Alkotmányos helyzet 1711–1848
A Habsburgok osztrák birodalma a 18. századra
– dinasztikus terjeszkedés révén – az európai politikát irányító nagyhatalommá,
egyben abszolutista monarchiává lett. Ez az abszolutizmus azonban még a feudális
gazdasági és társadalmi rend államformája, hatalmi szervezete. A rendiséget az Örökös Tartományokban jórészt már
kiszorították a hatalomból, de a magyar rendiséggel nem bírt az udvar.
Magyarország a török kiűzése után de
facto egy idegen birodalom részévé vált, ahol az abszolutizmus nem nemzeti
organizáció, hanem egy összetett birodalom államformája. Bécsből nézve csak
egy, a Habsburgok sok országa, tartománya között (Cseh Királyság, Morva Őrgrófság, Tiroli Grófság, Ausztriai Hercegség
stb.), melyeket a fejedelem személyének azonossága kötött össze. A török
hódoltság alatt Bécs vált a Habsburgok központjává, ahol kialakultak a
közigazgatás birodalmi szervei (Titkos
Tanács, Udvari Haditanács, Udvari Kamara, Udvari Kancellária). Ezek, főként
a törökellenes harc szükségleteiből kiindulva, országok fölötti, birodalmi
védelmi politikát folytattak.
Rajtuk kívül azonban, minden
országnak és tartománynak megvolt a saját közigazgatási szervezete. A
magyarországira 1711–1848 között két dolog hatott döntően: az ország területi
megosztottsága és a rendi dualizmus alakulása. Az a tény, hogy a Habsburg
uralkodók a török kiűzése után az ország integritását, területi egységét nem
állították helyre, a közigazgatást döntően határozta meg. Más–más volt a
közigazgatás szervezete a szűkebb értelemben vett Magyarországon, Erdélyben, a
horvát–szlavón–dalmát királyságban, a katonai határőrvidéken, a Bánságban és
egy ideig az anyaország töröktől visszafoglalt más, ún. neoacquistica területein. Az ország területi és kormányzati
szétdarabolása a fejedelmi abszolutizmus egyik legerősebb fegyvere volt. A
különböző erejű, egymástól területileg és kormányzatilag elválasztott rendekkel
az uralkodó nagyobb sikerrel harcolhatott, mintha az egész ország rendiségével
együttesen kellett volna küzdenie.
Magyarország birodalmon belüli
közjogi helyzetét az 1713-ban kiadott és a diéta által 1723-ban elfogadott Pragmatica Sanctio (törvényes
megerősítés) szabályozta egész 1918-ig. A nőági örökösödés kimondásánál
fontosabb volt, az örökös tartományok és a magyar szent korona országainak
feloszthatatlan és elválaszthatatlan együttes birtoklásáról szóló fejezet.
Magyar jogértelmezés szerint az elválaszthatatlan együttbirtoklás csak azt
jelentette, hogy az örökös tartományok összességükben, és azután a magyar
korona országai feloszthatatlanul együtt tartandók. Deák Ferenc is azon a
nézeten volt, hogy „Magyarország és Ausztria együtt és elválaszthatatlanul
ugyanazon uralkodó által birtokoltassék”. Osztrák fölfogás szerint a Pragmatica Sanctio-val Magyarország a Habsburg Birodalom
örökös országa, s ezzel tartomány lett. Az alaptörvény azonban nem mondta ki
világosan ezt a tényt, csak azt, hogy az uralkodó országai között örökösség
tekintetében nincs különbség.
Az uralkodó személyének
azonossága mellett a védelem ügyét tette közössé a törvény. Ez a megállapítás
kétoldalú szerződésé változtatta a női örökösödés elfogadását, amennyiben az
ország jogának és önállóságának elismerését egyenesen kapcsolatba hozta a
törvényes trónra jutással. Az pedig föltételezte, hogy hazánk megvédésére az
örökös tartományok egész ereje készen álljon, és fordítva. A Pragmatica Sanctio-val tehát állandó véd és dacszövetség
létesült a két ország között, de anélkül, hogy a közös ügyek intésének
mikéntjére nézve megállapodtak volna. Ebben rejlik annak a magyarázatnak az
oka, hogy a Pragmatica Sanctio (de jure) a kölcsönös védelmi
kötelezettség megállapításán túl nem hatva, sem kül-, sem hadügyünk semmilyen
részét nem tette szervezetileg közössé, és a magyar törvényhozás, illetve kormányzás
köréből ki nem vonta. Ebből következett, hogy nem válhatott jogossá az a
tényleges állapot (de facto) sem,
hogy az ország bizonyos külügyeit ausztriai szervek segítségével intézte a
király. Ezt a jognézetet támasztja alá az 1741:
XI. tc., mely elrendelte: a király magyar ügyeket csak magyarok által
intézhet, ha pedig maga jár el, csak magyar tanácsosok segítségével élhet.
