02. Attitűdmérés, attitűdskálák.

Az attitűd és mérése: alapfogalmak

Szokolszky Á.(2004) Az attitűdmérés történeti háttere és elméleti kérdései. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris. 366–368. rövid áttekintése az attitűdmérés trendjeinek

Allport, G.W. (1979) Az attitűdök. In. Halász L., Hunyady Gy. és Marton M. (szerk.) Az attitűd pszichológiai kutatásának kérdései. Budapest: Akadémiai Kiadó. 41–57. klasszikus történeti bevezető az attitűd témájába

McGuire, W.J. (2001) Pszichológia és történelem. In. Makacs nézetek és a meggyőzés dinamikája. Budapest: Osiris Kiadó. 387–417.az attitűdkutatás történetének részletes áttekintése

A mérési módokról

Stahlberg, D. és Frey, D.(1995) Attitűdök I. Struktúra, mérés és funkciók. In: Hewstone, M. et aii (szerk.) Szociálpszichológia. Budapest: Közgazdasági és Jogi Kiadó. 163–174. rövid összefoglaló a különböző mérési módokról: fiziológiai, viselkedéses, nem–reaktív mérési módok

Smith, E.R. & Mackie, D. (2001) Attitűdök mérése. In Szociálpszichológia.  Budapest: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. 379–382. a skálákat kivéve részletesebb bemutatása a közvetlen és közvetett módszereknek

Nosek, B.A, Banaji, M.R. és Greenwald, A.G.(2003) Implicit csoport attitűdök és sztereotípiák gyűjtése egy demonstrációs weblapról. In Banaji, M.(2003)Rejtőzködő sztereotípiák és attitűdök. Budapest: Osiris Kiadó. iat részletes bemutatása + a honlapos adatgyűjtés eredményeinek bemutatása

Az attitűdskálák

Babbie, E. (2003) Skálaszerkesztés. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 190–197. a skálák és szerkesztésük rövid bemutatása – bogardus, thurstone, likert, osgood, guttman

Szokolszky Á.(2004) Az attitűdskálák fajtái. A szemantikus differenciál. In Kutatómunka a pszichológiában.  Budapest: Osiris Kiadó. 368–372. skálák rövid leírása: guttman, thurstone, likert, osgood

Stahlberg, D. és Frey, D.(1995) Attitűdök I. Struktúra, mérés és funkciók. In: Hewstone, M. et aii (szerk.) Szociálpszichológia.  Budapest: Közgazdasági és Jogi Kiadó. 163–174. ismertetés és kritikai értékelés a különböző skálákról: thurstone, likert, osgood

Selltiz, C., Jahoda, M., Deutsch, M. és Cook, S.W. (1979) Az attitűd skálázása. In: Halász L., Hunyady Gy. és Marton M. (szerk.) Az attitűd pszichológiai kutatásának kérdései.  Budapest: Akadémiai Kiadó. 131–148. a klasszikus skálák szerkesztése, előnyei és hátrényai: thurstone, likert, bogardus, guttman

Klasszikus skálák 1.: kumulatív skálák

Selltiz, C., Jahoda, M., Deutsch, m. és Cook, S.W. (1979) Az attitűd skálázása: Kumulatív skálák. In: Halász L., Hunyady Gy. és Marton M. (szerk.) Az attitűd pszichológiai kutatásának kérdései.  Budapest:  Akadémiai Kiadó. 142–147. a kumuilatív skálák elkészítésének vázlatos ismertetése:

Bogardus, E.S.(1967) Measuring social Distances. In Fishbein, M. (ed.):  Readings In Attitude Theory and Measurement. New York, NY: John Wiley and Sons. 71–76. eredeti szerzőtől a skáláról

Guttman: http://www.socialresearchmethods.net/kb/scalgutt.htm

Implicit Asszociációs Teszt

Cunningham, W.A, Preacher, K.J. & Banaji, M.R. (2003) Az implicit attititűdök mérése: konzisztencia, stabilitás és konvergenciavaliditás. In Banaji, M.R(2003) Rejtőzködő sztereotípiák és attitűdök.  Budapest: Osiris Kiadó. 359–376. Bevezetés az implici attitűdök asszociáción, reakcióidő–mérésen alapuló módszertanába

Nosek, B.A, Banaji, M.R. és Greenwald, A.G.(2003) Implicit csoport attitűdök és sztereotípiák gyűjtése egy demonstrációs weblapról. In Banaji, M.R(2003) Rejtőzködő sztereotípiák és attitűdök.  Budapest: Osiris Kiadó. 369–358. iat részletes bemutatása + a honlapos adatgyűjtés eredményeinek bemutatása

Greenwald, A.G. és Banaji, M.R.(2003) Az implicit társas kogníció: Az attitűdök, az önértékelés és a sztereotípiák. In Banaji, M.R.(2003): Rejtőzködő sztereotípiák és attitűdök. Budapest: Osiris Kiadó. 139–190. ebben az „áttörést hozó” cikkben vezetik be a szerzők az implicit társas kogníció fogalmát

Projektív attitűdmérési technikák

Oppenheim, A.N.( 1966) Projective Techniques in Attitude Study. In: Oppenheim, A.N.: Questionnaire design and attitude measurement. London: Heinemann. 160–196. indirekt projektív technikák: mondatkiegészítés, rajzok, TAT, történetek, játék