04. Kérdőíves adatgyűjtés:
stratégia és típusok
kutatási terv: ld. 1. óra (01, 04)
adatgyűjtés: ld. 1. óra (01, 04)
adatbevitel:
A kódolással
számszerűsített változók értékeinek összesítése egy adatállományban, általában
egy számítógépes keretfile (pl. Excel, SPSS) segítségével úgy, hogy
minden személynél (általában sorok)
minden változó (általában oszlopok) értékét rögzítjük egy mátrixban. (04, 13)
keretfile: A számítógépes adatbevitel kiindulási pontját képező sablon. A kódolás során
kapott számadatokkal töltjük fel úgy, hogy minden személynél (általában sorok)
minden változó
(általában oszlopok) értékét rögzítjük. (04, 13)
kódolás:: A vizsgálattal nyert adataink
számszerűsítése, mikor az egyes válaszkategóriákhoz számokat rendelünk. A
mérési szintnek megfelelően ezek lehetnek nominális,
ordinális vagy intervallum-típusú
változók (ld. skálatípus). A kódutasítás
annak pontos leírása, hogy a változókat hogyan számszerűsítettük. Ld. még adatbevitel. (04, 09, 13)
elővizsgálat: (előzetes
tesztelés, pilot vizsgálat) A vizsgálati módszer, mérőeszköz kipróbálása egy kisebb mintán, azzal a
céllal, hogy az esetleges hibák kiszűrhetőek legyenek. (04)
adatelemzés: (adatfeldolgozás) ld. 13. óra (01, 04, 13)
deduktív stratégia: (≈ deduktív logika) ld. 1. óra (01, 04)
induktív stratégia: (≈ induktív logika) ld. 1. óra (01, 04)
attitűdskála: ld. 2. óra (02, 03, 04)
leltár: (inventory) Személyes érdeklődést, attitűdöt vagy viselkedést
leíró értékelő skála, kérdések vagy állítások sorozata, amelyekkel
kapcsolatosan a vizsgálati személy úgy válaszol, hogy kifejezi egyetértését/egyet nem értését. (04)
rács: (grid) A leltár két szempontos változata, egy mátrixos elrendezésű értékelő skála, például Kelly REP-tesztje. (04)
rangsorolás: (ranking,
preferenciasorrend) Olyan értékelő skála,
amelyben személyek vagy
személyiségjellemzők fontossági sorba rendezése történik. (04)
REP-teszt: (szerep repertoár teszt) Kelly módszere
a kognitív komplexitás mérésére, ahol fontos szerepeket
betöltő személyeket (oszlopok) választott tulajdonságok (sorok) segítségével
kell megítélni oly módon, hogy soronként meg kell adni két személyben egy közös
tulajdonságot (konstruktum),
valamint azt is leírni, hogy a harmadik személy miben tér el tőlük (kontraszt). (04, 12)
Q-rendezés: Olyan válaszadási eljárás, amelynek során előre
meghatározott, hogy a válaszadó melyik válaszkategóriát
hányszor használhatja. Amennyiben a válaszkategóriák ordinális- vagy
intervallumskálát alkotnak (pl. az “egyáltalán nem fontos”-tól a “nagyon
fontos”-ig), általában a normális eloszláshoz hasonló módon kell a válaszadónak
az egyes tételeket a kategóriák között elhelyeznie, azaz a szélső értékeket
kevésszer, a közepes értékeket többször használhatja. A válaszadás megkönnyítésére
a megkérdezett a tételeket gyakran kártyákon kapja meg, amelyeket szortíroznia
kell a megadott kereteken belül. Előnye, hogy kiküszöböli a skálahasználat
egyéni jellemzőinek hatását, hátránya viszont, hogy körülményesebb a felvétele,
mint egy önkitöltős skáláé. (04)
tulajdonságlista: (checklist) Szavak vagy állítások listája, melyek személyes jellemzőket írnak le. A
kitöltők kiválasztják azokat az itemeket, melyeket jellemzőnek vélnek saját
magukra vagy másokra vonatkoztatva. (04)
tulajdonságprofil: A tulajdonságlistán kapott ítéletek összegző értéke, vagy az
egyes tulajdonságok átlagos értékelése, amely grafikusan is jól megjeleníthető.
