Egyéb állami szervek 1957–1989
Rendvédelmi
szervek és fegyveres erők
A rendőrség szervezetét az 1956: 35. tvr.
változtatta meg. A rendőrség fővárosi és megyei főkapitányságokra, azon
belül járási, városi, kerületi kapitányságokra tagolódtak. Ez utóbbiak tovább
oszlottak rendőrőrsökre és körzeti megbízottakra. A szervezet
élén az Országos Rendőrfőkapitányság (ORFK) állt. A rendőrség szerveinek
részletes tagolódását titkos jogszabály tartalmazta. A rendőrség feladatai közé
sorolták a bűnözés elleni harc mellett az állam belső és külső biztonsága
elleni bűncselekmények nyomozását is (az ÁVH megszűnése miatt). De rendőri
feladat volt a közrend és a közlekedés rendjének védelme, az igazgatásrendészeti
feladatok ellátása (személyi igazolványok, ki- és bejelentőlapok,
állampolgársági ügyek, útlevélügyek, anyakönyvi ügyek stb.) A rendőr
szolgálaton kívül is köteles volt fellépni, ha rendőri intézkedés vált
szükségessé. Joga volt igazoltatásra, annak megtagadása esetén őrizetbe
vételre és intézkedései érvényre juttatása érdekében kényszerítő eszköz
alkalmazására (meghatározott esetekben fegyverhasználatra is). A rendőrnek
joga volt emellett (a nyilvános helyiségek mellett) magánlakásba is belépni
üldözés, vagy bűncselekmény megelőzése érdekében. A rendőrségről törvény
1989-ig nem született.
Az ÁVH feloszlatása után az
államvédelmi rendszert állambiztonságnak nevezték. A rendőrségen belül
még 1956. november 8-án Politikai Nyomozó Főosztály (PNYF) alakult.
Munkatársainak jó része az ÁVH-tól érkezett. Az új politikai rendőrség munkája
gyenge volt, ezért 1957 első felében többször átszervezték. 1957 április 9-én a
PNYF kivált az ORFK-ból és a BM közvetlen alárendeltségébe került (azaz önálló
szervnek tekinthető). 1962-ig a BM II. Főosztálya volt. (Ezen belül a II/5.
osztály foglalkozott a belső reakció elhárításával.) 1962 június 26-án
átszervezték a BM főosztályi rendszerét, négy főcsoportfőnökséget
alakítva ki (I. pénzügyi–anyagi; II. közbiztonsági, III. állambiztonsági,
IV. személyügyi). A III. Főcsoportfőnökségen belül a következő
csoportfőnökségek alakultak: III/I. Hírszerzés; III/II. Kémelhárítás; III/III.
Belső reakció és szabotázs elhárítása; III/IV. Katonai elhárítás; III/V.:
Operatív és technikai Csoportfőnökség. Leghírhedtebb a III/III. Csoportfőnökség
volt, amely a társadalom megfigyelését végezte. A csoportfőnökségek mellett
önálló osztályai is voltak az állambiztonságnak. Az egyes csoportfőnökségek
szintén tovább osztódtak osztályokra. A III/III. osztályai a következők voltak:
III/III.-1. egyházi elhárítás; III/III.-2. ifjúsági elhárítás; III/III.-3.
társadalomra veszélyes személyek megfigyelése, elhárítása; III/III.-4.
elhárítás a kulturális területen. A 3. számú osztályból később kivált az
„ellenséges ellenzék fő erőit elhárító” osztály és létrejött a 6. számú, az
„ellenséges propagandaanyag készítését és terjesztését elhárító” osztály is. A
rendszer alapjaiban nem változott a rendszerváltásig, bár kisebb módosulásokra
többször került sor. Az állambiztonsági rendszert az 1990: X. tv.
számolta fel. A III/III. Csoportfőnökség jogutód nélkül megszűnt, a többi rész
jogutódjai az újonnan létesített nemzetbiztonsági szakszolgálatok
lettek.
