A törvényhozás 1957–1989
A
pártállami törvényhozási rendszer restaurálása
Az országgyűlés nem használta ki mandátumának
1957. májusában elhatározott két
évi meghosszabbítását. 1958. szeptember 27-én kimondta saját feloszlatását.
Ezzel minden idők második leghosszabb mandátummal rendelkező törvényhozása
befejezte működését. Utódai nem sokban tértek el tőle. Az 1975-ben megválasztott
országgyűlésben volt a legkisebb a párttagok aránya, de ekkor is elérte a
61%-ot. A pártonkívüli képviselők kiválasztását is gondos mérlegelés előzte
meg. Így aztán a Kádár-korszak országgyűlése jellegében nem sokban különbözött
az 1956 előttitől. Ezt jól jelzi az évente tartott plenáris ülésnapok számának
csökkenése és az évente elfogadott törvények száma is. A hatvanas években
évente átlagosan 8,5 napot, a hetvenes években 7,5 napot, 1981–1986 között
pedig mindössze évi 6 napot ülésezett az országgyűlés. Ezt követően viszont az
ülésnapok száma gyorsan növekedett. 1987-ig egyetlen évben sem fordult elő,
hogy tíznél több törvényt fogadott volna el a parlament. Negatív rekordját
1963-ban érte el: ebben az évben egyetlen (a költségvetési) törvényt fogadott
el az országgyűlés! 1965-ben és 1982-ben is csak 2–2 törvény született. Az
országgyűlés jogkörét továbbra is az 1949: XX. tv. (az alkotmány)
szabályozta. Ennek értelmében tehát alakuló ülésén ezután is megválasztották a
Népköztársaság Elnöki Tanácsát (NET), amely az országgyűlés ülései
között annak törvényhozói szerepét kisajátította. Az általa hozott törvényerejű
rendeletek (tvr.) száma mindvégig jelentősen felülmúlta a törvények számát:
1961. és 1986. között évi átlagban 4,8 törvény, illetve 32 darab tvr.
született.
Az országgyűlés kilenc állandó
bizottságának neve, funkciója 1956 után sem változott, bár a hatvanas
években az ipari bizottságot egy ideig ipari és közlekedési bizottságnak
nevezték. A bizottságok taglétszáma kezdetben 11–31 fő, az 1963–1967-es
ciklusban 9–13 fő, később 11–21 fő volt. 1956-ban megalakult az Országgyűlés
Irodája is, amely szervezési és technikai segítséget adott a bizottságoknak
és a képviselőknek, nyilvántartásokat vezetett és gondoskodott a gyorsírói
jegyzőkönyvek elkészítéséről. 1971-ben az állandó bizottságok száma tízre nőtt:
az eddig is létező mentelmi és összeférhetetlenségi bizottságot állandó
bizottsággá szervezték. Egy 24 fős ad hoc bizottság alakult az
alkotmánymódosítás előkészítésére is.
A kormányváltások továbbra sem
kötődtek a választási és parlamenti ciklusokhoz. A Kádárt követő Münnich
Ferenc (1958. jan. 28.) nem is tartott miniszterelnöki expozét. 1961.
október 12-én az országgyűlésben Kádár (immár ismét kormányfőként) elvi
jelleggel is megfogalmazta, hogy a kormány programja nem lehet más, mint a párt
programja – s ebből következik, hogy ilyen expozékra nincs is szükség. Egyetlen
eset volt, hogy az új kormány megalakulása a választások után összeülő
országgyűlés alakuló ülésén történt meg: Fock Jenő kormánya alakult meg
így 1967. április 14-én.
A módosított alkotmány a törvényhozás
feladatairól
Az országgyűlést az alkotmány 1972. után
legfelsőbb államhatalmi és népképviseleti szervként határozta
meg. Bekerült az országgyűlés jogai közé a kormány programjának megvitatása és
jóváhagyása, a költségvetés jóváhagyása és a nemzetközi szerződések
megerősítése. Előírták, hogy a képviselők kötelesek beszámolni választóiknak
működésükről. Továbbra is rögzítették a képviselők mentelmi jogát és
összeférhetetlenségét. Ez utóbbi esetben nem a „dolgozók”, hanem a „társadalom”
érdekeivel ellentétben álló tevékenységet, illetve magatartást nevezte a
törvény összeférhetetlennek. Nem változott meg az országgyűlés tisztikara
(elnök, alelnökök, jegyzők), továbbra is voltak állandó és egyéb bizottságok.
