Alkotmányos helyzet 1989–2006
Az
államforma és az állami attribútumok
Magyarország államformája: köztársaság.
Hivatalos elnevezése: Magyar Köztársaság. A Magyar Köztársaság államfője a
köztársasági elnök. Hivatalos nyelve: magyar. Fővárosa: Budapest. Hivatalos
pénzneme: forint. (2006-ban hivatalos kormányzati célok közé tartozik az euró
bevezetése.) Közigazgatási beosztása a 2006-os állapotok szerint: 19 megye és
Budapest. A Magyar Köztársaság 2004. május 1-től tagja az Európai Uniónak.
Az
alkotmány
A Magyar Köztársaság alkotmánya és egyben
alaptörvénye az 1949: XX.
törvény.
A
magyar állampolgárság
Az egyének állampolgári jogait (pl.
választójog) és kötelességeit (pl. honvédelmi kötelezettség) meghatározó
állampolgárságról a hatályos 1993: LV. tv. rendelkezik. A törvény
értelmében magyar állampolgár az, aki a törvény hatálybalépésekor már magyar
állampolgár volt, illetve a törvényben foglaltak szerint magyar állampolgárrá
válik, vagy magyar állampolgárságot szerez. Magyar állampolgárság két elv, a
származás elve és a területi elv szerint keletkezik. Születésénél fogva válik
magyar állampolgárrá minden magyar állampolgár gyermeke, akár az anyja, akár az
apja a magyar állampolgár. A születés napjára visszaható hatállyal keletkezik
magyar állampolgársága annak a nem magyar állampolgár gyermekének, akinek a
külföldi állampolgárságú szülője ismert, de másik szülője – aki magyar
állampolgár – később válik ismertté. Területi elv alapján az szerez magyar
állampolgárságot, akinek születéskor a szülei nem ismertek (talált gyermek),
így a leszármazás elve nem alkalmazható, vagy ha hontalanok a szülei, azaz
szülei egyik államnak sem állampolgárai. Utóbbi esetben a hontalan szülőknek
magyarországi lakóhellyel kell rendelkezniük.
Az 1989-es alkotmánymódosítások
során alkotmányba iktatták, hogy „a Magyar Köztársaság felelősséget érez a
határon kívül élő magyarok sorsáért, és előmozdítja a Magyarországgal való
kapcsolatuk ápolását”.
A szomszédos
államokban élő magyarokról szóló 2001:
LXII. tv. („státusztörvény”)
magyarországi
egészségügyi ellátási, utazási és munkavállalási kedvezményekre való
jogosultságot, de nem állampolgárságot biztosított a szomszédos államokban élő
magyar nemzetiségű, de nem magyar állampolgárságú személyek számára, kiknek
magyar nemzetiségét a „Magyar igazolvány”, illetőleg a „Magyar
hozzátartozói igazolvány” igazolja. A 2002-es kormányváltás után módosított
„státusztörvény” közjogi kapcsolatot
létesített az anyaország és a határon túli magyar kisebbségek között.
A szavazásra feltett kérdés
szerint „kedvezményes honosításról”, de a kezdeményezők szándéka szerint a
kettős állampolgárságról szóló 2004. decemberi 1-ei népszavazáson a következő
kérdésre kellett válaszolni: „Akarja-e, hogy az országgyűlés törvényt alkosson arról, hogy
kedvezményes honosítással – kérelmére – magyar állampolgárságot kapjon az a
magát magyar nemzetiségűnek valló, nem Magyarországon lakó, nem magyar
állampolgár, aki magyar nemzetiségét a 2001:
LXII. tv. 19. § szerinti „Magyar igazolvánnyal” vagy a megalkotandó
törvényben meghatározott egyéb módon igazolja?” Igen választ adott az
érvényesen szavazó választópolgárok 51,57%-a, nem választ adott az érvényesen
szavazó választópolgárok 48,43%-a, de a szavazás a csak 37,49%-os
részvétel miatt eredménytelen volt.
A
magyar állam területe és határai
A rendszerváltás nem változtatta meg a magyar
állam nemzetközi jogi helyzetét. Az államforma-váltás után a Magyar Köztársaság
a szocialista Magyar Népköztársaság státuszát, illetve nemzetközi jogi
kötelezettségeit és jogait örökölte meg. A Magyar Köztársaság határai ennek
megfelelően a még hatályos 1947-es párizsi békeszerződésben rögzített határokkal
azonos. A határkérdés azonban átmenetileg bel- és külpolitikai jelentőségre
tett szert több okból. A rendszerváltás utáni első magyar miniszterelnök,
Antall József kijelentette, hogy lélekben 15 millió magyar miniszterelnökének
tekinti magát. Németország újraegyesítése, Csehszlovákia megszűnése, a
Szovjetunió szétesése, valamint Jugoszlávia kezdődő felbomlása nyugtalanságot
váltott ki a trianoni utódállamokban, hogy Magyarország is a (trianoni) határok
módosításának igényével fog fellépni. Az aggodalmakat alátámasztotta, hogy
Magyarországnak a függetlenné vált Szlovákiával és Ukrajnával nem volt érvényes
államközi megállapodása. Ráadásul bár a magyar kormányok továbbra is
érvényesnek tekintették a (trianoni határokat rögzítő) párizsi békeszerződést,
gyakran hivatkoztak az összes európai ország által 1975-ben aláírt Helsinki
Záróokmányra, amely kizárta az erőszakos határmódosításokat, de a békés,
kölcsönös egyetértésen alapuló határváltoztatás lehetőségét elfogadta. Főleg
Románia és Szlovákia igényelte ezért azt, hogy Magyarország tegyen egyoldalú
nyilatkozatot, amelyben lemond mindennemű határváltoztatásról. Ez nem történt
meg, de a „határkérdés” Ukrajnával (1991. december 6.), Szlovéniával (1992.
december 1.), Horvátországgal (1992. december 16.), Szlovákiával (1995. március
19.) és Romániával megkötött alapszerződésekkel
lekerült a napirendről.
