A szakirodalom különféle típusait mikor, mire használjuk?
Szokolszky Á.(2004): A szakirodalom feltárása és feldolgozása.. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 548-561. o.
A szakirodalom egyfajta tárgyiasult tudás; a tudományterület kommunikációs folyamatán keresztül.
igaz/hamis
Sorolja fel, hogy milyen célokkal érdemes szakirodalmi keresésbe fogni!
A saját kutatás és a szakirodalmi háttér illeszkedése különféle módokon jöhet létre, ezek:
Az egyik NEM szakirodalmi forrás típusa:
▪ előzetes
▪ szakértői
▪ másodlagos
▪ elsődleges
Párosítás: melyik szakirodalmi forrás melyik típusba tartozik?
előzetes, elsődleges, másodlagos
▪ tudományos cikk
▪ tankönyv
▪ könyvtári katalógus
A jelenleg használatos angol nyelvű legjelentősebb pszichológiai komputeres adatbázis.
▪ APA
▪ PsychINFO
▪ Psychological Abstracts
▪ OPAC
A jelentősebb folyóiratok a minőséggarancia jegyében ún. … ….-ot alkalmaznak, azaz ismert szakembereket kérnek fel a beérkezett cikkek bírálatára.
Mi az impresszum?
Hol lehet utánanézni annak, hogy Magyarországon milyen folyóiratok, hol érhetőek el?
Milyen lehetőségeink vannak a szakirodalmi források keresésére? Mondjon példákat is!
Mi a HUNOPAC?
Párosítsa az alábbi, pszichológiához kötődő interdiszciplináris adatbázisokat a tartalmukkal!
MEDLINE, ERIC, SSCI
▪ orvosi
▪ hivatkozási index
▪ pedagógiai
Az adatbázisokban az egyes szakirodalmi tételek … formájában jelennek meg.(Egy-egy … tartalmazza. szerző, cím, megjelenés éve, helye, stb.)
Mi a tezaurusz?
A keresőprofil része(i): (Több helyes válasz lehetséges.)
▪ keresőszavak
▪ logikai operátorok
▪ rekordok
▪ keresőműveletek
Ez milyen művelet a keresőprofilban: asszoc* ?
Mi a hibás az alábbi bibliográfiai jegyzetben: Babbie, E. (2000) Használati útmutató a társadalomtudományi kutatásokhoz.. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó.
Mit jelent a „cédulázás”?
Mit tartalmaznak a tudományos publikáció egyes részei?
Szokolszky Á.(2004): A tudományos közlés műfajai, követelményei. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 561-577. o.
A tudományos publikáció alapvető formái. (Több helyes válasz lehetséges.)
▪ cikk
▪ könyv
▪ előadás
▪ poszterprezentáció
Rakja következési sorrendbe a (empírikus) tudományos cikk részeit!
▪ bevezetés
▪ felhasznált irodalom
▪ összefoglaló
▪ eredmények
▪ címlap
▪ megvitatás
▪ módszerek
Milyen egy jó cím?
Mi a feladata az összefoglalónak (absztrakt)?
Milyen rész(ek)ből áll a bevezetés? (Több helyes válasz lehetséges.)
▪ problémafelvetés
▪ szakirodalomi háttér kibontása
▪ kutatás céljának és stratégiájának indoklása
▪ mindhárom
Hol kell explicit módon megfogalmazni a vizsgálat hipotéziseit?
▪ az összefoglalóban
▪ a módszereknél
▪ a bevezetőben
▪ egyikben sem
Milyen alrészekre oszlik a vizsgálat módszereit ismertető fejezet? (Több helyes válasz lehetséges.)
▪ személyek
▪ számítások
▪ eszközök, anyagok
▪ eljárás
A vizsgálati személyekről milyen adatokat kell közölnünk?
A vizsgálat lefolytatását leíró részben ismertetni kell az adatfelvétel körülményeit is.
igaz/hamis
Milyen lehetőségeink vannak az eredmények ismertetésére?
Az eredmények bemutatásánál csak azokra kell kitérni, amelyek statisztikailag alátámasztják a vizsgálati hipotézist.
igaz/hamis
Mi a lényege a megvitatásnak?
A szövegben többszerzős műre való szakirodalmi hivatkozásnál mindig ki kell írni az összes szerző nevét, függetlenül attól, hogy abból mennyi van.
igaz/hamis
Mi szerepel a szövegben a szakirodalmi hivatkozásban?
Öntse formába szabályosan az alábbi könyvre való hivatkozást: Szokolszky Ágnes 2004-ben Budapesten, az Osiris Kiadónál megjelent „Kutatómunka a pszichológiában” című könyvének „A tudományos közlés” című aljfejezete ( 561-577. oldal).