Az 1790: X. és XII. tc.-ek,
mint a magyar állam függetlenségét és önállóságát kodifikáló alaptörvények
szintén nem szóltak közös ügyekről. Törvényeink szerint tehát azt a viszonyt,
mely Magyarországot az uralkodó más országaihoz fűzte perszonális, az uralkodó
személyének azonosságán alapuló uniónak tekinthetjük. A kapcsolatok közjogi
tartalma 1848-ig nem változott.
Az osztrák hatalompolitika a töröktől
visszafoglalt területeket is igyekezett felhasználni abszolutisztikus
rendszerének erősítésére. A bécsi kormány szemében nem magyar országrész volt a
fölszabadított terület, hanem újszerzemény (neoacquistica),
igazságos fegyverekkel meghódított terület, melyet nem köteles visszaadni a
magyaroknak. Ez a sokszor hangoztatott tétel a sarokpontja mindazoknak az
intézkedéseknek, melyeket a bécsi udvar a fölszabadított részeken két évtized
alatt megvalósított. Fő törekvése kétségtelenül a sikeres hadviselés
biztosítására irányult. Ezért a követendő birtokpolitika alapelveiben
leszögezték, hogy a régi tulajdonosoknak sem ingyen engedik át birtokaikat,
hanem bizonyos ellenszolgáltatás fejében. Fölfogásukat arra alapították, hogy a
vérrel fölszabadított földeket a király nem köteles visszaadni. Ha mégis ezt
teszi, csupán királyi kegyességet gyakorol. A birtokjog törvényes igazolásán,
közterhek, adók elvállalásán és külön hűségeskün kívül a magyar
földbirtokosoknak a hangozatott kegyelem ellenére még váltságdíjat is fizetniük
kellett. Ezt a birtokváltságot nevezték fegyverjognak (jus armorum). Megfizetése után Bécs véglegesen elismerte a
birtokos tulajdonjogát.
A fegyverjog
megváltására valójában csak a karlócai békét követő években, 1702–1703-ban
került sor. Kezdetben egyes birtokosokkal tárgyalt az udvar a fegyverjog
nagyságáról, a megfizetés módozatairól. Így kapta vissza birtokát pl. herceg
Esterházy Pál nádor 400 000 Ft értékben, melyért 40 000 Ft-ot adott, de nem
készpénzben, hanem a 40 000 Ft-ot érő simontornyai birtokrészével. Az udvari
kamara azonban hamarosan „általány tárgyalásokat” kezdett a kényelmesebb
eljárás és a gyorsabb pénzszerzés lehetősége céljából a vármegyékkel. Az
általában való megegyezés során a megye fizette ki a területén fekvő birtokok
váltságösszegét az ott élő birtokosok előzetes hozzájárulása után. Somogy megye
pl. 12 000 Ft-ért váltotta meg a fegyverjogot, de Buda és Pest szabad királyi
városok 20 000-ért. A jus armorum
megfizetése azzal járt, hogy a kamarai adminisztráció által élvezett földesúri
jövedelmeket vissza kellett adni a tulajdonosnak. A malmokat, vámokat és minden
telket át kellett engedni a földesúrnak, a révpénzt, telekkönyvet, halászatot,
sörfőzést, bányajogot stb. a városoknak.
Berendezkedési
tervek a török kiűzése után
Az 1688. január 25-én berekesztett pozsonyi
országgyűlésről írták: „az új korszak tulajdonképpen ennek az országgyűlésnek
az akkordjaival kezdődik, főleg közjogi, de mástekintetben is.” Az 1687/88-as
országgyűlés idejére egyre nagyobb területek szabadultak föl a török hódoltság
alól, s az az idő sem látszott távolinak, mikor helyreállíthatók lesznek a
Mohács előtti országhatárok. Ebben a helyzetben szükségszerűen vetődött föl a
kérdés: hogyan alakuljon az ország politikai, társadalmi és gazdasági élete a
török kiűzése után.
A hosszú török uralom a régi magyar közigazgatási intézményeket részben
megszüntette s ami megmaradt, az másfél évszázad folyamán elavult. Az állam
megváltozott igényeinek, a társadalom szükségleteinek a régi intézmények nem
feleltek meg többé, reformokra volt szükség. Országos és birodalmi érdek
egyaránt megkövetelte, hogy sürgősen rendezzék Magyarország államigazgatási
viszonyait.
A töröktől
visszafoglalt területek újjászervezése olyan hatalmas munkát jelentett, amelyet
nem lehetett egyes erőkre, főurak vagy nemesek személyes jóakaratára bízni.
Sikert csakis központilag megszervezett munka hozhatott, olyan, amelynek
irányítója az Európa számos országában akkor már kifejlődött hivatalszervezet,
a felelősségteljes és nagy hatáskörrel felruházott bürokrácia. Magyarország
ilyen hivatali szervezettel a 17. század végén nem rendelkezett. Az ország a
rendiség korszakában élt, amely a főpapság mellett főleg a világi főurak és a
nemesi vármegye hatalmát jelentette, olyan hatalmat, amely személyes és rendi
kiváltságait – az ország függetlenségének hangoztatásával és védelmével
egyidejűleg – Habsburg uralom századaiban megőrizte, de modernnek nevezhető
központi szervezetet nem tudott megteremteni.