Az állami szuverenitás
A rendszerváltás idején, 1989–90-ben
Magyarország a Varsói Szerződés és a KGST tagja volt, és az ország területén
szovjet csapatok állomásoztak. 1991-ben a két nemzetközi szervezet
megszűnésével és a szovjet csapatok kivonulásával Magyarország visszanyerte
kényszerűen elvesztett szuverenitását. A kormányok és a parlamenti pártok
azonban nem vállalták az 1956 örökségei között számon tartott nemzetközi
semlegesség elvét, és elkötelezték magukat a NATO-hoz, illetve az Európai
Unióhoz való csatlakozás mellett. 1997-ben a NATO-hoz, 2004-ben az EU-hoz
történő csatlakozásról népszavazás döntött. Magyarország 1999. óta a NATO,
2004. május 1-től az Európai Unió tagja. 2004 nyarán megtartották az első
európai parlamenti választást is. Az EU képviseleti szervébe, az Európai
Parlamentbe Magyarország 24 képviselőt választhatott. (Az első választáson a
Fidesz 12, az MSZP 9, az SZDSZ 2, az MDF 1 mandátumot szerzett.) Kovács László
volt külügyminiszter személyében (MSZP) magyar uniós biztost választottak az
Európai Bizottság tagjává.
A NATO- és az EU-tagsággal a
magyar állam önként mondott le szuverenitásának egy részéről. Az
EU-csatlakozást megelőző és egyben elősegítő 2002-es alkotmánymódosítás
értelmében a Magyar Köztársaság az Európai Unióban tagállamként való részvétele
érdekében nemzetközi szerződés alapján egyes, alkotmányból eredő hatásköreit a
többi tagállammal közösen gyakorolhatja; e hatáskörgyakorlás megvalósulhat
önállóan, az Európai Unió intézményei útján is.
A
magyar állam szimbolikus dimenziója
A Magyar Köztársaság címere az 1990: XLIV. tv. értelmében az ún.
történelmi koronás kiscímer. A címer hivatalos leírása: hegyes talpú, hasított
pajzs. Első mezeje vörössel és ezüsttel hétszer vágott. Második, vörös
mezejében zöld hármas halomnak arany koronás kiemelkedő középső részén ezüst
kettős kereszt. A pajzson a magyar Szentkorona nyugszik. A Magyar Köztársaság
zászlaja három, egyenlő szélességű, piros, fehér és zöld színű vízszintesen
futó sávból áll. A rendszerváltás eredményeképpen a Magyar Köztársaságnak 1989.
október 23. óta közjogilag is himnusza Kölcsey Ferenc Himnusz című, Erkel
Ferenc által megzenésített költeménye. A nemzeti jelképek használatáról az 1995: LXXXIII. tv. intézkedik. A Szent
István államalapításának emlékéről és a Szent Koronáról szóló. 2000: I.
törvénynek megfelelően a Szent Koronát,
a magyar királyságot szimbolizáló történelmi jelképet és a hozzá tartozó
jelvényeket (a királyi jogart, az országalmát és a koronázási kardot) – a
koronázási palást kivételével – 2001. január 1-jétől az országgyűlés épületében
őrzik.
Az 1991: VIII. tv. értelmében a Magyar
Köztársaság nemzeti ünnepei: március
15., az 1848–1849-es forradalom és szabadságharc kezdete, a modern parlamenti
demokrácia megszületésének napja; augusztus 20., az államalapító Szent István
ünnepe; október 23., az 1956: forradalom és szabadságharc kezdetének, illetve a
Magyar Köztársaság 1989. évi kikiáltásának napja. Az országgyűlés augusztus
20-át hivatalos állami ünneppé is
nyilvánította.
1990-ben az
országgyűlés törvényt fogadott el „az
1956. októberi forradalom és szabadságharc jelentőségének törvénybe
iktatásáról”. (1990: XXVIII. törvény)
A nemzeti ünnepeken a Magyar
Köztársaság lobogóját ünnepélyes keretek között, katonai tiszteletadással az
Országház előtt fel kell vonni.
A magyar
államalapítás millenniumi évfordulója alkalmából rendelték el a középületek
kötelező fellobogózását. A zászlók meglétét és állagát a helyi közterület-felügyeletnek,
valamint a jegyzőnek kell ellenőrzi.
A kormány 2001 novemberében nemzeti gyásznappá nyilvánította október
6-át. Az aradi vértanúkra emlékező nemzeti gyásznapon katonai tiszteletadás
mellett félárbocra eresztik a nemzeti lobogót az Országház előtt a Kossuth
téren.
Az 1992. évi Munka Törvénykönyve
alapján munkaszüneti nap: január 1., Március 15., Húsvéthétfő, Május 1.,
Pünkösdhétfő, Augusztus 20., Október 23., November 1. (Mindenszentek, illetve
halottak napja), December 25–26.
Szűrös Mátyás ideiglenes
köztársasági elnök már 1989. novemberében felvetette, hogy a magyar állam
megalapítására tekintettel augusztus 20-át állami ünneppé kellene tenni, és
hozzákapcsolni a Szent István-rend kitüntetést, illetve visszaállítani a
köztársasági érdemrendet. Az Antall-kormány 1990-ben határozatot hozott a
Magyar Köztársaság új rendjeleinek, kitüntetéseinek és díjainak egységes elvek
szerinti szabályozásáról. Törvényben tiltották meg az 1956-os forradalom
leverésében szerzett érdemekért adományozott Munkás–Paraszt Hatalomért és
Szabadság Érdemérem kitüntetések viselését. A rendszerváltás előtti kitüntetések
közül csak a Kossuth-díjat és a
Széchenyi-díjat hagyták meg. Felújították az 1764-ben alapított Szent
István-rendet, az 1930-ban alapított Magyar Corvin Koszorút és az 1946-ban
alapított Magyar Köztársaság Érdemrendet és Érdemkeresztet. (A Corvin Koszorút
az Orbán-kormány kezdte adományozni, de az azt követő baloldali kormányok
megszakították a gyakorlatot, mert úgy gondolták, hogy a kitüntetés a Horthy-rendszerhez
kapcsolódik.)
