Mi a különbség a kvalitatív és a kvantitatív kutatási stratégia között?
Lehet-e kvalitatív egy kísérlet?
Melyik pszichológiai iskolát jellemzi a kvalitatív módszertan?
Szokolszky, Á. (2004) A kvalitatív stratégia. In Kutatómunka a pszichológiában. Osiris: Budapest. 386–410.
Mi jellemzi a kvantitatív kutatásokat? (legalább három jellemző)
Mi jellemzi a kvalitatív kutatásokat? (legalább három jellemző)
Melyek jellemzik a kvantitatív kutatásokat? (Több helyes megoldás lehetséges!)
▪ a változók feletti ellenőrzésre törekvés
▪ kutatás közben felmerülő kérdések, hipotézisek
▪ nagy elemszámú minta
▪ a jelenség természetes körülmények között történő vizsgálata
Mi vezetett a kvalitatív módszerek elterjedéséhez?
Milyen kritikákat fogalmazhatunk meg a hagyományos módszertannal szemben?
A kvalitatív módszertan egyik legfőbb gyengesége az ökológiai validitás hiánya.
Igaz/Hamis
Milyen kritikákat fogalmazhatunk meg a kvalitatív módszertannal szemben?
Melyek a legfontosabb kvalitatív módszerek?
Melyik számít alapvetően kvalitatív módszernek az alábbiak közül? (Több helyes megoldás lehetséges!)
▪ fókuszcsoport
▪ résztvevő megfigyelés
▪ kérdőív
▪ strukturált megfigyelés
▪ esettanulmány
Mit neveznek csendes metodológiai forradalomnak?
Melyek a legfontosabb kvalitatív paradigmák?
A legfontosabb kvalitatív paradigmák: (Több helyes megoldás lehetséges!)
▪ emocionalizmus
▪ konstrukcionizmus
▪ pozitivizmus
▪ objektivizmus
Mi az elmélet szerepe a kvalitatív kutatásokban?
A ... a kvalitatív kutatásokra jellemző folyamat, azt jelenti, hogy a kutatás gyakran csak lazán körvonalazott céllal indul, a hipotézisek csak menet közben fogalmazódnak meg, és válnak egyre letisztultabbá.
▪ progresszív fókuszálás
▪ folyamat közbeni analízis
▪ alapozott elmélet
Mi az alapozott elmélet?
Mit jelent a folyamat közbeni analízis?
Melyek a kvalitatív kutatás legfontosabb feladatai?
Mi a közös a megfigyelésben és a tartalomelemzésben?
Milyen megfigyeléssel végzett szociálpszichológiai vizsgálatot ismerünk? Milyen különbségek-hasonlóságok vannak ezekben a példákban?
Milyen esetekben alkalmas módszer a megfigyelés?
Tekinthető-e megfigyelésnek a kísérlet?
Mi különbözteti meg a tudományos és a hétköznapi megfigyelést?
Mi a Hawthorne-effektus?
A Hawthorne-effektus Hawthorne által leírt jelenség, azt jelenti, hogy a megfigyelés ténye megváltoztatja a megfigyelt viselkedést.
Igaz/Hamis
Mit jelent, hogy azt, hogy egy kutatás beavatkozó vagy nem beavatkozó?
Szokolszky Á. (2004) A természetes megfigyelés. In Kutatómunka a pszichológiában. Osiris, Budapest. 420–450.
Mi jellemzi a megfigyelést?
Mi különbözteti meg a megfigyelést egyéb módszerektől?
A megfigyelést a kísérlettől elsősorban a ... különbözteti meg.
▪ a hipotézis megléte
▪ a vizsgálat célja
▪ a beavatkozás hiánya
Milyen feladatai lehetnek a megfigyelésnek? (Több helyes megoldás lehetséges!)
▪ leírás-feltárás
▪ ok-okozati kapcsolatok ellenőrzése
▪ összefüggések felfedezése
A részt vevő megfigyelés olyan kutatási stratégia melynek célja egy adott csoport megismerése azáltal, hogy a kutató beépül az adott közösségbe.
Igaz/Hamis
Mik a megfigyelés alapkérdései?
Milyen kérdéseket vet fel az, hogy a megfigyelésnél a jelenségeket kontextusba ágyazva vizsgáljuk?
Milyen típusai vannak a megfigyelés módjainak?
Mitől lesz strukturált a megfigyelés? Mondj példát strukturált megfigyelésre!
