Az igazságszolgáltatási rendszer 1957–1989
Bíróságok
A bírósági szervezet átalakulása 1956. után
is folytatódott. A közlekedési bíróságok 1957. februári megszűnése után a Legfelsőbb
Bíróság (LB) közlekedési kollégiuma is megszűnt. Ennél jóval lényegesebb
intézményi változásokat okozott a forradalom utáni megtorlás. Az 1956: 28.
tvr. december 11-én bevezette a statáriális katonai bíráskodást. E
szerv gyilkosság, szándékos emberölés, gyújtogatás, rablás, fosztogatás, közérdekű
üzemek szándékos rongálása, ezek kísérlete, erre való szervezkedés, ill.
engedély nélküli fegyvertartás ügyeiben ítélkezhetett, tehát lényegében a
fegyveres felkelők ellen. Az 1956: 32. tvr. kötelező halálbüntetést
kapcsolt ezen bűncselekményekhez. A statárium polgári személyekre is
kiterjedt, az új bíróságok 1956. december 15-én kezdték meg működésüket. Kb.
70–100 halálos ítéletet hoztak, de a pártvezetés elégedetlen volt a statáriális
bíróság működésével és már 1957 tavaszán háttérbe szorította azt. A
rögtönítélkezés 1957. november 3-án szűnt meg.
A bíróságok büntető kollégiumai
mellett gyorsított eljárással ítélkező különtanácsok jöttek létre
az 1957: 4. tvr. révén. Ezek 1957. január 15. – 1957. június 15. között
működtek. Az eljárás hatálya alá köztörvényes és politikai bűnök is tartoztak
(betöréses lopás, közlekedés szándékos veszélyeztetése, lázítás, hűtlenség,
a népi demokratikus rend megdöntésének kísérlete stb.). A gyorsított eljárás
lehetővé tette a vádirat nélküli tárgyalást. Hatálya visszamenőleges volt,
tehát a hatályba lépése előtt elkövetett cselekményekre is alkalmazható volt Az
alapvető büntetési tétel a halál volt, és lehetővé tették a 16. életévüket
betöltöttek kivégzését (ez a rendelkezés nem volt visszamenőleges hatályú).
Másodfokon a LB különtanácsa tárgyalta az ügyeket két szakbíró és három népi
ülnök részvételével. A LB büntetőbíráinak több, mint 20%-a lemondott, mert nem
kívánt részt venni az új eljárásban, ezért dr. Domokos József legfőbb
bíró a polgári ügyek bíráit is kötelezte a büntető kollégiumokban való
részvételre. Gyorsított ítélkezés Budapesten és öt megyében zajlott.
A Legfelsőbb Bíróság
Népbírósági Tanácsa (LBNT) 1957. április 6-án jött létre az 1957: 25.
tvr. révén. Ez az „egységes ítélkezés biztosítására” felállított
különbíróság volt. Működése a polgári és katonai büntetőügyekre is kiterjedt, a
politikai (államellenes) bűnök korlátlan megtorlását szolgálta. A LB elnöke
első fokon bármely ügyet ide utalhatott, a legfőbb ügyész pedig bármely ügyben
emelhetett vádat (akár vádirat nélkül is) az LBNT-n. Ugyanakkor az LBNT bármely
bíróság ítélete elleni fellebbezési fórum lett, sőt az ún. „törvényességi
óvás” révén jogerős ítéleteket is súlyosbíthatott. Az LBNT ítélete ellen
viszont nem lehet törvényességi óvást tenni. Az LBNT összetétele: a tanács
elnöke szakbíró, mellette négy népbíró működött. Itt is
lehetséges volt a gyorsított eljárás. Évezredes jogelvek sérültek, amikor
elfogadták a következő szabályokat: az ítélkezés visszamenőleges hatályú
volt, új jogszabályok szerint bírálva el a korábbi cselekményt; másodfokon
akkor is súlyosbítható volt az ítélet, ha a fellebbezést csak a vádlott javára
jelentették be. Az. LBNT a halálos ítélet kihirdetése után azonnal kegyelmi
tanáccsá alakult, s ha a kegyelmi kérvényt nem támogatta, a kivégzést két órán
belül kellett foganatosítani. Az LBNT 1961. április 16-án szűnt meg.