Szimbolikus ereje miatt itt kell
megemlítenünk azt, hogy a fegyveres erők elnevezését a nemzeti hagyományok
szerint módosították: a Magyar Néphadsereget 1990. március 15-én a Magyar
Honvédség váltotta fel. Ennek megfelelően változott meg a hivatalos
megszólítás: 1989-ben az „elvtárs” helyett a „bajtárs” lett, amit 1990-ben az
„úr” váltott fel. Az egyenruhákat és a jelvényeket is a nemzeti hagyományoknak
megfelelően alakították át.
A magyar állam
szimbolikus dimenziójához intézmények is tartoznak. A Nemzeti
Kegyeleti Bizottság jogosult a nemzeti kulturális örökség minisztere
útján javaslatot tenni a kormány számára a nemzeti gyász kifejezésének módjára
és formájára vonatkozóan, amely a Nemzeti Gyásznap állandó vagy eseti
meghatározására, a gyász nemzeti méretű kifejtésére és megformálására vonatkozó
szabályokat hivatott megállapítani. 2001-ben a Nemzeti Kegyeleti Bizottság
előterjesztésére alapján fogadta el a kormány azt a nemzeti gyászról szóló
kormányrendeletet, mely október 6-át, gróf Batthyány Lajos miniszterelnök és az
aradi vértanúk kivégzésének napját – állandó jelleggel – nemzeti gyásznappá
nyilvánítja. A nemzeti gyász
meghirdetése esetén:
1) a Magyar Köztársaság lobogóját
ünnepélyes keretek között, katonai tiszteletadással az Országház előtt fel kell
vonni, majd félárbocra kell ereszteni;
2) meghatározott középületekre
zászlóhasználat esetén gyászlobogót kell kifüggeszteni, lobogóhasználat esetén
az állami lobogót félárbocra kell ereszteni;
3) az iskolákban tanóra vagy
külön diákrendezvény keretében méltó módon megemlékezést kell tartani,
4) a nyilvános szórakozóhelyeken
a zene- és műsorszolgáltatás korlátozható.
A magyar államalapítás
millenniumi évfordulója alkalmából és a Szent Koronának az Országházba
helyezésével párhuzamosan az országgyűlés döntött („koronatörvény”) a Szent
Korona Testület felállításáról. A testületnek hivatalból delegált tagjai: a
köztársasági elnök, a miniszterelnök, az országgyűlés elnöke, az
Alkotmánybíróság elnöke a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1993-ban az országgyűlés törvényt
alkotott a nemzetiszocialista, a nyilas és a kommunista jelképek használatának
büntetőjogi tilalmáról. A Büntető Törvénykönyv szerint „aki horogkeresztet,
SS-jelvényt, nyilaskeresztet, sarló-kalapácsot, ötágú vörös csillagot vagy
ezeket ábrázoló jelképet
a) terjeszt;
b) nagy nyilvánosság előtt
használ;
c) közszemlére tesz; ha súlyosabb
bűncselekmény nem valósul meg, „vétséget követ el, és pénzbüntetéssel
büntetendő”.
2000-től miniszteri rendeletre
minden év április 16-án holokauszt-emléknapot tartanak az iskolákban a
zsidótörvények által zsidóknak minősített és 1944-ben haláltáborokba deportált
magyar állampolgárok emlékére. Ezzel összefüggésben hozott törvényt még abban
az évben az országgyűlés, hogy február 25., a kommunizmus áldozatainak
emléknapja legyen. (1947. február 25-én rabolták el a szovjet hatóságok Kovács
Bélát, a Kisgazdapárt főtitkárát.)
Egyszerre volt szimbolikus,
politikai és közjogi aktus a közbeszédben ügynöktörvénynek nevezett átvilágítási törvény megalkotása. Az
egyes fontos, valamint közbizalmi és közvélemény-formáló tisztségeket betöltő
személyek ellenőrzéséről szóló 1994:
XXIII. tv. értelmében az országgyűlés által megválasztott ún. átvilágító
bírák megvizsgálták azt, hogy a törvényben körülhatárolt személyi kör tagjai
kapcsolatban álltak-e a pártállam politikai rendőrségével (III/III-as
csoportfőnökség). A „III/III”-as múlt azonban nem volt akadálya az adott poszt
betöltésének, mert a bírák nem nyilvános úton csak felszólíthatták lemondásra
az illetőt. Ha az nem mondott le, a bírák csak annyit tehettek, hogy a tényeket
nyilvánosságra hozták, hogy a „közvélemény erkölcsi ítélőszékével” nézzen
szembe az érintett.
Államszervezési
és alkotmányos alapelvek
A magyar államnak a rendszerváltás
eredményeképpen létrejött új berendezkedése több, a rendszerváltó erők által
közösen osztott alapelvre, mint állami- és politikai szervezési elvre
épül: republikanizmus, demokrácia és népszuverenitás, parlamentarizmus és
többpártrendszer, alkotmányosság és jogállamiság, hatalmi ágak elválasztása és
hatalommegosztás.
