04. Kérdőíves adatgyűjtés:
stratégia és típusok
Szokolszky
Á. (2004) Vizsgálati célok, kutatási lépések és adatgyűjtési módok –
áttekintés. Metodológiai előfeltevések és a standardizáció kérdése. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 324–343. Kérdőíves kutatás lépései, kérdezés–válasz–valóság
Szokolszky
Á. (2004) Szempontok a publikált kérdőívek használatához. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 340–343. mások kérdőíveinek felhasználásához:
kritikai szempontok és a folyamata
Szokolszky
Á. (2004) A kérdőíves módszer értékelése. In Kutatómunka a pszichológiában.
Budapest: Osiris Kiadó. 362–365. alkalmazhatóság köre, előnyök és
hátrányok röviden
Katz, D. és Braly, K.W. (1979) Verbális
sztereotípiák és faji előítéletek. In Halász L., Hunyady Gy. & Marton M.
(szerk.) Az attitűd pszichológiai
kutatásának kérdései. Budapest:
Akadémiai Kiadó. 190–197. A sztereotípiakutatás klasszikus
vizságálata, az értékelősklála „tulajdonságlista” típusának illusztrációja
Szakács K., Szakács F. (1992) A Rokeach–féle
értékvizsgálat In: Mérei F., Szakács F.: Pszichodiagnosztikai
vademecum 2. rész. 403–419. A Rokeach–féle értékskála rövid
leírása, az értékelőskála „rangsorolásos” típusának illusztrációja
Hunyady Gy. (1998) Kognitív komplexitás személyek és ideologikus tárgykörök megítélésében. In Hunyady Gy.: Történeti bevezetés a szociálpszichológiába: a meghonosítás lépései. ELTE Eötvös Kiadó: Budapest. 181–185. A kelly–féle mátrixtechnika bemutatása, az értékelőskála „mátrix” típusának illusztrációja
Oppenheim, A.N.( 1966) Checklists, Rating
Scales, and Inventories. In: Oppenheim, A.N.: Questionnaire design and attitude measurement. London: Heinemann. 81–104.
rövid bemutatásai
altípusoknak: checklists, ratings, ranking, inventories, grids
Szokolszky
Á.(2004) Minta és mintavétel. In Kutatómunka
a pszichológiában. Budapest: Osiris.
155–168. lényegretörő
áttekintése a mintavétel kérdéskörének
Babbie, E. (2000) A mintavétel logikája. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 197–247.részletesebb bemutatása a mintavétel kérdéskörének
Babbie, E. (2003) Az adatok kvantifikálása. . In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata.
Budapest: Balassi Kiadó. 438–447.
kódolásról
részletesen
Héra
G., Ligeti Gy.(2005) Társadalomkutatás a gyakorlatban. In Módszertan. A társadalmi jelenségek kutatása. Budapest: Osiris. 85–102. az előkészületek
és az adatfelvétel gyakorlati
kérdéseiről
Hunyady
Gy. (1998) A személypercepció vizsgálatának kiindulópontjai. In Hunyady Gy.
(szerk.) Történeti bevezetés a
szociálpszichológiába: a meghonosítás lépései. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
116–129. A
személypercepció kutatásainak történeti–módszertani áttekintése.
Asch, S. (1973) Személyekről alkotott benyomások., In. Hunyady György (szerk.) Szociálpszichológia. Budapest: Gondolat Könyvkiadó. 137–152. Asch benyomásformálással kapcsolatos klasszikus kísérleti eredményei.
Katz, D. és Braly, K.W. (1979) Verbális sztereotípiák és faji előítéletek. In Halász L., Hunyady Gy. & Marton M. (szerk.) Az attitűd pszichológiai kutatásának kérdései. Budapest: Akadémiai Kiadó. 190–197. A sztereotípiakutatás klasszikus vizságálata, mely módszertanában is évtizedekre meghatározta a kutatást
Hunyady Gy. (1994) A román–magyar kölcsönviszony In: Sztereotípiák a változó közgondolkodásban. Budapest: Akadémiai Kiadó. 144–153.A tükörkép–percepció jelensége mellett, jól megfigyelhető itt a tartalom és az értékelés közötti dinamika is.
Tetlock, P. E., Peterson, R. S., McGuire C., Chang, S., Feld, P.(1998) A politikai csoportok dinamikájának mérése: a csoportgondolkodás modelljének vizsgálata In: Hunyady Gy. (Szerk.): Történeti és politikai pszichológia. Budapest: Osiris Kiadó. 165–206. A Q–rendezést a gyakorltaban is használó kutatás beszámolója.
Váriné Sz. I.
(1987) Az ember, a világ és az értékek
világa. Gondolat: Budapest. 150–170.
Rokeach nyomán
kibontakozott értékkutatás
Szakács K., Szakács F. (1992) A Rokeach–féle értékvizsgálat In: Mérei F., Szakács F.: Pszichodiagnosztikai vademecum 2. rész. 403–419. A Rokeach–féle eljárás rövid leírása, a módszer klasszikus magyarországi ismertetője.
Schwartz, S. H. (2003) Univerzáliák az értékek tartalmában és struktúrájában. Elméleti előrelépések és empirikus próbák húsz országban. In Váriné Szilágyi I. (szerk.) Értékek az életben és a retorikában. Budapest: Akadémiai Kiadó. 105–154. Schwartz értékkutatásairól a kevés magyarul is olvasható forrás egyike.
Hunyady Gy.
(2002) Társadalomkép és értékvilág: Iskolai tanulók tájékozódása és
irányvétele. In Mészáros A. (szerk.) Az
iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: Eötvös Kiadó. 289–312. Az értékkutatás
sajátos eszközét fejleszti ki a tagadó értékek skálájával. Percepciós
értékkutatásaiban azt vizsgálja a szerző, hogy másoknak milyen tényezők mentén
tulajdonítunk valamilyen tulajdonságot.
Váriné Sz. I. (1987) Az ember, a világ és az értékek világa: A szociálpszichológiai értékkutatás gyakorlati nehézségei, műhelytitkai. Budapest: Gondolat. 98–117. Az értékkutatás módszertani prblémáiró l nyúj vázlatos képet
Váriné Sz. I. (1987): Az ember, a világ és az értékek világa: A szociálpszichológiai értékkutatás kezdetei. Budapest: Gondolat. 118–149. A klasszikus értékkuatatások számba vétele.
Váriné Szilágyi I. (szerk.2003) Értékek az életben és a retorikában. Budapest: Akadémiai Kiadó. Sokszínű
válogatás az értékek világából.
Szokolszky Á. (2004)
A szemantikus differenciál. In Kutatómunka
a pszichológiában. Budapest: Osiris.
376–378. Osgood
módszerének lényegretörő áttekintése
Stahlberg, D.
és Frey, D.(1995) Attitűdök I. Struktúra, mérés és funkciók: Az attitűdmérés
klasszikus megközelítései. In: Hewstone, M. et aii (szerk.) Szociálpszichológia, Budapest: Közgazdasági és Jogi Kiadó. 169. Az Osgood–skála rövid bemtuatása,
kritikája
Pléh Cs., Czigler I. (1976) Kísérlet politikai
kifejezések megítélésére alkalmas szemantikus differenciál skálák
kidolgozására, In: Pszichológiai
Tanulmányok 15. Budapest: Akadémiai Kiadó. 479–533. A szemantikus differenciál kialakításának részletes
bemutatása, érdekes alkalmazása a rendszerváltás előtti társadalomban.