Folyamatosság és
változások a kormányzat szerkezetében
Az 1956. november 4-én megalakult Magyar
Forradalmi Munkás–Paraszt Kormány nevében ismét az 1944. és 1949. közötti
„kormány” szót használta az 1949–1956 között elterjedt „Minisztertanács” (MT)
név helyett. 1972–1973-tól kezdve azonban hivatalosan ismét Minisztertanács
szó volt használatos.
A kormány feladatai 1957-ben
szintén nem változtak meg. Továbbra is az 1949-es alkotmány szellemében
tevékenykedett, s a NET-hez hasonlóan szintén a párt – ezúttal már a Magyar
Szocialista Munkáspárt (MSZMP) ellenőrzése alatt állt. Ezt fejezte ki az
is, hogy a kormány élén maga a párt első titkára, Kádár János állt. Kádár
1957-re teljesen restaurálta a pártállami jellegű kormányzati munkát.
Sőt, azzal is megkönnyítette saját dolgát, hogy a vezetése alatt álló rendszer
egyik első törvénye (1957: II. tv.) úgy módosította az alkotmányt, hogy
kivette abból a minisztériumok felsorolását. Az alkotmány 24. §-a ettől kezdve
csak azt rögzítette, hogy „a Magyar Népköztársaság minisztériumainak
felsorolását külön törvény tartalmazza”. A minisztériumok átszervezése után
ezentúl nem volt szükség az alkotmány módosítására, ezzel együtt pedig a
kétharmados többség elérésére sem. (Igaz, ennek biztosítása sem ütközött volna
nehézségekbe). A tárcák átalakulása ugyanakkor le is lassult a
Rákosi-korszakhoz képest. 1957. májusára alakult ki a Kádár-rendszer
minisztériumainak „eredeti” elosztása. Ekkor Belügy-, Külügy-, Honvédelmi,
Igazságügyi, Pénzügy-, Nehézipari, Kohó- és Gépipari, Könnyűipari,
Földművelésügyi, Élelmezésügyi, Belkereskedelmi, Külkereskedelmi, Építésügyi,
Közlekedés és Postaügyi, Munkaügyi, Egészségügyi és Művelődésügyi Minisztérium
létezett, de a kormány tagja volt két kormányfőhelyettes, egy államminiszter és
az Országos Tervhivatal elnöke is. Tizenhét tárca és 22 tagú kormány jött tehát
létre. A miniszterelnök-helyettesek (köztük 1961-ig „első helyettesek”) és
1965-ig az államminiszterek száma a későbbi kormányokban állandóan
változott. A 17 tárca viszont több, mint egy évtizeden át változatlan maradt.
Kádár után sem Münnich Ferenc, sem Kádár újabb kormánya, sem Kállai Gyula
nem módosított ezeken. 1967-ben Fock Jenő alakuló kormánya Építésügyi és
Városfejlesztési Minisztériummá bővítette egyik tárcája nevét, két tárca
összevonásával pedig Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztériumot hozott
létre.
1974-ben szétvált a Művelődésügyi
tárca (Kulturális és Oktatási Minisztériummá). Lázár György
kormányában e két tárca ismét egyesült Művelődési Minisztériumként
(1980). Néhány hónap múlva, 1981. elejétől egyesült a három ipari tárca (Ipari
Minisztérium).1983-ban Közlekedési Minisztériummá egyszerűsödött az
addig Postaügyinek is nevezett tárca. 1984-től a kormány tagja lett a Központi
Népi Ellenőrzési Bizottság (KNEB) elnöke, az év végén pedig megszűnt a
Munkaügyi Minisztérium. Grósz Károly 1987-ben Kereskedelmi
Minisztérium néven egyesítette a Bel-, illetve Külkereskedelmi tárcát. Az
egészségügyi tárca neve Szociális és Egészségügyire bővült. Új tárcaként
megjelent a Környezetvédelmi- és Vízgazdálkodási Minisztérium. Az utolsó
pártállami kormányban, Németh Miklós idején Közlekedési, Hírközlési
és Építésügyi Minisztérium jött létre összevonással és átnevezéssel. A
tárcák száma a 1980-ig lényegében stagnált, attól kezdve folyamatosan csökkent,
1989-ben mindössze 12 minisztérium létezett, ugyanannyi, mint 1949. elején.
A pártvezetés és a kormány
személyi összefonódása továbbra is fennállt, bár csökkenőben volt a korszak
során. A kormányfő mindvégig a PB-tag volt, a Titkárságnak viszont
miniszterelnökként csak Kádár és Grósz volt tagja (kormányra kerülésekor még
Németh Miklós is, de ő egy hónapon belül lemondott titkári posztjáról). A
Kádár-korszakra is inkább az jellemző, hogy a titkárok kisebb arányban
miniszterek, mint a PB-tagok. Sőt: 1965-től, Kádár kormányból való távozása
után a Titkárság és a kormány tagjai között néhány napos átmeneteket kivéve nem
volt személyi átfedés. A korszak során ugyanakkor a PB-tagok és a miniszterek
közötti átfedés aránya is csökkent. Eleinte a PB-tagok több, mint fele
kormánytag is volt, a korszak végén inkább már csak a hatoda. Ugyanakkor a
miniszterek zöme mindvégig KB-tag volt.
