Helyi közigazgatás 1989–2006
Az erősen centralizált, párt- és állami
irányításnak szigorúan alárendelt tanácsok helyébe lépő települési (helyi)
önkormányzatok lényegét már az elnevezés is tükrözi: a helyi közösségek
(települések) önmagukat – a központi hatalomtól és államigazgatástól relatíve
függetlenül – kormányozzák. A települések lakói szabadon választhatják meg a
„helyi parlamentet”, a képviselőtestületet, és a helyi „kormányfőt”, a polgármestert.
A települési önkormányzatok magyar rendszere az – alkotmánymódosítással együtt
járó – 1990: XL. tv.-nyel
(önkormányzati törvény) jött létre, amely alapján az önkormányzatiság négy
szintje épült ki: községi, városi, megyei és fővárosi önkormányzatok. 1991-ben
külön fővárosi törvényt alkottak meg Budapest egészének és a kerületeknek az
önkormányzatiságáról: az 1991: XXIV. tv.-t.
Önkormányzati
választásokra négyévente, a tavasszal lebonyolított országgyűlési választásokat
követően, ősszel kerül sor. Az önkormányzati választásokon helyi önkormányzati
képviselőket és polgármestereket választanak meg. A választás egyfordulós,
nincs sem érvényességi, sem eredményességi küszöb. Budapesten a kerületi
polgármestereket és képviselőket, valamint a fővárosi „közgyűlés” (fővárosi
önkormányzat képviselőtestületének) tagjait és főpolgármestert választják meg.
Ahol a helyi kisebbségek részéről igény van rá, a helyi kisebbségi
önkormányzatok képviselőit is ekkor választják meg.
A polgármestereket és
a budapesti főpolgármestert az egyéni polgármesterjelöltek közül választják
meg, polgármester az lesz, aki a legtöbb szavazatot nyeri el.
A tízezernél nagyobb
lélekszámú településeken és a budapesti kerületekben a képviselőtestületi helyekért
egyéni képviselőjelöltek indulnak. A képviselői helyek hatvan százalékát a
legtöbb szavazatot szerzett képviselőjelöltek nyerik el. Negyven százalékot ún.
kompenzációs listáról szereznek a jelölőszervezetek vesztes jelöltjei a
töredékszavazatok arányában. Kompenzációs listát azok a szervezetek
állíthatnak, amelyek az egyéni választókerületek legalább egynegyedében tudtak
jelöltet indítani.
A tízezernél kisebb
lélekszámú településeken a képviselők megválasztására az ún. kislistás
választási módszert alkalmazzák: a szavazólapon a jelöltek nevén kívül azt is feltüntetik, hogy a település
képviselőtestülete hány tagból áll, az összes jelölt listájából pedig akár
annyit is megjelölhető, ahány tagja lehet a testületnek. A képviselői
mandátumokat a legtöbb szavazatot elnyert jelöltek kapják meg. E településeknek
képviselőtestület létszáma 3 és 13 között váltakozik.
A polgármester a helyi
képviselőtestület elnöke. Az önkormányzat feladatain kívül törvények vagy
kormányrendelet alapján különböző államigazgatási feladatokat és hatásköröket
is elláthat. Az állam nem utasíthatja a polgármestert, intézkedéseit csak a
közigazgatási hivatal vizsgálhatja a törvényességi felügyelet keretében. A
polgármestert a helyi képviselőtestület által megválasztott egy, vagy több alpolgármester segíti a munkájában.
A polgármester után a
legfontosabb a – szintén választott – jegyző tisztsége. A jegyző vezeti
a helyi önkormányzat igazgatási szervét, a polgármesteri hivatalt, és felügyeli
az önkormányzat működésének törvényességét.
A megyei önkormányzatokat
a választó polgárok közvetve választják: az állampolgárok által választott
települési önkormányzatok képviselőtestületeinek küldöttei küldöttgyűlésen
választják meg a megyei közgyűlések tagjait. Az egyes települési (helyi)
önkormányzatok nincsenek alárendelve a megyei önkormányzatnak. A megyék nem
gyámkodhatnak a települések felett, létük és működésük nem sérti a települési
önkormányzatok önállóságát, mert igazgatási jogaik és funkcióik erősen
korlátozottak. A megyei önkormányzatok értelmét és létjogosultságát az adja,
hogy a települési önkormányzatok – főleg anyagi erőforrások hiánya miatt –, nem
tudnak minden funkciót hatékonyan ellátni. A megyei önkormányzatokra hárulhat
ezért olyan közfeladatok és szolgáltatások ellátása, mint megyei kórházi
ellátás, különleges szociális vagy egészségügyi ellátás biztosítása, iskolák és
múzeumok fenntartása, terület- és közműfejlesztés, környezetvédelem stb. A
megyei önkormányzatok színterei az egyes települések érdekeinek ütköztetésére,
illetve képviselik a megye (régió) érdekeit. A megyei közgyűlés elnöke
irányítja a megyei önkormányzati hivatalt, melynek közvetlen vezetője a megyei
főjegyző.