Kormányzat 1989–2006
Koalíciós
kényszer és koalíciós kormányok
A parlamentáris demokrácia szabályainak
megfelelően a kormányzáshoz nem elég győzni a pártok versenyében, hanem
meg kell nyerni a választást abban az értelemben, hogy elégséges
mandátummal is rendelkezni kell: a kormányoknak a stabil és tartós
kormányzáshoz az országgyűlésben minimum 50% + 1 mandátummal, azaz abszolút
többséggel kell rendelkezniük. A köztársasági elnök annak – normális
esetben a legtöbb mandátummal rendelkező párt miniszterelnök-jelöltjének –, ad
kormányalakításra megbízást, aki garantálni tudja a képviselők abszolút
többségének támogatását. 1994-ben az MSZP tudott csak eddig abszolút többségre
szert tenni (a listás szavazatok 32,99 százalékának birtokában a mandátumok
54,14 százalékát szerezte meg), de különböző politikai megfontolásokból
koalícióra lépett velük az SZDSZ. A többi esetben a győztes pártok nem voltak
képesek megszerezni a mandátumok abszolút többségét, ezért koalíciós
kormányt voltak kénytelenek létrehozni.
A többi kormányfőtől eltérően
1993-ban Boross Péter és 2004-ben Gyurcsány Ferenc a
megválasztásukkor nem volt országgyűlési képviselő. Boross Péter
belügyminiszterként tagja volt Antall József kormányának, és Antall halála
okán választották meg miniszterelnökké. Németh Miklós 1989 decemberében
lemondott a párttagságáról. Medgyessy Péter nem volt a választást nyert párt,
az MSZP tagja, de a választási kampányban a párt hivatalos
miniszterelnök-jelöltjeként vett részt. Gyurcsány Ferenc a Medgyessy-kormány
sportminisztere volt, és Medgyessy Péter lemondása után jelölte
miniszterelnöknek az MSZP országos választmánya.
A Horn-kormány idején az abszolút
többséggel egyedül is rendelkező MSZP az SZDSZ-szel együtt már minősített
többséggel rendelkezett. A szavazatok több mint 66%-át igénylő ún. „kétharmados
törvények” meghozatalához, a törvényjavaslatok elfogadásához a két párt
által birtokolt mandátumok (72,02%) elegendőek voltak. A Horn-kormánnyal
ellentétben a többi kormánynak csak abszolút többsége volt, ezért a
„kétharmados törvény” esetében rá voltak utalva az ellenzéki pártok
támogatására, a velük való konszenzusra és kompromisszumra.
Az Antall-kormány idején,
1991-ben a Torgyán József vezette Kisgazdapárt (FKGP) hivatalosan
felmondta a koalíciót, kilépett a koalíciós kormányból, és deklarálta, hogy a
továbbiakban ellenzéki pártként fog működni. Az Antall-kormány 1991-től és a
Boross-kormány 1993-tól pro forma kisebbségi kormány volt, mert a
koalíciót hivatalosan alkotó két kormánypártnak, az MDF-nek és a KDNP-nek nem
volt meg az abszolút többsége. A két kormány azonban gyakorlatilag többségi
kormány volt, mert 35 kisgazda képviselő – köztük az Antall-kormány kisgazda
miniszterei – nem értettek egyet saját pártjának ellenzékbe vonulásával, és
további támogatásukról biztosították az Antall-kormányt. A kisebbségi
kormányzás határáig jutott a kisgazdák miatt az Orbán-kormány is. A ciklus
végén, 2001 decemberétől kezdve a miniszterelnök különböző okok és események
miatt nem számíthatott Torgyán József és a hozzá hű kisgazda képviselők
feltétlen parlamenti támogatására. A Kisgazdapárton és a kisgazda országgyűlési
frakción belüli politikai állapotok képlékenysége miatt Orbán Viktornak
személyes tárgyalásokkal és megállapodásokkal kellett biztosítania kisgazda
országgyűlési képviselők lojalitását a kormányhoz. Torgyán Józsefék
hivatalosan, pro forma nem mondták fel a koalíciós kormányzást, nem léptek ki a
kormányból, de politikailag egyre élesebb támadásokat intéztek a miniszterelnök
ellen, akivel egyre kevésbé voltak hajlandók együttműködni. A 2002-es
választást közvetlenül megelőzően voltak pillanatok, amikor nem lehetett tudni,
hogy a kormánynak megvan-e a többsége, s volt olyan szavazás, amikor a nem
kormányzó (ellenzéki) MIÉP szavazati biztosították a többséget a kormánynak!