Az alkotmány ezután is „évenként legalább két ülésszakot” írt elő, s a
parlament valóban nem is tanácskozott évente 8–10 napnál hosszabb ideig. Az
alkotmány továbbra sem használta az interpelláció szót, de „kérdések”
feltevését lehetővé tette a NET és a kormány egészéhez, a MT tagjaihoz, az
államtitkárokhoz, a Legfelsőbb Bíróság elnökéhez és a legfőbb ügyészhez. A
feltett kérdésre az érintettek kötelesek voltak válaszolni. (Figyelemreméltó
azonban, hogy az országgyűlés ügyrendje már az 1967–1971-es ciklusban használta
az interpelláció szót, sőt arról rendelkezett, hogy ha az arra adott választ az
országgyűlés nem veszi tudomásul, akkor a kérdést az abban illetékes
bizottságnak kell kiadni megtárgyalásra.) Az országgyűlés összeülését,
feloszlatását, szavazási rendjét illető szabályok nem változtak meg 1949 óta.
Szintén nem változott meg a NET
törvényhozói szerepe: 1972 után is lehetőség nyílt arra, hogy törvényerejű
rendeletekkel megkerüljék az országgyűlést. Ezzel a hatalmi ágak szétválasztása
terén fennálló hiányt az 1972-es alkotmánymódosítás sem csökkentette. Sőt, a
NET „törvényhozói” jellegét még erősítette is, kimondva, hogy a NET „őrködik az
alkotmány végrehajtásán” és „alkotmányossági felügyeletet gyakorol a tanácsok
felett”.
Az alkotmány módosítása után
másfél évvel fogadta el az országgyűlés a miniszterek és államtitkárok
jogállásáról és felelősségéről szóló 1973: III. tv.-t. Ebben
rögzítették, hogy a miniszterek és államtitkárok a Minisztertanácsnak, továbbá
az országgyűlésnek, illetőleg a NET-nek felelősek. Az államtitkárok saját
miniszterüknek is felelősek voltak. A jelzett felelősség büntetőjogi,
polgárjogi, munkajogi és államigazgatási jogi értelemben is fennállt, mégpedig
a törvények és más jogszabályok végrehajtásáért, a Minisztertanács testületi
működéséért, az adott államigazgatási ágak vezetéséért és az alájuk rendelt
szervek irányításáért egyaránt.
A törvényhozás
szerepének felértékelődése a nyolcvanas években
Az 1975 és 1985 közötti országgyűlések
működésére általában jellemző volt, hogy a gazdasági válságról tudomást sem
véve, a régi reflexek alapján végezte munkáját, bár fontos törvények (gyakran
reformok) ekkor is születtek. Alkotmányjogi szempontból kiemelkedik az 1984:
I. tv. az Alkotmányjogi Tanácsról. Ez a szerv az Alkotmánybíróság
elődjének tekinthető, de az országgyűlés választotta és tulajdonképpen annak
részeként működött. Az egyes jogszabályok felülvizsgálatát nem kérhette minden
állampolgár, csak az országos szervek, ill. a megyei tanácsok. Az Alkotmányjogi
Tanács felfüggeszthette az alkotmánnyal ellentétes szabályokat, kivéve az
országgyűlés, a NET és a Legfelsőbb Bíróság döntéseit. Korlátozottan, de
jogállami elemek kerültek a magyar állam működésébe.
A parlament törvényhozó szerepe
1985-től kezdve lassan növekedni kezdett. Ezt mutatja az utolsó pártállami
országgyűlés által elfogadott törvények száma is. 1986-ban öt, 1987-ben 12,
1988-ban 26, 1989-ben pedig 58 törvényt fogadtak el. A parlament szerepének
növelésében áttörést jelentett a jogalkotásról szóló 1987: XI. tv.
