Kísérlet tervezése

A projekt összefoglalása

A kísérletezés témáját (05, 06, 07. óra) végigkísérő és illusztráló gyakorlati feladatként kiscsoportos projektként megtervezünk néhány kísérletet, a hipotézisalkotástól és a változók fogalmi meghatározásától a forgatókönyvön, a manipuláción és a mérésen keresztül a kísérletben kapható adatok statisztikai elemzésének megtervezéséig és a kísérlettel kapcsolatos etikai megfontolásokig. A feladatot a hallgatók kisebb (3-5 fős) csoportokban végzik.

A projektnek vannak a szemináriumi órán csoportosan elvégzendő részfeladatai, illetve – az idői kerettől függően – otthon vagy a kurzus online felületén (pl. vitafórumban) is megoldható részei.

A házi feladatként megoldott részfeladatokat a csoporttagok megadott határidőig egyenként/csoportosan felteszik a kurzus közös online felületén (moodle.etr.elte.hu) megadott helyre. A beküldött anyagokat a tanár ellenőrzi és kommentálja, majd összeállítja belőlük a további munkához szükséges anyagokat (pl. a kísérleti forgatókönyvek egy-egy példánya az órára kinyomtatva).

 

A projekt lépései:

1. Kísérleti hipotézis megfogalmazása, konceptualizációja (független és függő változók).

2. A változók operacionalizációja (manipuláció és mérés), kísérleti forgatókönyvben leírva.

3. Statisztikai módszerek kiválasztása, etikai szempontok mérlegelése és a kísérleti terv írásos elkészítése

Hasznos lehet még, ha a projektet végig kíséri a közös online felületen egy virtuális fórum, ahol a felmerülő kérdéseket, problémákat közösen meg lehet vitatni.

 

A projekt értékeléssel zárul, miután minden csoport beküldi a végső kísérleti tervét. Ennek az elvégzett feladatnak az értékelése a végső érdemjegybe beleszámít. A csoport tagjai kaphatnak közösen elosztható összpontszámot, amelyen az egyénileg belefektetett munka alapján saját megállapodással osztoznak vagy a végső kísérleti forgatókönyvet megírhatja és beküldheti mindenki egyénileg, s így a pontszám egyénenként is adódhat.


1. Konceptualizáció (hipotézisek)

5.óra

 

05. óra Többváltozós elrendezések”modult követően:

 

A. Kísérleti hipotézis megfogalmazása. (Órai munka)

A gyakorlati csoportot 3-5 fős kiscsoportokra bontjuk. Az első feladat, hogy a kiscsoportok rövid (5-10 perc) megbeszélés alapján találjanak egy közös témát, vizsgálandó területet, amihez megfogalmaznak egy kísérleti hipotézist. Sok minden lehet, de azt érdemes szem előtt tartani, hogy olyan tárgyat válasszanak, amelyet lehet kísérletileg vizsgálni, és jó, ha szociálpszichológiai vonatkozásai is vannak a témának!

(szempontok: Fontos, hogy a hipotézis valamilyen feltételezett oksági kapcsolatra vonatkozzon és egyértelműen, tisztán legyen megfogalmazva.

Hasznos lehet, ha már a projekt elején úgy irányítjuk a csoportot, hogy a hipotézisek az operacionalizáció változatos formáira adjanak módot, az eredmények eltérő statisztikai eljárásokkal lehessenek elemezhetőek, a kísérleti tervek pedig különböző etikai problémákat vessenek fel – hogy a hallgatók a projekt során is a módszerek és problémák minél szélesebb skálájával találkozhassanak.

Jó például, ha olyan hipotézisek is születnek, amelyek több független változó egymással interakcióban álló hatásaira vonatkoznak. Amennyiben ilyenekből nincs elég, motiválhatjuk a hallgatókat az ilyen típusú kísérletek kidolgozására.

Az is hasznos, ha két csoport ugyanabban a témában fogalmaz meg esetleg nagyon hasonló, vagy egymásnak ellentmondó hipotéziseket.)

 

B. Kísérleti változók konceptualizációja  (Órai munka / Házi feladat)

A következő lépés a felállított hipotézis pontosítása, a konceptuális változók megfogalmazása, tehát hogy pontosan mi(k) a független változó(k), mi(k) a függő változó(k).

