A politika intézményei 1989–2006
Az államélet működésében fontos szerepet
töltenek be az egyházak, a gazdasági érdekszervezetek, a szakszervezetek és a
média intézményei.
Az
egyházak
A rendszerváltás után a lelkiismereti és
vallásszabadságról, valamint az egyházakról rendelkező 1990: IV. tv. azt hangsúlyozta, hogy az egyházi szervezeteknek a
társadalomban kiemelt fontossága van, értékhordozók és közösségteremtő erők.
Elsődleges szerepet játszanak a hitéletben, mert intézményi–szervezeti keretet
biztosítanak a vonatkozó alkotmányos alapjognak, valamint kulturális, mind
nevelési–oktatási, szociális–egészségügyi tevékenységük is kiemelkedő.
A törvény lehetővé teszi, hogy
vallási közösséget, vallásfelekezetet, egyházat hozzanak létre minden olyan
vallási tevékenység végzése céljából, amelyek nem ellentétesek az Alkotmánnyal,
és nem ütköznek törvénybe. Az egyházak alapításakor a nyilvántartásba vételére
jogosult megyei (fővárosi) bíróság nem mérlegelheti az alapítás célszerűségét,
s a nyilvántartásba vétele csak akkor tagadható meg, ha az egyházat alkotmány-
vagy törvényellenes céllal kívánják létrehozni, vagy ha az egyházalapítás nem
felel meg a törvényi feltételeknek.
A Magyar Köztársaság az állam és
az egyházak szétválasztásának elvére alapozódik, ami már kevésbé az egyházak
politikai–hatalmi privilégiumaira, hanem sokkal inkább az állam korlátozására
utal. Az állam nem alkalmazhat állami kényszert egyházi szabályok
érvényesítésére, az egyházakat azonos jogok illetik meg, és azonos
kötelezettségek terhelik (nem érheti őket állami diszkrimináció), és nem utolsó
sorban az állam nem hozhat létre felügyeleti szervet az egyházak irányítására.
Az egyházak bármilyen szociális, egészségügyi és művelődési, tevékenységet
végezhetnek, amelyet törvény nem tart fenn kizárólag állami szervek vagy
intézmények számára. Az egyházak szervezeti struktúrájuk alakításában és
működtetésében autonómiát élveznek. Az olyan nagy létszámú és évszázadok óta
működő egyházakra, mint a katolikus, református, evangélikus, zsidó egyházakra
a „történelmi egyház” kifejezést használják, amit a szintén történelmi, de
elsősorban Erdélyben szerveződő unitárius egyház sérelmez.
A magyar kormány 1997-ben
megállapodást kötött a Vatikánnal (vatikáni megállapodás) a magyar katolikus
egyházzal kapcsolatos bizonyos, főleg egyház-finanszírozási kérdések
rendezésére. Az állami ugyanis azon az
alapon veszi ki részét a közfunkciókat ellátó egyházi iskolák
finanszírozásából, hogy az önkormányzati iskolákat is támogatják az állami
költségvetésből.
Gazdasági érdekszervezetek
A gazdasági érdekszervezetek két alapvető
típusát érdemes megkülönböztetni: a vállalkozói és munkaadói szervezeteket,
valamint a szakszervezeteket.
A munkaadói–vállalkozói szférában
a rendszerváltás során jött létre a Magyar Gazdasági Kamara (MGK), amelyből
1994-ben lett a Magyar Munkaadó Szövetség (MMSZ). Egy másik fontos szervezet a
Magyar Gyáriparosok Országos Szövetsége (MGYOSZ) volt. Az MMSZ és az MGYOSZ
egyesüléséből 1998-ban született meg a Munkaadók és Gyáriparosok Országos
Szövetsége. Hasonló szerepet tölt be a Vállalkozók és Munkáltatók Országos
Szövetsége (VOSZ). A kis és közepes vállalkozásokat a Kis- és Középvállalkozói
Érdekképviseleti Szövetség (KÉSZ) képviseli.
