01. Bevezetés – a tudományos
megismerés folyamata, módszerei
Babbie, E.
(2003) Adatelemzés alapfokon. In A
társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 453–474.
A minták
elemzésének alapfogalmai, egy- és kétváltozós elrendezések bemutatása
Babbie, E.
(2003) Statisztikai következtetések. In A
társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 513–525. A minták összehasonlítása,
szignifikancia, nullhipotézis, Khi-négyzet próba.
Atkinson et al. (1995) A pszichológia módszerei. In Pszichológia. Budapest:
Osiris-Századvég. 24–30. A különböző – pl. kísérleti, korrelációs,
megfigyelési – módszereket veszi sorra.
Hajtmann B. (1989) Bevezetés. In Matematikai statisztika pszichológia szakos hallgatók részére.
Budapest: Tankönyvkiadó. 5–12. A matematikai statisztika
szemléletébe vezet be, néhány alapfogalmat tisztáz.
Vargha A. (2000)
Matematikai statisztika pszichológiai, nyelvészeti és biológiai
alkalmazásokkal. Budapest: Pólya Kiadó. Alapos és
széleskörű áttekintést nyújt a pszichológiai kutatásban, céljai szerint a
statisztikai eljárások alkalmazásának menetét és feltételeit matematikai háttér
ismerete nélkül is érthetően magyarázza.
Babbie, E.
(2003) Paradigmák, elmélet és társadalomtudományi kutatás. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata.
Budapest: Balassi Kiadó. 56–75. Társadalomtudományi
elméletekről általában, a dedukcióról és indukcióról, az elmélet és az
adatgyűjtés kapcsolatáról.
Babbie, E.
(2003) Hibák a hétköznapi megismerésben és néhány megoldás. / Mi valós
valójában. In A társadalomtudományi
kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 22–27. hétköznapi gondolkodás korlátai.
Szokolszky Á.
(2004) Kutatási módszerek és metodológiai paradigmák; A természettudományos
paradigma közelről: a kísérletezés; A hermeneutikai paradigma közelről: a
kultúrantropológia. A kvantitatív és kvalitatív kutatási stratégia; A
pszichológiai kutatás módszerei – áttekintés. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 77–92. A kutatásmódszertan alapvető
kérédéseiről, a tudományos módszerről és két alapvető tudományos paradigmáról,
a természettudományosról és a hermeneitukairól írott összefoglaló.
Mérő László (1989) A logikus gondolkodás In Észjárások. Budapest: Akadémiai Kiadó. 17–32.
formális logika, hétköznapi logika megkülönböztetéséhez.
Szokolszky Á. (2004) A kutatás általános módszertani
kérdései. In Kutatómunka a
pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 119–191. A mérés, a
statisztika és az etika általános kérdései.
Smith, E.R. & Mackie, D. (2001) A kutatás módszertana: ahogy a kérdéseket fölteszik és megválaszolják. In Szociálpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó. 133–188. A szociálpszichológiai kutatás általános módszertani, etikai szempontból.
Csepeli Gy. (1997) Kérdésfeltevés és kutatás. In Szociálpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó. 99–140. A kutatás menetéről és a jó kutatás kritériumairól.
Babbie, E.
(2003) Néhány társadalomtudományi paradigma. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 48–56.
Társadalomtudományi
Paradigmák számbavétele.
Smith, E. E.,
Nolen-Hoeksema, S., Frederickson, B. & Loftus, G. R. (1995) A pszichológia
mai nézőpontjai. In Pszichológia.
Budapest: Osiris–Századvég. 33–40. Néhány fontos
pszichológiai nézőpontot és a kapcsolatukat elemzi.
Pléh Cs. (1992) A behaviorista forradalom: A lélek
teljes kiiktatása a lélektanból. In Pszichológiatörténet:
A modern pszichológia kialakulása. Budapest: Gondolat Kiadó. 145–157. A
behaviorizmus tételeinek, szemléletének részletesebb kifejtése.
Pléh Cs. (1992) Az egész és az értelem. Az
alaklélektan. In Pszichológiatörténet: A
modern pszichológia kialakulása. Budapest: Gondolat Kiadó. 158–171. Az
alaklélektan tételeinek, szemléletének részletesebb kifejtése.
Pléh Cs. (2000) A nagy iskolák korszaka. In A lélektan története. Budapest: Osiris
Kiadó. 345–407. Összefoglalja ebben a frisebb szövegben is a
behaviorizmus, alaklélektan és pszichoanalízis klasszikus iskoláinak
megjelenését és hatásukat a pszichológiában.
Hunyady Gy. (1998) A megismerés szociálpszichológiája és a szociálpszichológiai megismerés. In Történeti bevezetés a szociálpszichológiába: a meghonosítás lépései. Budapest: Eötvös Kiadó. 244–265. A kognitív megközelítések szerepét foglalja össze a szociálpszichológiai kutatásokban, különböző területeket (pl. attitűd, kognitív stílus, attribúció, sztereotipizálás) vesz sorra, és a klasszikus kognitív megközelítéseket az információfeldolgozási nézőpontú újakkal együtt tárgyalja.
Babbie, E.
(2003) Hogyan tervezzünk meg egy kutatást. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 124–132.
A kutatás
menetének, felépítésének hasznos összefoglalója.
Szokolszky Á.
(2004) A kvantitatív és kvalitatív kutatási stratégia; A pszichológiai kutatás
módszerei – áttekintés. In Kutatómunka a
pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 92–95; 110–118. A
pszichológiai kutatásokban különböző kutatási paradigmák áttekintése
McGuire, W. J. (2001) A szociálpszichológia második
évszázada felé [Hipotézisek felállítása] In Makacs
nézetek és a meggyőzés dinamikája. Budapest: Osiris Kiadó. 478–485. A
kutatás kreatív szakaszának fontosságát hangsúlyozza, itt sorolja fel az általa
javasolt alkotó heurisztikákat.
Manstead, A.S.R. & Semin, G.R. (1995) Módszertan a szociálpszichológiában: Az ötlettől a cselekvésig. In Hewstone, M. et aii (szerk.) Szociálpszichológia. Budapest: Közgazdasági és Jogi Kiadó. 79–104. A szociálpszichológiai kutatás általános kérdéseit tárgyalja, a Runkel és McGrath modellje alapján a hipotézistesztelés jellegzetességei alapján különböztet meg kutatási stratégiákat.
Smith, E.R. és Mackie, D.M. (2001) A kutatás
módszertana: ahogy a kérdéseket fölteszik és megválaszolják. In Szociálpszichológia. Budapest: Osiris Kiadó. 85–132. A népszerű
szociálpszichológiai kézikönyv bevezetőt nyújt a kutatás módszertani és etikai
kérdéseibe.
Fiske, S.T. (2006) Az emberi interakciók tanulmányozásának tudományos módszerei. In Társas alapmotívumok. Budapest: Osiris Kiadó. 74–127. Sokoldalú összefoglalása a szociálpszichológiai kutatás különböző aspektusainak, érinti a konceptualizálás, operacionalizálás folyamatát, háromféle (leíró, korrelációs, kísérleti) kutatási stratégiát vet össze, a tipikus torzító tényezőkre, és az etikai problémákra is kitér. Példákon is bemutatja a mondandóját.