1962-től a megyei (Budapesti)
rendőr-főkapitányságokon is megszervezték a III. (állambiztonsági)
osztályokat, melyek vezetője a főkapitány első helyettese volt. A megyei
kirendeltségek a BM szakirányítása alatt álltak, kiemelten fontos ügyekben csak
az illetékes csoportfőnök hozzájárulásával járhattak el. Az állambiztonság
szakmai vezetése a főcsoportfőnök kezében volt, aki egyben a belügyminiszter
első helyettese is volt.
A Munkásőrség létrehozását
az 1957: 13. tvr. határozta el „a népi demokratikus államrend
fokozottabb védelmére”, a szocializmus vívmányainak megőrzésére. Tagjai
társadalmi munkában tevékenykedtek, fegyverrel (géppisztollyal) voltak ellátva.
Önkéntes jelentkezés alapján „a szocializmushoz hű dolgozókból” szervezték meg
a kb. 60 ezer fős állományt. Élén az országos parancsnok állt. A Munkásőrség a
rendszer félkatonai védelmi szerve volt. Nem a hadsereg, hanem a párt
fennhatósága alatt állt. Fegyveresen védte és biztosította a párt gyűléseit,
épületeit, később pedig rendezvények biztosítására használták fel. 1989-ben az
országgyűlés határozott a feloszlatásáról.
A Határőrség hovatartozása
is 1957-ben vált véglegessé. Ekkor szervezték meg a BM-en belüli önálló
fegyveres testületté. Élén irányító szervként a Határőrség Országos
Parancsnoksága állt. Ezután sem átnevezésen, sem összevonásokon nem ment
át. Belső struktúrája és személyi állománya nem változott. Összlétszáma 15–20
ezer fő között mozgott a rendszerváltásig. A határőrség katonai jellege ezután folyamatosan
csökkent, s csak egyenruhája és függelmi viszonyai maradtak katonai jellegűek.
Egyébként rendészeti feladatokat látott el, s tevékenysége a határ menti 5–10
km-es sávra csökkent. A határőr-őrsök a zöldhatár védelmét látták el, a forgalom-ellenőrző
pontok (FEP) pedig a határátkelőhelyek határforgalmát ellenőrizték. Az
egyes határszakaszok őrseit és FEP-jeit a kerületi parancsnokságok fogták
össze.
Szintén a Belügyminisztériumon
belül működő szakszerv maradt a Külföldieket Ellenőrző Országos Központi
Hivatal (KEOKH) és az Útlevélosztály. A KEOKH az idegenrendészet
(külföldiek magyarországi tartózkodása) legfőbb állami szervévé vált. Ezt a
kérdést 1958-ban, 1966-ban és 1982–1983-ban és 1987-ben szabályozták átfogóan,
s a külföldiek bejelentkezési kötelezettsége folyamatosan enyhült. Csak
1956-ban jelent meg először, majd 1958–1960-ban vált véglegessé, hogy a
szocialista állampolgárok számára könnyítéseket tettek lehetővé. A nyolcvanas
évekre azonban már a nyugatiakra vonatkozó idegenrendészeti szabályok is
enyhültek. 1969-ig a KEOKH volt a fő vízumadó szerv is a külföldiek számára, ám
attól fogva a FEP-ek és külképviseletek teljesen átvették tőle e jogkört. Az
Útlevélosztály jelentősége 1961-től nőtt meg, hiszen ekkor jelent meg először
nyilvános jogszabály 1948. óta az útlevelekről. 1970-ben, 1978-ban és 1987-ben
törvényerejű rendeletek is foglalkoztak a kérdéssel, s már nem csak az
útlevélügyet, hanem a külföldi utazások lehetőségét is tárgyalták (1970: 4.
tvr., 1978: 20. tvr.). Ezzel együtt az útlevélügyek intézése
folyamatosan decentralizálódott, eleinte csak az Útlevélosztály intézte azt,
később a megyei, majd a helyi rendőrkapitányságok is. Az 1987: 25. tvr.
bevezette a világ minden országába érvényes útlevelet is.
