Társkereső hirdetések tartalomelemzése
A kvalitatív
stratégiához kapcsolódóan (08, 09, óra) gyakorlati feladatként
társkereső hirdetések tartalomelemzését végezzük el. A projektnek vannak a szemináriumi
órán elvégzendő részfeladatai, illetve otthoni
munkaként megoldandó részei.
A házi feladatként megoldott részfeladatokat a hallgatók megadott
határidőig felteszik a kurzus közös online felületén (moodle.etr.elte.hu) megadott
helyre.
A projekt lépései:
1.
Lehetséges kutatási célok, források kiválasztása
2. Elemzési kategóriák felállítása, statisztikai
próbák kiválasztása
A
projektet végigkíséri a közös online felületen egy virtuális fórum,
ahol a felmerülő kérdéseket, problémákat közösen meg lehet vitatni.
A
projekt értékeléssel zárul,
minden hallgató egyénileg küldi be tervezett
tartalomelemzésének kutatási tervét (mintavételi terv, elemzési
egység meghatározása, kategóriarendszer létrehozása, statisztikai próba
kiválasztása, esetleg maga az elemzés). Ennek az elvégzett feladatnak az értékelése
a végső érdemjegybe beleszámít.
8.óra
08. óra „Etnometodológia” modulnál:
A. Kutatási
cél, kérdés meghatározása (Órai munka)
Közösen vagy kisebb
csoportokban megbeszéljük hogy mit szeretnénk vizsgálni, vagyis előzetesen felállítunk
egy hipotézist. Közösen megbeszéljük a felmerülő szempontokat.
(szempontok:
nemi különbségek, különböző típusú (vallású, korú, célú) társkereső oldalak
összehasonlítása, internetes és újságban megjelenő hirdetések különbsége)
B. Elemzési egységek meghatározása. (Házi feladat)
A
kutatási kérdés végső tisztázása, az elemzési egység meghatározása.
Hívjuk fel a figyelmet arra, hogy az elemzési egységet alapvetően befolyásolja,
hogy az elemzés kvantitatív
vagy kvalitatív
lesz.
(Figyelem: az elemzés és
megfigyelés egysége eltérhet! )
C. Mintavételi terv létrehozása (Házi
feladat)
Mindenki
kiválasztja azokat a forrásokat, amelyekből a hirdetéseket gyűjti,
illetve vázolja mintavétele szabályait. (alapsokaság kijelölése,
mintavételi eljárás kiválasztása, minták-alminták kijelölése)
9. óra
09. óra „Tartalomelemzés” modulnál:
A.
Mintavételi tervek megbeszélés. (Órai munka)
Tapasztalatcsere, a beérkezett tervek megbeszélése,
az órán tanultak fényében átgondolni azokat.
B.
Kategóriarendszer felállítása. (Házi feladat)
Mindenki
létrehozza saját kategóriarendszerét, kódok (a kategóriákhoz
tartozó értékek) meghatározásával, világos instrukciókkal. (Figyelem: döntést
igényel, hogy manifeszt vagy látens tartalmat kódolunk-e!)
(Kategóriarendszer
lehetséges szempontjai: saját tulajdonságok (kínál), másiktól elvárt
tulajdonságok (keres), külső tulajdonságok (kor, fizikai, anyagi, státusz,
végzettség) belső tulajdonságok (személyiségvonások, belső értékek),
tulajdonságok mennyisége.)
(Kategóriarendszer értékelésének szempontjai: minden
fontos kérdés szerepel-e, világosak-e a kategóriák, vannak-e értékek rendelve a
kategóriákhoz, nincs-e átfedés közöttük, világosak-e az instrukciók)
C. Statisztikai próba kiválasztása (Házi feladat)
Amennyiben
kvantitatív elemzésről van szó a vizsgálat tervének tartalmaznia kell a statisztikai elemzés módszerét
is.
A. Elemzés
Pluszmunkával jár, ezért
pluszpont adható, ha a hallgató próbaképpen el is végzi a tartalomelemzést.
A. Megbízhatóság és
érvényesség
Magasabb szintű megoldása a
házi feladatnak, ha a hallgató a kvalitatív kutatások érvényességét, illetve megbízhatóságát növelő eljárások
valamelyikét (pl. trianguláció, alapozott elmélet, folyamat közbeni elemzés)
beépíti a tervbe. (Javaslat: ezért a megoldási módért pluszpont adható!)
MINTA: Példa kategóriarendszerre I. Mérei – aktometria
A kategóriarendszer felállításában segítség lehet már
ismert kategóriarendszerek tanulmányozása.
MINTA: Példa kategóriarendszerre II. Bales – interakciós
folyamatelemzés