Társkereső hirdetések tartalomelemzése

 

A projekt összefoglalása

A kvalitatív stratégiához kapcsolódóan (08, 09, óra) gyakorlati feladatként társkereső hirdetések tartalomelemzését végezzük el.  A projektnek vannak a szemináriumi órán elvégzendő részfeladatai, illetve otthoni munkaként megoldandó részei.  A házi feladatként megoldott részfeladatokat a hallgatók megadott határidőig felteszik a kurzus közös online felületén (moodle.etr.elte.hu) megadott helyre.

A projekt lépései:

1. Lehetséges kutatási célok, források kiválasztása

2.  Elemzési kategóriák felállítása, statisztikai próbák kiválasztása

A projektet végigkíséri a közös online felületen egy virtuális fórum, ahol a felmerülő kérdéseket, problémákat közösen meg lehet vitatni.

A projekt értékeléssel zárul, minden hallgató egyénileg küldi be tervezett tartalomelemzésének kutatási tervét (mintavételi terv, elemzési egység meghatározása, kategóriarendszer létrehozása, statisztikai próba kiválasztása, esetleg maga az elemzés). Ennek az elvégzett feladatnak az értékelése a végső érdemjegybe beleszámít.


1. Lehetséges kutatási célok, források kiválasztása

8.óra

 

08. óra  „Etnometodológia” modulnál:

 

A. Kutatási cél, kérdés meghatározása (Órai munka)

Közösen vagy kisebb csoportokban megbeszéljük hogy mit szeretnénk vizsgálni, vagyis előzetesen felállítunk egy hipotézist. Közösen megbeszéljük a felmerülő szempontokat.  

(szempontok: nemi különbségek, különböző típusú (vallású, korú, célú) társkereső oldalak összehasonlítása, internetes és újságban megjelenő hirdetések különbsége)

 

B. Elemzési egységek meghatározása. (Házi feladat)

A kutatási kérdés végső tisztázása, az elemzési egység meghatározása. Hívjuk fel a figyelmet arra, hogy az elemzési egységet alapvetően befolyásolja, hogy az elemzés kvantitatív vagy kvalitatív lesz.

(Figyelem: az elemzés és megfigyelés egysége eltérhet! )

 

C. Mintavételi terv létrehozása (Házi feladat)

Mindenki kiválasztja azokat a forrásokat, amelyekből a hirdetéseket gyűjti, illetve vázolja mintavétele szabályait. (alapsokaság kijelölése, mintavételi eljárás kiválasztása, minták-alminták kijelölése)


2. Elemzési kategóriák felállítása, statisztikai próbák kiválasztása

9. óra

 

09. óra „Tartalomelemzésmodulnál:

 

A. Mintavételi tervek megbeszélés. (Órai munka)

Tapasztalatcsere, a beérkezett tervek megbeszélése, az órán tanultak fényében átgondolni azokat.

 

B. Kategóriarendszer felállítása. (Házi feladat)

Mindenki létrehozza saját kategóriarendszerét, kódok (a kategóriákhoz tartozó értékek) meghatározásával, világos instrukciókkal. (Figyelem: döntést igényel, hogy manifeszt vagy látens tartalmat kódolunk-e!)

(Kategóriarendszer lehetséges szempontjai: saját tulajdonságok (kínál), másiktól elvárt tulajdonságok (keres), külső tulajdonságok (kor, fizikai, anyagi, státusz, végzettség) belső tulajdonságok (személyiségvonások, belső értékek), tulajdonságok mennyisége.)

 

(Kategóriarendszer értékelésének szempontjai: minden fontos kérdés szerepel-e, világosak-e a kategóriák, vannak-e értékek rendelve a kategóriákhoz, nincs-e átfedés közöttük, világosak-e az instrukciók)

 

C. Statisztikai próba kiválasztása (Házi feladat)

Amennyiben kvantitatív elemzésről van szó a vizsgálat tervének tartalmaznia kell a statisztikai elemzés módszerét is.

 

3. Kitekintés

 

A. Elemzés

Pluszmunkával jár, ezért pluszpont adható, ha a hallgató próbaképpen el is végzi a tartalomelemzést.

 

A. Megbízhatóság és érvényesség

Magasabb szintű megoldása a házi feladatnak, ha a hallgató a kvalitatív kutatások érvényességét, illetve megbízhatóságát növelő eljárások valamelyikét (pl. trianguláció, alapozott elmélet, folyamat közbeni elemzés) beépíti a tervbe. (Javaslat: ezért a megoldási módért pluszpont adható!)


Minták

 

 

MINTA: Példa kategóriarendszerre I. Mérei – aktometria

A kategóriarendszer felállításában segítség lehet már ismert kategóriarendszerek tanulmányozása.

 

 

MINTA: Példa kategóriarendszerre II. Bales – interakciós folyamatelemzés