Az Állami Ellenőrzés
Minisztériuma 1956. végi megszűnésével feladatát a „népi ellenőrzés” rendszere
vette át. Az 1957: VII. tv. felállította a Központi Népi Ellenőrzési
Bizottságot (KNEB), amely 1958. januárjától kezdte meg működését. Helyi
szervei is voltak. Feladata „az állampolgári fegyelem megszilárdítása”, „a nép
vagyonának védelme”, harc a korrupció és a bürokrácia ellen, hiányosságok és a
felelősök feltárása, megbüntetése, továbbá javaslat a költségvetés és
zárszámadás, illetve a népgazdasági terv megalkotásában. A népi ellenőrök
a fegyveres testületeket, a bíróságokat és az ügyészséget nem vizsgálhatták, az
üzemeket, szövetkezeteket sőt a magánkisipart viszont ellenőrizhették. 1960-től
a vizsgálat a szakszervezetekre is kiterjedhetett. 1964-ban feladatait
újrafogalmazták. Az állampolgári fegyelem mellett az állami fegyelemre is
hangsúlyt fektetett az új törvény. Vizsgálat esetén jogában állt zárolni a
vizsgált szerv vagyonát . Egyes ellenőrzéseket már fegyveres erőknél is
elláthatott. 1968-ban újra törvény született a népi ellenőrzésről. Ennek
értelmében az ország gazdasági, kulturális, szociális fejlesztését is elő
kellett mozdítania, a társadalmi tulajdon védelmét és a hatékonyabb
munkavégzést is támogatva. Utoljára az 1984: II. tv. szabályozta a kérdést,
de a KNEB munkája egészen a rendszerváltásig tartott. 1989. októberében az Állami
Számvevőszék vette át a szerepét (1989: XXXVIII. tv.).
Az 1972-es
alkotmánymódosítás a kormányzat rendszeréről
A módosított alkotmány (1972: I. tv.)
a Minisztertanács feladatait is némileg módosította. A kormány tagjai közt az
alkotmány továbbra is megnevezte az államminisztereket, habár ezt a posztot
1965. óta egyszer sem töltötték be. A kormány feladatai közé került, hogy „védi
és biztosítja az állami, társadalmi rendet és az állampolgárok jogait”, „biztosítja
a törvények és törvényerejű rendeletek végrehajtását”, „irányítja a tanácsokat,
ellátja tevékenységük törvényességi felügyeletét”, illetve meghatározza a
tudományos és kulturális fejlesztés irányát és a szociális és egészségügyi
ellátás rendszerét. Újonnan került az alaptörvénybe, hogy „feladatának ellátása
során a Minisztertanács együttműködik az érdekelt társadalmi szervezetekkel”.
Ismét tartalmazta az alkotmány, hogy a minisztertanács tagjai és az
államtitkárok a Minisztertanácsnak és az országgyűlésnek felelősek, s
hogy ennek módjáról külön törvény rendelkezik. Ez a külön törvény 1949 után nem
született meg, 1972 után azonban igen (1973: III. tv.). Az alkotmány
módosítása tehát pontosabban határozta meg a kormány és annak tagjainak
feladatait, mint korábban, ezért e téren a módosítás határozott előrelépésnek
tekinthető. Ezt a jogszabályt az 1989: IX. tv. módosította, amely
lehetővé tette a miniszteri megbízatásnak a bizalom megvonása útján
történő megszüntetését.
A Minisztertanács továbbra is döntéshozó
(rendeletek, határozatok) és végrehajtó szereppel is bírt egyidejűleg. Az
általa hozott döntések azonban magasabb szintű jogszabállyal nem lehettek
ellentétesek. A kormány és a szakminiszterek rendeletei lényegében végrehajtási
utasítás-szerűek voltak, csak részletezték és pontosították a felsőbb szintű
jogszabályokat. Ráadásul a kormány, mint a párt irányítása alatt álló szerv
egyébként sem tudott volna a felsőbb akarattal szembenálló szabályokat hozni.
A miniszterelnök szerepéről az
alkotmány továbbra is csak annyit írt, hogy „vezeti a Minisztertanács üléseit,
gondoskodik a Minisztertanács rendeleteinek és határozatainak végrehajtásáról”.
A kormányfő szerepe, jelentősége a politikai életben nem is haladta meg ezt a
szintet. A kormány élére ezért (a korszak végpontjainak kivételével) többnyire
átlagos, vagy gyengébb képességű pártmunkásokat helyeztek (Kállai Gyula,
Fock Jenő, Lázár György).
Az Elnöki Tanács
és a végrehajtó hatalom
A végrehajtó hatalmat birtokló kormány
mellett tovább működött a kollektív államfői testület, a Népköztársaság
Elnöki Tanácsa (NET) is. Ez a szerv azonban nem (csak) a végrehajtó hatalom
központi és helyi egysége feletti felügyeletet gyakorolta, hanem törvényhozási
jogokkal is rendelkezett. Feladatköre sem 1956–1957-ben, sem az 1972-es
alkotmánymódosítás idején nem módosult 1949-hez képest. E jogkörökben
keveredtek az államfői és a törvényhozói jogok. (Részletesebben lásd az
1949–1956 közötti fejezetben). A NET szerepe csak 1987-ben kezdett
visszaszorulni, majd az 1989: XXXI. tv. (az alkotmány módosításáról)
megszüntette a népköztársasági államformát és ezzel a NET-et is felszámolta.
1989. október 23-án Magyarország ismét köztársasággá vált, amelynek
államfője a köztársasági elnök.