attitűdskála:
ld. 2. óra. (02, 03, 04)
kérdésformák: A kérdőívben
különféle formája lehet a feltett kérdéseknek. Zárt kérdésnél előre megadott válaszkategóriák közül kell
választani, míg nyitott kérdésnél a
kérdezett szabadon adja meg a választ. Objektív
kérdés esetén a válasz tényszerű, egyértelműen eldöntető (pl. havi
jövedelem), szubjektív kérdés esetén
a válaszoló értékelésétől, véleményétől függ (pl. szimpátiakérdés). (03)
kérdéstípusok:
A kérdőívben funkciójukat tekintve különböző típusú kérdések vannak. A főkérdések magára a vizsgált témára
fókuszálnak. A demográfiai kérdések a
válaszolót jellemzik, pl. nem, kor, iskolai végzettség alapján. További kiegészítő kérdések is lehetnek még,
pl. a bemelegítő, a levezető vagy a kontrollkérdések. (03)
kérdőív
instrukciója: Szöveges útmutató, mely a válaszadót és a kérdezőt részletesen informálja és vezeti a kérdéssor
kitöltésében. (03)
másodelemzés:
Egy kutatás adatainak újbóli felhasználása, mikor egy újabb kérdésfelvetésnek
megfelelően a kapott adatokat másként dolgozzák fel, új számításokat végezve. (03)
megbízhatóság: ld. 5. óra (03, 05)
felezéses eljárás: (split-half) Összegző
skálákra kiszámítható megbízhatósági
mutató, mikor a tételek két csoportba osztásával nyert két alskálát korreláltatják
egymással. Minél magasabb a korreláció, annál megbízhatóbban mérik ugyanazt a
skála itemei. Ld. még Cronbach-alfa. (03)
Cronbach-alfa: Összegző skálákra kiszámítható megbízhatósági mutató, amely a skála belső konzisztenciáját fejezi ki egy 0 és 1 közötti számmal. Ez gyakorlatilag megfelel a skálára végrehajtható összes lehetséges felezéses eljárással (split-half) kapott, fél-skálák közti korrelációk átlagának. Értékét 0,70-0,85 között tartjuk elfogadhatónak: alatta nem elég konzisztens a skála, fölötte viszont már redundáns. (03)
teszt-reteszt: Ugyanazon teszttel vagy skálával ugyanazon
válaszadókon két különbözõ idõpontban kapott eredmények közötti
korreláció. A skála megbízhatóságát
(idõbeli konzisztenciáját) mutatja. (03)
érvényesség: (validitás) ld. 5. óra (03, 05, 08)
elővizsgálat: (előzetes tesztelés, pilot vizsgálat) ld. 4. óra (03, 04)
itemszelekció: Attitűdskála készítésekor alkalmazott eljárás, melynek célja, hogy az előzetesen nagy számban gyűjtött tételek közül kiválasszuk a végleges attitűdskála tételeit, melyek a leginkább alkalmasak az adott attitűd mérésére. Az attitűdskálák egyes típusain különböző elvek alapján szelektálunk, és választjuk ki legmegfelelőbb tételeket. Ld. még skalogram-analízis, itemelemzés. (03)
itemelemzés: (itemanalízis) Általános eljárás különféle (pl. teljesítmény-, attitűd-) skálák készítésére. Az attitűdskálák közül a Likert-skála esetében használt eljárás, melynek során azt vizsgáljuk, hogy az adott tétel mennyire jár együtt a skálán elért összpontszámmal, illetve mennyire különbözteti meg az egyes személyeket, kritériumcsoportokat. Ld. még Cronbach-alfa. (03)
sztenderdizálás: 1. Z-transzformáció, vagyis egy normális
eloszlású változó átalakítása oly módon, hogy átlaga 0,
szórása 1 legyen. Intervallumskálájú változóknál alkalmazható (ahol nincs a
skálán “abszolút nulla” pont), pl. skálaszerkesztéskor vagy különböző skálákon
kapott eredmények összevetésekor. 2. Egy pszichológiai teszt vagy skála
felvétele nagy, reprezentatív mintán (ill. a mérőeszköz szempontjából releváns
homogén almintákon) abból a célból, hogy megállapítsuk a populációra ill. a
speciális alcsoportokra jellemző, a továbbiakban diagnosztikus szempontból
használható referenciaértékeket. (03)
kritériumcsoport:
A sztenderdizálásnál
az a csoport, amelyre vonatkoztatva a sztenderd értékek meghatározásra
kerülnek. (03)
kritérium-orientált
érvényesség: A skála érvényességének ellenőrzésére
összevetik (pl. korrelációs számítással) a tesztpontszámot egy külső
kritériummal, pl. egy már bizonyítottan jól működő másik teszt eredményeivel. (03)
kérdező: A személyes adatfelvételkor (pl. interjú, kérdőív) az a személy, aki felteszi a kérdéseket, és rögzíti a válaszokat. (03)
kérdezési
módok: A kérdőíves kutatásban
számos eltérő módja van az adatgyűjtésnek. A személyes kérdezés során kérdezők keresik fel a válaszadókat és személyes interjú