A török kiűzését követő években
készült újjárendezési tervek az állam életének öt főterületét különböztették
meg: politicum (közigazgatás), iustitiarium (igazságszolgáltatás), ecclesiasticum (egyházügy) militare (katonaság) és oeconomicum (gazdaság). Ezek közül a
politicum fogta át a legheterogénabb tárgyköröket: általában belügyi igazgatást
értettek rajta, a hivatalok megszervezésétől az ország benépesítésén át egészen
a postajáratok szabályozásáig. Ide tartozott – többek között – a közrendészet,
a népjólét, a közegészségügy, a nevelésügy.
Magyarország politikai
(kormányzati), kamarai (pénzügyi) és hadügyi berendezése tervének kidolgozására
Kollonich Lipót 1688. július 29-én
kapott királyi utasítást. Horvát eredetű, a császár szolgálatában álló
katonacsaládból származott. Harcolt a török ellen Kréta szigetén a Lovagrenddel
szövetséges Velencei Köztársaság katonáival együtt. A Dardanelláknál, ahol 21
máltai hajót támadott meg a török, Kollonich átugrott az egyik török hajóra,
elragadta annak lobogóját és kitűzte rá a máltaiak zászlóját. A hőstett
eldöntötte a csatát, s két évre Kollonich sorsát is, mert a Lovagrend
nagymestere Málta kasztellánusává nevezte ki. 1659-ig maradt Máltán, onnan
hazatérve a morvaországi Eger parancsnokaként szolgált. A mozgalmas katonaévek
vége felé kezdődött el Kollonich Lipót magasra ívelő közéleti és egyházi
pályafutása. 1672-től (már főpapként) a
Magyar Kamara elnöke lett. E tisztségében belelátott a kamarai gazdálkodás
kulisszatitkaiba, a katonaság pénzügyeinek kezelésébe, kérlelhetetlenül
föltárta a katonaság visszaéléseit, zsarolásait. Világi tisztségeivel egy
időben magas egyházi méltóságokat is viselt. 1666-ban nyitrai, 1685-ben győri
püspök. Buda visszafoglalásának napján XI. Ince pápa bíborossá nevezte ki, 1688-ban
kalocsai, 1695-ben esztergomi érsek lett.
Magyarok ugyan nem vettek részt
az „Einrichtungswerk” albizottság
munkájában, de Kollonich az 1687/88-as országgyűlés befejezése után azonnal
véleményt kért az új berendezés kérdésében magyarországi tisztviselőktől.
Közülük első helyen állt Esterházy Pál
nádor és Széchenyi György esztergomi
érsek, azután Orbán István
személynök, és Szenthe Bálint
alnádor, valamint a helyi viszonyokat jól ismerő Antonio Caraffa császári generális, magyarországi főhadbiztos.
Esterházy Pál saját kezűleg írta
le Bécsben, s keltezte április 3-án a maga javaslatát, amelyről a Lipóthoz
küldött tisztázat a nádori kancellárián készült április 9-én – jóval az
„Einrichtungswerk” – albizottságmunkájának megkezdése előtt. Tervezete az ország
berendezésének öt fő kérdése: iustitiarium (igazságügy), ecclesiasticum
(egyházügy), politicum (közigazgatás), militare (hadügy), camerale
(gazdasági ügyek), közül érdemben csak hárommal foglalkozik, a közigazgatás és
igazságszolgáltatás reformjával, továbbá az ország védelmének átszervezésével.
A
közigazgatásról szóló vezérgondolata a nádori méltósággal egybekötött
helytartói jogkör kibővítésére irányult, amelyet Magyarország függetlensége
zálogának tekintett. A korábbi helytartó a királyt csak az igazságügyben
helyettesítette, s csak e téren tekintették a király magyarországi
helyettesének. De a nádorok általános törekvése volt: hogy az uralkodó
általános helyettesei legyenek, nem locumtenens
(helytartó), hanem vicarius
(alkirály) minőségben. Esterházy Pál saját hivatalának támasztalan voltát is
fölismerve új magyar kormányszék (gubernium
seu tribunal) létrehozását javasolta. Ez lett volna a nádori méltóságon és
a rendek közjogi szerepén alapuló közigazgatás és igazságszolgáltatás legfőbb
magyarországi szerve. Hasonlít a rendi felsőbíróságokhoz, de követi a rendi
országgyűlések fölépítését is, annak törvényhozói szerepe nélkül. Mivel az
országgyűlés ritkán ülésezett, s az igazságszolgáltatás is lassú volt, a
guberniumnak kellett volna biztosítani a közigazgatás és igazságszolgáltatás
folyamatosságát. A Pozsonyban székelő kormányszék intézkedne a közigazgatási
ügyekben: valamennyi hivatal, bármilyen rendű és helyzetű is, attól függne, oda
folyamodna, s onnan várná ügyei elintézését. Ha a gubernium elnöke, azaz a
nádor beteg, akkor az országbíró, ha ő is akadályoztatva lenne, akkor a
tárnokmester elnököl. A gubernium kiegészülve a Királyi Tábla tagjaival, évente
kétszer: nagyböjt idején, illetve Márton nap táján öt–öt hét időtartamra
összeülve döntene valamennyi föllebbezett bírósági ügyben, de fenntartva
mindenben a király számára a végső ítélkezés jogát.
