ráadásul, a különböző társadalmi csoportok is máshogy észlelik és értelmezik a
szokásos és a szokástól eltérő szellemi és testi jelenségeket, így a
fogyatékosságfogalom társadalmilag rétegzett (Illyés és Erdősi 1986; Mesterházi 1985).
Szakirodalom
·Gordosné Szabó A. (2000a): A magyar gyógypedagógus-képzés története. Budapest,
ELTE GYFK.
·Gordosné Szabó A. (2000b): A gyógypedagógiai iskoláztatás fejlődése. In Illyés S. (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek.
Budapest, ELTE GYFK, 331–356.
·Illyés S. (2000): A magyar gyógypedagógia hagyományai és
alapfogalmai. In Uő. (szerk.):
Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest, ELTE GYFK, 15–38.
·Mesterházi Zs. (1985): Az értelmi
fogyatékosság változó meghatározásainak előfordulása gyógypedagógiai nevelési
dokumentumokban. In Illyés S. (szerk.): Nevelhetőség
és általános iskola II. Budapest, OKI, 185–241.
·Illyés S. – Erdősi, S. (1986): Az épek fogyatékosképe és fogyatékosokhoz való viszonya. In Kolozsi B.–Münnich
I. (szerk.): Társadalmi beilleszkedési zavarok. Bulletin VI. Budapest, TBZ és
TTI, 3–57.