Törvényhozás 1711–1848
A király az országgyűléssel együtt gyakorolta
a törvényhozás hatalmát. Mindkét alkotmányos tényező közreműködése
nélkülözhetetlen kelléke volt a törvény keletkezésének. A király tehát
egyenrangú tényező volt a törvényalkotásban a rendek képviseletével, az
országgyűléssel. Kimagasló helyet foglalt el az államszervezetben, valójában az
országgyűlés fölé került. A végrehajtás ugyanis a király kezében volt. Ebben
ugyan osztoznia kellett a vármegyékkel és a városokkal, de mivel
országgyűléseket ritkán hívott össze, s a törvények által nem szabályozott
számtalan kérdést saját hatáskörébe vont, az állami életben döntő befolyásra
tett szert. Ezért tartotta szükségesnek a megerősödött rendi képviselet
1791-ben a király törvényhozás körüli jogainak pontos meghatározását. Az 1791: XII. tc. a törvények alkotásának,
eltörlésének, magyarázatának hatalmát a törvényesen megkoronázott királyra és
az országgyűlésre bízta. A királynak tehát a törvényhozásban a mohácsi vész
előtt kialakult kezdeményezési, szentesítési és kihirdetési jogát
megerősítették, szentesíteni azonban csak azt lehetett, amibe az országgyűlés
előzetesen belegyezett. Uralkodásának alkotmányos biztosítékai közé tartozott a
koronázás, ami korszakunkban egyházi jellegű aktusból alkotmányjogi kellékké
vált. 1687 előtt törvény nem rendelte el a koronázást, de a szokásjog szerint a
királyi hatalom teljességének előfeltétele volt. Miután az országgyűlés lemondott
a Habsburgok férfiágának javára a szabad királyválasztásról, a koronázás
megtartását alkotmányos biztosítéknak tekintette. Koronázáskor a király esküt
tett az alkotmányra.
Azonban még a koronázás előtt a
trónra lépő király hitlevelet adott ki, mely az országgyűlésnek ünnepélyes
alakban átadott alkotmánybiztosító oklevél volt, amelyben a király az ország
jogainak és törvényeinek megtartását fogadta. A hitlevél tulajdonképpen a
választási feltételek csökevénye, melyet az országgyűlés törvénybe iktatott.
A közigazgatás magyarországi szerveit
alapvetően két csoportba oszthatjuk: a rendek és az uralkodó hatalmi eszközei.
A rendiség legerősebb fegyvere az
uralkodói hatalommal szemben az országgyűlés volt, melyet de jure Magyarország legfontosabb kormányzati szervének is
tekinthetünk. Ott mutatkozott meg legjobban, hogy a rendiség az uralkodói
hatalomnak nem hódolt be, csak kompromisszumra lépett vele. A reformkorban a
polgári átalakulás fő mozgatója volt.
Újkori formája 1608-ra szilárdult
meg, törvényben szabályozva szervezetét. Az országgyűlés két kamarára oszlott:
a régi királyi tanácsból alakult ki a
felsőtábla, míg az alsótáblán ettől kezdve meghatározott
számú követtel képviseltették magukat a rendek. A törvény ugyanis az
országgyűlési személyes megjelenés jogát a köznemesekre nézve megszüntette.
Tevékenységében a háromegy királyság képviselői is részt vettek, míg
Határőrvidék, a Bánság és az elzálogosított szepesi terület nem volt képviselve
benne.
A rendi dualizmus időszakában, az uralkodói hatalom és a rendiség
között váltakozó sikerrel folyó küzdelemben a rendek legerősebb fegyvere
Európában mindenütt az országgyűlés volt, elsősorban azáltal, hogy az uralkodó
számára a hadiadót az országgyűlésen ajánlották meg. Áttekintve az európai államok
18. századi fejlődését, azt látjuk, ahol a gazdasági és társadalmi rend még
feudális alapokon nyugodott, az országgyűlések jelentősége csökkent, az
uralkodói hatalom erősödött. Ott azonban (Hollandia, Anglia), ahol a társadalmi
rend már nem feudális szolgáltatásokon, hanem bérmunkán és tőkés termelésen
alapult, funkciója átalakult. A polgári fejlődés korszakába érkezett
országokban az országgyűlések jelentősége újra nőtt, de ez már új szerepükből
következett. A polgári államokban az országgyűlés már nem a nemesség fegyvere
az uralkodó ellen, hanem a polgárság küzdő terepe, nem a névlegessé váló
uralkodói hatalommal, hanem a föltörekvő társadalmi osztályokkal (parasztság,
munkásság) szemben.