Esterházy Pál látta a Corpus Juris túlhaladottságát,
amelynek rendelkezései annyira korszerűtlenek, hogy az új korszak felé haladó Magyarország
igazságügyének rendezésére alkalmatlanok. Ezért javasolta a törvények
koncentrációját. Modern gondolat, mert a törvények megváltoztatásával járt
volna, egyben szemben állt a rendek törvénytiszteleten alapuló fölfogásával. A
„törvények ellentmondásaiban rejlő nehézségek” megoldását olyan szakemberekre
bízta, mint Szenthe Bálint alnádor, Petróczy János Pozsony város főjegyzője,
és Tolvay Béla szakolcai tanácsnok.
A nádor osztrák és cseh mintára
kívánta átalakítani a Magyar Kancelláriát,
mert azok a közigazgatásnak és az igazságszolgáltatásnak kollégiális
szervezetű, világi kancellár által vezetett, szakszerű hivatalaivá fejlődtek.
Úgy képzelte, hogy a kancelláriai munkát nálunk is rendszeresen fizetett,
szakképzett, jogot tanult és nyelveket ismerő hivatalnokok végeznék, a magyar
főurak közül választott világi kancellár irányításával.
Ez a
fölterjesztés 1688. április 19-én jutott el a királyhoz, aki a
Kollonich-bizottság megalakulása után utasítást adott a nádornak a magyar rendi
bizottság összehívására, hogy a pozsonyi országgyűlésen el nem intézett fontos
ügyeket tovább tárgyalják. Esterházy Pál és Széchenyi György esztergomi érsek
kapták a feladatot: írjanak jelentést az egyházi, közigazgatási, igazságügyi,
katonai és gazdasági ügyekről. Ennek a bizottságnak a munkája az ún. „magyar Einrichtungswerk”. Tartalmilag
összefügg a nádor korábbi tervezetével, a kettő együtt adja a magyar rendek
akkori állásfoglalását. Az 1688. szeptember 22-én elkészült jelentés
alapmotívuma: az ország Mohács előtti minél nagyobb mértékű helyreállítása,
kiegészülve a hasznosnak tartott osztrák és cseh intézmények átvételével.
Legfontosabb újítása, hogy a nádor mellé rendelt Magyar Titkos Tanácsra bízná a kamarai, politikai (közigazgatási)
és katonai ügyek intézését, mely lényegében a szakértőkkel bővített Hétszemélyes Táblával lenne azonos.
Eltérés a korábbi javaslattól, hogy nem említi a magyar haditanácsot, viszont
Budát akarja vagylagosan az ország központjának. Ott épülne fel az „ország
háza” (domus regni), ahol az ország
iratait helyeznék el, s ahol az ország kincstárnoka, illetve a tisztviselők
tarthatnák hivatalukat. A kincstárnok Mohács előtti intézmény, s a Kamara
ellensúlyozására szemelték ki. Beszedné a fél harmincadot, a sóvám egy részét
és más jövedelmeket, de számadás terhe alatt. Az így befolyó jövedelemből
lehetne rendszeres fizetést adni az ország hivatalnokainak és a katonaságnak.
Új elem a rendszeresen működő és világiak kezébe kerülő magyar hivatalok
igénye, ami a modern kormányzás szükségszerűségének fölismerése.
A „kié az ország” kérdésre rendi
fölfogással válaszoltak: a regnum az
országlakóké, (a birtokos nemességé), melynek fejlődését és uralmát a városi
polgárság megerősödésétől, a nemesi kiváltságok kiterjesztésétől féltették,
mert mindkettő anyagi érdekeikbe vágott. Többek között ezért nem támogatták a
szabad királyi városok szaporítását. De tiltakoztak az ellen is, hogy az armalista és a paraszti telken élő nemes
a megyék hátrányára mentesüljön az adófizetés alól. „Aki az ország előnyeit
élvezi, az vegyen részt terhének viselésében is”- jegyezték meg a javaslat
készítői.
Nem akartak viszont a
törvényekhez nyúlni – míg a nádor igen – , mert elégedettek voltak vele. A hiba
nem a törvényekben keresendő – hangsúlyozták –, hanem az igazságszolgáltatás
„szüneteléseiben”, illetve a Kancellária és Kamara törvénytelen
beavatkozásában.
A közjogi függetlenség régi
kívánalma mellé állították a gazdasági átalakulás igényét. Ez azonban sajátos
„magyar ötvözethez” vezetett: a nemesi adómentesség fönntartása, a középkori
intézmények visszaállítására irányuló politika keveredett a kereskedelem
szabadságának óhajával.
