Igazságszolgáltatás 1989–2006
A bírói hatalom és igazságszolgáltatás: bíróságok,
ügyészségek és jogbiztosok
Az
igazságszolgáltatás tevékenységét ellátó bíróságok azért képeznek hatalmi ágat,
mert bár nem alkotnak jogszabályokat, hanem „végrehajtják” a törvényhozó
hatalom, az országgyűlés által alkotott törvényeket, nem részei sem a
törvényhozásnak, sem a végrehajtásnak: szervezetileg függetlenek. Politikailag
is függetlenek, mert más hatalmi ágak szervei és képviselői nem szólhatnak bele
munkájukba, és azoknak nem is tartoznak politikai felelősséggel. A bíróságok
közhatalmi jellegét szimbolikusan jeleníti meg az, hogy a bírók a köztársaság
nevében hozzák meg és hirdetik ki ítéleteiket. A bíróságok elkülönültsége és
függetlensége elejét veszi annak, hogy a bíróságokat politikai eszköznek
használják fel politikai konfliktusokban, vagy politikai érdekből. A
bíróságokhoz fordulás mindenkit megillető jogán belül más hatalmi ágak szervei
és képviselői ellenében is lehet bírósághoz fordulni, az alkotmány és a törvény
adta kereteken belül.
A bírói
szervezet nem alárendeltje sem az országgyűlésnek, sem az
igazságügy-minisztériumnak. A Legfelsőbb Bíróság elnökét az országgyűlés
választja meg, de őt a képviselők az interpellációkkal nem kötelezhetik
beszámolásra. A bírókat a köztársasági elnök nevezi ki
és menti fel. A mindenkori kormányok természetesen arra törekednek, hogy igazságügyi
politikájukat az igazságügy-minisztériumokon keresztül befolyásolják. Az
igazságügy-minisztérium és a bíróságok azonban egyenrangú viszonyban állnak
egymással. A kormányok már 1990-ben elvesztették a bíróságok általános működése
feletti felügyeleti jogukat. A minisztérium csak az igazságügyi igazgatás
területén őrzött meg – a bíróságok működéséhez szükséges személyi és dologi
feltételek biztosítását célzó – jogosítványokat, de ebbéli jogait különböző
bírói testületek (Országos Bírói Tanács stb.) közreműködésével és
egyetértésével gyakorolhatta. A „bírói hatalom” és a „végrehajtó hatalom”
további elválasztását szolgálta az Országos Igazságszolgáltatási Tanács (OIT) megalakulása 1997-ben,
amely a bíróságok igazgatásának feladatát látja el. Az
igazságszolgáltatás hierarchikus rendszerének szervei: Legfelsőbb Bíróság,
Ítélőtáblák, megyei bíróságok a fővárosi bírósággal, helyi (városi és kerületi)
bíróságok, munkaügyi bíróságok. Első fokon helyi bíróságok járnak el, a megyei
és fővárosi bíróságok másodfokon (fellebbezés) után ítélkeznek. A Legfelsőbb
Bíróság eredeti funkciója, hogy a megyei bíróságok ítéletei elleni
fellebbezéseket és a felülvizsgálati kérelmeket elbírálja. Ebbéli funkciójában
tehermentesítik a
2005-ben Budapesten, Szegeden, Pécsett, Győrött és Debrecenben. Felállított ún.
ítélőtáblák. A Legfelsőbb Bíróság így a
jogegység (egységes elvek és szabályok szerinti jogszolgáltatás) biztosítására,
és a jogerős határozatok ellen benyújtott felülvizsgálatra összpontosíthat.
Az OIT egyebek
mellett előzetes véleményt nyilvánít a Legfelsőbb Bíróság elnöki és
elnökhelyettesi tisztségére jelölt személyekről; és javaslatot tesz a
köztársasági elnöknek a bírák kinevezésére és felmentésére, irányítja a
bíróságok költségvetését; és meghatározza a bíróságok szervezeti és működési
szabályzatának alapelveit. Az OIT kezeli a bírók vagyonnyilatkozatait, minthogy
a bírók 2004 decembere óta kötelesek kinevezésük előtt és azt követően
háromévenként vagyonnyilatkozatot tenni.