A Vámőrség Országos
Parancsnoksága ismét megszűnt és Vámfőigazgatósággá alakult
1963-ban. 1964-ben visszakerült a Pénzügyminisztériumhoz és egyesítették a Országos
Pénzügyőri Főparancsnoksággal, így létrejött az Országos Pénzügy- és
Vámőrség Parancsnoksága (OPVP). 1966. február 5-én a testület elnevezése Vám-
és Pénzügyőrség névre módosult. Felsőfokú irányító szerve az Országos
Parancsnokság (VPOP). Munkáját az 1966: 2. tvr. szabályozta,
összefoglalva a vámjog legfontosabb szabályait. A testület munkájában
keveredett (sőt még ma is keveredik) a hivatali funkció és a fegyveres
őrtestületi munka.
A néphadsereg
újjászervezése 1958 tavaszáig húzódott. Létszámát 63 ezer főben állapították
meg, de kezdetben a keretet nem tudták feltölteni. 1959-re viszont már 84 ezer
fős volt. A szolgálati időt két évre csökkentették. A tiszti iskolákat és a
katonai akadémiákat összevonták (Zrínyi Miklós Katonai Akadémia). A
hadsereg élén a honvédelmi miniszter állt, aki a hadsered főparancsnoka,
legmagasabb rangú tisztje és az MSZMP KB állandó tagja volt. A PB-nek és
szovjet Déli Hadseregcsoportnak is felelősséggel tartozott. A szovjet blokkban
egyedülálló módón a Kádár-korszak honvédelmi miniszterei sosem lettek a PB
teljes jogú tagjai. A szovjet hadsereg további magyarországi állomásozásáról
1957 márciusában egyeztek meg és május 27-én kötöttek szerződést a felek.
1962-ben a BM-től a HM-hez került az Országos Légoltalmi Parancsnokság,
amelyből megszervezték a Polgári Védelem Országos Parancsnokságát. 1972.
január 1-jén a megalakult a Hátországvédelmi Parancsnokság. 1973 elején
átalakult az Országos Légvédelmi Parancsnokság és átszervezték a
Honvédelmi Minisztériumot is. 1985-ben ismét szükségessé vált egy szervezeti és
vezetési reform, mivel a hadsereg szerkezete megmerevedett. 1988-ban a
békelétszám 108 ezer főre nőtt, de a hadsereg technikailag jelentősen
elmaradott volt. A hadseregre vonatkozó szabályokat legmagasabb szinten az 1960:
IV. tv. és az 1976: I. tv. (a honvédelmi törvények) foglalták össze.
Országos
hatáskörű gazdasági szervek
Az 1956 után is Országos Tervhivatal
(OT) maradt a gazdaságirányítás legfontosabb szerve, annak ellenére, hogy az
1957 elején felálló Országos Árhivatal vette át tőle az árhatósági
jogkört. Az OT feladatait 1961-ben miniszteri rendelet szabályozta újra: a
távlati népgazdasági tervek kidolgozása, a tervek anyagi és műszaki
megalapozottságának biztosítása, a beruházási és felújítási terv
végrehajtásának ellenőrzése voltak a legfontosabbak. Az OT elnökének feladatait
egy 1967-es kormányhatározat foglalta össze. Ugyanekkor alakult át az Árhivatal
Országos Anyag- és Árhivatallá. 1972-ben a módosított alkotmány ismét
leszögezte, hogy Magyarországon a népgazdasági terv határozza meg a gazdasági
életet. Ennek alapján született meg az 1972: VII. tv. a népgazdasági
tervezésről. Ez rögzítette, hogy „a népgazdasági tervezés központi szerve az
Országos Tervhivatal”, amelynek elnöke hivatalból tagja a Minisztertanácsnak
(ez 1953. óta volt így). A törvény előírta, hogy a tanácsok és gazdálkodó
szervezetek terv készítésére kötelezettek. Az új gazdasági mechanizmus
leállítása (1972. november) után Állami Tervbizottság is alakult, ami
(helytelenül) fokozta a gazdaság centralizálását. A népgazdasági tervezésről
szóló törvényt az 1985: II. tv. módosította és egységes szövegbe
foglalva újra közreadta.