2002-ben nem sokkal a választási
győzelem után az SZDSZ egy pillanatra arra az álláspontra helyezkedett, hogy megvonja
a bizalmat Medgyessy Péter miniszterelnöktől (MSZP), miután kiderült, hogy
a pártállam titkosszolgálatának tisztje volt. 2004-ben viszont egészen más
természetű politikai okok, a kormány súlyos népszerűségvesztése és a
miniszterelnök személyzeti politikája miatt az SZDSZ aktív szerepet játszott
Medgyessy Péter lemondásra kényszerítésében. Mindkét esetben a kormányfő-váltás
alternatívája volt a meghatározó, ami legfeljebb csak akkor torkolhatott volna
a koalíció felmondásába, ha az SZDSZ számára teljesen elfogadhatatlan lett
volna a kínált személyi megoldás.
A 2002-es választásokig
Magyarországra erős politikai váltógazdálkodás volt jellemző: minden
választás kormányváltást eredményezett, mert a hatalmon lévő pártok és
kormányok rendre megbuktak a választásokon. 2006-ban a Gyurcsány Ferenc vezette
MSZP – SZDSZ koalíciónak sikerült először két egymást követő választást
megnyerni és hatalmon maradni.
Az Antall-kormány megalakulása
előtt a kormányt alakító három párt koalíciós egyeztető tárgyalásokat
folytatott a leendő kormány programjáról, és a két kisebb párt, az FKGP és a
KDNP elnöke miniszteri tárcát is kapott. Nagy Ferenc (FKGP) földművelésügyi
miniszter, Surján László (KDNP) népjóléti miniszter lett. A koalíciós kormányt
azonban elsősorban a kormány „erős embere”, Antall József, az ő személye,
tekintélye és meghatározó személyisége tartotta egyben. Az FKGP ellenzékbe
vonulása során sokat nyomott a latban, hogy Antall József tudatosan tartotta
távol a kormánytól a kisgazda Torgyán Józsefet, ami azután vált kritikus kérdéssé,
hogy Torgyán József váltotta fel Nagy Ferencet a Kisgazdapárt elnöki székében.
A Horn-kormányban belügyminiszteri tárcát kapott Kuncze Gábor, az SZDSZ
miniszterelnök-jelöltje és elnöke. A két párt, az MSZP és az SZDSZ külön koalíciós
megállapodást is kötött, és felállították a koalíciós ellentétek
kezelésére, a konfliktusok feloldására hivatott Koalíciós Érdekegyeztető
Tanácsot (KET) is. A 2002-ben újra kormányra került MSZP és SZDSZ nem
állította vissza a KET-et, mert – eltérően az 1994-es választástól – eleve a
közös kormányzás szándékával vágtak neki a választási kampánynak, ami azt
jelentette, hogy nagyobb bizalommal voltak egymás iránt, mint nyolc évvel
korábban. A KET helyett államtitkári szinten (Horn Gábor, SZDSZ) oldották meg a
koalíciós partnerek között egyeztetést. 1998-ban Az Orbán-kormányban résztvevő
három párt (Fidesz, FKGP, MDF) is koalíciós megállapodásokat kötött a
választások után, de a KET-hez hasonló testület helyett a pártelnökökre bízták
az egyeztetést. Az Antall-kormányhoz hasonlóan az Orbán-kormányban is a kormány
és a koalíció „erős embere” volt miniszterelnök. Olyannyira, hogy Orbán Viktor
kormányzásának értelmezésére a szakirodalomban felbukkantak a „vezérdemokrácia”
és a (nem parlamentáris!) elnöki rendszerekre utaló „prezidencializmus”
fogalmai.