Az alkotmány értelmében a legfőbb ügyész és az ügyészség „gondoskodik
a természetes személyek, a jogi személyek és a jogi személyiséggel nem
rendelkező szervezetek jogainak a védelméről, valamint az alkotmányos rendet,
az ország biztonságát és függetlenségét sértő vagy veszélyeztető minden
cselekmény következetes üldözéséről.” A Legfőbb Ügyészségnek joga van a
peres ügyek előkészítésére és esetleges nyomozására, hogy eldöntse szükség
van-e vádemelésre és büntetőeljárás bírósági lefolytatására. Feladata az is, hogy
biztosítsa a bűnügyi nyomozások és a büntetés-végrehajtás törvényességét. Az
ügyészi szervezet elvben nem lehet önálló „hatalmi ág”, mert szervezetileg a
végrehajtó hatalomhoz kötődne, a kormánynak rendelődne alá abból a
megfontolásból, hogy nemcsak a törvényességet, hanem a mindenkori kormány
büntetőpolitikáját is képviseli. Az ügyészi szervezet alkotmányjogi státuszát
az 1989-es alkotmánymódosítás úgy határozta meg, hogy a legfőbb ügyészt a
köztársasági elnök javaslatára az országgyűlés választja meg hat évre. A
legfőbb ügyészt politikai felelősség terheli: a képviselők a plénum előtt
interpellációt intézhetnek hozzá, és a válaszáról szavazhatnak. Mivel az
ügyészségeknek egyre gyakrabban kell politikailag és pártpolitikailag igen
kényes ügyekkel foglalkozniuk (nyomozás rendszerváltás előtti politikai-,
köztörvényes ügyekben, nyomozás korrupt, vagy annak mondott országgyűlési
képviselők ügyében, nyomozás miniszterelnökök kétes törvényességű
meggazdagodásának ügyében stb.), a mindenkori parlamenti többség a legfőbb
ügyész elleni politikai támadásokra használ(hat)ja fel az interpelláció jogát.
Az országgyűlés az állampolgárok
alkotmányos jogainak védelmének érdekében kizárólag neki felelős országgyűlési
jogbiztosokat (ombudsman) választ 1995 óta 6 évre: Állampolgári Jogok
Országgyűlési Biztosa, Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Jogok Országgyűlési
Biztosa, Adatvédelmi Biztos. Az
alkotmány 1989-es módosítása már lehetővé tette a jogbiztos intézményét
szabályozó törvény meghozatalát, de arra csak 1993-ban került sor. A
jogbiztosok a „nép ügyvédjei”, akiknek tevékenysége – a jogalkotók reményei
szerint – a hatalmi jellegű közigazgatásnak szolgáltató jellegű
(állampolgárokat szolgáló) közigazgatássá válását segíti elő azzal, hogy a
hatóságokat rábírja az emberi és állampolgári jogok fokozottabb
tiszteletben tartására. A biztosok az országgyűlésnek tartoznak felelősséggel,
s tevékenységükről, működésük tapasztalatairól évente beszámolnak. A
jogbiztosok sokféle eszközzel élhetnek még: ajánlásokat fogalmaznak meg; intézkedést
kezdeményeznek az érintett szerv vezetőjénél; jogszabály módosítását vagy
hatályon kívül helyezést javasolják az országgyűlésnek; az ügyészségnél óvást
nyújtanak be; fegyelmi vagy szabálysértési eljárás lefolytatását
indítványozzák; alkotmánybírósági eljárást is indítványozhatnak. Bűncselekmény
észlelése esetén pedig kötelesek büntetőeljárást kezdeményezni.
Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosához fordulhatnak az állampolgárok, ha a hatóságok
jogszabályt sértő határozatot hoznak ellenük; indokolatlanul tagadják meg a
számukra a tájékoztatást; vagy nem megfelelően vagy tévesen tájékoztatják őket;
indokolatlanul lassú az ügyintézés; hátrányos megkülönböztetés éri őket.
A kisebbségi biztos az
állampolgároknak a kisebbségi törvényben biztosított jogainak,
(anyanyelv-használat, szabad kapcsolattartás, anyanyelvű oktatásban való
részvétel, önazonosság), vagy közösségek kisebbségi jogait (önkormányzatiság,
országgyűlési képviselet, intézményfenntartás, kulturális autonómia) és
kisebbségi önkormányzatok jogainak (közigazgatásban való részvétel,
együttműködés a közigazgatási szervekkel, művelődési és oktatási önigazgatás,
saját vagyonnal való gazdálkodás) megsértését vizsgálja.
Az adatvédelmi biztos
feladatai nemcsak a szűkebben vett állampolgári jogokra irányulnak, mert
általában ellenőrzi az adatvédelmi törvény és az adatkezelésekre vonatkozó
egyéb jogszabályok megtartását; kivizsgálja a hozzá érkezett bejelentéseket;
gondoskodik az adatvédelmi nyilvántartás vezetéséről; elősegíti a személyes
adatok kezelésére és a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó törvényi
rendelkezések egységes alkalmazását; gyakorolja és ellátja az adatvédelmi
törvényben meghatározott hatásköröket és feladatokat.
Az országgyűlés
struktúrájának elemeként a jogbiztosok kilógnak a szorosan vett
igazságszolgáltatás hatalmi ágának intézményrendszeréből, de alapvetően jogvédő
és jogformáló funkcióik olyan szerepet adnak nekik a hatóságokkal, a végrehajtó
hatalommal, az állam- és közigazgatással szemben, amely megfeleltethető az igazságszolgáltatás
hatalmi ágával.
Jellegét tekintve itt
kell említeni Oktatási
Jogok Miniszteri Biztosának Hivatalát, amely azonban nem az országgyűlés, hanem az Oktatási Minisztérium alá
tartozik, s mint ilyent szervezetileg kormányzati szervnek kell tekintetünk.