A Magyar Nemzeti Bank
(MNB) működése nem változott. Jegybanki és kereskedelmi banki tevékenységet
egyaránt ellátott. 1956-ban a pénzügyminisztérium felügyelete alá került, majd
1967-től ismét a kormány alá rendelték. Feladatait többször módosították. Fontos
szerepet játszott a külföldi hitelek felvételekor, s ennek révén az ország
eladósodásában. A legjelentősebb változásra 1987-ben került sor, amikor az
MNB-t kereskedelmi funkcióitól megfosztották, kizárólagosan jegybanki
feladatokat kapott. Ezzel Magyarországon visszaállt a kétszintű bankrendszer,
amit ekkor alapított új kereskedelmi bankok elterjedése is jelzett.
A Munkaerőtartalékok Hivatala
1957. januárjában megszűnt. Jogutódja az ekkor létrejött Munkaügyi
Minisztérium lett, amely bérezéssel, munkaerő-gazdálkodással, szakmunkásképzéssel,
munkavédelemmel, munkásellátással, sőt üdültetéssel, társadalombiztosítással és
munkajoggal is foglalkozott. 1967-ben kidolgozta a Munka Törvénykönyvét (1967:
II. tv.), majd kormányrendelet szabályozta újra saját feladatait. A
minisztérium 1984-ben megszűnt.
A mezőgazdaságot irányító
legfontosabb nem miniszteriális szerv az (Országos) Termelőszövetkezeti
Tanács volt. 1965-től a kormány tanácsadó testülete lett és fokozatosan az
állam érdekeinek védelme helyett a mezőgazdaság és általában a tsz-ek és
tagjainak érdekeiért lépett fel. Az 1967: III. tv. értelmében megszűnt,
utóda a Termelőszövetkezetek Országos Tanácsa (TOT) lett, amely
lényegében egy tsz-parlamentnek fogható fel (a tsz-ek kongresszusa által
választott országos érdekképviseleti szerv, amely egyértelműen a tsz-ek érdek-
és jogvédelmét látta el és a tsz-eket érintő minden kérdéssel foglalkozott).
Egyéb országos
szakigazgatási szervek
A Magyar Tudományos Akadémia működését
az 1960: 24. tvr. szabályozta újra. Eszerint az MTA az ország legfelsőbb
tudományos testülete, amely nemcsak művelte a tudományt és végezte a
kutatásokat, de azok országos összehangolásában is részt vett. Az 1969: 41.
tvr. ugyanezt a kettős feladatot állapította meg. Az MTA tehát tudományos
testület és szakigazgatási szerv is. Előbbi értelemben az elnök, utóbbiban a
főtitkár irányította a munkáját. Az MTA alapszabálya, bár időnként csekély
mértékben módosult, alapvetően az 1949-es, szovjet mintára hozott szabályozást
tartotta fenn 1990-ig. Az 1965-ös alapszabály értelmében az Akadémia tudományos
osztályainak száma 10-re nőtt. Az önálló kutatóintézetek létrehozása 1956 után
is folytatódott. Az MTA kezében volt a tudományos minősítések odaítélési joga
is. Ennek szerve 1959-től az MTA Tudományos Minősítő Bizottsága (TMB)
volt.
A Magyar Távirati Iroda és
a Magyar Rádió és Televízió a Minisztertanács Tájékoztatási Hivatala
felügyelete alatt működött. A Hivatal kezében volt a lapengedélyezés, a
terjesztés és a papírellátás biztosítása is. Átalakult a politikai napilapok
rendszere is. A Szabad Nép helyett a párt lapja Népszabadság néven
jelent meg. A SZOT lapja, a Népszava 1958-ig Népakarat néven jelent meg.