A rendszerváltás államszervező
elvei valamilyen formában, megfogalmazásban megtalálhatók a rendszerváltó
ellenzék 1989. március 15-i budapesti nagygyűlésen felolvasott „MIT KÍVÁN A
MAGYAR NEMZET?” című, és „Szabad, független, demokratikus Magyarországot”
kezdetű 12 pontos követelése:
1) Valódi népképviseletet és
többpártrendszert. Biztosítsák a választások szabadságát és tisztaságát;
2) Rendőrállam helyébe
jogállamot. Érvényesüljenek az emberi jogok, legyen bírói függetlenség;
3) Szólás-, sajtó-, lelkiismereti
és szólásszabadságot. Számolják föl a hírközlés állami monopóliumát. Oszlassák
föl az Állami Egyházügyi Hivatalt;
4) Jogot a sztrájkra. Ne
korlátozzák az érdekvédelem, a követelés és a szolidaritás szabadságát;
5) Méltányos közteherviselést, a
közkiadások társadalmi ellentőzését. Szüntessék meg az egyéni és csoportos
kiváltságokat. Adják meg mindenkinek az emberhez méltó élet alapfeltételeit;
6) Ésszerű gazdálkodást, működő
piacot, a tulajdonformák egyenjogúságát. Állítsák le a pénzemésztő és
környezetpusztító nagyberuházásokat, szüntessék be a veszteséges vállalatok
támogatását, vessenek véget a vállalkozás és a lakosság megsarcolásának;
7) A bürokrácia és az
erőszakapparátus leépítését. Oszlassák föl a Munkásőrséget és az Ifjúgárdát;
8) Szabadságot és önrendelkezést
Kelet- és Közép-Európa népeinek. Szűnjék meg Európa katonai, gazdasági és
emberjogi kettéosztottsága;
9) Semleges független
Magyarországot. Vonják ki a szovjet csapatokat hazánk területéről. Töröljék a
magyar ünnepek sorából november 7-ét;
10) Felelős kisebbségi és
menekültpolitikát. A kormány lépjen föl a nemzetközi fórumokon a magyar
kisebbségek védelmében. Szűnjék meg a rendőri szemlélet és a jogtalan
megkülönböztetés a romániai menekültek ügyében;
11) Nemzeti önbecsülést. Vessenek
véget a történelemhamisításnak. Adják vissza a nemzetnek címerét.
12) Igazságot ’56-nak,
tisztességet a forradalom mártírjainak. Nyilvánítsák nemzeti ünneppé október
23-át.”
A Nemzeti Kerekasztalnak
nevezett politikai egyeztető tárgyalásokat lezáró szeptember 18-i
megállapodásban a felek kinyilvánították, hogy a tárgyalások egyebek mellett „a
többpártrendszeren alapuló demokratikus jogállam kialakítását …
szolgálták”, és kifejezésre juttatták meggyőződésüket, hogy az aláírással „a parlamentarizmuson
alapuló demokratikus Magyarország megteremtése … útján”.
A köztársaság kikiáltása
1988-ban viszonylag széles körben elfogadott
volt az alkotmányozó nemzetgyűlés gondolata, amit a Kisgazdapárt és
főleg az MDF képviselt határozottan. Az alkotmányozó nemzetgyűlés programja
szerint a hatályos „sztálini alkotmány” (a máig hatályos 1949: XX. törvény!)
helyett kellett volna egy új alkotmányt kidolgoznia és elfogadnia a
nemzetgyűlésnek, ami közjogi keretül szolgált volna a rendszerváltás
folyamatának. Az 1989-es nemzeti kerekasztal-tárgyalásokon azonban megállapodás
született a hatályos („sztálini”) alkotmánynak az utolsó pártállami
országgyűlés általi módosításairól: a diktatórikus pártállam államformája,
a népköztársaság helyébe az új
demokratikus rendszerhez illő köztársaság lép, és az államfő funkcióját ennek megfelelően és
az 1946: I. tc. mintája nyomán (!) a köztársasági elnök látja el. A
tárgyalásokat lezáró megállapodások szellemében 1989. október 23-án, az 1956-os
forradalom évfordulóján Szűrös Mátyás ideiglenes köztársasági elnök kikiáltotta
a köztársaságot, és a hatályban maradt 1949-es alkotmányt 1989. X. 23-ai
hatállyal alapjaiban módosították.
Az alkotmánymódosítás
A módosított alkotmány első fejezetében: 1.§
Magyarország: köztársaság; 2.§ A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam; 3.§ A Magyar Köztársaságban a pártok az alkotmány és az alkotmányos
jogszabályok tiszteletben tartása mellett szabadon alakulhatnak, és szabadon
tevékenykedhetnek; 19.§ A Magyar Köztársaság legfelsőbb államhatalmi és
népképviseleti szerve az országgyűlés; Az országgyűlés a népszuverenitásból
eredő jogait gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit. A 19.§ rendelkezik
arról is, hogy az országgyűlés megállapítja az államháztartás mérlegét,
jóváhagyja az állami költségvetést és annak végrehajtását; dönt a kormány
programjáról; megválasztja a köztársaság elnökét, a miniszterelnököt, az
Alkotmánybíróság tagjait, az országgyűlési biztosokat, az Állami Számvevőszék
elnökét és alelnökét, a Legfelsőbb Bíróság elnökét és a legfőbb ügyészt.
A rendszerváltás
jellegéből következően a módosított alkotmány 9.§-a szerint Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül; a Magyar
Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás
jogát és a gazdasági verseny
szabadságát. A 13.§ a szocialista
rendszerre tekintettel rögzíti, hogy a Magyar Köztársaság biztosítja a
[magán] tulajdonhoz való jogot, 12.§ pedig azt, hogy az állam
támogatja az önkéntes társuláson
alapuló szövetkezeteket, elismeri a szövetkezetek önállóságát, és tiszteletben
tartja az önkormányzatok tulajdonát. Az alkotmány leszögezi: tulajdont kisajátítani
csak kivételesen és közérdekből, törvényben szabályozott esetekben és módon,
teljes, feltétlen és azonnali kártalanítás mellett lehet. A 10.§ értelmében a magyar állam tulajdona nemzeti vagyon; az állam kizárólagos
tulajdonának, valamint kizárólagos gazdasági tevékenységének körét törvény
határozza meg.
A
magyar állam gazdasági alapjai
A rendszerváltás előtti rendszer
„szocialista” jellegét a tervgazdálkodás, valamint a – majdhogynem totális államosítás következtében – az állami tulajdon túlsúlya biztosította. A
rendszerváltással megszüntették a tervgazdálkodás intézményeit, és nekiláttak a piacgazdaság kiépítésének és újraélesztésének – azaz a gazdaság államtalanításának. Kezdetben
az állami tulajdon aránya meghaladta a 85 százalékot,
1990-ben 1859 állami vállalatot jelöltek ki a magánosításra (privatizáció).