A megfigyelési kategóriarendszer a strukturált megfigyelés alapja, előzetesen rögzített viselkedéskategóriák előfordulásának jelölésére épül.
Igaz/Hamis
Mikor jó a kategóriarendszer?
Milyen módokon lehet rögzíteni a strukturált megfigyeléseket?
Mely rögzítési módok kapcsolódnak a strukturált megfigyelésekhez?
▪ jelrendszer
▪ jegyzőkönyv
▪ megfigyelési napló
▪ becslési skála
A strukturált megfigyelések legfőbb rögzítési módjai a megfigyelési kategóriarendszer, a jelrendszer, és a becslési skála.
Igaz/Hamis
Melyik fogalom lóg ki az alábbiak közül?
▪ aktometria
▪ megfigyelési kategóriarendszer
▪ megfigyelési napló
▪ becslési skála
Milyen módon lehet rögzíteni a strukturálatlan megfigyeléseket?
Mikor tekinthető érvényesnek egy megfigyeléssel végzett kutatás? Milyen problémákat kell kiküszöbölni?
Mikor tekinthető megbízhatónak egy megfigyeléssel végzett kutatás? Milyen problémákat kell kiküszöbölnie?
Mi a Cohen-féle kappa mutató?
A Cohen-féle kappa mutató a megfigyelők közötti egyetértés korrelációját méri.
Igaz/Hamis
Mik a megfigyelés erősségei, előnyei?
A megfigyelés legfőbb előnye, hogy a jelenségeket kontextushoz kötötten, jelentéstelien ragadja meg, melyet ..... érvényességnek nevezünk.
▪ strukturális
▪ belső
▪ ökológiai
Mik a megfigyelés hátrányai?
Mi a tartalomelemzés?
Mit lehet tartalomelemzéssel elemezni?
Hol találkozunk a szociálpszichológiai kutatásokban tartalomelemzéssel?
Milyen esetben kvalitatív a tartalomelemzés?
A tartalomelemzés nem beavatkozó kutatásnak nevezhető.
Igaz/Hamis
Melyek a tartalomelemzés folyamatának legfőbb lépései?
Mit jelent az emergens és az a priori kódolás?
Az .... kódolás esetében a kódolás kategóriáit az elemzés előtt, elméleti megfontolásokból kiindulva állítjuk fel.
▪ emergens
▪ látens
▪ a priori
▪ manifeszt
A tartalomelemzéssel kapott eredmények megbízhatóságát trianguláció elvégzésével növelhetjük.
Igaz/Hamis
Mi lehet a tartalomelemzés célja?
Mi a beszélgetéselemzés?
Mi a dokumentumelemzés?
Melyik módszerhez köthető a következő fogalom: előzetes kategóriarendszer?
▪ megfigyelés
▪ tartalomelemzés
▪ mindkettő
▪ egyik sem
Melyik módszerre jellemző a következő fogalom: beavatkozó kutatás?
▪ megfigyelés
▪ tartalomelemzés
▪ mindkettő
▪ egyik sem
Melyik módszerhez köthető a következő fogalom: Cohen-kappa?
▪ megfigyelés
▪ tartalomelemzés
▪ mindkettő
▪ egyik sem
Melyik módszerhez köthető a következő fogalom: Hawthorne-effektus?
▪ megfigyelés
▪ tartalomelemzés
▪ mindkettő
▪ egyik sem
Babbie, E. (2004) 11. Beavatkozás-mentes vizsgálatok. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. 350–364. Budapest: Balassi Kiadó.
Mely módszerek nevezhetők nem beavatkozónak?
Melyek a mintavétel legfőbb kérdései a tartalomelemzésnél?
Mi az elemzési egység?
Tartalomelemzés esetében az elemzési egység mindig egybeesik a megfigyelési egységgel.
Igaz/Hamis
A társadalomtudományi kutatások leggyakoribb elemzési egysége az emberi közösség (csoport, társadalom).
Igaz/Hamis
Miért van szükség kódolásra?
Mit jelent a manifeszt és a latens tartalom?
Tartalomelemzésnél .... tartalomnak az adott szöveg nyilvánvaló, felszíni tartalmát nevezzük.
▪ emergens
▪ látens
▪ a priori
▪ manifeszt
Melyek a tartalomelemzés legfőbb erősségei?
Melyek a tartalomelemzés legfőbb gyengeségei?
A történeti-összehasonlító elemzés nem beavatkozó, kvalitatív módszer, mely különböző társadalmak történelmében mutatkozó hasonlóságok feltárására, időbeli összevetésére alkalmazható.