Továbbra is a HNF lapja volt a Magyar Nemzet. Végül 1968-ban
jelent meg először a Minisztertanács lapjaként a Magyar Hírlap. A Magyar
Rádió 1957-ben alakult át Magyar Rádió és Televízióvá, majd 1974-ben váltak
önálló szervezetekké.
A sportélet állami irányítása az 1956-ban
megszűnt OTSB-től a művelődési tárcához, majd az 1958-ban létesített Magyar
Testnevelési és Sport Tanácshoz (MTST) került át. Az 1958: 4. tvr.
szerint kormány irányítása alatt állt. Évi két ülése között az elnökség
gyakorolta jogkörét. Az MTST ügyeinek intézésére jött létre a neki alárendelt
Hivatal (MTSH). Az MTST lett minden testnevelési és sporttevékenység legfőbb
állami és társadalmi irányító szerve, igen széleskörű feladatokkal a sport
gazdasági, oktatási, verseny, létesítmény-fenntartási, nemzetközi
kapcsolattartási, egészségügyi stb. vonatkozású kérdéseivel kapcsolatban. Az 1963:
29. tvr. megszüntette az MTST-t, és lényegesen szűkebb jogkörű,
kizárólagosan társadalmi szervet hozott létre a sportmozgalom irányítására Magyar
Testnevelési és Sportszövetség néven (MTS). Az átalakulás ezzel nem ért
véget, mivel a társadalmi szervezetként működő MTS nem váltotta be a
reményeket. 1968-ban átszervezték, majd 1973-ban újra állami irányítású
szervként létrejött az Országos Testnevelési és Sporthivatal (OTSH).
1986-ban az OTSH Állami Ifjúsági és Sporthivatallá (ÁISH) alakult át.
Az Állami Egyházügyi Hivatal (ÁEH)
1956 végén feloszlott, integrálták a Művelődési Minisztériumba. Az 1959:
25. tvr. értelmében ismét önálló, országos hatáskörű szerv lett. Nyilvánosan
kihirdetett feladatai nem sokban módosultak. Valódi célja sem, hiszen az
egyházak állam alá rendelése, sőt államosítása is feladatuk volt. Az
állambiztonsággal együttműködve igyekezett megbízható embereket beépíteni az
egyházakba, s ezáltal tovább fejleszteni az ún. békepapi mozgalmat. A politikai
rendőrség eszköztárába még a papok lejáratása, kompromittálása, szükség esetén
pedig zaklatása, letartóztatása is beletartozott. Az ÁEH 1989. júniusában
jogutód nélkül szűnt meg, mint a pártállami struktúra egyik eleme.
A Kádár-korszakban jelent meg a
modern értelemben vett állami, intézményesített környezetvédelem
Magyarországon. Az 1961: 18. tvr. Országos Természetvédelmi Hivatalt
állított fel, amely a természetvédelem irányítását, a védetté nyilvánítást, a
védelemről való gondoskodást látta el, továbbá ismertette és népszerűsítette a
természetvédelmet. Mellette Természetvédelmi Tanács működött, mint
tanácsadó szerv. 1987-ben a Grósz-kormányban Környezetvédelmi- és
Vízgazdálkodási Minisztérium is alakult, kifejezve e kérdés növekvő
jelentőségét. (De egyben azt is, hogy a környezet védelme évtizedeken át épp a
vízgazdálkodást és az épített környezet védelmét jelentette a természetvédelem
helyett).