(04)
Rokeach-féle
értékskála: (RÉS) Értékvizsgálatokban alkalmazott mérőeszköz. A
válaszadónak 18 ún. instrumentális (eszköz-jellegű) és 18 ún. terminális
(cél-jellegű) értéket kell (a két 18-as csoportban külön-külön) rangsorolnia
annak megfelelően, hogy számára ezek mennyire fontosak. Az eljárás az 1990-es évektől,
Schwartz elméleti és módszertani kritikáját, valamint a Schwartz-féle Értékkérdőív
megjelenését követően veszített népszerűségéből.
(04)
univerzalitás: (egyetemesség)
olyan viselkedés vagy jellemző, mely az egész emberiségre érvényes, függetlenül
szituációs jellegzetességektől vagy kultúrától. Konkrétan: Schwartz motivációs
értéktípusainak egyike.(04)
szemantikus differenciál skála:
(Osgood skála)
ld. 2. óra (02, 03, 04)
konnotatív jelentés: A szavak jelentését árnyaló, az érték-erő-aktivitás
faktorokon elhelyezkedő szubjektív értékelő jelentések, melyek a szemantikus differenciál skálával mérhetőek. (04)
populáció: (alapsokaság) Azon személyek,
csoportok, helyzetek vagy események összessége, amelyekre nézve a kutató
elméletet fogalmazott meg, és amelyekről következtetéseket akar levonni, s
amelyek ugyanakkor túlságosan nagyszámúak ahhoz, hogy mind vizsgálható legyen.
Ezért csak egy kisebb mintát vizsgál
belőlük, amelyet a mintavétel során
gondosan, előre meghatározott szempontok szerint választ ki. (04)
minta: A kutatás által megcélzott alapsokaságból (populáció)
valamilyen meghatározott módszerrel (ld. mintavétel) merített
emberhalmaz, amelynek tagjai a vizsgálatban részt vesznek. (04)
mintavétel: Az az eljárás,
amellyel a kutató kiválasztja, hogy a kutatás szempontjából releváns
alapsokaság (populáció) konkrétan mely tagjait fogja
vizsgálni. Fontos szempont a minta
reprezentativitása illetve az, hogy egyáltalán milyen vonatkozásban legyen
reprezentatív a minta, valamint -
gyakran az előbbinek ellentmondó szempont - a minta elérhetősége, vagyis hogy a kutató ésszerű idő-
és költségkereteken belül a megfelelő számú emberhez (csoporthoz, eseményhez)
jusson el. A ~re számos
különböző módszer létezik (pl. részben a
fenti különböző szempontok miatt, részben pedig azért, mert különböző
populációknál a ~ különböző módjai lehetnek optimálisak (pl. (egyszerű-csoportos véletlen,
elméleti-szakértői, kényelmi, kvótás, rétegzett véletlen, szisztematikus véletlen)
más módszer lehet jó, ha az otthoni internethasználók populációjából, más, ha a
futballszurkolók közül és megint más, ha az ország teljes népességéből akarunk
mintát venni). (04)
mintavételi alapegység: A mintavétel alapját képező egység. Lehet: személy, kultúra, csoport, intézmény, esemény, szöveg, stb. (04)
reprezentatív
minta: Olyan minta,
amely lényeges vonatkozásaiban pontosan tükrözi az alapsokaságot, vagyis
amelyben a vizsgálat szempontjából releváns változók eloszlása megegyezik a populációbeli eloszlásukkal. (04)
válaszelmaradási
hiba: Az adatfelvétel során adatvesztést okoz, hogy a
mintába került személyek közül nem mindenki felel a kérdésekre. (04)
hólabda módszer: A mintavétel azon módszere, amikor a kutatók a
célpopuláció már megkérdezett tagja révén igyekszenek megközelíteni a kutatás
további lehetséges résztvevőit. Előnye, hogy egyszerű, és viszonylag nehezen
megközelíthető populációknál is alkalmazható; hátránya, hogy
az így kapott minta nem reprezentatív. (04)
megbízhatósági szint: ld. 1. óra (01, 04)
lefedési hiba: Az a mintavétel során fellépő hiba, amikor a populáció
bizonyos tagjainak nincsen esélyük a mintába kerülésre, így a választott minta
nem fedi le tökéletesen a vizsgálni kívánt populációt. (04)