A rendelkezésre álló idő függvényében ez a feladat lehet otthoni munka is, a lényeg, hogy a végül kialakult konceptualizált hipotézist minden csoport beküldi a kurzus online felületére.

Ezt a felületet célszerű úgy választani (pl. fórum), hogy a csoportok láthassák egymás anyagait és hozzá is szólhassanak azokhoz. A további munka a hipotézisekből kiindulva folytatódik.

 

(kapcsolódás: 05. óra „Alapfogalmak és egyszerűbb elrendezések” modul)

(kapcsolódás: 05. óra „Többváltozós elrendezések” modul)


2. Operacionalizáció (kísérleti forgatókönyv)

6. óra

 

06. óra A függő változó mérésemodult követően:

 

A. A változók operacionalizációja. (Órai munka / Házi feladat)

A megfogalmazott hipotéziseknek megfelelően a következő lépésben minden csoport kidolgozza a független változó(k) manipulációjának megtervezésére és a függő változó(k) mérésére, valamint a helyzetteremtés más jellemzőire vonatkozó tervét.

(szempontok: Dönteni kell arról, hogy milyen típusú kísérlet legyen. /Pl. terep- vagy labor-?/ Milyen legyen a helyzetteremtés? Kell-e fedőtörténet, és mennyire kidolgozott? Hogyan zajlik majd a manipuláció és a mérés? Hogyan kezeli a kísérlet az esetlegesen fellépő elvárási torzításokat, követelményjellemzőket? Kell-e megtévesztés? Ügyelni kell arra, hogy a fentiek szinte mind kölcsönösen függnek egymástól, ezért megoldásuk nem is szétválasztható egymástól.

Az etikai dilemmákra ebben a szakaszban még nem kell kitérni. Akár előnyös is lehet, ha a megtervezett kísérlet ebben a szakaszban még aggályos etikailag, mivel ez a következő fázisban módot ad arra, hogy az egymás terveihez hozzászóló hallgatók konkrét etikai dilemmákra is rámutassanak, s ezzel ilyen irányú készségeiket is fejlesszék /vagy hogy – amennyiben ez részükről elmarad – helyettük ezt az oktató tegye meg/.

 

(kapcsolódás: 06. óra „A forgatókönyv és a fedőtörténet” modul)

(kapcsolódás: 06. óra „A független változó manipulációja” modul)

(kapcsolódás: 06. óra „A függő változó mérése” modul)

 

C. Értékelés (Órai munka)

Ebben a szakaszban kritika alá kerülnek a megtervezett kísérletek. Lehetőleg mindenki szóljon hozzá az összes kísérlethez. A feladat csoportosan is végezhető (ahol a csoportok írnak bírálatot egymás terveiről), és egyénileg is. A rendelkezésre álló idő függvényében ez a feladat folytatódhat otthoni munkaként is (kurzus online felületén), a lényeg, hogy ne maradjanak kritika nélkül a gyenge pontok.

(szempontok: Biztosítja-e a manipuláció és a mérés az érvényességet? Belső: vannak-e pl. ellenőrizetlen változók, amelyek torzíthatják az eredményeket? Külső: elég jó-e a minta a vizsgálni kívánt populációhoz viszonyítva és mennyire lehet általánosítani a helyzetből? Szerkezeti: valóban a kívánt konstruktumot manipulálja ill. méri-e a kísérlet, vagy felléphetnek torzító hatások? Elég jó-e a forgatókönyv, hiteles-e fedőtörténet? Vajon fog-e „működni” a kísérlet? Lehetnek-e rejtett buktatók? Milyen etikai dilemmák merülnek fel a kísérlettel kapcsolatban? )

(kapcsolódás: 06. óra „Az érvényesség problémái” modul


3. Statisztika, etikai mérlegelés, lezáró beszélgetés

7. óra

 

07. óra Statisztika a kísérletekben”modulnál:

 

A. Statisztikai módszerek választása a hipotézisek vizsgálatához. (Órai munka / Házi feladat)

A már kialakult kísérletekhez ezen a órán a tárgyalt statisztikai módszereket és próbákat kell hozzáilleszteni.