Az LBNT „sikeres” működésén
felbuzdulva megyei és fővárosi népbírósági tanácsok is alakultak az 1957:
34. tvr. (1957. június 15.) révén. Nem minden megyében hozták létre, csak
Budapesten, Pest, Győr–Sopron, Borsod–Abaúj–Zemplén, Baranya és Csongrád
megyében. Az eljárás módja azonos volt az LBNT-ével, bár a megyei tanácsok
elnökből és két népbírából álltak. Az új tvr. korlátozta a védőválasztás
jogát: csak a hatóságilag jegyzékbe vett ügyvédek közül lehetett választani. A
megyei népbírósági tanácsok az LBNT-vel együtt szűntek meg 1961-ben.
Az új bírósági különtanácsok
bonyolították le a forradalom résztvevői elleni eljárásokat. Ezek ugyancsak koncepciós
pernek tekinthetők, de jelentős eltérés mutatkozik az 1956 előtti perekhez
képest. Ezeknek a pereknek volt némi valóságalapja és a Rákosi-korszakkal
szemben csak a rendszerre valóban veszélyes személyekre sújtottak le (kivéve
néhány „tévedést”). Koncepciós vonásaik a következők voltak: a perek a
politikai vezetés célját szolgálták, a tényeket kiforgatva, eltorzítva
tárgyalták; nem az igazság kiderítése volt a cél, hanem a büntetés, a bosszú;
az ítéleteket előzetes instrukciók, külső irányító szervek befolyásolták;
figyelmen kívül hagyták a jogi normákat (ártatlanság helyett a bűnösség
vélelme, nincs szakszerű védelem, csak a terhelő bizonyítékokat szedik
össze, visszamenőleges hatállyal ítélkeztek stb.); a különböző, nem
összetartozó ügyeket és a szereplőket vegyítették egymással; köztörvényes
vádakat bele kevertek a politikaiak közé; a megtorlás alapja továbbra is az osztályszempontú
bíráskodás volt, azaz az eljárás alá vont személyek megkülönböztetése
származás alapján. Hasonlított az ötvenes évek gyakorlatára a szigorú
biztonsági intézkedések foganatosítása és a titkosság (bár 1957-ben még kirakatperek
is lezajlottak, ezek eredménye azonban kérdéses volt).
A megtorlás lezárulta után a
magyar bírósági rendszer jelentősen leegyszerűsödött, a különbíróságok száma
lecsökkent. Ezek között megemlíthetjük az 1956 óta létező társadalmi
bíróságokat, amelyek célja a „szocialista erkölcs” további
megerősítése volt, a „társadalmi tulajdon” védelmének érdekében. A
munkafegyelem és a szocialista együttélés szabályainak megsértői ellen
folytatott le eljárásokat. Minden száz főnél nagyobb állami vállalatnál és
gazdálkodó szervnél működött, irányítása a SZOT feladata volt. Ezek a
társadalmi bíróságok azonban Magyarországon – talán egyedül a volt szocialista
országok közül – nem tudtak valóban gyökeret verni a jogrendszerben.
Az 1972-es alkotmány a bírói
szervezetet a Legfelsőbb Bíróság, megyei bíróságok, járásbíróságok
hármas rendszerében határozta meg, de lehetővé tette más bíróságok létrehozását
is. „A bíróságok hivatásos bírákból és népi ülnökökből alakított tanácsokban
ítélkeznek.” Továbbra is fennmaradt a bírák visszahívhatóságának
lehetősége, ami korlátozta a bírói függetlenséget, amit egyébként szintén
kimondott az alkotmány. Az 1972: IV. tv. részletesebben is szabályozta a
bíróságok kérdését. Eszerint „a bíróságok működésük során a szocialista
törvényesség követelményeit juttatják érvényre”, védik az állami,
társadalmi és gazdasági rendet, továbbá az állami szervek és az állampolgárok
érdekeit. A bíróságok büntető-, polgári, családjogi és munkaügyi esetekben
ítélkezhettek. A védőválasztás és az anyanyelvhasználat jogát a törvény
rögzítette. Az alkotmányt pontosítva a törvény kimondta, hogy az elsőfokú
tanácsok egy hivatásos bíró és két népi ülnök, a másodfokúak pedig három
hivatásos bíró összetételben üléseznek. Különbírósági szervezetként a törvény munkaügyi
és katonai bíróságokat említett, de megjegyezte, hogy a társadalmi
bíróságokról külön jogszabály intézkedik. A megyei bíróságokon büntető,
polgári és gazdasági kollégiumok működtek, a LB-on emellett munkaügyi és
katonai tanácsok is voltak. A törvényességi óvás lehetősége fennmaradt
(azt az LB elnöke és a legfőbb ügyész gyakorolhatta). A Legfelsőbb Bíróság
irányelveket, illetve elvi döntéseket is hozhatott, amelyek minden bíróságra
nézve kötelezőek voltak. A bíráknak fegyelmi felelőssége volt. A népi ülnököket
a bíróság területén működő vállalatok, szövetkezetek, társadalmi szervek és
állami intézmények dolgozói jelölték (a munkaügyi bíróságon a SZOT, a katonai
bíróságokon az illetékes parancsnokok, a LB-on a Népfront Országos Tanácsa).