A törvény azért született, hogy „a szocialista társadalmi viszonyok védelmét és
fejlesztését, a szocialista demokrácia kiteljesedését szolgálja”. Ennek
érdekében jelentősen növelte az országgyűlés feladatait, kimondva, hogy a
törvény által tételesen felsorolt témaköröket törvényben kell rendezni. Ide
sorolta az állam szervezetére, működésére, és az állami szervek hatáskörére
vonatkozó alapvető rendelkezéseket; a gazdasági rendre, a gazdaság működésére
és jogintézményeire vonatkozó alapvető szabályokat; illetve az állampolgárok
alapvető jogait és kötelességeit, ezek feltételeit és korlátait, valamint
érvényre juttatásuk eljárási szabályait. Különösen e téren sorolt fel számos
olyan pontot a törvény, amely kérdéseket eddig nem törvények szabályoztak (pl.
személyi szabadságjogok, egyesülési és a gyülekezési jog, lelkiismereti
szabadság stb.) A törvény tehát jelentősen korlátozta a NET törvényerejű
rendeleteket alkotó jogait. 1949 óta ez volt az első törvény, amely
átalakította a kormányzás belső rendszerét. Szabályozta az alsóbb szintű
jogszabály-alkotó szervek feladatait is. Kiemelkedő jelentősége volt annak,
hogy kimondta: a jogszabályokat nyilvánosan ki kell hirdetni, s ezzel véget
vetett a pártállami jellegű, titkos utasításokon és határozatokon alapuló második
normarendszernek, „pszeudojognak”. A jogalkotásba a törvény bevonta
az állampolgárokat is: „az állampolgárok – közvetlenül, illetőleg képviseleti
szerveik útján – közreműködnek és életviszonyaikat érintő jogszabályok
előkészítésében és megalkotásában”. Ezzel a törvény jelentősen túlmutatott a „szocialista
demokrácián”. E törvény értelmében, de társadalmi nyomásra fogadták el
1989. elején, Németh Miklós kormánya idején az egyesülési jogról szóló 1989:
II. tv.-t, a gyülekezési jogról szóló 1989: III. tv.-t, a sztrájkról
szóló 1989: VII. tv.-t és a népszavazásról és népi kezdeményezésről
szóló 1989: XVII. tv.-t. Ezzel az alapvető emberi szabadságjogok
garantálása terén nagy lépés történt a demokrácia felé. Az egyesülési törvény
vitájában több képviselő sürgette a pártalapítás jogának kimondását is. E
törvényben azonban erre még nem került sor. Fontos változást jelentett az is,
hogy az alkotmányba bekerült: a kormány megbízatása a következő országgyűlés
első üléséig tart. (1989: I. tv.). Újabb alkotmánymódosítással
megteremtették a kormány parlament előtti közjogi és politikai felelősségét és
a kormány ellen benyújtható bizalmi–bizalmatlansági indítvány
lehetőségét (1989: VIII. tv.).
Az utolsó pártállami parlament
jelentős teljesítménye volt az ún. rendszerváltó „sarkalatos törvények”
elfogadása. Ezek tartalmáról az MSZMP és az Ellenzéki Kerekasztal egyezett meg
a Nemzeti Kerekasztal tárgyalásain 1989. szeptemberében. A következő törvények
a legfontosabbak: gyökeresen átalakították az alkotmányt, szinte minden
bekezdését kicserélték (1989: XXXI. tv.; formailag ezúttal is az 1949:
XX. tv. módosítása történt meg). Az alkotmányosság biztosítása érdekében
született meg az Alkotmánybíróság létesítéséről szóló 1989: XXXII. tv.
Az év elején még nem sikerült, de októberben már elfogadta az országgyűlés a
pártok működéséről szóló 1989: XXXIII. tv.-t. Végül az új választójogi
törvényt (1989: XXXIV. tv.) kell megemlíteni.
A
választójog reformjai
Jelentősen, szinte ciklusról ciklusra
módosult a választójog. Az 1958: III. tv. még csak csekélyebb
változásokat hozott. Az életkori cenzust a 18 éves korhatár helyett a nagykorúsághoz
kötötte (nagykorú volt az is, aki 18. életéve előtt megházasodott). A
képviselőket továbbra is kötött listán lehetett megválasztani, egyetlen
listára lehetett csak szavazni. A képviselők számát növelte, hogy minden 32.000
lakos helyett 30.000 főre jutott egy mandátum. Nem változott a jelölési
rendszer sem: a tömegszervezetek, üzemek javaslataiból a Népfront jelölt
képviselőket.
