09. Kvalitatív módszerek

Kvalitatív módszerek meghatározása

Szokolszky Á. (2004) A kvalitatív stratégia. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 386–410. Történeti áttekintés után a legfontosabb módszerek és paradigmák bemutatása, a kutatás menetének vázolása.

Babbie, E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 315–324. Általános leírás a kvalitatív terepkutatásról, példákkal fűszerezve. Részletesen elemzi a kutatói szerepet és a megfigyeltekkel való viszonyát.

Babbie, E. (2004) Kvalitatív adatelemzés. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 413–437. A kvalitatív adatfeldolgozás menetének ismertetése, számítógépes programok bemutatása, példákkal.

Megfigyelés

Szokolszky Á. (2004) A természetes megfigyelés. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 420–450. A megfigyelés történeti háttere, alapkérdései és értékelése.

Babbie, E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 324–334. A résztvevő megfigyelés fontosabb paradigmáinak áttekintése: naturalizmus, etnometológia, alapozott elmélet, esettanulmányok, intézményi etnográfia, beavatkozás az érintettek résztvételével.

Babbie, E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 344–347. A kvalitatív terepkutatás erősségeinek és gyengéinek bemutatása.

Tartalomelemzés

Babbie, E. (2004) Beavatkozás-mentes vizsgálatok. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 350–364.  A tartalomelemzés folyamatának részletes leírása, a módszer értékelése, és egy példa bemutatása.

Szokolszky Á. (2004) Szövegelemzés. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 478–492. A szövegelemzés történetének ismertetése, a különböző eljárások bemutatása: tartalomelemzés, narratív elemzés, beszélgetéselemzés, diskurzuselemzés, és ezen eljárások értékelése.

Ehmann B.(2002) A szöveg mélyén. A pszichológiai tartalomelemzés. Budapest: Új Mandátum Könyvkiadó. „A könyv alcíme, a pszichológiai tartalomelemzés arra a tevékenységre utal, amikor a szövegekhez – interjúkhoz, naplókhoz, önéletírásokhoz – összefoglaló néven személyes dokumentumokhoz címzett tartalomelemzési kérdéseket a pszichológiai változók nyelvén tesszük fel. A pszichológiai tartalomelemzés speciális területe a narratív pszichológiai tartalomelemzés. A könyv a fenti területekbe nyújt – remélhetőleg inspiráló és újabb kutatásokat ösztönző – betekintést.”

Krippendorf, K. (1995) A tartalomelemzés módszertanának alapjai. Budapest: Balassi Kiadó. A technika részletes ismertetése, főként a kommunikáció-kutatásra alkalmazva. Elméleti és gyakorlati kérdéseket egyaránt érint: fogalmi alapvetés, alkalmazásmódok, a tervezés logikája, egységképzés, mintavétel, adatrögzítés- és feldolgozás módszertana, megbízhatóság és érvényesség.

Kvalitatív interjú

Szokolszky Á. (2004) A kvalitatív interjú. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 450–478. A módszer részletes ismertetése: történeti háttér, típusai, a folyamat hét fázisa, és a módszer értékelése.

Babbie, E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 336–339. A kvalitatív interjú rövid bemutatása.

Seidman, I. (2003) Az interjú mint kvalitatív kutatási módszer. Budapest: Műszaki Könyvkiadó. A kvalitatív, strukturálatlan interjú lényegét és sajátosságait foglalja össze. Bemutatja a kutatás megtervezésének, a minta kiválasztásának, a megfelelő légkör megteremtésének, a szempontsor kialakításának, az interjú lebonyolításának, rögzítésének és főként elemzésének szabályait, mesterfogásait.

Kvale, S. (2005) Az interjú – Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikáiba. Budapest: Jószöveg Műhely. „A szerző megvizsgálja az interjú kutatási folyamatban betöltött szerepét, áttekint néhány, az interjúzással kapcsolatos fontos filozófiai kérdést. Végigvezeti az olvasót az interjúkészítés hét stádiumán, amely a tanulmány megtervezésétől annak megírásáig tart.”

Élettörténeti elemzések

Szokolszky Á. (2004) A narratív interjú. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 460–461. Rövid leírás a narratív interjúról.

Bögre Zs. (2003) Élettörténeti módszer elméletben és gyakorlatban, Szociológiai Szemle 1. http://www.mtapti.hu/mszt/20031/bogrezs.htm. Az élettörténetek feldolgozásának javasolt szempontjai, egy részletes példával.

Horsdal, M: Életút-történetek értelmezése és elemzése. civil.nepfoiskola.hu/3/3.1.3.htm Az élettörténet interjúk lefolytatásának módja, értelmezésének szempontjai.

Fischoff, B. (1998) Utólagos előrelátás: visszafelé gondolkodás? In Hunyady Gy. (szerk.): Történeti és politikai pszichológia. Budapest: Osiris Kiadó. 271–281. Empirikus bizonyítása annak, hogy a következmények ismerete alapvetően befolyásolja adott események megítélését.

Fókuszcsoport

Babbie E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 339–342. Nagyon rövid ismertetés a fókuszcsoportról, egy példával.

Síklaki I.: A fókuszcsoport www.hermes.btk.pte.hu/letoltes/Fokusz%20Siklaki.doc. A fókuszcsoport, részletes, gyakorlatias ismertetése, a történettől a lefolytatás minden kis lépéséig.

Esettanulmány

Szokolszky Á. (2004) Az esettanulmány. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 492–506. A módszer részletes ismertetése: fajtái, lefolytatása és értékelése.

Babbie, E. (2004) Kvalitatív terepkutatások. In A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó. 329. Szociálpszichológiai jellegű példák az esettanulmányra (tanár-diák alkuk, AIDS elleni küzdelem)

Kvalitatív kutatások értékelése

Szokolszky Á. (2004) A kvalitatív stratégia. In Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó. 410–420. A kvalitatív kutatások érvényességét és megbízhatóságát növelő technikák bemutatása. A mintavétel legfontosabb kérdései és az általánosíthatóság.