A rendek álláspontját
tükröző tervek elkészülte után, 1699. november 15-én nyújtotta be Kollonich
Lipót az Einrichtungswerket. „A Magyar Királyság berendezésének műve” c. munka
készítője, korábban a Magyar Kamara elnöke, a munkálatok idején kalocsai
bíboros érsek volt. Kiindulópontja, hogy Magyarország a Habsburg Birodalom
része. Ezért belső viszonyainak rendezéséhez, gazdasági fölemelkedéséhez, igazgatási
jogszolgáltatási modernizációjához, a népesség gyarapításához az uralkodónak
meghatározó érdeke fűződik. Javaslatai a nemesi előjogokat figyelmen kívül
hagyták (pl. a birtok általános megadóztatását tervezte), de az ország
érdekében számos hasznos újítást (szakigazgatást, egyetemet, az elnéptelenedett
vidékekre idegenek betelepítését) tartalmaztak.
A három terv közül teljes
egészében egyet sem vezettek be, de egy–két elem mindegyikből megvalósult a
későbbiek során, ha nem is a tervezők eredeti szándékai szerint. A rendek
kormányzati elképzelései valósultak meg jórészt a Helytartótanácsban, míg
Kollonich igazgatási előterjesztése öltött testet pl. az új Magyar
Kancelláriában, illetve a Temesi Bánság
benépesítésében.
Nép és terület képezik az állam fizikai
életelemeit. Korszakunkban a polgári korra jellemző állampolgári társadalom még
nem létezett, így az állampolgársági minőség határozott jogi tartalmáról sem
beszélhetünk. A magyar rendi állam tagjai külön jogi szervezetbe, ún. rendekbe tagolódtak.
Törvényeink szerint az első rendbe a főpapok (praelati), a másodikba a világi főurak (barones, magnates, domini), a harmadikba a nemesek (nobilis) tartoztak. A negyedik rend, a
szabad királyi városoké (liberae regiae
civitatis) már csak kollektív nemességgel rendelkezett, mert nem a polgárok
személyét, hanem kiváltságos önkormányzati közösségüket (communitas) illette meg a nemesi jog. Közösen egy valóságos nemes
ember személyével értek fel. Állampolgári egyenlőségről tehát szó sem volt, a
születés és származás szabta meg a társadalmi elhelyezkedés jogi alapjait. Az
olyan fogalmak, mint a „honos”,
„országlakos” nem állampolgári jogviszonyt fejeztek ki, hanem a lakosság
területhez kötött állami szervezettségére, illetve a birtokosok „honpolgári”
közösségére utalt, melyből a jobbágyságot kizárták. A későbbi korra jellemző
geopolitikai nemzetfogalom, mely nemzeten az egy történeti–földrajzi
államterület lakosságát érti, melyet mindenki hazájának tekint, és
függetlenségéért harcolni kész, még nem alakult ki. A 18. században még
uralkodó szemlélet, hogy a „populus”
az nemesi nép, vagyis a közjogi nemzet, melyet megkülönböztettek a köznéptől (plebs). Az „országlakosok” csak azokat
foglalták magukba, akik a haza földjének szabad birtokosai voltak (rendek), ám
ők a haza egész lakosságát, az egész geopolitikai értelemben vett nemzetet
képviselték. Már nem a király alattvalóinak összességét jelentették, hanem az
államterület szabad birtokosainak egységét, az állammal azonosított nemzeti
korporációt.
A nemesek egyenlősége ősidők óta
fönnállott, de azt az 1608: I. tc.
közjogilag megbontja, mert hatályától számítható a születési főrend
elkülönülése a nemességen belül. Az 1791: XVII. tc. újra hivatkozik a nemesek
egyenlőségére, mikor kimondja: a grófi, bárói címek a nemesi jogok
tekintetétben nem szülhetnek egyenlőtlenséget, a közszolgálat rendjében nem
adhatnak előnyt, a nemesek bármely tisztségre értelem és tehetség szerint
alkalmazandók, nem pedig cím és rang alapján.
A reformkorban vált világossá,
hogy a „magyar” névnek kettős a jelentése: van egy magyar nép, mint etnikai és
nyelvi egység, és van a magyar nemzet (natio
Hungarica), mely merőben szellemi és közjogi egység . A rendi kor végén
azonban nemesi nemzetfogalom nacionalizmussal telítődik, mely a közjogi nemzethez
tartozás külső jogi viszonyát az állampolgári egyenlőség és a társadalmi
haladás irányába tereli.
