Roma
tanulók
„….Amikor 2000-es kutatásunkban az interjúk során azt kérdeztük a
pedagógusoktól, hogy tapasztalataik szerint a cigány gyerekek
miben különböznek a többiektől, a következő eltéréseket sorolták fel:
- Nyelvi hátrányokkal
érkeznek az iskolába, de ez nem idegennyelvűséget
jelent, hanem hiányos magyar szókincset. Fogalomhasználatuk sokkal
szegényesebb az átlagosnál.
- A családok
és a gyerekek körülményeit egyaránt hiányos tárgyi kultúra jellemzi. A
szegénységből és alacsony szintű kulturáltságból adódóan hiányoznak a
tanulás otthoni (lakás, berendezési tárgyak) és iskolai (tankönyvek,
taneszközök) feltételei.
- A szegénységgel és a rossz
lakáskörülményekkel függ össze, hogy a családok egy része nem megfelelő
higiénés körülmények között él, ennek a következményei (gondozatlanság,
fertőzések, betegség stb.) az iskolás gyerekeknél is jelentkeznek.
- Az átlagosnál alacsonyabb
szintű a tanulási motiváltságuk, mert sem a szülők elvárásai, sem a
várható mobilitási perspektívák (munkaerő-piaci esélyek) nem motiválják
őket eléggé a tanulásra.
- Az átlagosnál nehezebben
valósítható meg az iskola és a szülők együttműködése, a szülők nem járnak
be az iskolába, nem tartanak rendszeres kapcsolatot a pedagógusokkal és
konfliktushelyzet esetén a pedagógusokkal szemben a gyerekeik mellé
állnak.
- A tanulók az átlagosnál
nehezebben alkalmazkodnak az iskolai szabályokhoz és viselkedési
formákhoz. Ezt a pedagógusok egy része a szülők eltérő nevelési
szokásaival indokolja, miszerint lényegesen liberálisabban, illetve
kevésbé tekintélyelvűen nevelik gyerekeiket, mint a többi szülő.
- Az átlagosnál hamarabb
tekintik felnőttnek a családban a gyerekeket, a szülők elvárják a nagyobb
gyerekektől a segítséget a családi munkákban és a családfenntartásban
(keresőtevékenységben).
- A korábbi felnőtté válás
része a viszonylag korai szexuális érettség. 13-14 éves korukban már a
kortársak (szerelem) érdeklik őket, nem az iskola.
- A kamaszodó gyerekeket az
átlagosnál gyakrabban jellemzi védekező, agresszív magatartás.
Figyelemre méltó, hogy a pedagógusok által
felsorolt jellemzők között egyetlen olyan sincs, amely a „cigányokra” mint
etnikai csoportra jellemző lehetne, valamennyi a szegény szubkultúrákban
felnőtt gyerekek sajátja, vagyis a hátrányos helyzetű cigány és nem cigány
csoportokra egyaránt vonatkoztatható. Ez egyúttal azt is jelzi, hogy a
pedagógusoknak az iskolákban nem a cigány tanulókkal, hanem a szegény
szubkultúrában felnőtt hátrányos helyzetű tanulókkal vannak oktatási és
nevelési problémáik….” (Liskó,
2002)
Forrás: Liskó Ilona (2002): A hátrányos
helyzetű fiatalok oktatásának minősége, Új Pedagógiai Szemle, 2002-02. 56-69.