Ügyészségek
Az ügyészi szervezetről, a legfőbb ügyészről
az 1959: 9. tvr. szólt részletesebben. A legfőbb ügyész őrködött a
törvényesség megtartása felett (mind az állam, mind pedig az állampolgárok
részéről); az állam rendjét, biztonságát fenyegető veszélyt következetesen
üldöznie kellett és védte az állampolgárok alkotmányos jogait. Az 1972-es
alkotmánymódosítás hasonló feladatokat írt elő. A legfőbb ügyészt az
országgyűlés választotta négy évre. Az ügyészeket a legfőbb ügyész nevezhette
ki. Az ügyészi szervezet megyei, járási és városi / kerületi egységekre
bomlott. Az ügyészség gyakorolta a felügyeletet a nyomozás törvényessége fölött
és képviselte a vádat a bírósági eljárásban. A változásokat az ügyészségéről
szóló 1972: V. tv. foglalta össze és fejlesztette tovább. Az ügyészi
szervezet az országgyűlés (és nem az Igazságügyi Minisztérium) alá volt
rendelve. Valójában azonban a párt befolyása érvényesült itt is. Az ügyészség széles
jogköre megkérdőjelezte a bírói függetlenséget is.
Büntetőjogi
sajátosságok
A büntetőjog kodifikálása az államszocialista
rendszerben csak 1961-ben fejeződött be. Ekkor fogadták el a Büntető
törvénykönyvet (Btk., 1961: V. tv.). Az 1956 utáni öt évben továbbra
is az osztályszempontú bíráskodás Rákosi-korszakban szokásos elvei szerint
ítélkeztek a bírók. Az 1961-es Btk. önmagában azzal, hogy tartalmazta a különös
részt is, jelentős előrelépés volt az ötvenes évekhez képest. „E törvény
feladata, hogy védje a Magyar Népköztársaság állami, társadalmi és gazdasági
rendjét, az állampolgárok személyét és jogait, neveljen a szocialista
társadalmi együttélés szabályainak a megtartására, valamint az állampolgári
fegyelemre” – szólt a Btk. bevezetője. Bűntettnek továbbra is „a társadalomra
veszélyes cselekményt” nevezte meg, nem szakítva tehát az ötvenes évek
gyakorlatával. Egyértelműen rögzítette viszont, hogy a büntető törvény hatálya
csak akkor lehet visszamenőleges hatályú, ha enyhébb elbírálást állapít meg a
régi szabályoknál. Rögzítette a büntethetőséget kizáró és megszüntető okokat
és az elévülést. A főbüntetések közé sorolta át a pénzbüntetést és
újként említette meg a javító–nevelő munkát. Továbbra is lehetséges volt a
halálbüntetés, de egyre kisebb számban alkalmazták azt (lényegében csak
gyilkosságok megtorlására). Külön fejezetek tartalmazták a fiatalkorúakra és a
katonákra vonatkozó külön rendelkezéseket. A Btk. különös része a következő
fejezetekből állt: az állam elleni bűntettek; a béke és az emberiség elleni
bűntettek; az államigazgatás és az igazságszolgáltatás elleni bűntettek; a
közbiztonság és a közrend elleni bűntettek; a népgazdaság elleni bűntettek; a
személy elleni bűntettek; a család, az ifjúság és a nemi erkölcs elleni
bűntettek; a társadalmi tulajdon elleni bűntettek és a személyi javak elleni
bűntettek; a katonai bűntettek.