A Habsburg Birodalom vezetői a török kiűzése
után nem állították helyre az ország Mohács előtti területi integritását, hanem
a divide et impera elvét
érvényesítve, az országot több részre megosztva tartották uralmuk alatt. Ennek
megfelelően Magyarország szokásos történeti elnevezése a 18. században: Regnum Hungariae partesque Regna et
Provinciae eidem adnexae – Magyarország és a hozzákapcsolt országok és
tartományok – (1723: I. tc.), később
pedig „Magyarország és az ehhez kapcsolt
részek” (1836: I. tc.) volt. E
kifejezések arra utalnak, hogy a területi integritás megsértése korszakunkban
az ország területi és kormányzati szétdarabolását jelentette. Számos történeti
érdekű alakulás létezett a magyar állam területén, melyek kiegészítő (az anyaterületből kiszakított) vagy kapcsolt részeknek
számítottak. A kiegészítő részek a szorosan vett Magyarország területén
alakult, annak egységes szervezetét megbontó külön közjogi szervezetek, mint
pl. : Erdély, a Partium, a Temesi Bánság,
Szlavónia és Határőrvidék.
Erdély már a törökellenes
fölszabadító harcok idején elvesztette önállóságát. Lotharingiai Károly az 1687 őszén megkötött balázsfalvi szerződésben még szavatolta Erdély önállóságát a
cserébe fölajánlott hadseregellátásért, de a Caraffa tábornagy nyomása alatt 1688-ban aláírt fogarasi nyilatkozat mindent
megváltoztatott. Az erdélyi rendek Lipót császár és utódainak oltalmába helyezték
magukat, elismerték Erdély visszatérését Magyarországhoz. Beleegyeztek, hogy az
ország váraiba császári katonaságot engednek be, s vállalták évi 700 000 Ft.
adó fizetését. Az 1848-ig érvényes kormányzati rendet a Diploma Leopoldinum (1690) állapította meg. Ez biztosította a
fejedelemség belső kormányzatának önállóságát, s a katolikusokkal kibővített
vallásszabadságot. Biztosította, hogy a kiskorú fejedelem (II. Apafi Mihály) felnövekedéséig a kormányzót (gubernátort)
és az ország többi főtisztviselőjét – beleértve az erdélyi hadsereg
parancsnokát –, a három nemzet tagjai közül a rendek választják. Lipót császár
és magyar király diplomája Erdély helyét a Habsburg Birodalmon belül
kedvezőbben határozta meg, mint a Magyar Királyságét 1687-ben. A Habsburg
uralkodók Erdélyt nem egyesítették az anyaországgal, hanem meghagyták különálló
fejedelemségnek, felvéve és viselve az „Erdély fejedelme” címet. 1765-ben Mária
Terézia Erdélyt nagyfejedelemségi rangra emelete, de ez a helyzeten mit sem
változatott.
Míg az alsó és középszintű
igazgatás szervei a régi alapokon működtek tovább, a felsőfokú igazgatás
szerkezetét gyökeresen megváltoztatták.
1690-től az erdélyi ügyek
legfontosabb irányítója az uralkodói tanács volt, mely két korábbi fejedelmi
intézmény: a tanács és a kancellária összeolvadásából keletkezett. A régi
erdélyi fejedelmi kancellária a nemzeti fejedelmek székhelyén intézte a
hivatalos ügyeket, oda jöttek össze tanácskozásra a fejedelmi tanács tagjai is.
A Habsburgok úgy döntöttek, hogy az erdélyi fejedelmi tanácsot átszervezik:
tanácsadó testületből végrehajtó hatalmukat a fejedelemségben gyakorló
hatósággá.
Az erdélyi rendiséget az
országgyűlés és a gubernium képviselte. A guberniumot tehát hamarabb fölállították,
mint a kancelláriát. Erdély rendi hatóságainak az volt az álláspontja: az
erdélyi kancellária ne legyen más, mint guberniumi kancellária bécsi
kirendeltsége. Az uralkodó elé kerülő ügyeket ne referálja, ne tegyen
javaslatokat eldöntésükre, csupán továbbítsa a gubernium felterjesztéseit az
uralkodóhoz és annak döntéseit a guberniumnak. Az 1695-ben magalakult erdélyi
udvari kancellária formailag alá volt rendelve a gubernium keretében Erdélyben
működő kancelláriának, a kancellári címet a guberniumi kancellária vezetője
viselte, míg az udvari kancellária vezetőjét az alkancellári titulus illette
meg. A két kancellária viszonya Mária Terézia uralkodásának kezdetére
lényegesen megváltozott: a guberniumi tanács fontossága csökkent, az udvarié
nőtt. Az 1740-es évektől már szó sem volt arról, hogy az udvari kancellária
vezetője, akárcsak formailag is alá van rendelve a tartományi kancelláriának.
Az alkancellári címet fölváltotta az erdélyi udvari kancellári cím. A
közigazgatást irányító dikasztériumként
fölállított Erdélyi Udvari Kancellárián keresztül gyakorolták a Habsburg
uralkodók, mint fejedelmek a nekik fönntartott jogokat 1848-ig.
Az erdélyi közigazgatás közvetlen
vezetését a Lipót alatt kiépített, s előbb Gyulafehérvárott, majd Szebenben,
végül Kolozsvárott székelő kormányzóság (gubernium) irányította. A
gubernium a régi tanács örököseként a fejedelem nevében intézte a politikai,
gazdasági, kulturális és egyházi ügyeket. Nem számított rendi szervnek, hanem
fejedelmi hivatalnak, amelyben a magyar kamarába és a helytartótanácsba
kinevezett fejedelmi hivatalnokok módjára szakszerűen intézték az ügyeket.
