09. Kvalitatív módszerek
Szokolszky Á.
(2004) A kvalitatív stratégia. In Kutatómunka
a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 386–410. Történeti áttekintés után a
legfontosabb módszerek és paradigmák bemutatása, a kutatás menetének vázolása.
Babbie, E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata.
Budapest: Balassi Kiadó. 315–324. Általános leírás a kvalitatív
terepkutatásról, példákkal fűszerezve. Részletesen elemzi a kutatói szerepet és
a megfigyeltekkel való viszonyát.
Babbie, E. (2004) Kvalitatív adatelemzés. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 413–437. A kvalitatív adatfeldolgozás menetének ismertetése, számítógépes programok bemutatása, példákkal.
Szokolszky Á.
(2004) A természetes megfigyelés. In Kutatómunka
a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 420–450. A megfigyelés történeti háttere,
alapkérdései és értékelése.
Babbie, E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata.
Budapest: Balassi Kiadó. 324–334. A résztvevő megfigyelés fontosabb
paradigmáinak áttekintése: naturalizmus, etnometológia, alapozott elmélet,
esettanulmányok, intézményi etnográfia, beavatkozás az érintettek
résztvételével.
Babbie, E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata.
Budapest: Balassi Kiadó. 344–347. A kvalitatív terepkutatás
erősségeinek és gyengéinek bemutatása.
Babbie, E. (2004) Beavatkozás-mentes
vizsgálatok. In A társadalomtudományi
kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 350–364. A tartalomelemzés folyamatának részletes leírása, a
módszer értékelése, és egy példa bemutatása.
Szokolszky Á. (2004) Szövegelemzés. In
Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 478–492. A
szövegelemzés történetének ismertetése, a különböző eljárások bemutatása:
tartalomelemzés, narratív elemzés, beszélgetéselemzés, diskurzuselemzés, és
ezen eljárások értékelése.
Ehmann B.(2002) A szöveg mélyén. A pszichológiai tartalomelemzés. Budapest: Új
Mandátum Könyvkiadó. „A könyv alcíme, a pszichológiai
tartalomelemzés arra a tevékenységre utal, amikor a szövegekhez – interjúkhoz,
naplókhoz, önéletírásokhoz – összefoglaló néven személyes dokumentumokhoz
címzett tartalomelemzési kérdéseket a pszichológiai változók nyelvén tesszük
fel. A pszichológiai tartalomelemzés speciális területe a narratív
pszichológiai tartalomelemzés. A könyv a fenti területekbe nyújt – remélhetőleg
inspiráló és újabb kutatásokat ösztönző – betekintést.”
Krippendorf, K. (1995) A tartalomelemzés módszertanának alapjai. Budapest: Balassi Kiadó. A
technika részletes ismertetése, főként a kommunikáció-kutatásra alkalmazva.
Elméleti és gyakorlati kérdéseket egyaránt érint: fogalmi alapvetés,
alkalmazásmódok, a tervezés logikája, egységképzés, mintavétel, adatrögzítés-
és feldolgozás módszertana, megbízhatóság és érvényesség.
Szokolszky Á.
(2004) A kvalitatív interjú. In Kutatómunka
a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 450–478. A módszer részletes ismertetése:
történeti háttér, típusai, a folyamat hét fázisa, és a módszer értékelése.
Babbie, E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata.
Budapest: Balassi Kiadó. 336–339. A kvalitatív interjú rövid
bemutatása.
Seidman, I. (2003) Az interjú mint kvalitatív kutatási módszer. Budapest: Műszaki
Könyvkiadó. A kvalitatív, strukturálatlan interjú lényegét és
sajátosságait foglalja össze. Bemutatja a kutatás megtervezésének, a minta
kiválasztásának, a megfelelő légkör megteremtésének, a szempontsor
kialakításának, az interjú lebonyolításának, rögzítésének és főként elemzésének
szabályait, mesterfogásait.
Kvale, S. (2005) Az
interjú – Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikáiba. Budapest: Jószöveg
Műhely. „A szerző megvizsgálja az interjú kutatási
folyamatban betöltött szerepét, áttekint néhány, az interjúzással kapcsolatos
fontos filozófiai kérdést. Végigvezeti az olvasót az interjúkészítés hét
stádiumán, amely a tanulmány megtervezésétől annak megírásáig tart.”
Szokolszky Á.
(2004) A narratív interjú. In Kutatómunka
a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 460–461. Rövid leírás a narratív interjúról.
Bögre Zs. (2003) Élettörténeti módszer elméletben és
gyakorlatban, Szociológiai Szemle 1.
http://www.mtapti.hu/mszt/20031/bogrezs.htm. Az
élettörténetek feldolgozásának javasolt szempontjai, egy részletes példával.
Horsdal, M: Életút-történetek
értelmezése és elemzése. civil.nepfoiskola.hu/3/3.1.3.htm Az
élettörténet interjúk lefolytatásának módja, értelmezésének szempontjai.
Fischoff, B. (1998) Utólagos előrelátás: visszafelé gondolkodás? In Hunyady Gy. (szerk.): Történeti és politikai pszichológia. Budapest: Osiris Kiadó. 271–281. Empirikus bizonyítása annak, hogy a következmények ismerete alapvetően befolyásolja adott események megítélését.
Babbie E.
(2004) Kvalitatív terepkutatások. In A
társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó.
339–342. Nagyon
rövid ismertetés a fókuszcsoportról, egy példával.
Síklaki I.: A fókuszcsoport www.hermes.btk.pte.hu/letoltes/Fokusz%20Siklaki.doc. A fókuszcsoport, részletes, gyakorlatias ismertetése, a történettől a lefolytatás minden kis lépéséig.
Szokolszky Á.
(2004) Az esettanulmány. In Kutatómunka a
pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 492–506. A módszer részletes ismertetése: fajtái, lefolytatása
és értékelése.
Babbie, E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata.
Budapest: Balassi Kiadó. 329. Szociálpszichológiai jellegű példák
az esettanulmányra (tanár-diák alkuk, AIDS elleni küzdelem)
Szokolszky Á.
(2004) A kvalitatív stratégia. In Kutatómunka
a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 410–420. A
kvalitatív kutatások érvényességét és megbízhatóságát növelő technikák
bemutatása. A mintavétel legfontosabb kérdései és az általánosíthatóság.