Az 1966: III. tv. volt a
Kádár-korszak első jelentősebb választójogi reformja. Ennek értelmében
képviselőjelöltet állítani a jelölőgyűlésen lehetett, az ott megnevezett
személyek közül a Hazafias Népfront választotta ki a tényleges jelöltet. A
törvény két legfontosabb újítása az volt, hogy a listás választási rendről
áttértek az egyéni választókerületekre, valamint lehetővé tették, hogy
egy kerületben több jelölt is induljon. Több jelölt esetében a szavazat
akkor is érvényes volt, ha a választó egyik nevet sem húzta át. Ekkor a HNF
által megállapított sorrend számított. Harmincezer lakosú egyéni körzeteket
alakítottak ki. Ha a részvétel vagy a jelölt támogatottsága nem érte el az
50%-ot, 15 napon belül pótválasztást kellett tartani. Ugyanez volt a
teendő a képviselői hely megüresedése esetén. Rendezte a törvény a képviselők visszahívásának
szabályait: a HNF Országos Tanácsa javaslatára erről választói gyűlést lehetett
tartani.
Az 1970: III. tv. főleg a
jelölés módját változtatta meg. A HNF jelöltállító szerepe megmaradt, de már
nem élvezett monopolszerepet: az üzemek, társadalmi szervek és az állampolgárok
is jelölhettek képviselőt. A jelölőgyűlésen megjelentek harmadának támogatása
kellett a jelöltséghez. Fennmaradt a kettős jelölés lehetősége. A
törvény másik újítása az aktív szavazás bevezetése volt. Ez azt jelenti,
hogy több jelölt esetén az egyik nevet ki kellett húzni (ennek elmulasztása
esetén a szavazat érvénytelen lett).
Az 1975: I. tv. az
alkotmányt módosítva kimondta, hogy az országgyűlés mandátuma ettől kezdve öt
év. (Ezzel szinkronba hozták a párt és az állam életének ciklusait, hiszen a
pártkongresszusokat is ötévente tartották).
A Kádár-korszak legjelentősebb
választójogi reformja az 1983. december 27-én elfogadott 1983: III. tv.
volt. A legnagyobb újítás a kötelező többes jelölés volt: mind a 352
egyéni kerületben legalább két jelöltet kellett állítani. A jelölteket már csak
az állampolgári gyűlések nevezhették meg, ám a jelölteknek el kellett fogadnia
a HNF (meglehetősen sematikus) programját. Több körzetben sikerült olyan
jelölteket is indítani, akik félig–meddig ellenzékinek számítottak (ún.
„spontán jelöltek”). Az állambiztonság által számon tartott valódi ellenzékiek
elindulását sikeresen meggátolták. Képviselő lett az, aki az érvényes voksok
legalább 50%-át megszerezte kerületében. Ha a másik jelölt elérte a 25%-os
arányt, akkor automatikusan pótképviselő lett belőle, s az adott
mandátum megürülése esetén pótválasztás nélkül bejuthatott a parlamentbe.
Emellett a törvény bevezette az országos lista fogalmát. Ezen 35 főt
indítottak, elsősorban azokat a párt- és állami vezetőket, akiknek egyéni
választókerületi indulását nem merték megkockáztatni (Kádár János
pártfőtitkár, Lázár György miniszterelnök, Losonczi Pál NET-elnök
stb.) Ezen a listán kapott helyet a tudomány, kultúra, művelődés, az egyházak
és a nemzetiségek néhány reprezentatív személyisége is, így sokan egy
korlátozott „felsőházi” funkciót is tulajdonítottak az országos
listának. A listán szereplő személyekre – pontosabban ellenük – külön–külön
kellett szavazni. Aki a lista egészét el akarta utasítani, mind a 35 nevet át
kellett húznia. A listán indulóknak ellenjelöltje azonban nem volt, így nem is
jelentett gondot elérniük a támogató voksok minimum 50%-át. A törvény rendezte
a visszahívás lehetőségét is (de csak az egyéni körzetekben): a választókerület
lakóinak 10%-a kérésére szavazást kellett kiírni erről. A szavazáson legalább
50%-os részvételre és a résztvevők 50%-ának visszahívás melletti döntésére volt
szükség a visszahíváshoz. Az 1985: VI. tv. azzal egészítette ki az
eredeti törvényt, hogy az országos listán megürülő hely betöltésére a Népfront
Országos Tanácsa jelölhet képviselőt, akit az országgyűlés választ meg.
Az 1989: XXXIV. tv. révén
megalkotott új, demokratikus és többpárti választójog már a rendszerváltáshoz
tartozik, így elemzésétől e fejezetben eltekintünk.