Lehet-e hivatkozni az irodalomjegyzékben napi sajtóra?
Lehet-e hivatkozni az irodalomjegyzékben absztraktra, ha a teljes cikket nem tudjuk elérni?
Mit érdemes betenni a mellékletbe?
Az írás stílusa elsősorban attól lesz … , hogy a megfelelő szakkifejezéseket használja.
Tegye sorba a legkisebbtől a legnagyobbig a tudományos közlés alapelemeit!
▪ szavak
▪ paragrafusok
▪ mondatok
Milyen kritériumai vannak a publikáció értékelésének?
A kvalitatív kutatási beszámoló nem különbözik az empírikus beszámolótól.
igaz/hamis
A kvalitatív kutatási beszámolóban megengedett egy (mértéktartó) személyes hangvétel.
igaz/hamis
Milyen lényeges különbségek vannak az empírikus és kvalitatív írásmű bevezetője között?
A kvalitatív kutatás sajátossága, hogy a kutatás menete közben módosulhatnak a célkitűzések és előfeltevések.
igaz/hamis
A kvalitatív beszámolóban is - hasonlóan az empírikushoz - el kell különíteni az eredmények bemutatását az értelmezéstől.
igaz/hamis
Milyen lényeges pontokon különbözik a szóbeli előadás a írásbeli publikációtól?
A poszterprezentáció tulajdonképpen egy 6-8 oldalba sűrített tudományos cikk.
igaz/hamis
Babbie, E. (2000) A tudományos interjú. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. F22-F26. o.
Mit értünk plagizálás alatt?
Más szerzők szó szerinti szövegét átvenni és felhasználni csak szabályos … -ként lehet.
A szabályos szó szerinti idézetnél a forrásmunka adatainak megadása után fel kell tüntetni az idézett szövegrész pontos ….-át is.
Még ha nem is szó szerint idézzük, mások gondolatainak felhasználásakor nevüket (és az évszámot is) meg kell adni.
igaz/hamis
Az adatelemzés leírásánál a legfőbb elv, hogy úgy ismertessük azt, hogy akár mások számára is megismételhető legyen.
igaz/hamis
A táblázatokat, grafikonokat és ábrákat hol célszerű szerepeltetni?
Milyen részfeladatai vannak a kvantitatív adatbevitelnek? Tegye időrendi sorrendbe!
▪ kérdőív kódolása
▪ kérdőívek adatainak bevitele
▪ adatfile (keretfile) elkészítése
▪ adatok tisztítása, ellenőrzése
Melyik a statisztikai adatfeldolgozás szintje? (Több helyes válasz lehetséges.)
▪ leíró statisztika
▪ összefüggés-elemzések
▪ mindkettő
▪ egyik sem
Mondjon összefüggés-elemzések vizsgálatában alkalmazható statisztikai próbákat!
Szokolszky Á.(2004): A statisztika szerepe a pszichológiai kutatásban. In Kutatómunka a pszichológiában, pp. 168-173. Budapest: Osiris Kiadó.
A nyers adathalmaz sok információt tartalmaz, amely már ránézésre is jól értelmezhető.
igaz/hamis
A számszerű adatok statisztikai feldolgozása jogosít fel arra, hogy az adatokból következtetéseket vonjunk le.
igaz/hamis
A … statisztika a számszerű összegző értékeket, ábrákat, grafikonokat tartalmaz.
A … táblázatok olyan összefoglaló táblázatok, ahol az adatokat egy vagy több dimenzió mentén kategóriákba rendezzük.
A …. …. eszközöket nyújt arra, hogy a mintára vonatkozó állításokat kiterjesszük a populációra.
Mi a statisztikai nullhipotézis alapállítása?
Ha a nullhipotézist elvetjük, akkor elfogadhatjuk a kutatási hipotézist, miszerint a független változó hatással van a függő változóra.
igaz/hamis
A szignifikanciavizsgálat valószínűségekben fogalmazza meg a nullhipotézis elvethetőségének esélyeit..
igaz/hamis
Ha egy eredmény szignifikánsnak mutatkozik, akkor abból az következik, hogy az eredmény biztosan igaz.
igaz/hamis
Párosítsa!
első (I.) fajta hiba , második (II) fajta hiba
▪ jogtalan elfogadás (megtartjuk a nullhipotézist, pedig nem igaz)
▪ jogtalan elutasítás (elvetjük a nullhipotézist, pedig igaz)
Minél szigorúbb határon (alacsonyabb értéken) választjuk meg a szignifikancia-szintet, annál inkább megnöveljük a … fajú hiba valószínűségét, bár ezzel csökkentjük az …. fajta hiba valószínűségét.