(szempontok: Az a cél, hogy mindegyik csoport kísérletéhez megtaláljuk a megfelelő statisztikai módszereket. A feladat feltételezi, hogy a hallgatók már ismerik az összes csoport kísérleti tervét. Így nemcsak a saját csoportjuk tervéhez kell statisztikai eljárásokat választaniuk /amit közösen megbeszélhetnek/, hanem a többi csoportéhoz is /ami viszont lehet akár egyéni munka is/. A feladat végezhető a kurzus online felületén, akár vitafórum formájában is.

(kapcsolódás: 07. óra „Statisztika a kísérletekben” modul)

 

B. A kísérlet etikai aspektusának vizsgálata, lezáró beszélgetés terve. (Házi feladat)

A kidolgozott eljárást etikai szempontból is értékelni, feltárni a veszélyeket és megoldást javasolni a felmerült etikai problémákra. A lezáró beszélgetést ennek függvényében és esetleg felmerülő más célok (pl. manipuláció ellenőrzése, további információszerzés a résztvevőktől) érdekében is megtervezik a csoportok.

 

07. óra „Etikai kérdések és lezáró beszélgetések” modul)

 

C. A kísérleti terv elkészítése írásban. (Házi feladat)

A projekt zárásaként írásba kell foglalni egy miden fenti elemre kitérő kísérleti tervet, amit minden csoport (vagy egyén) beküld a kurzus online felületére. A beküldött házi feladatot a tanár értékeli.

 

Javasolt értékelési szempontok:

  1. A hipotézis tesztelhető legyen, illeszkedjen bevett szociálpszichológiai elméletekhez, de mondjon újat is.
  2. A változók és a vizsgált összefüggés legyen világos, megalapozott. A kísérletben megteremtett helyzet idézze elő a kívánt hatást, sikerrel zárjon ki más tényezőket.
  3. A statisztikai módszer adekvát legyen az elemzett problémához és a megteremtett helyzethez.
  4. Etikai szempontból is mérlegelje a csoport az általa alkalmazott eljárást.

Magasabb szintű megoldása a feladatnak, ha a csoport a kitekintésben megadott szempontok alapján több független változó hatását vizsgálja egyidejűleg és közöttük az interakcióra vonatkozóan is megfogalmaz hipotézist, aminek a vizsgálatát végig is viszi a kísérletben. (Javaslat: ezekért pluszpont adható!)

Kitekintés

A. Több független változó bevezetése

Növeli a kísérleti terv értékét, ha szisztematikusan vizsgálja több független változó hatását. A hipotézisben ezek közvetítő változóként (független és függő változó közötti kapcsolatot erősítik), de olyan kontextuális hatásként is megjelenhetnek, amelyek tisztázzák a vizsgált összefüggés szempontjából lényeges körülményeket.

B. Interakció elemzése

Az interakció elemzésére megfelelő statisztikai eljárást kell találni, és a várható kimeneteket értelmezni abból a szempontból, hogy miként teljesül az interakció meglétével, illetve hiányával a vizsgált hipotézis.


Minták

 A végleges, részletes kísérleti terv felépítése:

 

>        Konceptualizáció: A kísérlet hipotézisének (esetleg: nullhipotézis és alternatív hipotézisek) megfogalmazása.
A független és függő változó(k) pontos és részletes megfogalmazása.

 

>        Operacionalizálás: módszer és adatelemzés

Mintaválasztás

Személyek: Kik (jellemzőik), mennyien, hogyan éri el őket?

Módszer

Eljárás: A kísérlet pontos menete: hol és mikor zajlik, ki vezeti, van-e fedőtörténet, van-e lezáró beszélgetés a végén?

A változók: független változó manipulációjának és a függő változó mérésének részletes leírása. (Pl. eszközök, kellékek, beépített emberek, mérőműszerek, stb.)

Vannak-e etikai dilemmák? Hogyan lehet feloldani őket?

 

>        Adatelemzés szempontjai:

Milyen statisztikai próbákkal vizsgálná a hipotézist (összefüggés-elemzések)?