Társadalmi és
tömegszervezetek
A szakszervezetek és a SZOT a forradalom
után a pártállami keretek között szerveződött újjá, tehát ágazati
szerveződéssel és a sztrájkjog nélkül. Az aktív keresők zöme tagja lett.
szervezete, működése alig különbözött az 1956 előtti állapottól. 1957.
novemberében a forradalom során létesült munkástanácsok végleges
megszüntetésekor a szakszervezetek irányítása alatt üzemi tanácsok
jöttek létre „a népi demokrácia hathatósabb védelmére és a dolgozók
demokratikus jogainak bővítésére”. Ezeket minden állami termelő vállalatnál
létre kellett hozni. Valójában a szocialista látszatdemokrácia tipikus példái,
kirakatintézmények voltak. A Szakszervezeti Társadalombiztosítási Központ
(SZTK) 1964-ben átalakult SZOT Társadalombiztosítási Főigazgatósággá (1964:
6. tvr.) Szervei a társadalombiztosítási igazgatóságok és a
Nyugdíjfolyósító Igazgatóság volt. A Főigazgatóság tanácsadó szerve az
ugyanekkor létrejött SZOT Országos Társadalombiztosítási Tanács volt.
Írott malaszt volt csupán az alkotmány szövegében az, hogy „a szakszervezetek
védik és erősítik a néphatalmat, védik és képviselik a dolgozók érdekeit”. Mint
láttuk, a szakszervezet irányította az ún. társadalmi bíróságokat is.
A Hazafias Népfront (HNF)
1957. október 21–22-én alakult újra, természetesen ezúttal sem a Nagy Imre
által elképzelt módon. Elnöke a keményvonalas hazai kommunista Apró Antal lett.
Feladata az volt, hogy a párt elképzeléseit közvetítse volt a társadalom felé,
valamint hogy befolyásolja a pártonkívülieket. A HNF-nek saját tagsága nem
volt, csak tagszervezeteinek tagjait fogta össze. Itt is érvényesült a párt
dominanciája, de szerepet kaptak benne társutasok, sőt Grősz József katolikus
érsek és Kodály Zoltán is. 1957. nov. 2-án az MSZMP KB határozott a
HNF-mozgalom megerősítéséről. Az 1972-es alkotmány szerint „a Hazafias Népfront
tömöríti a társadalom erőit a szocializmus teljes felépítésére, a politikai,
gazdasági és kulturális feladatok megoldására, közreműködik a népképviseleti
szervek megválasztásában és munkájában”. A Hazafias Népfront csak akkor vált
nagyobb jelentőségű szervvé, amikor egy elkötelezett reformer került az élére. Pozsgay
Imre 1982-ben lett a HNF főtitkára, ahová tulajdonképpen száműzték a
kulturális–művelődési miniszteri posztról. Azonban az addig jelentéktelen
szervezetből sikerült egy reformpárti műhelyt létesítenie.
Az ifjúsági szervezeteket is újjá
kellett szervezni a forradalom után. A Dolgozó Ifjúság Szövetsége helyett 1957.
márc. 11-én az MSZMP KB határozatot hozott az ifjúságról, aminek alapján 1957
márc. 21-én megalakult a Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség (KISZ), a
14–26 éves ifjak szervezete. 1957-ben e korosztálynak alig 5%-a lépett be,
később ez az arány 30–40%-ra nőtt. Célja kezdetben a forrongó ifjúság lehűtése,
később a párt utánpótlás-nevelése volt. A tagok zöme nem a munkások közül
került ki, így e szervezet inkább karrier-építő lehetőség volt. A még működő
egyéb ifjúsági szervezeteket (MEFESZ, stb.) ellehetetlenítették. Változatlanul
fennmaradt a kisdobos- és úttörőmozgalom. A taglétszám itt is
alaposan visszaesett, de 1966-ra már 20%-kal meghaladta az 1956 előtti
egymillió főt. A belépést az iskolák el is várták, de a mozgalom sem volt már
olyan „katonás”, mint Rákosi idején.