Mit jelent a statisztikai próba érzékenysége?
Ha egy eredmény „statisztikailag szignifikáns”, akkor az garantáltan egy fontos eredmény.
igaz/hamis
A csoporteredményekre vonatkozó statisztika csoportértékeket vizsgál, így az egyedi és a nem átlagos adatokat elfedi.
igaz/hamis
Annak valószínűsége, hogy adott adatok esetén a nullhipotézis igaz, ugyanazt jelenti, hogy ha a nullhipotézis igaz, akkor mi a valószínűsége ezeknek az adatoknak.
igaz/hamis
Mi a lényege Bayes tételének?
Babbie, E. (2000 Adatelemzés alapfokon. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata, Budapest: Balassi Kiadó. pp. 453-474.
Mondjon többváltozós összefüggés-elemzések vizsgálatában alkalmazható statisztikai próbákat!
Válassza ki, mely adatok szerepelhetnek az egyváltozós elemzésben? Több helyes válasz is adható!
▪ megoszlások
▪ szignifikancia-szintek
▪ középértékek
▪ szóródás mérőszámai
▪ az összes
A legegyszerűbb egyváltozós elemzés, ha bemutatjuk adott változó értékeinek ….
Az értékek megoszlását marginálisoknak is szokás nevezni.
igaz/hamis
A középérték mutatóit más néven ….. –nak is nevezhetjük.
Sorolja fel a leggyakrabban használt középérték-mutatókat.
A … a mintában leggyakrabban előforduló érték.
A … a sorrendbe rendezett adatok középső értéke.
A szóródás azt mutatja meg, hogy hogyan oszlanak el az adatok a középső érték körül.
igaz/hamis
A szóródás mutatója: (Több helyes válasz lehetséges.)
▪ terjedelem
▪ standard szórás
▪ interkvartilis terjedelem
▪ mindhárom
A … változó folyamatosan nő, míg egy … változó értéke kategóriáról kategóriára ugrik.
Nominális típusú skálán van értelme a medián kiszámolásának.
igaz/hamis
Ordinális típusú skálán van értelme a medián kiszámolásának.
igaz/hamis
Átlagot minimum intervallum típusú skálán érdemes csak számolni.
igaz/hamis
A megoszlásokat gyakran érdemes alcsoportokra bontva is bemutatni.
igaz/hamis
Az eloszlásokat bemutató táblázatoknál a válaszkategóriák összevonása szükségtelen, mert általa sok információ elvész.
igaz/hamis
A kétváltozós elemzés a leíráson túl a változók …. –nek elemzésére is koncentrál.
A két változó összefüggését (kontingencia) táblázatos formában is megjeleníthetjük.
igaz/hamis
Mi a lényege az oszlopszázalékolás (lefelé) konvenciójának?
A változók összefüggéseit megjelenítő táblázat arra is alkalmas lehet, hogy a közöttük lévő …. kapcsolatra következtessünk.
A kétváltozós elemzések célja tipikusan az oksági magyarázat ellenőrzése.
igaz/hamis
A kontingenciatáblák jellegükből adódóan nem alkalmasak arra, hogy a bennük feltüntetett változók ok-okozati kapcsolatára következtessünk belőlük.
igaz/hamis
Milyen fontos alapelveket kell betartanunk táblázatok közlésekor?
A …. elemzés során kettőnél több változó összefüggéseit vizsgáljuk.
Állítson össze egy keresőprofilt a „szignifikanciapróbák érvényessége” témában!
Keressen példát jó és rossz összefoglalókra (absztrakt)! Mutasson rá a konkrét hibákra, előnyökre!
Értelmezze és kritizálja az alábbi kontingencia-táblázatot! Milyen statisztikai próbával lehet vizsgálni ezeket az adatokat?
TESZT- PONT |
NEM |
összesen | ||||||||||
korcsoport | ||||||||||||
férfi |
nő |
férfi |
nő | |||||||||
fiatal N % |
idős N % |
fiatal N % |
idős N % |
N |
% |
N |
% | |||||
alacsony (0-15) |
20 |
80 |
6 |
33 |
7 |
29 |
27 |
90 |
26 |
50 |
34 |
63 |
magas (16-30) |
5 |
20 |
21 |
77 |
17 |
71 |
3 |
10 |
26 |
50 |
20 |
37 |
Összesen |
25 |
100 |
27 |
100 |
24 |
100 |
30 |
100 |
52 |
100 |
54 |
100 |