Kutatási terv –Tematikus Hallgatói Pályázat

 

A projekt összefoglalása

A félév végén, a kurzus szintéziseként egy egyénileg beadandó feladat zárja a közös munkát. A hallgatóknak egy előzetesen megadott „Pályázati kiírás” alapján egy részletesen kidolgozott kutatás tervet kell leadniuk. Ez a projekt otthoni munkaként folyik, határidős részfeladatai nincsenek.

 
A kutatási tervvel a hallgató azt bizonyítja, hogy képes a félév során tanultakat megfelelően alkalmazni; sikerrel megtervezi a kutatás hipotézisállító és ellenőrző fázisait, a vizsgált jelenség természetéhez illeszkedően választ kutatási stratégiát és a teszteléshez megfelelő statisztikai módszereket.

 

A projekt lépései:

1.      Kutatási terv – Tematikus Hallgatói Pályázat kiírása

2.      A kutatási terv elkészítése (önálló hallgatói munka)

3.      A kutatási terv értékelése, visszajelzés

A projektet végigkíséri a közös online felületen egy virtuális fórum, ahol a felmerülő kérdéseket, problémákat személyre szabottan és közösen is meg lehet vitatni.

A projekt értékeléssel zárul, minden hallgató egyénileg küldi be a kutatási tervét. Ennek az elvégzett feladatnak az értékelése a végső érdemjegybe beleszámít.


1. Pályázati kiírása

A pályázati kiírás tematikus; elsősorban előre megadott tématerüleken belüli kutatási terveket várunk. A tervnek vannak előzetesen lefektetett tartalmi és formai követelményei.

(Szempontok: a pályázat 4-6 oldalnyi (12-es betű, 1,5 sorköz, 2-es margók). Fontos kiemelni, hogy  az szakirodalmi áttekintésnél a hivatkozások szabályossága alapkövetelmény. A pályamunka kidolgozásánál kívánatos, hogy a kiválasztott módszer elemeit adekvátan alkalmazza a kutatás megtervezésénél, és a terv megfogalmazásánál az adott módszer szakterminológiáját használja /ld. az egyes óravázlatoknál!/. A kutatási terv egységes felépítését is érdemes kialakítani.  

2. Kutatási terv kialakítása

Ebben a szakaszban a hallgatók megkezdik egyénileg a kutatási tervük kidolgozását.

(Szempontok: Jó, ha a folyamat a félév során tanultak alapján halad /ld. konceptualizáció és operacionalizáció/! A munkát a tanár segítheti, például a kurzus online felületén futó virtuális fórummal, ahol a hallgatók feltehetik a menet közben felmerülő kérdéseiket.)

A témaválasztás, kérdésfókuszálás és a konkrét hipotézis felállítása és a terv részletes kidolgozása után a hallgatók beküldik a kész dolgozatokat a kurzus online felületére.

3. Kutatási terv értékelése

A beérkezett dolgozatokat a tanár értékeli. Javasolt értékelési szempontok:

 

1.       A kutatási terv formai kidolgozottságának színvonala.

2.       A szociálpszichológiai szakterminológia megfelelő használata, a szakirodalmi megalapozás.

3.       Érdekes, elméleti keretbe illeszkedő, tesztelhető hipotézis megfogalmazása.

4.       A hipotézis tesztelésére adekvát módszer meghatározása, világos bemutatása.

5.       A hipotézisteszteléshez felhasznált eljárások (pl. alkalmazandó statisztikai próbák) bemutatása, várható kimenetek felvázolása.

 

(A hallgatók motiválására alkalmazható a versenyszerű elbírálás. Ez azt jelenti, hogy egy-egy megadott témakörön belül a kutatási terveket a tanár nemcsak önmagukban bírálja el, hanem rangsort is kialakít köztük, ami befolyásolhatja az osztályzatot, pl. a témában készült legjobb vagy két legjobb terv maximális pontszámot ill. jegyet kap, stb.).

 

 

4. Kitekintés

A kutatási tervet lehetőség szerint ki lehet próbálni a gyakorlatban is! A jól sikerült terveknél a tanár javasolhatja, hogy a hallgató műhelymunkaként végezze el a konkrét vizsgálatot. (Nyilvánvaló, hogy a műhelymunka kutatás egy „racionalizált” /pl. csökkentett elemszámmal, költségtakarékosabb módon, stb./ terv alapján történik, míg az itt beadott kutatási terv egy „ideális” kutatásról szól.)


5. Pályázati kiírás javasolt szövege

Lehetséges kutatási témák:

 

1. A kábítószerhasználók és a kábítószerhasználat iránti attitűdök Magyarországon

 

A cél itt elsősorban az attitűdmérés szerteágazó módszertanának alkalmazása a szerhasználattal kapcsolatos vélekedések feltérképezésére. Javasolt témák:

 

a.)   Kábítószerhasználati szokások, valamint a kábítószerek és a kábítószerhasználat iránti attitűdök magyar fiatalok körében. A drogellenes propaganda és a felvilágosítás lehetőségei.

b.)   A kábítószerhasználattal és az egyes kábítószerek legalizálásával kapcsolatos nézetek összefüggései és rendszerbe ágyazottsága Magyarországon.

c.)    A drogprobléma és a drogfüggők kezelésével kapcsolatos attitűdök, valamint azok megváltoztathatósága a magyar pedagógus-társadalomban.

d.)    A fenti megközelítések mellett elfogadunk más, a témakörbe illő, szabadon választott tárgyban is pályamunkákat.