Az Állami
Vagyonügynökségről és a hozzá tartozó vagyon kezeléséről és hasznosításáról szóló 1990: VII. törvénnyel az
országgyűlés létrehozta a felügyelete alá tartozó Állami Vagyonügynökséget
(ÁVÜ), amely a hozzá tartozó állami vagyon tekintetében az állam tulajdonosi
jogait gyakorolta.
Az ÁVÜ utódjaként az egyre szűkülő – „tartós állami vállalkozói vagyon”
hatékony működtetésére és kezelésére az Állami Vagyonkezelő Részvénytársaságot,
amelynek elnevezése az 1995: XXXIX. törvénnyel Állami Privatizációs és
Vagyonkezelő Részvénytársaságra (ÁPV Rt.) változott. Az ÁPV Rt. további meghatározó feladata a törvényben meghatározott vagyoni
kör értékesítése, a magánosítás.
A magánosítás során az állam (az
Antall-kormány) vállalkozott arra, hogy korlátozott mértékben, az állami
erőforrások biztosította kereteken belül történelmi igazságot szolgáltat
azoknak, akiket a szocialista rendszer az államosítások és a
szövetkezetesítések (kolhozosítások) során megfosztott magántulajdonuktól. Az
állampolgárok tulajdonában [a szocializmus alatt] igazságtalanul okozott károk
részleges kárpótlásáról rendelkezett az 1991: XXV. törvény, amelyet az 1994:
II. törvénnyel módosítottak.
Tizenhat évvel a
rendszerváltás után a magyar gazdaság közel négyötöde magántulajdonban van.
A népszuverenitás és intézményesítése
Az alkotmány szerint a Magyar Köztársaságban
„minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján
valamint közvetlenül gyakorolja”. A pártok „közreműködnek a népakarat
kialakításában és kinyilvánításában”. Az országgyűlés, mint a Magyar
Köztársaság legfelsőbb államhatalmi szerve, olyan népképviseleti
intézmény, amely „a népszuverenitásból eredő jogait gyakorolja”.
A nép választott képviselői útján
történő hatalomgyakorlása közvetett hatalomgyakorlás, melynek
közvetettségét erősíti, hogy a nép a képviselőit nem hívhatja vissza mandátumának
(„megbízása”) lejárta előtt, mert két választás között az egyes képviselővel és
a képviselők egészével szemben nem érvényesíthető a képviselőknek a
választókkal szembeni felelőssége. Továbbá a nép megbízást (mandátum) csak a
képviseletre adhat, de arra nem, hogy konkrétan hogyan szavazzon, vagy milyen
irányvonalat kövessen a képviselő. Ez az ún. szabad mandátum (a
képviselőt szabad cselekvéssel és döntéssel megbízás) elve, melynek ellentettje
a visszahívást lehetővé tevő kötött (imperatív) mandátum.
Az Alkotmánybíróság 28/1990.
határozata kimondta: „a közvetlen hatalomgyakorlás legfontosabb
intézménye a hatályos jog és a modern demokráciák jogi szabályozása szerint a népszavazás
és a népi kezdeményezés, amelynek szükségképpeni eleme, hogy eredménye kösse
a törvényhozást, valamint megtartása legyen kikényszeríthető”.
Népszavazás csak az alkotmányos és törvényes kereteken belül, az alkotmány
rendelkezéseinek megfelelően dönthet az országgyűlés hatáskörébe tartozó
ügyekben. A nép nem oszlathatja fel népszavazás útján a népképviselői által
alkotott országgyűlést a parlamenti ciklus letelte előtt, mert az alkotmány
értelmében egyrészt az országgyűlés jogosult feloszlatni önmagát, másrészt a
köztársasági elnöknek van joga meghatározott feltételek mellett feloszlatni az
országgyűlést. A népszuverenitás ellenére a népszavazás kezdeményezése nem a
nép kiváltsága: az országgyűlés és a köztársasági elnök is rendelkezik ezzel a
joggal. Népszavazást nemcsak országos, az országgyűlés hatáskörébe tartozó
kérdésekben, hanem helyi önkormányzatokat érintő kérdésekben is tarthatnak,
melyen csak az adott önkormányzat (helyi képviselőtestület) megválasztására
jogosult állampolgárok (lakosok) vehetnek részt.
A népi kezdeményezés annyiban
különbözik a népszavazástól, hogy célja, funkciója nem az, hogy meghatározott
kérdésben az állampolgárok akarata kösse a döntéshozót, hanem hogy ösztökélje a
döntéshozót arra, hogy állampolgárok számára fontos, döntéshozatalt vagy
jogszabály-alkotást igénylő kérdésekkel egyáltalában foglalkozzon, tűzze
napirendre és tárgyalja meg.
1997 óta országos népi
kezdeményezéshez 50 ezer állampolgár aláírása szükségeltetik, országos ügydöntő
népszavazás kiírásához 200 ezer, míg országos konzultatív népszavazáshoz 100
ezer aláírás kell. Konzultatív népszavazást kezdeményezhet még a kormány, az
országgyűlési képviselők egyharmada és a köztársasági elnök, de a népszavazást
elrendelni csak az országgyűlésnek van joga.
A köztársasági elnök megválasztásának módja
és ideje
1989-ben, mert a kerekasztal-tárgyalásokat
lezáró megállapodás kimondta, hogy „a politikai stabilitás elősegítése
érdekében kívánatos a köztársasági elnök ez évi megválasztása”, de ezt a
Nemzeti Kerekasztal résztvevői közül az SZDSZ és a Fidesz nem fogadta el. A
megállapodást aláíró pártok, köztük az állampárt (MSZMP) és az MDF forgatókönyve
alapján még 1989-ben, az első szabad országgyűlési választások előtt, egyetlen
alkalommal, kivételesen került volna sor a köztársasági elnök „nép
általi” megválasztására, s csak a második alkalomtól fogva választott volna
államfőt az országgyűlés. Az SZDSZ, a Fidesz, valamint a hozzájuk csatlakozott
Kisgazda Párt és a Szociáldemokrata Párt azonban azt az álláspontot foglalta el
utóbb, hogy ha az új rendszer parlamentáris köztársaság lesz, akkor a
Magyar Köztársaság első elnökét az első szabad választás után felálló,
első szabad országgyűlés válassza meg! A négy párt népszavazást
kezdeményezett négy kérdésben, melyek egyike az volt, hogy „Csak az
országgyűlési választások után kerüljön-e sor a köztársasági elnök
megválasztására?”
