Alkotmányos helyzet 1957–1989

 

Nemzetközi körülmények

A magyar államterülete és a határok 1957 és 1989 között sem változtak meg. A szomszédos országok nevei és határai is változatlanok maradtak az előző periódushoz képest. Magyarország geopolitikai helyzetét továbbra is a kétpólusú világban elfoglalt helye határozta meg. 1956. novemberének tapasztalata nyilvánvalóvá tette, hogy a Nyugattól nem várhatunk katonai segítséget, felszabadítást. Önerőből viszont az ország nem törhetett ki a szovjet blokkból. Ezt nemcsak Kádár János, de néhány év múlva a társadalom zöme is belátta. Ez is magyarázza, hogy miért sikerült olyan gyorsan kollektivizálni a mezőgazdaságot 1958–1961 között. A szovjet katonai jelenléthez ezután már Kádár ragaszkodott, s abban uralma fenntartásának zálogát látta. 1957. május 27-én a felek szerződést is kötöttek a szovjetek további „ideiglenes” magyarországi állomásozásáról. 1991-ig fennállt a Varsói Szerződés is, amely szintén csorbította a szuverenitást. 1968-ban, a Csehszlovákia elleni intervenció után a Szovjetunió egyértelművé tette, hogy nem hajlandó feladni olyan területeket, amelyeket 1945-ben saját katonai erejével „szabadított fel”. A Brezsnyev-doktrína tehát megerősítette a geopolitikai helyzet kényszerítő erejét. Fokozatosan enyhült viszont a Jugoszláviával szembeni elzárkózás és hisztéria, de a déli határon mindvégig nagyobb erőkkel volt jelen mind a honvédség, mind a határőrség. 1957 után azonban a fő veszélyzónának már a nyugati, osztrák határszakaszt tekintette a politikai vezetés. A szovjet jelenlét és a belügyekbe való beavatkozás ugyanakkor jelentősen csökkent. Ezt Kádár el is várta: szolgaian követte a szovjet külpolitikát, de belpolitikai kérdésekben autonómiát vívott ki magának.

 

A kádári alkotmányozás fő sajátosságai

1972. április 19–20-án tárgyalta meg és fogadta el az országgyűlés az alkotmány módosítását (1972: I. tv.). A magyar állam alkotmányos helyzete változatlan maradt; az 1956-os forradalom előtti helyzet állt vissza. Az államforma 1989-ig „népköztársaság” maradt, csak 1989. október 23-án kiáltották ki újra a köztársaságot. Az alkotmány legjelentősebb módosulása 1972-ben következett be, de az állam alapintézményeit a változások nem érintették. Annyiban viszont fontos változás volt, hogy az 1949-es alkotmány még a szovjet alaptörvény fordításának tekinthető, az 1972-es már magyar jogszabály volt. Formailag az 1949-es alkotmány módosítása történt meg, pedig az eredeti paragrafusokat jócskán átrendezték, újraszámozták az 1972: I. tv.-ben.

 

Az állam szimbolikus keretei

A kisebb mértékben már 1957-ben módosított alkotmány (1957: II. tv.) értelmében az állami lobogó címer nélküli lett, nehogy az idegen címer elleni népharag következtében újra előfordulhasson az 1956. októberében alkalmazott látványos tiltakozó akció: a gyűlölt címer kitépése a zászló közepéből. Ezzel együtt új címert is elfogadott az országgyűlés: az új címer a Kossuth- és a Rákosi-címer sajátos keveréke lett: „A Magyar Népköztársaság címere: kétoldalt búzakoszorúval egybefogott, világoskék mezőben álló, ívelt oldalú piros–fehér–zöld színű pajzs. A búzakoszorút balról piros–fehér–zöld, jobbról vörös színű szalag fonja át. A pajzs fölött középen elhelyezett ötágú vörös csillag aranyszínű sugarakat bocsát a mezőre.” Az új címer heraldikailag is megfelelőbb volt, hiszen tartalmazott címerpajzsot. Jellegében azonban a „Kádár-címer” is inkább hasonlított a szovjet, mint a tradicionális magyar címerre.

Az állampolgárságról az 1957: V. tv. rendelkezett. Jelentős módosulásokat hozott a korábbi szabályokhoz képest, hiszen megszüntette a nemi diszkriminációt (a nők a férfiakkal azonos módon dönthettek az állampolgársági ügyeikben); intézkedett a törvény a hontalanság elkerülése érdekében és igyekezett korlátozni a kettős állampolgárság létrejöttének körülményeit. Az új jogszabály a leszármazást és a (vissza)honosítást ismerte el az állampolgárság megszerzési módjaként. A magyar állampolgárság elvesztését elbocsátás vagy megfosztás útján tette lehetővé. A házasságkötés tehát kikerült az állampolgárságot automatikusan módosító tényezők közül, de aki idegen állampolgárral kötött házasságot, az kérhette elbocsátását, míg a magyar állampolgárral házasságot kötő külföldi is kérhette honosítását. A honosítási, elbocsátási és megfosztási ügyekben ezután a Minisztertanács és a Belügyminisztérium helyett az Elnöki Tanács (NET) járhatott el. Ez a törvény a rendszerváltásig hatályos maradt.

Az ünnepek sorsa is a Kádár-rendszer kompromisszum-keresésére mutat rá. A karácsony és a húsvéthétfő újra munkaszüneti nap lett. Pünkösd és mindenszentek továbbra sem lett ünnep. A karácsonyból ideológiai okokból megpróbáltak fenyőünnepet, a Mikulásból télapót, a húsvétból tavaszünnepet kreálni. A magánélet ünnepeit is szocialista módon kívánta átalakítani Kádár: keresztelő helyett névadót, templomi helyett KISZ-esküvőt, egyházi temetés helyett társadalmi szertartást vezettek be. Március 15-e iskolai tanítási szünet, de munkanap lett. Az állami ünnepek egyébként nem változtak (április 4., augusztus 20., november 7.) Fontos hangsúlyt kapott március 21-e, a Tanácsköztársaság kikiáltásának napja is.

Címek és rangok hivatalosan továbbra sem léteztek, de az elvtárs() megszólítás továbbra is kötelező maradt, s a párt- és az állami vezetők pozíciója és megszólítási módja ezután is rangot és presztízst jelentett, bár ez a presztízs a hetvenes évektől csökkenni kezdett.