A nőszövetség (MNDSZ) szintén a
forradalom áldozata lett, bár már azt megelőzően is fontolgatták átszervezését
a párt vezetői. Helyette alakult meg a Magyar Nők Országos Tanácsa
(MNOT). Mivel a Kádár-korszak ideológiai és propaganda-szempontból jóval
csendesebb volt, mint a Rákosi-diktatúra, így a MNOT közéleti szereplése sem
volt olyan látványos. Célkitűzései azonban hasonlítottak elődszervezetéhez.
Hasonló volt ehhez az Országos Béketanács és a némileg átszervezett és
módosított nevű Magyar–Szovjet Baráti Társaság (a név a „baráti”
jelzővel egészült ki). Ezek jelentősége és közéleti aktivitása jócskán
csökkent, de ideológiai okokból megszüntetésük szóba sem kerülhetett.
Az Újságírószövetség
(MUOSZ) működését 1957. januárjában forradalmi szerepe miatt felfüggesztette a
pártvezetés. Augusztustól felülvizsgálták a tagságot, sokak ellen eljárást is
indítottak. 1958. januárjában döntött a PB az újjászervezésről, amire
május–június fordulóján került sor. A MUOSZ szigorú kritikákban részesült a
pártvezetés részéről és nyilvánvalóvá tette, hogy ezután csak szoros
pártirányítás mellett működhet a szervezet. A hatvanas években az érdekvédelem
és a szakmai színvonal erősítésére való törekvés jellemezte a szövetséget. A
MUOSZ felett az 1956 végén megszervezett Minisztertanács Tájékoztatási
Hivatala gyakorolta a felügyeleti jogkört. A hetvenes években a reformok
megtorpanása után a MUOSZ ismét az agitáció és propaganda szolgálatába
szegődött. A jó újságíró legfőbb kritériuma ekkor a „a nép, a munkásosztály, a
szocializmus ügye iránti feltétlen hűség” volt. Ez a szellem kitartott a
nyolcvanas évek második feléig, s csak 1987-ben jutott el oda az
Újságírószövetség, hogy a sajtónyilvánosság kiterjesztéséről foglaljon állást.
Az országgyűlés 1987 végén megszüntette a MT Tájékoztatási Hivatalát, majd a
tagság egy része 1988-ban követelte az újabb átszervezést, a rendkívüli
közgyűlést. A megújulás két lépésben 1989-ben következett be.
Az Írószövetség működését
1957-ben szintén felfüggesztette a hatalom. Kádárnak ezután az irodalmi életet
is sikerült depolitizálni. Az írók soha nem nyerték vissza azt a politikai
szerepet és befolyást, amit Magyarországon a reformkor óta folyamatosan
élveztek. Az Írószövetség helyett a Művelődési Minisztérium tanácsadó
szerveként létrejött az Irodalmi Tanács, amiben azonban csak ortodox,
„balos” írók vettek részt. A párt ezután a népi írókat részben bíráló, részben
elismerő határozatot hozott, majd a felszabadulás utáni magyar irodalomról
szóló határozatában az írókat is felelőssé tette 1956-ért. A PB már 1958.
novemberében döntött az Írószövetség helyreállításáról, de a közgyűlést csak
1959. szeptemberében tartották meg. A legnevesebb népi írók azonban még
1962-ben sem léptek be a szervezetbe. Az irodalmi (és általában a művészeti)
élet „alapintézménye” a támogatás–tűrés–tiltás hármas rendszere, azaz a
„3T” volt, amit egy 1958-as párthatározat (az MSZMP művelődéspolitikai
irányelvei) fogalmazott meg először. Az írók az újságíróknál előbb szabadultak
meg az államszocialista befolyástól. Sok író ellen kellett fellépni már a
hatvanas–hetvenes években is, egyesek ellen felfüggesztett börtönbüntetéseket
is hoztak. A nyolcvanas években az irodalmi lapok körüli botrányok,
lapbezúzások, felfüggesztések egyre gyarapodtak. Az Írószövetség 1986-os
közgyűlése pedig a pártellenőrzés megszüntetését és a sajtószabadságot egyaránt
követelte.