Az osztályszempontú bíráskodás
fokozatosan megszűnt 1961., illetve 1963. (az általános amnesztia-rendelet)
után. A „szocialista törvényesség” fogalma is lassan átértékelődött. Míg
korábban a szocialista jelző valósággal fosztóképzőként volt értelmezhető, a
Kádár-korszak második felében valóban elmozdulás történt a törvényesség felé.
Mindez nem jelenti, hogy a politikai ügyek teljesen megszűntek volna, de a
passzív többség ellen a párt és az állambiztonság már nem hirdetett
háborút.
Az 1978: IV. tv. ismét
teljesen új Büntető törvénykönyv megszületését jelentette. Ennek bevezetője már
nem utalt a Magyar Népköztársaság állami–társadalmi rendjének védelmére a
törvény céljai között, de a bűncselekmény meghatározásánál ez az elem mégis
megtalálható. A bűncselekmény fogalma továbbra is a „társadalomra veszélyes”
cselekményt takarta, bár emellett megjelent az is, hogy bűn az, „amit a törvény
büntetéssel sújt”, ami kissé önindoklásnak tűnik, de benne megjelenik a
definícióból hiányzó „jogellenesség” formulája. Újra megkülönbözteti a
törvény a bűntettet a vétségtől. Utóbbi nem szándékos és/vagy
kisebb súlyú bűncselekményt jelentett (nem tévesztendő össze a szabálysértéssel).
A mellékbüntetések közt új elemként feltűnik a járművezetéstől eltiltás
büntetése. A különös rész fejezeteiben a bűntettek szót a bűncselekmények
váltotta fel (ami magába foglalja a bűntettet és a vétséget egyaránt).
Megjelent benne a közlekedési bűncselekmények fogalma, a népgazdaság elleni
bűnök helyett pedig gazdasági bűncselekmények szerepelnek, a társadalmi
tulajdon és személyi javak kifejezést pedig a vagyon fogalma váltotta fel. A
törvény tehát a korábbinál modernebb büntetőjogi szemlélet tükröz, de az állam
elleni bűncselekmények kapcsán tovább élt a korábbi törvény szelleme is.
Büntetés-végrehajtás
1956 után félfordulatra került sor a
büntetőpolitikában. Az „ellenforradalmárokkal” szemben könyörtelen
megtorlást, több száz halálos ítélet végrehajtását, a „megtévesztett
dolgozókkal” szemben viszont a segítő–nevelő szándékot kívánták kifejezésre
juttatni. A büntetés-végrehajtás elvi feladata tehát a nevelés és a szocialista
társadalomba való visszailleszkedés segítése lett. Létrehozták a nevelési
szolgálatot. A nevelés része maradt az elítéltek munkáltatása, de a Közérdekű
Munkák Igazgatósága (KÖMI) beolvadt a Büntetés-végrehajtás Országos
Parancsnokságába (BVOP). Az 1961: V. tv. a korábbi egységes
börtönbüntetés helyett börtönt és büntetés-végrehajtási munkahelyet
különböztetett meg. A hatvanas években a vezetés ráébredt, hogy a bűnözés a
szocializmusban sem szűnik meg, a magyar börtönügy viszont jelentősen
elmaradott volt. 1963-ban a börtönügy felügyelete visszakerült az
igazságügy-miniszter ellenőrzése alá. Az 1966: 20. tvr. módosította a
Btk-t, büntetés-végrehajtási intézményekként pedig a szigorított börtönt,
börtönt, szigorított büntetés-végrehajtási munkahelyet és a büntetés-végrehajtási
munkahelyet határozta meg. Az 1966: 21. tvr. pedig az elítéltek
átnevelését tűzte ki célul, némileg naivan. Ugyanakkor első ízben biztosított
jogokat az elítélteknek. 1963-ban jött létre a fiatalkorúak önálló
büntetés-végrehajtási intézete. Az 1978-as Btk. végül visszatért a hagyományos fegyház,
börtön, fogház hármashoz. A legszigorúbb őrzés a fegyházban valósult meg, a
legenyhébb pedig a fogházban.