során gyűjtik az adatokat. Hasonlóképpen zajlik az egyre inkább terjedő telefonos kérdezés, melyben nem
találkozik ugyan személyesen, de szintén kérdezővel van kapcsolatban a
kérdezett. Az internet nyújtotta
lehetőségeket kihasználva, megjelent az e-mailben, on-line felületen történő
kérdezés is. Emellett a hagyományos önkitöltős
kérdezési mód is gyakran használt eljárás. Mindegyik kérdezési módnak
megvannak a saját előnyei és hátulütői: a kérdező motiválásában, az
elfogadottságban, személytelenségben és a válaszok minőségének
kontrollálhatóságában. Ld. még kérdező, kérdezési helyzet. (03)
kérdezési helyzet: A válaszadást általában is befolyásolja, hogy milyen helyzetben történik. A személyes interjúban felvett kérdőívek esetében fontos szerepe van a kérdező magatartásának, ezért általában instruktorok képezik ki őket, illetve alapvető szabályokat fogalmaznak meg számukra (pl. nem lehet válogatni a megkérdezettek közül, vagy nem lehet magyarázni a feltett kérdést). A személyes interjúban felvett kérdőívben gyakran találunk kifejezetten a kérdezőnek szóló, kérdezői instrukciót is, mellyel maguk a kutatók igyekeznek irányítani a kérdezési helyzetet. Ld. még kérdező, kérdezési módok. (03)
válaszadási torzítások: Minden
válaszadásban benne van a véletlenszerű
mérési hiba lehetősége (pl. elnézte a válaszadó a bekarikázandó rubrikákat,
félreértette a kérdező azt, amit neki mondtak), ezt a statisztikai eljárások
kezelni képesek. Az eredményeket nagymértékben megváltoztathatják azonban a szisztematikus válaszadási torzítások
(pl. szociális kívánatosság, egyetértési torzítás) is, amelyek kiküszöbölésére
vagy beszámítására a kutatónak kell külön figyelmet fordítani. Ld. még műtermék, csapdaskála. (03)
műtermék: Olyan tényező, melyet a vizsgálat tervezésekor nem
vett figyelembe a kutató, ám mégis szisztematikus hatással van a mért
válaszokra. Másként fogalmazva, a mérés során fellépő, szisztematikus hibát
okozó hatásokat nevezzük így. (03)
csapdaskála: Kérdőíves kutatásban olyan skálák, melyek segítenek
azonosítani, esetleg korrigálni a válaszadási torzítást (pl. MMPI K-skálája). Általában a válaszadói
bizonytalanságot, vagy a motiváció hiányát a „nem tudom” válaszok arányával,
illetve a különböző tételekre adott válaszok között nagymértékű inkonzisztenciával
is nyomon lehet követni. Hasonlóképpen a válaszokból kiderülhet az egyetértésre
való hajlam. Külön eljárásokat használhatunk a szociális kívánatosság
ellenőrzésére. (03)
közvetítő változó: (mediátorváltozó) Olyan közbülső változó, amely az oksági láncolatban
két másik változó között helyezkedik el, s így közvetíti közöttük az oksági
kapcsolatot: az A " B " C sémában pl. A nem (feltétlenül) hat közvetlenül
C-re, viszont hat rá B-n keresztül. (03, 05)
tétel:
(»item)
Zárt kérdőív vagy skála legkisebb egymagában megválaszolható
egysége. A kérdőív vagy skála típusa szerint lehet kérdés, állítás,
tulajdonság(pár), de akár egy-egy szó vagy vizuális skála is. A válaszadás
módja is nagyon különböző lehet. Ld. még kérdésformák, kérdéstípusok.
(03)
indikátor: Indexek készítésekor az egyes tételeket, melyekből az indexet készítjük,
nevezzük indikátoroknak. (03)
index: A skálákhoz hasonlóan több tételből álló, a személyek
közötti különbségek megállapítására alkalmas (legalább ordinális mérési szintű)
mérőeszköz. Abban különbözik a skáláktól, hogy a tételek (indikátorok), melyek alkotják, egyforma súllyal esnek latba az
indexpontszám kiszámításakor. Az indexpontszám
egy az egyes tételekre adott válaszokból áll, leggyakrabban egyszerű összeadással
vagy átlagolással áll elő. (03)
tipológia: Az indexekhez hasonló, több választ magába sűrítő eljárás, melyet akkor
alkalmazunk, ha a kiinduló változóink kategoriálisak (nominális mérési
szintűek), s nem rendezhetők sorba az emberek az indikátor-változókra adott válaszaik alapján.
(03)
attitűdskála: ld. 2. óra (02, 03, 04)
Bogardus-skála: (társadalmi
távolság skála) ld. 2. óra (02, 03)
Thurstone-skála: ld. 2. óra (02, 03)
Likert-skála:
ld. 2. óra (02, 03)
Guttman-skála:
ld. 2. óra (02, 03)
szemantikus
differenciál: (Osgood-skála) ld. 2. óra (02, 03)
kereszttábla: (kontingenciatábla)
ld. 13. óra (01, 03, 13)
Thurstone-skála: ld. 2. óra (02, 03)
Likert-skála: ld. 2. óra (02, 03)