A végrehajtó hatalom: kormány, kormányzat,
államigazgatás
A parlamentáris rendszerekről hagyományosan
úgy tartják, hogy a kormány és az államigazgatás „végrehajtja” a parlament
törvényeit, rendelkezéseit, tehát mintha a kormány az országgyűlésnek
alárendelt „végrehajtó hatalom” lenne. Ennek ellentmond azonban, hogy
1) a kormánynak joga van
törvényjavaslatokat benyújtani (törvényt kezdeményezni);
2) a legtöbb törvényjavaslatot a
kormány nyújtja be;
3) a kormány a kormánypártok
révén kontrollt gyakorol a kormánypárti frakciók alkotta többség felett.
A szó szoros értelmében a kormány
alá tartozó államigazgatás alkotja a „végrehajtó” hatalmat, mert a szó szoros
értelmében „hajtja végre” a törvényeket és jogszabályokat, valamint a kormány
rendelkezéseit. Szélesebb értelemben viszont, mint „fej”, a kormány is része a
végrehajtó hatalomnak, noha a kormány nem azonosítható azzal.
A kormány és a kormányzat
fogalmát azért kell megkülönböztetnünk, mert a szorosan vett államigazgatás és
a kormány között még más szervek és szervezetek strukturált rendszere
helyezkedik el, amely kívül van a kormány fogalmán, de szorosan kapcsolódik
ahhoz.
A kormány a miniszterelnökből és a miniszterekből áll. A miniszterek állnak a minisztériumok élén. Az ún. tárca
nélküli minisztereknek nincs minisztériumuk (tárcájuk), de lehetnek
feladataik, megbízatásaik, vagy csak azért tagjai a kormánynak, mert komoly
személyes tekintéllyel, vagy szakértelemmel rendelkeznek, vagy éppen a
koalíciós posztosztozkodás során egyszerűen csak szükség volt egy miniszteri
bársonyszékre.
A kormány után a kormányzat első
elemeként a Miniszterelnöki Kabinetirodát,
a Kormányszóvivői Irodát, a Miniszterelnöki Hivatalt (MeH) és a miniszterelnöki tanácsadókat kell
megemlítenünk.
A 2006-ig bevett gyakorlat
szerint a minisztériumok vezetésében a közigazgatási
államtitkárok és államtitkár-helyettesek
segítik a minisztereket, ők végzik a minisztériumi hivatalrendszer operatív
irányítását. A politikai államtitkárok
az országgyűlésben és a szélesebb politikai nyilvánosságban képviselik a
minisztert, a minisztériumot vagy a kormányt. A tárca (minisztérium) nélküli
minisztereket saját hivatal
(titkárság) és a politikai államtitkárok segítik. A tárca nélküli miniszterek
tipikus példája az Európai integrációs ügyek koordinációjáért felelős tárca
nélküli miniszteri poszt, amit 2003-ban hozták létre. A tárca nélküli
miniszterek feladatai közé tartozhat kormányzat részét képező hivatal
felügyelete. Az Európai integrációs ügyek koordinációjáért felelős tárca
nélküli miniszter felügyeli például a Nemzeti Fejlesztési Hivatalt és az
Európai Ügyek Hivatalát. A minisztériumok száma, feladata, jogköre törvényileg
módosítható. A következő feladatok ellátására azonban mindig szükséges
minisztériumokat működtetni: belügy, külügy, honvédelem, igazságügy, pénzügy,
földművelésügy, közlekedés és hírközlés, művelődés és közoktatás,
környezetvédelem, munkaügy és foglalkoztatás, ipar és kereskedelem (gazdaság).
Kormányonként változik az, hogy az aktuális kormányprogram és politikai
irányvonal alapján létrehoznak vagy összevonnak-e minisztériumokat.
A miniszterelnök, a miniszterek,
az államtitkárok és helyetteseik politikai
tisztviselők, akik a választásokon nyertes párt kormányra kerülésével
nyerik el posztjukat. Kifejezetten politikai programokat, célokat és érdekeket
képviselnek, és hivataluk betöltésének elemi feltétele a politikai bizalom és
lojalitás. Kormányváltáskor ezért magától értetődő, hogy a hatalomra került
erők személycseréket hajtanak végre ebben a körben.