 

2. A dohányzás és a dohányzás iránti attitűdök Magyarországon

 

A pályázat keretében olyan kutatási tervek készülhetnek, amelyek a címben megjelölt területen az alábbi témák valamelyikét vizsgálják:

 

a.)   A dohányzással kapcsolatos szokások és normák, valamint az ezek iránti attitűdök Magyarországon. Dohányzók és nemdohányzók percepciói.

b.)   A dohányzás visszaszorításának lehetőségei. A dohányzásellenes propaganda és fogadtatása. A dohányzással kapcsolatos meglevő és lehetséges szabályok, valamint ezek társadalmi elfogadottsága.

c.)    A fiatalkorúak iskolai dohányzása. A fiatalkori dohányzás megelőzésének lehetőségei. Az iskola és a tanárok attitűdjei és lehetőségei.

d.)    A fenti megközelítések mellett elfogadunk más, a témakörbe illő szabadon választott tárgyban is pályamunkákat.

 

 

3. A női esélyegyenlőség a munka világában

 

Itt elsősorban beavatkozó jellegű kutatások (labor- és terepkísérlet, hatásvizsgálat) terveit várjuk, melyek a nők karrieresélyeinek, előremenetelének szociálpszichológiai vonatkozásait vizsgálják. Lehetséges témakörök:

 


a. )   A nők és férfiak szerepeiben bekövetkező változások hogyan tükröződnek a (dinamikus) nemi sztereotípiákban? Hogyan befolyásolják ezek a képek a nők és a férfiak pályaaspirációit és pályaesélyeit?

b. )   Milyen (szociál)pszichológiai tényezők állnak annak hátterében, hogy a nők lehetőségei korlátozottabbak a karrier-lépcsőn való előrejutásban (ld. pl. üvegplafon hatás, munka-család konfliktus)? 

c.)    Hogyan értékelik a nők és a férfiak sikereit és kudarcait a nyilvános szférában? Milyen befolyással van a nők kompetenciájára és szociális készségeire az ún. „sikeres nők” újonnan kiemelkedni látszó csoportja?

d.)    A fenti megközelítések mellett elfogadunk más, a témakörbe illő szabadon választott tárgyban is pályamunkákat.

 


4. Nemek a médiában

 

A kiírás célja annak vizsgálata, milyen kép látható a médiában a nemekről, szerepeikről és egymáshoz való viszonyukról. Az ajánlott altémák:

 


a. )   A reklámok, filmek és egyéb médiatartalmak hatása a nemek viszonyával és a nemi szerepekkel kapcsolatos közgondolkodásra, illetve a nemi sztereotípiákra.

b. )   A gyerekeknek szóló médiatartalmak és a nemi sztereotípiák alakulása gyerekkorban. 

c.)    A média mint a társadalom elvárásainak kiszolgálója: a nemekkel kapcsolatos médiatartalmak fogadtatása a közönség nemi sztereotípiáinak, attitűdjeinek és nézeteinek függvényében.

d.)    A nemi sztereotípiák és a nemek munkamegosztásával kapcsolatos nézetek és attitűdök megváltoztathatósága a média segítségével.

e.)    A fenti megközelítések mellett elfogadunk más, a témakörbe illő szabadon választott tárgyban is pályamunkákat.

 

 

5. A pszichológiai és a pszichológusok hétköznapi reprezentációja

 

Az a célunk, hogy elsősorban kvalitatív módszerekkel meg tudjuk ragadni a pszichológusokról és a pszichológiáról kialakult képet. A területen belül az alábbi témákat javasoljuk:

a.)      Mi a különbség pszichológusok, illetve a pszichológia a laikus és a szakértő reprezentációjában? Milyen szerepe van a médiának a pszichológiával és a pszichológusokkal kapcsolatos tudás, értékelés kialakulásában? Milyen más közvetítők léteznek?

b.)       Milyen normák, társas-társadalmi szabályok határozzák meg a pszichológusok viselkedését, az emberek hétköznapi reakcióit a pszichológusokra, a pszichológia tudományára? Milyen szerepelvárások élnek a pszichológusokkal kapcsolatban?

c.)      A pszichológushallgatók változó szerepfelfogása, önképe. Hogyan változik az egyetemi képzés nyomán a pszichológusok képe a szakmáról, a pszichológusokról, a pszichológusi szerepről?

d.)      A fenti megközelítések mellett elfogadunk más, a témakörbe illő szabadon választott tárgyban is pályamunkákat.