Igaz/Hamis
Szokolszky, Á. (2004) A kvalitatív interjú. In Kutatómunka a pszichológiában. Osiris, Budapest. 450–478.
Mi a különbség a strukturált és a kvalitatív interjú között?
Milyen hátrányai vannak a kvalitatív interjúnak?
Milyen előnyei, erősségei vannak a kvalitatív interjúnak?
Milyen típusai vannak a kvalitatív interjúnak?
▪ narratív
▪ részt vevő
▪ etnográfiai
▪ mélyinterjú
▪ strukturált
▪ tematikus
A ... kvalitatív interjú tradicionális formája, gyakran érint személyes területeket, elsősorban az intimszférával, identitással kapcsolatos kérdésekre helyezi a hangsúlyt.
▪ narratív interjú
▪ személyes interjú
▪ mélyinterjú
Az etnometodológiai interjú a kvalitatív interjú olyan formája, melynek előterében egy kultúra megismerése, leírása áll, úgy ahogy az adott kultúra tagjai interpretálják.
Igaz/Hamis
Mi a tematikus kvalitatív interjú?
Hogyan jellemzi a interjút a bányászat és az utazás metafora? Milyen jellegzetességeire világítanak rá?
Tegye sorrendbe a kvalitatív interjú készítésének főbb fázisait!
▪ elemzés
▪ tervezés
▪ tematizálás
▪ megírás
▪ átírás
▪ verifikáció
▪ interjúkészítés
Melyik nem tartozik a kvalitatív interjú alapvető kérdéstípusai közé?
▪ irányító
▪ tervező
▪ sugalmazó
▪ direkt
Egy kvalitatív interjú akkor tekinthető jónak, ha a kérdések ... , a válaszok pedig ....
▪ hosszúak, pontosak / rövidek, spontánok
▪ strukturáltak / részletesek
▪ rövidek / információgazdagok
A verifikáció a kvalitatív interjú készítésének egyik fázisa: a megbízhatóság, általánosíthatóság és az érvényesség igazolása és ellenőrzése.
Igaz/Hamis
A(z) .... olyan kvalitatív módszer, amely személyes dokumentumok, interjúk elemzése alapján értelmezi a társadalmi jelenségeket, folyamatokat.
▪ diskurzuselemzés
▪ történeti/összehasonlító elemzés
▪ élettörténet-elemzés
Hogyan szerezhetünk élettörténeti anyagot?
Hogyan dolgozzuk fel az élettörténeti anyagot?
Milyen témák vizsgálatára alkalmas az élettörténeti módszer? Ismerünk ilyen szociálpszichológiai kutatásokat?
Mik a módszer legfőbb nehézségei?
Szokolszky, Á. (2004) A narratív interjú. In Kutatómunka a pszichológiában. Osiris, Budapest. 460–461.
A narratív interjú a kvalitatív interjú egy formája, melynek tárgy valamilyen személyes vonatkozású elbeszélés, pl. a megkérdezett személy élettörténete, életének kiemelt eseményei.
Igaz/Hamis
Mi a moderátor feladata?
Miben különbözik az interjú, ha egy csoportban kérdezzük az egyént?
Milyen témák vizsgálatára alkalmas a módszer?
Babbie, E. (2004) 10. Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. 339–342. Budapest: Balassi Kiadó.
Mi a fókuszcsoport?
A fókuszcsoport kvantitatív kutatási módszer.
Igaz/Hamis
Átlagosan hány résztvevője van a fókuszcsoportnak?
▪ 4-6
▪ 6-12
▪ 12-15
Milyen pozitívumait tudnád felsorolni?
Milyen negatívumait tudnád felsorolni?
Milyen pszichológiai példákat ismerünk?
Szokolszky, Á. (2004) Az esettanulmány. In Kutatómunka a pszichológiában. Osiris, Budapest. 492–506.
Mi az esettanulmány?
Milyen területeken használták először ezt a módszert?
Milyen eseteket érdemes tanulmányozni?
Milyen céljai lehetnek az esettanulmánynak?
Esettanulmány készítésekor az eset(ek) kiválasztása statisztikai mintavételezésen alapul.
Igaz/Hamis
Az esettanulmányok adatgyűjtési módszerei lehetnek kvantitatív és kvalitatív eljárások is.
Igaz/Hamis
Mik az esettanulmány előnyei?
Az esettanulmány hátrányai lehetnek az anekdotizmus vagy a szubjektív értelmezés.