A népszavazásra feltett kérdésben
két, egyszerre politikai és közjogi probléma kapcsolódott egybe. A népszavazás
kezdeményezői közvetett, országgyűlés általi elnökválasztás hívei voltak, de a
kérdésben nem szerepeltették a megválasztás módját (nép, vagy
országgyűlési képviselők által választani), hanem csak a választás idejét:
az országgyűlési választás után kerüljön-e sor arra.
Az 1989. november 26-án
megrendezett népszavazáson 2 151 926 (50,07%) igen és
2 145 825 (49,93%) nem szavazatot adtak le.
A vesztesek, a közvetlen (nép
általi) választás híveinek egy része újabb népszavazást kezdeményezett
abból a megfontolásból, hogy az országgyűlési választások után az
állampolgárok többsége hajlandó lenne a közvetlen, állampolgárok (nép)
általi elnökválasztásra szavazni. 1990 tavaszára azonban a politikai erő- és
érdekviszonyok radikálisan megváltoztak.
A közvetlen választás sorsát az
1990. május 2-án bejelentett ún. MDF–SZDSZ-paktum pecsételte meg,
amelyben az országgyűlés által megválasztandó köztársasági elnököt hivatalosan
jelölő MDF – cserébe az SZDSZ által tett engedményekért – kötelezte magát, hogy
a szabad demokratákhoz tartozó Göncz Árpádot választják elnökjelöltnek.
Az elnökválasztás módjáról kezdeményezett második népszavazást az
országgyűlési választás után, 1990. július 29-én rendezték meg. Az
állampolgároknak a következő kérdésre kellett válaszolniuk: „Kívánja-e ön,
hogy a köztársasági elnököt közvetlen módon válasszák meg?” A kérdést a
következő kommentár egészítette ki: „Igenlő válasszal elutasítja, nemleges
válasszal megerősíti az országgyűlésnek ebben a kérdésben már meghozott
döntését, mely szerint a köztársasági elnököt az országgyűlés választja.”
Az érvényesen leadott szavazatok túlnyomó többsége (85,91%) igenlő volt, de
mivel a szavazáson a jogosultaknak csak 13,91 százaléka vett részt, a
népszavazás érvénytelen volt. A népszavazás kudarcával elhárult az
akadály a Magyar Köztársaság első elnökének az országgyűlés általi
megválasztása elől.
Az MDF és az SZDSZ 1990-es megállapodása az
alkotmány és a kormányzati berendezkedés módosításáról
A magyar államnak a kerekasztal-tárgyalásokon
kimunkált berendezkedését „mai képére” az MDF–SZDSZ-„paktum” formálta. Az
együtt kétharmados többséggel rendelkező két pártot, a választásokon győztes
MDF-et és a legerősebb ellenzéki párttá lett SZDSZ-t az vezérelte, hogy „a
születő demokratikus intézmények megszilárduljanak és az ország kormányozható
legyen”. A demokratikus intézmények stabilitását és az ország kormányozhatóságát
érintő közjogi kérdésekben az alábbiak szerint állapodtak meg:
1. Hatályon kívül kell helyezni
az 1987: XI. tv. társadalmi vitákról szóló 33–36. paragrafusait, mint
olyan áldemokratikus szabályozást, amely a parlamentarizmus hiányát volt
hivatva leplezni, és amely a szabadon választott országgyűlés törvényalkotó
munkájának akadályozója.
2. Az országgyűlés fogadjon el
részletes alkotmánymódosítást a következőkre tekintettel:
a) Alkotmányba iktatni bizonyos
jogállami megoldásokat, mert a kerekasztal- tárgyalásokat lezáró szeptember
18-i megállapodást néhány kérdésben az idő túlhaladta, sok esetben pedig
az országgyűlés jelentősen eltért a megállapodástól.
b) Az 1946: I. tc.-nek
megfelelően helyreállítandó a köztársasági elnök eredeti státusa.
c) Módosítandó a kormány
hivatalba kerülésének eljárása oly módon, hogy a választás csak a
miniszterelnök személyére vonatkozzék, a minisztereket pedig a miniszterelnök
javaslatára a köztársasági elnök nevezze ki.
d) Indokolt az alkotmányban
rendelkezni a Magyar Nemzeti Bank és az Állami Számvevőszék státusának
alapjairól.
e) Mivel az országgyűlés eltért a
háromoldalú megállapodásoktól az alkotmányerejű törvények ügyében is, a
törvények elfogadásához fő szabályként kétharmados többség kell, s csak
kivételesek az egyszer szótöbbséggel meghozható törvények, ami a kormányzat
működését gyakorlatilag lehetetlenné teszi.