A német mintára bevezetett
konstruktív bizalmatlansági indítvány igen erőssé teszi a kormányfő pozícióját
az országgyűléssel szemben, ami miatt szokás azt mondani, hogy a Magyarországon
kancellári típusú kormányzás van.
(Németországban a sajátos státuszú kancellár a kormányfő.) A kancellári
kormányzás elveit és gyakorlatát tükrözi az is, hogy a miniszterelnököt
kiszolgáló Miniszterelnöki Hivatalt
(MeH) kancellári hivatalnak vagy kancelláriának, vezetőjét pedig
kancelláriaminiszternek nevezik. A MeH elsődleges funkciója a szervezetekre és
hivatalokra tagolt kormányzat egészének koordinálása a kormányfő kívánalmainak
megfelelően. A MeH élén 1998-től áll miniszter, ami jelzi a hivatal súlyának
növekedését. Maga a hivatal újabb és újabb reszortok (feladatok), valamint
részlegek, államtitkárságok és osztályok felállításával, no meg a személyzet
ennek megfelelő bővülésével szervezetileg is növekedett.
A kormány és benne a kormányfő
helyzete a következő okok miatt tekinthető erősnek. A miniszterek ellenjegyzési
jogot gyakorolhatnak a köztársasági elnökkel szemben. A miniszterekkel szemben
nem nyújtható be bizalmatlansági indítvány a parlamentben, ezért ők valójában
az őket kinevező miniszterelnöknek tartoznak felelősséggel: addig tartja meg
tisztségükben őket, amíg jónak látja. A kormány programját és politikai
irányvonalát is ő szabja meg: a végrehajtó hatalom és a politikai vezetés a
miniszterelnök kezében van.
A miniszterelnök kabinetirodája a
miniszterelnök napi „kiszolgálását” végzi: levelezés, kapcsolattartás más
szervekkel, programszervezés és -egyeztetés stb. A miniszterelnök tanácsadói
nem feltétlenül folytatnak tanácsadást, mert a kormányfők előszeretettel
jutalmazzák meg ezzel a poszttal és az azzal járó jövedelemmel azokat, akik
megbecsülésre érdemes szolgálatokat tettek neki. A kormányzati tisztségviselők
közé tartoznak bármikor és bármilyen okból kinevezett kormánybiztosok, akik általában egy kormányprogram irányítását,
vagy a kormány egy különösen fontos feladat ellátást végzik a hozzárendelt
hivatal (titkárság) segítségével.
A kormányzati rendszerben
kifejezetten végrehajtó jellegűek az országos hatáskörű és valamilyen
kormányzati felügyelet vagy irányítás alatt álló szervek. A MeH alá tartozik a Kormányzati
Ellenőrzési Hivatal (KEHI),
a Polgári Nemzetbiztonsági Szolgálatok, a Nemzeti Biztonsági Felügyelet,
a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság, a Magyar Hivatalos Közlönykiadó és a
Magyar Közigazgatási Intézet. A KEHI, mint belső ellenőrző szerv, a kormányzat
és egyes szervei költségvetési, vagyoni és jogi viszonyait ellenőrzi. A Polgári
Nemzetbiztonsági Szolgálatok közé tartozik az Információs Hivatal, a
Nemzetbiztonsági Hivatal, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat. (A Katonai
Nemzetbiztonsági Szolgálatokba tartozó Katonai Felderítő Hivatal és a Katonai
Biztonsági Hivatal viszont a Honvédelmi Minisztérium alá tartoznak.) A
legismertebb, a kormány, vagy minisztériumok alá tartozó
kormányzati-államigazgatási szervek: APEH, Központi Statisztikai Hivatal,
Gazdasági Versenyhivatal, Menekültügyi és Migrációs Hivatal, Országos Rendőr
Főkapitányság, Határőrség Országos Parancsnoksága, Magyar Honvédség, Országos
Atomenergia Hivatal, Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, Országos Műemlékvédelmi
Hivatal, Országos Meteorológiai Szolgálat, Közlekedési Főfelügyelet, Hírközlési
Főfelügyelet, Országos Munkaügyi Központ, Országos Mentőszolgálat, Állami
Értékpapír Felügyelet, Állami Bankfelügyelet, Magyar államkincstár, Vám- és
Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága. A legtöbb szervnek területi, vagy helyi
kirendeltségei vannak, amelyek mindösszesen az államigazgatás egy szövevényes
rendszerét alkotják. Itt (is) kell megemlíteni, hogy bár az –
állami–kormányzati irányítású – államigazgatástól független önkormányzatoknak
megvannak a maguk közfunkciókat ellátó igazgatási szervei (közigazgatás), az
önkormányzatok közigazgatási szervei államigazgatási funkciókat is ellátnak.