A jelentős állami részesedéssel
rendelkező nagyvállalatok (MÁV, Volán, Malév stb.) a Stratégiai és
Közszolgáltató Társaságok Országos Szövetségébe tömörültek. A külföldi,
multinacionális cégek a Nemzetközi Vállaltok Szövetségét hozták létre.
Az agrárérdekek képviseleti
struktúrája sokszínűbb: Agrár Munkaadói Szövetség (AMSZ), Gazdakörök Országos
Szövetsége, Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ),
Mezőgazdasági Termelők Érdekvédelmi Szövetsége (METÉSZ).
A pártállami Szakszervezetek
Országos Szövetségének (SZOT) felbomlása után részben utódszervezetek, részben
egészen új szakszervezetek jöttek létre. A SZOT közvetlen utódjaként alakult
meg a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ). Más régi
szakszervezetek, amelyek nem csatlakoztak az MSZOSZ-hez, három fontosabb
szakszervezeti szövetséget hoztak létre: Autonóm Szakszervezetek Országos
Szövetsége (autonómok), Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés (ÉSZT), Szakszervezetek
Együttműködési Fóruma (SZEF). Az új alapítású szövetségek: Független
Szakszervezetek Demokratikus Ligája, Munkástanácsok Országos Szövetsége,
Szolidaritás Szakszervezeti Szövetség.
Az egyes munkaadói–vállalkozói
szervezetek, szakszervezetek és szakszervezeti szövetségek között komoly
különbségek vannak az érdekvédelmi stratégiákat, a társadalom-felfogást, a
politikai beállítódásokat és a pártpolitikai kapcsolatokat illetően.
Az érdekegyeztetésben fontos
szerepet játszanak még a gazdasági kamarák és a rétegtanácsok (Idősügyi Tanács,
Országos Fogyatékügyi tanács stb.).
Az érdekképviseleti szervek a
kormány képviselőivel együtt változó hatás- és jogkörű, illetve elnevezésű
makroszintű érdekegyeztető fórumokban vesznek részt: Gazdasági Tanács
(Gazdasági és Szociális Tanács), Országos Érdekegyeztető Tanács (Országos
Munkaügyi Tanács), Szociális Tanács, Európai Integrációs Tanács, Közszolgálati
Érdekegyeztető Tanács, Ágazati Tanács, Nemzetközi ILO Tanács.
Média
Egy 1990-től kezdődő igen súlyos
konfliktussorozat („médiaháború”) után az 1995. végén megszavazott médiatörvény
(1996: I. törvény) alapjaiban rendezte át a médián belüli, valamint a média és
a politika közötti viszonyokat.
A médiatörvény hatályba lépéséig
lényegében csak közszolgálati csatornák működhettek az elektronikus sajtó
területén. A közszolgálati Rádió és a Televízió a mindenkori kormány befolyása
alatt állt, mert alkotmányos joghézagok miatt, a szükséges médiatörvény híján
egy olyan 1974-es kormányhatározat (!) maradt életben, amely lehetővé tette,
hogy a médiatörvény megalkotásáig a köztévé és a közrádió kormányfelügyelet
alatt álljon.
Az 1996-os médiatörvénnyel duális
médiapiac alakult ki: megjelentek a kereskedelmi csatornák. A közszolgálati
csatornák feletti kormányfelügyelet megszűnt, de a közvetett pártpolitikai
befolyásolás megmaradt. A média-felügyelettel megbízott Országos Rádió és
Televízió Testület (ORTT) tagjait négy évre az országgyűlés választja meg a
pártfrakciók javaslatai alapján. A testület elnökét a köztársasági elnök és a
miniszterelnök együttesen jelöli. A köztévé, a közrádió és az ugyancsak
közszolgálati Duna Televízió közalapítványként működnek, és felügyeletüket
olyan kuratóriumok látják el, amelybe a legkülönbözőbb társadalmi
szervezetek delegálnak tagokat. A delegált jelöltekből sorsolással választják
ki a kuratóriumok tagjait. A kuratóriumok elnökségét a pártok
országgyűlési frakciói által jelölt, és az országgyűlés által megválasztott
személyek alkotják.