Ezért ki kell iktatni az
alkotmányból az alkotmányerejű törvény fogalmát, és helyette taxatíve fel kell
sorolni azokat az alapintézményeket és alapjogokat, amelyek törvényi
szabályozásához minősített törvény szükséges. E körben a minősített többséget a
leadott szavazatok kétharmad részében kell meghatározni, hogy így a
legfontosabb jogok és intézmények szabályozása minél szélesebb közmegegyezésen
alapuljon. (A felek kötelezték magukat, hogy az ellenzék részére e kivételes
közjogi megoldással teremtett többletjogokat nem fogják visszaélésszerűen
gyakorolni és a kormányzati munka akadályozására felhasználni.) A kétharmados
többséggel elfogadandó törvények: a jogalkotás rendjéről szóló tv., a
népszavazásról szóló tv., a rendkívüli állapot, a szükségállapot idején és a
veszélyhelyzetben alkalmazható szabályokat meghatározó tv., a képviselői
jogállásról szóló tv., az országgyűlés ügyrendje, az Alkotmánybíróság
szervezetéről és működéséről szóló tv., az állampolgári, illetőleg a nemzetiségi
jogok parlamenti biztosáról rendelkező tv., a fegyveres erőkről, a rendőrségről
és a nemzetbiztonsági tevékenységről szóló tv., az önkormányzatokról szóló tv.,
a bíróságokról szóló tv., az utazási és a letelepedési szabadság, valamint a
menedékjog törvényes szabályozása, a lelkiismeret- és vallásszabadság törvényes
szabályozása, az adatvédelem és a nyilvánosság törvényes szabályozása, a
sajtótörvény és a tájékoztatási tv., a gyülekezési és egyesülési jogról szóló
tv., a párttörvény, a nemzetiségi tv., az állampolgársági tv., a választójogi
tv., a sztrájktörvény, a honvédelmi kötelezettségről szóló tv.
f) Az ország kormányozhatóságának
érdekében a feltétlenül szükséges mértékig kell kiterjeszteni a köztársasági
elnök jogát a parlament feloszlatására.
g) Abszolút többséget kell
megkívánni a miniszterelnök megválasztásához, de ugyanígy az ellene benyújtandó
bizalmatlansági indítvány elfogadásához is.
h) A bizalmatlansági indítvány
jogintézményét a fentieken túlmenően is át kell alakítani oly módon, hogy az egyes
miniszterekkel szemben nem, hanem csak a miniszterelnökkel szemben legyen
előterjeszthető bizalmatlansági indítvány, konstruktív bizalmatlansági
indítvány formájában.
3. Az előzőekben részletezett
alkotmánymódosítást követően az országgyűlés haladéktalanul megválasztja a
köztársasági elnököt.
A
köztársasági elnök
43 esztendő után, 1990. május 2-án az új
demokratikus parlament első ülését még Szűrös Mátyás ideiglenes köztársasági
elnök, az országgyűlés elnöke nyitotta meg. Május 3-án a parlament Göncz Árpádot
(SZDSZ) az országgyűlés elnökévé és (új) ideiglenes köztársasági
elnökké választotta. Mindkét státusz ideiglenes jellegét az magyarázza,
hogy az elnökválasztás módjáról szóló népszavazást még nem tartották meg. A
hatékony munkamegosztás keretében az országgyűlés megbízott elnöke
Szabad György (MDF) lett.
Az elnökválasztás módjáról
július 29-én megtartott és kudarcba fulladt népszavazást követően 1990.
augusztus 3-án Göncz Árpádot (SZDSZ) köztársasági elnökké, Szabad
Györgyöt (MDF) az országgyűlés elnökévé választotta az országgyűlés.
A Magyar Köztársaság elnökei: Göncz
Árpád (1990–1995, 1995–2000), Mádl Ferenc (2000–2005), Sólyom
László (2005–). A Magyar Köztársaság elnökét a négy évre választott
országgyűlés öt évre, de legfeljebb két alkalomra választja meg kétharmados
többséggel, és legfeljebb három fordulóban. Az elnökjelölteket az országgyűlési
frakciók jelölhetik. Az első két fordulóban kétharmados többség szükségeltetik
a sikeres választáshoz. Ha a választás a második fordulóban is eredménytelen
marad, a harmadik fordulóban már elegendő az abszolút többség.
Magyarországon a végrehajtó
hatalom (kormányzat) egységes, mert közjogi helyzete miatt a
köztársasági elnök (államfő) nem lát el kormányzati teendőket, a kormányzat
irányításában részt nem vesz. (A végrehajtó hatalom duális szerkezetű,
ha az államfőnek kormányzati, kormányzatot irányító funkciója vagy jogköre
van.)
Az államfő jogköreinek kifejezetten
szimbolikus részét képezi, hogy a külső, nemzetközi és diplomáciai
kapcsolatokban képviseli a nemzetet, az állami és nemzeti ünnepeken, valamint
hivatalos ünnepségeken és rendezvényeken a politikai közösség egységét jeleníti
meg. Az alkotmány deklarálja, hogy a köztársasági elnök „kifejezi a nemzet
egységét”. Az alkotmányos előírás, valamint a politikai értékrendek és a
pártharcok miatt megosztott politikai közösség igényéből együttesen áll elő a
köztársasági elnökkel szembeni szerepelvárás, hogy személyében,
személyiségével, megnyilatkozásaival és cselekedeteivel is mutassa ki, hogy integráló
tényező, a pártok és a napi pártharcok felett áll, noha őt pártok, vagy
egyenesen csak parlamenti többségek választották meg.
A köztársasági elnöknek a
szimbolikus és protokolláris jogkörök mellett hatalmi jogkörei is
vannak, amelyek fontos elemei a hatalmi
ágak elválasztásának:
1) törvényeket kezdeményezhet;
2) intézkedési javaslatokat tehet
az országgyűlésnek;
3) kihirdetés előtt halasztó
hatállyal kérheti az Alkotmánybíróságtól a meghozott törvények alkotmányossági
kontrollját;
4) újratárgyalásra visszaküldheti
az országgyűlésnek az elfogadott törvényeket;
5) felszólalhat az
országgyűlésben és részt vehet az országgyűlés ülésein;
6) népszavazást kezdeményezhet,
akár olyan ügyekben, amelyekkel az országgyűlés nem ért egyet.