Igaz/Hamis
Szokolszky, Á. (2004) A kvalitatív stratégia. In Kutatómunka a pszichológiában. Osiris, Budapest. 410–420.
Mit jelent az érvényesség a kvantitatív és mit a kvalitatív kutatásokban?
Mit jelent a megbízhatóság a kvantitatív és mit a kvalitatív kutatásokban?
Hogyan lehet a kvalitatív kutatások érvényességét növelni?
Hogyan lehet a kvalitatív kutatások érvényességét növelni? (Több helyes megoldás lehetséges!)
▪ kumulatív érvényesség ellenőrzésével
▪ megfigyelők közti egyetértés ellenőrzésével
▪ trianguláció elvégzésével
Hogyan lehet a kvalitatív kutatások megbízhatóságát növelni?
Hogyan lehet a kvalitatív kutatások megbízhatóságát növelni? (Több helyes megoldás lehetséges!)
▪ szöveghűséggel
▪ trianguláció elvégzésével
▪ megismétléssel
Mi a trianguláció? Milyen típusai lehetnek?
Milyen típusai vannak a triangulációnak?
▪ adatok triangulációja
▪ strukturális trianguláció
▪ formai trianguláció
▪ módszertani trianguláció
A .... az a módszertani elv, mely arra hív fel, hogy kiszemelt jelenséget különböző perspektívákból egyaránt megvizsgáljuk.
▪ komprehenzív adatkezelés
▪ trianguláció
▪ reflexivitás
A .... érvényesség a kvalitatív kutatások érvényességének növelésére alkalmazott eljárás, melynek során a kutatás eredményeit összevetjük a szakirodalomban fellelhető eredményekkel.
▪ komprehenzív
▪ kumulatív
▪ additív
▪ reflexív
Mit jelent a válaszadó általi érvényesítés?
A válaszadó általi érvényesítés kvalitatív kutatások megbízhatóságának növelésére alkalmazott eljárás, melynek során a kutató az eredményeket a válaszadóknak megmutatja, így ellenőrizve, hogy az valóban érvényes konklúzióra jutott-e.
Igaz/Hamis
Mit jelent a komprehenzív adatkezelés?
A kumulatív érvényesség a kvalitatív kutatások érvényességének növelésére alkalmazott elv, mely szerint az elemzésből egyetlen adat sem maradhat ki.
Igaz/Hamis
Mit jelent az alternatív értelmezések ellenőrzése?
Az alternatív értelmezések ellenőrzése a kvalitatív kutatások érvényességének növelésére alkalmazott alapelv, mely arra ösztönzi a kutatót, hogy szisztematikusan vegyen figyelembe minden lehetséges értelmezést.
Igaz/Hamis
A .... a kvalitatív kutatások érvényességének növelésére alkalmazott alapelv, amely a kutató szerepével szembeni kritikai viszonyulást takar, vagyis azt, hogy a kutató tudatosítja saját elfogultságait, jellemzőit és hatását a kutatás folyamatára.
▪ trianguláció
▪ reflexivitás
▪ monitorozás
Milyen problémát vethet fel a kvalitatív kutatások jellemzően alacsony mintaszáma?
Az alábbiak közül mely mintavételi stratégiák jellemzőek alapvetően a kvalitatív kutatásokra?
▪ kritikus eset
▪ elmélet alapú
▪ kvótás
▪ kritérium
▪ szisztematikus véletlen
Mit jelent az általánosíthatóság problémája?
Hogyan lehet javítani az általánosíthatóságot?
Mit jelent az átvihetőség?
Az ..... a kvalitatív kutatás esetében használt kifejezés, az eredmények mintán túlra történő kiterjesztésére utal.
▪ kumulativitás
▪ átvihetőség
▪ reflexivitás
Milyen sajátos etikai kérdések merülnek fel a kvalitatív kutatások során?
Mik a kvalitatív stratégia legfőbb előnyei?
Mik a kvalitatív stratégia legfőbb hátrányai?
Hozzon létre tartalomelemzési kategóriarendszert tv-reklámok összehasonlítására!
Hozzon létre tartalomelemzési kategóriarendszert személyes weboldalak összehasonlítására!
Hozzon létre tartalomelemzési kategóriarendszert társkereső hirdetések összehasonlítására!
Egy konkrét nap szabadon választott napilapjainak elemzése: a főcímek és a „címlapsztorik” tartalomelemzése.
Válasszon egy témát, és vázoljon egy azt vizsgáló kvantitatív és egy kvalitatív vizsgálatot!