Erdélyben már a nemzeti
fejedelmek idején megfigyelhető miként függetlenítették magukat az erőskezű
fejedelmek az országgyűléstől. A két első Habsburg uralkodó Erdély
fejedelmeként folytatta az „erős kéz” hagyományát, s a rendi dualizmus
hullámvölgybe jutott. A rendi országgyűlések gyenge harci eszköznek bizonyultak
az uralkodói hatalom kormányzati fegyvereivel szemben.
Más volt a
magyarországi rendiség fejlődése és helyzete. Nálunk az uralkodói hatalom jóval
nehezebben, sokkal későbben, és akkor is csupán átmenetileg tudott a rendek
fölé kerekedni. Még az elvesztett Rákóczi-szabadságharc után sem hódolt be az
uralkodói a hatalomnak, hanem csak kompromisszumra lépett vele. Az állami
függetlenségről, a kormányzati önállóságról nem mondott le, ha nem is tudta úgy
biztosítani, mint saját jogait és kiváltságait. Ennek megfelelően a rendi
országgyűlések a 18. század első harmadában, az ország fejlődésében még
jelentős szerepet játszottak, méltán tekinthetjük őket a rendi reformmozgalom
színterének. Törekvéseit a főnemesség kezdeményezte és vívta ki, de nem az
uralkodóval szemben, hanem annak támogatásával. Törvénybe foglalták az
országgyűlés háromévenkénti összehívását, s magát a törvényt a két alkotmányos
tényező (király és országgyűlés) egyetértése alkotta.
Korszakunkban az országgyűlés
volt a rendi méltóságviselők és egyháznagyok kormányzati érvényesülésének
legjelentősebb területe. Az 1711 utáni időszakot az uralkodó és a főrendek
közös kezdeményezéséből fakadó újítási szándék jellemezte (kis reformkor). A rendi országgyűléseknek az volt az egyik
sajátosságuk, hogy nemcsak törvényt alkottak, hanem a törvények végrehajtása
során felmerült akadályokkal, visszaélésekkel is foglalkoztak. Tehát nemcsak
szabályalkotó, hanem igazgatási és jogszolgáltató tevékenységet is folytattak.
Napjaink országgyűlésein sem tisztán törvényhozással foglalkoznak a képviselők,
hanem interpelláció formájában felelősségre is vonják a törvényt végrehajtani
hivatott kormányt. A feudális rendiség idején a király kormányszervei
jelentették a kormányt. A rendek, amikor az országgyűlésen a gravámeneket (sérelmeket) uralkodó elé
terjesztették, tulajdonképpen a kormányt interpellálták. S amikor a sérelmekre
kapott uralkodói válasszal nem voltak megelégedve, olykor bizottságot küldtek
ki, vagy azért, hogy a sérelem orvoslását ellenőrizze, vagy hogy az orvoslást
maga tegye meg. A 18. század első országgyűléseinek légkörét az uralkodó és a
rendek közötti kompromisszum határozta meg. Ellentétek mutatkoztak ugyan egyes
kérdésekben, de a megegyezésre való törekvés dominált. Vezető szerepet az
egyházi és világi főnemesség játszott. De szerephez jutott a köznemesség is,
Rákóczi volt hívei egyáltalán nem szorultak háttérbe a korábbi labancok mögött.
A fejedelmi abszolutizmusnak is akadtak hívei rendek között, a nagy többség
azonban a rendi alkotmányosság fönntartását és erősítését tartotta
szükségesnek.
Az 1722––1723. évi országgyűlésen
még a korábbiaknál is jelentősebb reformok születtek a bécsi miniszterek és a
főnemesi vezetők jó együttműködésének köszönhetően. A kompromisszummal szembeni
ellenzéki érzelmeknek voltak megnyilvánulásai az országgyűlésen, és főleg azon
kívül, de ez az oppozíció még nem jelentett ponderábilis
politikai erőt.