A végrehajtó hatalmat illetően a
köztársasági elnök bízza meg kormányalakítással a választásokon legtöbb
mandátumot szerzett párt miniszterelnök-jelöltjét. Az országgyűlés által megválasztott
miniszterelnök azonban csak akkor léphet hivatalba, ha a köztársasági elnök kinevezi
őt miniszterelnöknek a közjogi előírásoknak megfelelően. Az államfő a
miniszterelnök javaslatára kinevezi a főbb – országgyűlés által választott
– közjogi méltóságokat. A köztársasági elnök feloszlathatja az országgyűlést
és új választásokat írhat ki, ha a kormányalakítási tárgyalások kudarcba
fulladnak, és nem alakul meg új kormány 40 napon belül. A parlamenti ciklus
végén a köztársasági elnök tűzi ki a választások időpontját.
Az Alkotmánybíróság
Az 1989-es nemzeti
kerekasztal-tárgyalások eredményeképpen – német mintára – létrehozott, 1990.
január 1-től működő Alkotmánybíróságot a „bíróság” volta ellenére azért kell a
bírói hatalom és az igazságszolgáltatás klasszikus hatalmi ágától külön
tárgyalni, mert rendeltetése szerint nemcsak
bíráskodási és jogszolgáltatási funkciót lát el, és az államrendszernek hatalmi–politikai tényezője. Az
Alkotmánybíróságot alapvető funkciói: előzetes normakontroll, utólagos
normakontroll, a jogszabályoknak a nemzetközi szerződésekkel való összhangjának
vizsgálata, alkotmányjogi panaszok elbírálása, mulasztásos alkotmánysértés
megállapítása, hatásköri viták eldöntése, alkotmányértelmezés, az államfő
közjogi felelősségének megállapítása, eljárni más törvények által az
Alkotmánybíróság hatáskörébe utalt ügyekben.
Az
Alkotmánybíróság tipikusan nem bíráskodási funkciója az előzetes normakontroll. Az Alkotmánybíróság a köztársasági elnök
kezdeményezésére megvizsgálja az országgyűlésben megszavazott, de még ki nem
hirdetett (hatályba nem lépett) törvények alkotmánnyal való összhangját. Az
országgyűlés, vagy 50 országgyűlési képviselő, illetve az országgyűlés állandó
bizottsága egy törvényjavaslat alkotmányossági vizsgálatát is kérheti az
Alkotmánybíróságtól.
Az utólagos normakontroll miatt szokás
igazából sajátos (önálló) hatalmi ágnak felfogni az Alkotmánybíróságot: azzal,
hogy az Alkotmánybíróság megsemmisíthet hatályban lévő törvényeket, hatalmi
ellensúlyt, korlátot képez a törvényhozó hatalommal (országgyűléssel) szemben.
Az utólagos normakontroll jogával bárki, az egyes állampolgár is élhet.
Az
Alkotmánybíróság hivatalból és más szervek kezdeményezésre megsemmisítheti
(hatályon kívül helyezheti) azokat a jogszabályokat is, amelyek nincsenek
összhangban a nemzetközi szerződésekkel és a nemzetközi joggal.
A
természetes személyek, vagy közösségek által tett alkotmányjogi panasz az
állampolgárok alapjogainak védelmét célozza, és közhatalmi szervek
alkotmányellenes jogszabályok alkalmazásával elkövetett sérelmek ellen irányul.
Az
Alkotmánybíróság hivatalból és bárki kezdeményezésére eljár olyan esetekben,
amikor jogalkotó szervek követnek el alkotmánysértést, hogy elmulasztják
jogalkotói feladataik ellátását. Az Alkotmánybíróság a mulasztást elkövető
szerveket a határidő megjelölésével szólítja fel feladataik teljesítésére. Ez a
jogkör a törvényhozó hatalommal, az országgyűléssel szemben sajátos ellensúlyt
képez, de szigorú értelemben nem jelent hatalmat, mert az Alkotmánybíróság nem
kényszerítheti rá az országgyűlést a szükséges törvény megalkotására. Azon
(államigazgatási) szervek esetében viszont, amelyek más szervek törvényességi
felügyelete alatt állnak, különböző jogorvoslati és eljárási eszközökkel lehet
kikényszeríteni a jogsértő állapot megszüntetését.
Az
Alkotmánybíróság dönthet az állami szervek egymás közötti vagy önkormányzati
szervekkel szemben, illetve önkormányzati szervek egymás közötti hatásköri
vitájában.
A
magyar állam alkotmányos szerkezete a rendkívüli állapot és a hadiállapot
idején
Közvetlen háborús veszély esetén az
országgyűlés dönt a rendkívüli állapot bevezetéséről, illetve fegyveres
konfliktus beálltával a hadiállapot kinyilvánításáról. Ha az alkotmányos
és törvényes rendet belülről éri fenyegetés (fegyveres kísérlet az alkotmányos
rend megdöntésére, súlyos és fegyveres erőszakos cselekmények stb.), illetve
elemi csapás, vagy ipari szerencsétlenség esetén szükségállapotot hirdet
ki.
A rendkívüli állapot
bevezetésekor az országgyűlésnek joga van az alkotmányos rend kivételes
megváltoztatására: Honvédelmi Tanács (HT) létrehozására. A HT elnöke a
köztársasági elnök, tagjai: az országgyűlés elnöke, a miniszterelnök, a
miniszterek, a Magyar Honvédség parancsnoka és vezérkari főnöke, valamint az
országgyűlési pártfrakciók vezetői. A HT gyakorolhatja az országgyűlés által
ráruházott jogait, a köztársasági elnök jogait és a kormány jogait, továbbá
törvények alkalmazását felfüggesztheti, törvényi rendelkezésektől eltérhet,
rendeletet alkothat, és különleges intézkedéseket hozhat. Nem függesztheti fel
azonban az alkotmány alkalmazását, és az Alkotmánybíróság működése rendkívüli
állapot idején sem korlátozható.
Ha az országgyűlés akadályoztatva
van a felsorolt döntések meghozatalában, a köztársasági elnök élhet az
országgyűlés – ezekhez kapcsolódó – jogosítványaival, de az akadályoztatás
tényét és a kérdéses döntések köztársasági elnök általi meghozatalának
indokoltságát a miniszterelnöknek, az országgyűlés elnökének és az
Alkotmánybíróság elnökének együttesen kell megállapítania.