Egyéb állami szervek 1989–2006
A Magyar Nemzeti Bank
A jegybank függetlenségét a Magyar Nemzeti
Bankról szóló 1991: LX. tv. állította
helyre, s szabályozta újra feladatkörét. 2001 óta a kormány a jegybankkal
egyetértésben dönt az árfolyamrendszer megválasztásáról. Ez az „együttdöntés”
egyszerre jelenti az MNB kormánnyal szembeni ellensúlyát és a jegybank
kormányzati funkcióját. A jegybank, mint láttuk, nem
osztozik a kormányzati felelősségben, viszont feladatai elsősorban a mindenkori
kormányzat pénzügypolitikájához és a gazdaságpolitikájához kapcsolódnak. A
kormányhoz való viszonyát meghatározza, hogy az MNB elnökét a köztársasági
elnök nevezi ki a miniszterelnök javaslatára 6 évre. A rendszerváltás után az
MNB első elnökét még hatpárti konszenzussal nevezték ki 1990-ben, de az MNB
elnöke és a miniszterelnök között olyan politikai kohabitáció létezik, mint a
köztársasági elnökök és a miniszterelnökök között, mert a kormányváltások után
az új miniszterelnököknek és pénzügyminisztereknek az MNB előző ciklusban
kinevezett elnökeivel kell együttműködniük. Ha ez nem megy, a kormányfők
politikai eszközökkel kikényszeríthetik az MNB elnökének lemondását, mint az
megtörtént 1994-ben a választások után.
Az Állami Számvevőszék
Az állam legfőbb pénzügyi ellenőrző szervét,
az 1949-ben megszüntetett Állami Számvevőszéket (ÁSz) az 1989. október 23-i
alkotmánymódosítással hozták létre ismét. Az Állami Számvevőszék az
országgyűlés pénzügyi–gazdasági ellenőrző szerve, az országgyűlésnek (és a
törvényeknek) van alárendelve, de politikailag és szakmailag független
intézmény, amit azzal alapoznak meg, hogy elnökét és alelnökeit kétharmados
arányban tizenkét évre választja meg a négy évre megválasztott országgyűlés. Az
ÁSz a végrehajtó hatalommal szemben azáltal független, hogy maga állítja össze
költségvetését, amin a kormány nem változtathat, és azt változatlan formában
kell beépíteni az éves költségvetési törvényjavaslatba. Az ÁSz ellenőrzi a
teljes államháztartást, az állam vagyonát, valamint – törvényi megkötések
mellett – a pártok, a helyi és kisebbségi önkormányzatok, a közhasznú
szervezetek, a gazdasági kamarák, az állami vagyonkezelő (ÁPV Rt.), a nemzeti
hírügynökség (MTI), az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT), a Magyar
Rádió Közalapítvány, a Magyar Televízió Közalapítvány és a Magyar Nemzeti Bank
gazdálkodását.
Az ÁSz tematikus és átfogó
jelentéseket készít az országgyűlésnek. A szervezet elnöke részt vehet és
felszólalhat az országgyűlés plenáris ülésein. A képviselők kérdést intézhetnek
hozzá, de nem interpellálhatják.
A funkcionális önkormányzatok
A területi (települési) önkormányzatoktól
markánsan különböznek a funkcionális önkormányzatok, mint például a társadalombiztosítási
önkormányzat, amely 1993-ban úgy jött létre, hogy a választópolgárok
választhattak az önkormányzati képviseleti posztokért versengő szakszervezetek
között. 1997-ben a társadalombiztosítási önkormányzati választások
helyett a kormány bevezette azt, hogy a szakszervezetek képviselőket
delegáljanak az önkormányzatba. A következő kormány megszüntette a
társadalombiztosítási önkormányzatokat: a társadalombiztosítási alapok
irányításának és felügyeletének a kormány hatáskörébe történő ideiglenes
áthelyezését látta indokoltnak.
Az önkormányzatok közé tartoznak
nemzetiségi és etnikai kisebbségek helyi és országos önkormányzatai is.
1999-ben mind a 13, törvényben meghatározott kisebbség létrehozta országos
önkormányzatát, amelyek – mint az országgyűlés és az államigazgatás partnerei
–, véleményt nyilvánítanak az általuk képviselt kisebbségeket érintő
jogszabály-tervezetekről, részt vesznek a kisebbségi oktatás szakmai
ellenőrzésében és a kisebbségi oktatás törzsanyagának kialakításában. A helyi
(települési) kisebbségi önkormányzatokat az önkormányzati választások során
választják meg. A kisebbségi önkormányzatok jelöltjeire nemcsak a
kisebbségekhez tartozók, hanem minden (helyi) szavazópolgár szavazhat.
A funkcionális önkormányzatok
közül említésre érdemes még a Magyar Tudományos Akadémia és a komoly autonómiát
élvező egyetemek.