 

6. A vezetőkiválasztás és a vezetői hatékonyság növelése

 

Erre a témára elsősorban olyan beavatkozó jellegű kutatások, vagy hatásvizsgálatok tervei készülhetnek, amelyek azt vizsgálják, hogyan alakítható a vezetőkiválasztás rendszere, illetve hogyan alakíthatók a vezetéshez kapcsolódó jellemzők (a szervezet felépítése, a vezető kommunikációja, jogköre és feladatai, a vezetett csoportok szerkezete, a résztvevők attitűdjei, stb.) oly módon, hogy az növelje a kérdéses szervezet hatékonyságát. A vizsgálat kontextusát jelenthetik piaci szervezetek (cégek), egészségügyi és oktatási intézmények vagy fegyveres testületek. Elfogadunk a fent megjelöltektől eltérő szervezetekre vonatkozó vagy a vezetés hatékonyságát konkrét szervezetektől függetlenül, általánosságban vizsgáló, kiemelkedő színvonalú kutatási terveket is.

 

7. Szabadon választott kutatási téma.

 

Fentieken túl a tanár lehetőséget adhat olyan kutatási tervek benyújtására is, melyek saját, már folyamatban lévő, vagy eztán megvalósításra kerülő témákat és elgondolásokat tartalmaznak. Ez esetben a rövid szakirodalmi kontextus felvázolása mindenképpen szükséges!


Tartalmi és formai követelmények

 

A pályázat terjedelme: 4-6 oldal (12-es betű, 1,5 sorköz, 2-es margók)

Az szakirodalmi áttekintésnél a hivatkozások szabályossága alapkövetelmény!

A pályamunka kidolgozásánál kívánatos, hogy a kiválasztott módszer elemeit adekvátan alkalmazza a kutatás megtervezésénél, és a terv megfogalmazásánál az adott módszer szakterminológiáját használja (ld. az egyes óravázlatoknál!)

 

A kutatási terv előlapján az alábbi adatok szerepeljenek:

 

Pályázó neve

Email címe

A pályázat címe

A pályázat kulcsszavai

 

 

A kutatási terv felépítése:

 

n Konceptualizáció: elméleti keret és kulcsfogalmak (Szakirodalmi kontextus)

Előzmények, a probléma megfogalmazása, a vonatkozó szakirodalom alapfogalmai.

 

n Kérdésfókusz és hipotézisek (A pályázat céljának rövid leírása)

Az (elméleti keret alapján) megfogalmazható kutatási célok. Hipotézis(ek).

 

n Operacionalizálás: módszer és adatelemzés

Mintaválasztás és módszer

Személyek: Kik, mennyien, hogyan éri el őket, stb…

Eszközök: Milyen módszer, hogy készült, stb…

Eljárás: hol és mikor, ki, stb….

A változók: független és függő, a manipuláció, stb…

Adatelemzés szempontjai:

A kapott adatok feldolgozásának terve: leíró statisztika és összefüggés-elemzések

 

n Szakirodalom

(ha van)

 

n Mellékletek

(ha vannak)

 

 

A pályázatot 1 példányban kell eljuttatni a kurzusvezetőhöz a kurzus online felületén és külön kérésre kinyomtatva is.

 


Értékelőlap a kutatási tervhez:

 

FORMAI KÖVETELMÉNYEK

 

Általános formai követelményeknek megfelel-e?

terjedelem (4-6 oldal)

o rendben             NEM !

szerkesztés (áttekinthető struktúra, rendezett külalak)

o rendben             NEM !

előlap tartalma (név, email cím, pályázat címe, kulcsszavai)

o rendben             NEM !

szakirodalmi hivatkozások (formai követelmények)

o rendben             NEM !

 

Felépítés megfelelő-e (tartalmazza a kívánt részeket)?

konceptualizáció (elméleti keret)

o van

kérdésfókusz (célok, hipotézisek)

o rendben             NEM !

operacionalizálás:

o rendben             NEM !

o mintaválasztás

o módszer

o eszközök

o eljárás

o változók

     megfogalmazása

 

adatelemzés főbb szempontjai  (leíró statisztika, összefüggés-elemzések)

o rendben             NEM !

szakirodalmi hiatkozások

o van

TARTALMI ÉRTÉKELÉS

FORMAI  KÖVETELMÉNYEK

(megfelel-e a kiírásnak, áttekinthető-e, teljeskörű-e a dolgozat)

15% ~ 4 p

 

KONCEPTUALIZÁCIÓ

(szakirodalmi beágyazás, kidolgozottság, jó kialakított fogalmi apparátus, szakterminológia megfelelő használata)

20% ~ 6 p

HIPOTÉZIS

(megalapozott-e, világos és egyértelmű-e, érdekes-e, tesztelhető-e) (20% v. 5 pont)

20% ~ 6 p

MÓDSZER

(mennyire ötletes, jó választás-e a hipotézishez, szabatosan van-e kifejtve, komplexitása, helyesen alkalmazza-e)

30% ~ 10 p

ADATELEMZÉS

(statisztika: adekvát módszereket használ-e)

15% ~ 4 p

 

ÖSSZESEN:

100% ~ 30 p

 

Rövid szöveges kommentár: