Az igazságszolgáltatási rendszer 1957–1989

 

Bíróságok

A bírósági szervezet átalakulása 1956. után is folytatódott. A közlekedési bíróságok 1957. februári megszűnése után a Legfelsőbb Bíróság (LB) közlekedési kollégiuma is megszűnt. Ennél jóval lényegesebb intézményi változásokat okozott a forradalom utáni megtorlás. Az 1956: 28. tvr. december 11-én bevezette a statáriális katonai bíráskodást. E szerv gyilkosság, szándékos emberölés, gyújtogatás, rablás, fosztogatás, közér­dekű üzemek szándékos rongálása, ezek kísérlete, erre való szervezkedés, ill. engedély nélküli fegyvertartás ügyeiben ítélkezhetett, tehát lényegében a fegyveres felkelők ellen. Az 1956: 32. tvr. kötelező halálbüntetést kapcsolt ezen bűncselekményekhez. A statárium polgári szemé­lyekre is kiterjedt, az új bíróságok 1956. december 15-én kezdték meg működésüket. Kb. 70–100 halálos ítéletet hoztak, de a pártvezetés elégedetlen volt a statáriális bíróság működésével és már 1957 tavaszán háttérbe szorította azt. A rögtönítélkezés 1957. november 3-án szűnt meg.

A bíróságok büntető kollégiumai mellett gyorsított eljárással ítélkező különtanácsok jöttek létre az 1957: 4. tvr. révén. Ezek 1957. január 15. – 1957. június 15. között működtek. Az eljárás hatálya alá köztörvényes és politikai bűnök is tartoztak (betöréses lopás, közlekedés szán­dékos ve­szélyez­tetése, lázítás, hűtlenség, a népi demokratikus rend megdöntésének kísérlete stb.). A gyorsított eljárás lehetővé tette a vádirat nélküli tárgyalást. Hatálya visszamenőleges volt, tehát a hatályba lépése előtt elkövetett cselekményekre is alkalmazható volt Az alapvető büntetési tétel a halál volt, és lehetővé tették a 16. életévüket betöltöttek kivégzését (ez a rendelkezés nem volt visszamenőleges hatályú). Másodfokon a LB különtanácsa tárgyalta az ügyeket két szakbíró és három népi ülnök részvételével. A LB büntetőbíráinak több, mint 20%-a lemondott, mert nem kívánt részt venni az új eljárásban, ezért dr. Domokos József legfőbb bíró a polgári ügyek bíráit is kötelezte a büntető kollégiumokban való részvételre. Gyorsí­tott ítélkezés Budapesten és öt megyében zajlott.

A Legfelsőbb Bíróság Népbírósági Tanácsa (LBNT) 1957. április 6-án jött létre az 1957: 25. tvr. révén. Ez az „egy­séges ítélke­zés biztosítására” felállított különbíróság volt. Működése a polgári és katonai büntetőügyekre is kiterjedt, a politikai (államellenes) bűnök korlátlan megtorlását szolgálta. A LB elnöke első fokon bármely ügyet ide utalhatott, a legfőbb ügyész pedig bármely ügyben emelhetett vádat (akár vádirat nélkül is) az LBNT-n. Ugyanakkor az LBNT bármely bíróság ítélete elleni fellebbezési fórum lett, sőt az ún. „törvényességi óvás” révén jogerős ítéleteket is sú­lyosbíthatott. Az LBNT ítélete ellen viszont nem lehet törvényességi óvást tenni. Az LBNT összetétele: a tanács elnöke szakbíró, mellette négy népbíró működött. Itt is lehetséges volt a gyorsított eljárás. Évezredes jogelvek sérültek, amikor elfogadták a következő szabályokat: az ítélkezés visszamenőleges hatályú volt, új jogszabályok szerint bírálva el a korábbi cselekményt; másodfokon akkor is súlyosbítható volt az ítélet, ha a fellebbezést csak a vádlott javára jelentették be. Az. LBNT a halálos ítélet kihirdetése után azonnal kegyelmi tanáccsá alakult, s ha a kegyelmi kérvényt nem támogatta, a kivégzést két órán belül kellett foganatosítani. Az LBNT 1961. április 16-án szűnt meg.

Az LBNT „sikeres” működésén felbuzdulva megyei és fővárosi népbírósági tanácsok is alakultak az 1957: 34. tvr. (1957. június 15.) révén. Nem minden megyében hozták létre, csak Budapesten, Pest, Győr–Sopron, Borsod–Abaúj–Zemplén, Baranya és Csongrád megyében. Az eljárás módja azonos volt az LBNT-ével, bár a megyei tanácsok elnökből és két népbírából álltak. Az új tvr. kor­látozta a védőválasztás jogát: csak a hatóságilag jegyzékbe vett ügyvédek közül lehetett választani. A megyei népbírósági tanácsok az LBNT-vel együtt szűntek meg 1961-ben.

Az új bírósági különtanácsok bonyolították le a forradalom résztvevői elleni eljárásokat. Ezek ugyancsak koncepciós pernek tekinthetők, de jelentős eltérés mutatkozik az 1956 előtti perekhez képest. Ezeknek a pereknek volt némi való­ságalapja és a Rákosi-korszakkal szemben csak a rendszerre valóban veszélyes személyekre sújtottak le (kivéve néhány „tévedést”). Koncepciós vonásaik a következők voltak: a perek a politikai vezetés célját szolgálták, a tényeket kiforgatva, eltorzítva tárgyalták; nem az igazság kiderítése volt a cél, hanem a büntetés, a bosszú; az ítéleteket előzetes instrukciók, külső irányító szervek befolyásolták; figyelmen kívül hagyták a jogi normákat (ártatlanság helyett a bűnösség vélelme, nincs szakszerű védelem, csak a terhelő bizonyítékokat szedik össze, vissza­me­nőleges hatállyal ítélkeztek stb.); a különböző, nem összetartozó ügyeket és a szereplőket vegyítették egymással; köztörvényes vádakat bele kevertek a politikaiak közé; a megtorlás alapja továbbra is az osztályszempontú bíráskodás volt, azaz az eljárás alá vont személyek meg­különböztetése származás alapján. Hasonlított az ötvenes évek gyakorlatára a szigorú biztonsági intézkedések foganatosítása és a titkosság (bár 1957-ben még kirakatperek is lezajlottak, ezek eredménye azonban kérdéses volt).

A megtorlás lezárulta után a magyar bírósági rendszer jelentősen leegyszerűsödött, a különbíróságok száma lecsökkent. Ezek között megemlíthetjük az 1956 óta létező társadalmi bíróságokat, amelyek célja a „szocialista erkölcs” további megerősítése volt, a „társadalmi tulajdon” védelmének érdekében. A munkafegyelem és a szocialista együttélés szabályainak megsértői ellen folytatott le eljárásokat. Minden száz főnél nagyobb állami vállalatnál és gazdálkodó szervnél működött, irányítása a SZOT feladata volt. Ezek a társadalmi bíróságok azonban Magyarországon – talán egyedül a volt szocialista országok közül – nem tudtak valóban gyökeret verni a jogrendszerben.

Az 1972-es alkotmány a bírói szervezetet a Legfelsőbb Bíróság, megyei bíróságok, járásbíróságok hármas rendszerében határozta meg, de lehetővé tette más bíróságok létrehozását is. „A bíróságok hivatásos bírákból és népi ülnökökből alakított tanácsokban ítélkeznek.” Továbbra is fennmaradt a bírák visszahívhatóságának lehetősége, ami korlátozta a bírói függetlenséget, amit egyébként szintén kimondott az alkotmány. Az 1972: IV. tv. részletesebben is szabályozta a bíróságok kérdését. Eszerint „a bíróságok működésük során a szocialista törvényesség követelményeit juttatják érvényre”, védik az állami, társadalmi és gazdasági rendet, továbbá az állami szervek és az állampolgárok érdekeit. A bíróságok büntető-, polgári, családjogi és munkaügyi esetekben ítélkezhettek. A védőválasztás és az anyanyelvhasználat jogát a törvény rögzítette. Az alkotmányt pontosítva a törvény kimondta, hogy az elsőfokú tanácsok egy hivatásos bíró és két népi ülnök, a másodfokúak pedig három hivatásos bíró összetételben üléseznek. Különbírósági szervezetként a törvény munkaügyi és katonai bíróságokat említett, de megjegyezte, hogy a társadalmi bíróságokról külön jogszabály intézkedik. A megyei bíróságokon büntető, polgári és gazdasági kollégiumok működtek, a LB-on emellett munkaügyi és katonai tanácsok is voltak. A törvényességi óvás lehetősége fennmaradt (azt az LB elnöke és a legfőbb ügyész gyakorolhatta). A Legfelsőbb Bíróság irányelveket, illetve elvi döntéseket is hozhatott, amelyek minden bíróságra nézve kötelezőek voltak. A bíráknak fegyelmi felelőssége volt. A népi ülnököket a bíróság területén működő vállalatok, szövetkezetek, társadalmi szervek és állami intézmények dolgozói jelölték (a munkaügyi bíróságon a SZOT, a katonai bíróságokon az illetékes parancsnokok, a LB-on a Népfront Országos Tanácsa).

 

Ügyészségek

Az ügyészi szervezetről, a legfőbb ügyészről az 1959: 9. tvr. szólt részletesebben. A legfőbb ügyész őrködött a törvényesség megtartása felett (mind az állam, mind pedig az állampolgárok részéről); az állam rendjét, biztonságát fenyegető veszélyt következetesen üldöznie kellett és védte az állampolgárok alkotmányos jogait. Az 1972-es alkotmánymódo­sítás hasonló feladatokat írt elő. A legfőbb ügyészt az országgyűlés választotta négy évre. Az ügyészeket a legfőbb ügyész nevezhette ki. Az ügyészi szervezet megyei, járási és városi / kerületi egységekre bomlott. Az ügyészség gyakorolta a felügyeletet a nyomozás törvényessége fölött és képviselte a vádat a bírósági eljárásban. A változásokat az ügyészségéről szóló 1972: V. tv. foglalta össze és fejlesztette tovább. Az ügyészi szervezet az országgyűlés (és nem az Igazságügyi Minisztérium) alá volt rendelve. Valójában azonban a párt befolyása érvényesült itt is. Az ügyészség széles jogköre megkérdőjelezte a bírói függetlenséget is.

 

Büntetőjogi sajátosságok

A büntetőjog kodifikálása az államszocialista rendszerben csak 1961-ben fejeződött be. Ekkor fogadták el a Büntető törvénykönyvet (Btk., 1961: V. tv.). Az 1956 utáni öt évben továbbra is az osztályszempontú bíráskodás Rákosi-korszakban szokásos elvei szerint ítélkeztek a bírók. Az 1961-es Btk. önmagában azzal, hogy tartalmazta a különös részt is, jelentős előrelépés volt az ötvenes évekhez képest. „E törvény feladata, hogy védje a Magyar Népköztársaság állami, társadalmi és gazdasági rendjét, az állampolgárok személyét és jogait, neveljen a szocialista társadalmi együttélés szabályainak a megtartására, valamint az állampolgári fegyelemre” – szólt a Btk. bevezetője. Bűntettnek továbbra is „a társadalomra veszélyes cselekményt” nevezte meg, nem szakítva tehát az ötvenes évek gyakorlatával. Egyértelműen rögzítette viszont, hogy a büntető törvény hatálya csak akkor lehet visszamenő­leges hatályú, ha enyhébb elbírálást állapít meg a régi szabályoknál. Rögzítette a büntethető­séget kizáró és megszüntető okokat és az elévülést. A főbüntetések közé sorolta át a pénz­büntetést és újként említette meg a javító–nevelő munkát. Továbbra is lehetséges volt a halálbüntetés, de egyre kisebb számban alkalmazták azt (lényegében csak gyilkosságok megtorlására). Külön fejezetek tartalmazták a fiatalkorúakra és a katonákra vonatkozó külön rendelkezéseket. A Btk. különös része a következő fejezetekből állt: az állam elleni bűntettek; a béke és az emberiség elleni bűntettek; az államigazgatás és az igazságszolgáltatás elleni bűntettek; a közbiztonság és a közrend elleni bűntettek; a népgazdaság elleni bűntettek; a személy elleni bűntettek; a család, az ifjúság és a nemi erkölcs elleni bűntettek; a társadalmi tulajdon elleni bűntettek és a személyi javak elleni bűntettek; a katonai bűntettek.

Az osztályszempontú bíráskodás fokozatosan megszűnt 1961., illetve 1963. (az általános amnesztia-rendelet) után. A „szocialista törvényesség” fogalma is lassan átértékelődött. Míg korábban a szocialista jelző valósággal fosztóképzőként volt értelmezhető, a Kádár-korszak második felében valóban elmozdulás történt a törvényesség felé. Mindez nem jelenti, hogy a politikai ügyek teljesen megszűntek volna, de a passzív többség ellen a párt és az állambiztonság már nem hirdetett háborút.

Az 1978: IV. tv. ismét teljesen új Büntető törvénykönyv megszületését jelentette. Ennek bevezetője már nem utalt a Magyar Népköztársaság állami–társadalmi rendjének védelmére a törvény céljai között, de a bűncselekmény meghatározásánál ez az elem mégis megtalálható. A bűncselekmény fogalma továbbra is a „társadalomra veszélyes” cselekményt takarta, bár emellett megjelent az is, hogy bűn az, „amit a törvény büntetéssel sújt”, ami kissé önindoklásnak tűnik, de benne megjelenik a definícióból hiányzó „jogellenesség” formulája. Újra megkülönbözteti a törvény a bűntettet a vétségtől. Utóbbi nem szándékos és/vagy kisebb súlyú bűncselekményt jelentett (nem tévesztendő össze a szabálysértéssel). A mellékbüntetések közt új elemként feltűnik a járművezetéstől eltiltás büntetése. A különös rész fejezeteiben a bűntettek szót a bűncselekmények váltotta fel (ami magába foglalja a bűntettet és a vétséget egyaránt). Megjelent benne a közlekedési bűncselekmények fogalma, a népgazdaság elleni bűnök helyett pedig gazdasági bűncselekmények szerepelnek, a társadalmi tulajdon és személyi javak kifejezést pedig a vagyon fogalma váltotta fel. A törvény tehát a korábbinál modernebb büntetőjogi szemlélet tükröz, de az állam elleni bűncselekmények kapcsán tovább élt a korábbi törvény szelleme is.

 

Büntetés-végrehajtás

1956 után félfordulatra került sor a büntetőpolitikában. Az „ellenforradalmárokkal” szemben könyörtelen megtorlást, több száz halálos ítélet végrehajtását, a „megtévesztett dolgozókkal” szemben viszont a segítő–nevelő szándékot kívánták kifejezésre juttatni. A büntetés-végrehajtás elvi feladata tehát a nevelés és a szocialista társadalomba való visszailleszkedés segítése lett. Létrehozták a nevelési szolgálatot. A nevelés része maradt az elítéltek munkáltatása, de a Közérdekű Munkák Igazgatósága (KÖMI) beolvadt a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságába (BVOP). Az 1961: V. tv. a korábbi egységes börtönbüntetés helyett börtönt és büntetés-végrehajtási munkahelyet különböztetett meg. A hatvanas években a vezetés ráébredt, hogy a bűnözés a szocializ­mus­ban sem szűnik meg, a magyar börtönügy viszont jelentősen elmaradott volt. 1963-ban a börtönügy felügyelete visszakerült az igazságügy-miniszter ellenőrzése alá. Az 1966: 20. tvr. módosította a Btk-t, büntetés-végrehajtási intézményekként pedig a szigorított börtönt, börtönt, szigorított büntetés-végrehajtási munkahelyet és a büntetés-végrehajtási munkahelyet határozta meg. Az 1966: 21. tvr. pedig az elítéltek átnevelését tűzte ki célul, némileg naivan. Ugyanakkor első ízben biztosított jogokat az elítélteknek. 1963-ban jött létre a fiatalkorúak önálló büntetés-végrehajtási intézete. Az 1978-as Btk. végül visszatért a hagyományos fegyház, börtön, fogház hármashoz. A legszigorúbb őrzés a fegyházban valósult meg, a legenyhébb pedig a fogházban.