Hivatalos elnevezése 1693-tól: erdélyi királyi gubernium. Tanulságos a névben
szereplő „királyi” jelző, mivel Erdély, mint önálló tartomány, sohasem volt
királyság, hanem csak fejedelemség. A „királyi” jelző azt fejezte ki, hogy a
Habsburgok, mint Magyarország királyai tartottak igényt Erdélyre, lettek Erdély
fejedelmei. Ezzel Erdélynek Magyarországhoz tartozását elismerték, annak
ellenére, hogy nem akarták a királysághoz visszacsatolni. Erdély uniója
Magyarországgal az 1848-as forradalom vívmánya lett, amit azután az 1867-es
kiegyezés megerősített.
Szebenben működött, a még Bethlen
Gábor fejedelemsége alatt fölállított pénzügyi hatóság, a kincstartóság, melyet
a Habsburgok kincstári hivatallá szerveztek át. Élén a kincstartó állt, aki
egyben a guberniumnak is tagja volt.
Erdélyhez a nemzeti fejedelemség
idején az anyaország egyes részei is csatlakoztak, illetve megszerezték azokat
az erdélyi fejedelmek. E részeket összefoglalóan Partiumnak nevezték, az erdélyi fejedelmek címéből („Magyarország
csatolt részeinek ura”) véve át az elnevezést. A Partium területi kiterjedése
időnként változott. A szatmári béke után északon Máramaros, Kraszna, és
Közép-Szolnok vármegye, valamint az utóbbi megyéből kiszakadt Kővár vidéke,
nyugaton pedig Zaránd és Arad vármegye tartozott hozzá.
A Partium kormányzati helyzete
hosszabb ideig felemás, bonyolult volt. Általános igazgatás és
igazságszolgáltatás szempontjából Erdélyhez, adóigazgatás tekintetében pedig
Magyarországhoz tartozott. Ennek a nem szerencsés helyzetnek 1732-ben vetettek
véget. Máramaros és Arad vármegyéket, valamint Zaránd nyugati részét
Magyarországhoz csatolták, a Partium többi részét pedig – és ettől kezdve csak
ezt nevezték Partiumnak –, Erdélyhez, a kormányzat minden ágában. A
helytartótanács azonnal szót emelt az elszakítás ellen, későbbi törvényeink
(1741: XVIII., 1836: XXI.) elrendelték a visszacsatolást, de erre csak 1848-ban
került sor.
A Temesközt 1718-ban történt visszafoglalása után nem csatolták
vissza Magyarországoz, hanem – mintegy külön tartományként –, külön kormányzat
alatt tartották, amely teljesen függetlenül a magyarországi kormányszervektől,
közvetlenül a bécsi udvari kormányhatóságoknak volt alárendelve. A Temesi Bánság nevet viselő magyarországi
Habsburg-tartomány 1716–1778 között állt fönn. Előbb tisztán katonai kormányzás
alatt állt, az országrész első kormányzója gróf
Claudius Mercy tábornok volt. Később kettős alárendeltségbe került, mert a
haditanács és az udvari kamara egyaránt felügyeletet gyakorolt fölötte, de a
katonai befolyás a 18. század közepéig meghatározó maradt. A Bánság közvetlen
irányítását a Landes-Administration
(országos igazgatóság) látta el. Osztrák mintára alakították ki belső
szerkezetét: 11 kerületre osztották, melyek élén az intéző (Verwalter) állt. Minden falunak volt bírája, akit általában
kenéznek, a több faluból álló falucsoportok vezetőit főkenéznek nevezték.
A Bánság kormányzásában az
1750-es években következett be fordulat: kormányhatósága továbbra is a
Landes-Administration maradt, de elvesztette kettős, katonai és kamarai
jellegét, s tisztán kamarai hatóság lett. Csak a Bánság déli részén kialakított
határsáv maradt közvetlen katonai kormányzat alatt, mert ott a bánáti
határőrség alakulatait helyezték el.
A magyar országgyűlés az 1741: XVIII. tc.-ben mondta ki e terület
visszacsatolását, de a döntést csak 1778-ban foganatosították.
Az
újkori Szlavónia területe a
honfoglalástól kezdve, mint valóságos magyar megyék (drávamellékiek), az anyaország szerves része volt. A török
hódoltság megszűnése után az országgyűlés és az országos hatóságok e megyéket
továbbra is magyar megyéknek tekintették, s azok vármegyei bekebelezését
törvények írták elő (pl. az 1715: XCII.
tc.) A törvényekkel ellenkezőleg e területrész rendezését 1754-ben úgy
hajtották végre, hogy az egész területet három megyére, (Szerém, Verőce, Pozsega), és katonai határőrvidéki részre osztván,
a megyéket a horvátországi bán hatósága alá rendelték. Az „új Szlavónia” megyéit ezentúl a horvát (valódi Szlavónia) tartománygyűlésre is meghívták. A „Szlavónia”
név a köztudatban lassan a drávamelléki megyékre származott át, mert a régi
Szlavónia területére a „Croatia” név ment át.