Mindazonáltal az államigazgatás és a közigazgatás fogalmait gyakran szinonimaként
használják, amit külön erősít az is, hogy az államigazgatás minisztériumi
apparátusainak közvetlen irányításával foglalkozó minisztériumi
tisztségviselőket „közigazgatási” államtitkárnak nevezik.
A széles értelemben vett
kormányzat határán helyezkedik el az Érdekegyeztető Tanács (ÉT), amelyben a
munkavállalók (szakszervezetek), a munkaadók (érdekszervezetei) és a kormány
képviselői foglalnak helyet. Az ÉT azért is tekintendő a kormányzat részének,
mert kompetenciái közé tartoznak a kormányzati gazdaságpolitika legátfogóbb
kérdései, és döntéseit becsatornázzák a szűkebben vett kormányzat (illetékes
minisztérium) döntéshozatali és törvényelőkészítői folyamatiba. Ezen felül a
kormánynak kötelessége, hogy bizonyos munkaügyi kérdéseket az ÉT elé vigyen, és
az ott született megállapodásokat érvényesítse a törvényhozásban és a kormány
politikájában. Az ÉT kifejezetten kormányzati jogosítványa az, hogy rendelkezik
a Foglalkoztatási Alappal és más költségvetési pénzekkel.
A Magyar Nemzeti Bank (jegybank)
abban a sajátos és ellentmondásos helyzetben van, hogy nem áll a kormány
(pénzügyminiszter) felügyelete alatt, jelentős mértékben független a
kormánytól, de igen komoly pénzügyi kormányzati funkciót lát el, mert deklarált
„kormányzati” feladata a nemzeti valuta értékállóságának megőrzése, az
árstabilitás elérése és fenntartása, valamint a mindenkori kormány
gazdaságpolitikájának monetáris politikai eszközökkel való támogatása.
Alkotmányjogi státuszukat
illetően már nem a szélesebb kormányzaton belül lennének tárgyalandók a
közszolgálati médiumok (rádió, televízió), az ORTT és az MTI az őket felügyelő
testületek miatt, melyek tagjait az országgyűlés választja. Ez azonban csak
1996 óta, a parlamenti kontrollt lehetővé tevő ún. médiatörvény meghozatala óta
van így. 1996-ig a hatályos jogszabályok és az Alkotmánybíróság döntése
értelmében kormányzati felügyelet alatt álltak a közmédiumok. De az 1996 óta
fennálló parlamenti kontroll sem jelenti a mindenkori kormányok befolyásának
végét, mert az országgyűlés mindenkori kormánytöbbsége mindent megtesz, hogy a
kormányzati érdekeket érvényesítse a delegáltjaikon keresztül.
A határon túli magyarokkal
1992-ig a Miniszterelnöki Hivatal Határon Túli Magyarok Titkársága
foglalkozott, amely átalakult Határon Túli Magyarok Hivatalává (HTMH). A
HTMH a kormány irányítása alatt, felügyeletét a MeH
kijelölt politikai államtitkárának közreműködésével a külügyminiszter látja el.
Az Orbán-kormány alatt hozták létre a Magyar Állandó Értekezlet (MÁÉRT)
intézményét, amelynek a miniszterelnök és a kormány, illetve a határon túli
magyarok legitim képviselőinek közös tanácskozó és egyeztető fóruma a határon
túli magyarok helyzetét és a mindenkori kormány nemzetpolitikai stratégiáját
érintő kérdésekben.