A régi, vagy eredeti Szlavóniát,
Zágráb, Varasd, Körös és Belovár megyék területét a magyarok már a honfoglalás
idejében meghódították. A szlavón megyéket II. Géza rendelte a horvát bán
hatósága alá, rész-jellege ez időtől számítható. De a báni közigazgatás csak
decentralizálása volt a központinak, és nem szüntette meg a közjogi egységet,
az államélet teljes azonosságát az ország egyéb területével.
A mohácsi vész után a
tulajdonképpeni Horvátország nagyrészt török uralom alá került, lakói tömegesen
menekültek Szlavóniába, és előbbi szabadságaikkal, szokásaikkal kezdtek élni
itt is. Ez annál könnyebben történhetett, mert e megyékből az országos nemesség
jórészt kivonult, vagy elpusztult, s a központi hatalom a válságos időkben nem
tudott kellő figyelmet fordítani a határmenti vidékek alkotmányos életére. A
török kiűzése után a magyar állam törvényhozása azon befejezett tény előtt
állt, hogy a régi Szlavónia Horvátország nevét vette föl. Kiváltságos lakossága
nem közvetlenül a megyékből küldött követeket az országgyűlésre, hanem tartománygyűléséből,
ezáltal a régi szlavón terület kapcsolt rész jelleget öltött, s autonóm
tartománnyá lett a magyar állami egységben.
A 18. században már háromegy királyságnak nevezett horvát–szlavón–dalmát királyság
kormányzatában országos szinten a tartományi gyűlés utána legfontosabb szerepet
a bán játszotta. Az igazgatásban és az igazságszolgáltatásban ő rendelkezett a
legnagyobb hatáskörrel. A bánt az uralkodó nevezte ki, s fizetését is a
rendektől függetlenül állapította meg. Részt vett a magyarországi országgyűléseken,
ahol a főrendi táblán az országbárók sorában a nádor és az országbíró után a
harmadik hely illette meg.
Az állam területéből hasították
ki a határőrvidéket. A katonai
határőrvidékek, véghelyek szervezését honvédelmi érdekből, jelesül a török
beütései ellen, már a 16. század elején elkezdték. Először a régi Horvátország
török által el nem foglalt részén, majd a régi Szlavónia területén folytatták
és végül az anyaország, majd Erdély területére is kiterjesztették. A
határőrvidék alapját II. Ferdinánd császár 1630-ban kiadott rendelete
teremtette meg. Jogilag ez azt jelentette, hogy az illető területrészt a magyar
állami élet keretéből törvény nélkül teljesen kiszakítva idegen katonai
szervezet szerint kormányozták. A határőrvidékek léte a magyar állam területi
és politikai integritás nyilvánvaló sérelmét jelentette.
A horvát–szlavón határőrvidék
kormányzata kezdetben kettős alapra épült: a szerb és horvát nemzetiségű
határőrök törzsi szervezetére, másrészt a határőrség katonai szervezetére.
Időszakunkban a törzsi szervezetnek már csak a legkisebb kormányzati egységei:
a házközösségek, vagy nagycsaládok maradtak meg, a kormányzat nagyobb egységei
mind katonai egységek voltak: század, zászlóalj- és ezredparancsnokságok.
1700-ban rendelték el a Maros–Tiszai határőrség megszervezését.
A karlócai béke a két folyó mentén jelölte ki a török és Habsburg Birodalom
határát, melynek védelmét Bécs szerb betelepültekre alapozta. Nyilvánvaló lett,
hogy az uralkodó a magyar katonaságot nem kívánja újra fölállítani, a szerbek
pedig nem akartak magyar földesúri hatalom alá jutni. A határőrök kiváltsága
közé tartozott, hogy zsold fejében katonai
hűbérbirtokban részesültek, a jobbágyi szolgáltatásokat nem ismerték. Az
1807-ben kiadott újabb határőr alaptörvény kimondta, hogy a határőrvidéken a
föld a császár tulajdona, aki azt hűbérül átengedi egy–egy családnak, amely
ezért köteles határőri szolgálatot teljesíteni.
Az 1718-ban létrehozott Temesi
Bánságban is megszervezték a határőrvidéket. A határőrség számára kihasított
végvidéken csak határőrök laktak, olyan katonai szervezetben és kormányzat
alatt, mint a horvátországi.
A bánsági határőrséget 3 ezredbe
osztották figyelembe véve a térség nemzetiségi viszonyait: románba, illírbe
(szerb), és németbe. A román ezred parancsnokságának Karánsebes, a szerbnek
Fehértemplom, a németnek Pancsova lett a székhelye. Valamennyi határőr-terület
legfőbb hatósága a bécsi udvari haditanács volt.