A magyar rendek reformlendülete
azonban az 1720-as évek végére ellankadt, majd megcsontosodott. A rendi
reformok kidolgozásának helye az országgyűlés, vagy valamelyik bizottsága volt.
Ám a diéta rendszertelenül ülésezett, a részvétel költséges volt, de nem
számított olcsó időtöltésnek a bizottsági megjelenés sem. Egy–egy reformot meg
lehetett tervezni az országgyűlésen, ám azok sorozatát már nem. Márpedig az
élet újabb és újabb reformok állandó előkészítését igényelte, amelyre a diéta
nem volt alkalmas. Ilyenek csak hatóságok és hivatalok szobáiban, napról napra
bejáró tisztviselők íróasztalain készülhettek.
A reformokat azonban nem volt
elég eltervezni, meg is kellett valósítani. Erre a rendeknek nem volt pénzük,
ilyen, ha valakinek, csak a királynak, vagyis az államnak volt rá. Reformokat a
megvalósulás esélyével csak az uralkodó kezdeményezhetett. Az abszolút, a
hatalma kiteljesítésére törő uralkodó, nem is nézte jó szemmel a rendek
reformtörekvéseit. Csak azokat támogatta és csak addig, amíg saját
törekvéseikkel nem ellenkeztek. Ez a politika az országgyűlések hatáskörének
fokozatos csökkentésével járt, majd huzamosabb szüneteltetésével.
A rendiség eközben kitartva a
teljes függetlenség és önállóság irreális fikciója mellett, elmulasztotta a
beilleszkedést a Habsburg Birodalom országainak és tartományainak reális
uniójába. A fejlődést szolgáló reformok kezdeményezését 1765––1790 között
átengedte az uralkodói hatalomnak, mely megkísérelte függetleníteni magát a
rendiségtől és nem hívott össze országgyűléseket, de a rendek erejét megtörni
nem tudta. A király időszakunkban több kérdés elintézését (pl. vallásügy)
nyilvánította felségjognak, s próbálta elvonni a törvényhozás köréből. A rendek
sérelmeiket és kívánataikat előterjesztve, maguk is kezdeményezhettek, illetve
ezáltal a végrehajtó hatalom ellenőrzését is megkísérelhették, de eredményt
csak az őket megillető adó és
újoncmegajánlási jog segítségével értek el. Ennek megtagadása volt az
országgyűlés legerősebb kényszerítő eszköze a királlyal szemben, aki egyébként
kezében tartotta a végrehajtó hatalmat és elvitatta a rendek beleszólási jogát
számos olyan tárgyra, amelyek a törvényhozás elé is tartozhattak volna.
A rendi országgyűlés (diéta) 1848
előtt a kiváltságos rendeket tömörítette. Felsőtáblájára a főurak (mágnások), a
katolikus és (1792-től) a görögkeleti püspökök személyesen kaptak királyi
meghívó levelet. Alsótábláján a megyénként 2–2 követtel képviselt nemesség (52
megye), a hajdú és jászkun kerületek, a szabad királyi városok, Horvátország
két követe, valamint egyes katolikus egyházi testületek (káptalanok) küldöttei
ültek össze. A lakosság nagy többségét kitevő nem nemes népességnek, illetve a
tanácstagok kivételével a szabad királyi városok lakosságának nem volt szava az
országos politikában. A résztvevőket elsősorban nem az ország egésze, hanem a
maguk, vagy az őket küldő testület külön érdekeit képviselték, s ehhez
igazodott a szavazási rend is. A követek nem józan belátásuk, lelkiismeretük és
az országos érdek alapján szavaztak, hanem küldőik utasításainak
engedelmeskedtek.
A testület sem a törvényhozásban,
sem a kormányhatalom ellenőrzésében, nem tudott kellő hatékonyságot elérni.
Nehezítette ezt, hogy a diéta munkája nem volt folyamatos. Jó esetben is
háromévenként gyűlt egybe, de háborús vagy diplomáciai bonyodalmakra hivatkozva
a király gyakran még ritkábban, az uralkodói önkényuralom időszakaiban (pl.
1765–1790, vagy 1811–1825 között) egyáltalán nem hívta össze.
A 18. században az ülések rendjét
még nem szabályozták. Aki szólni akart, felugrott egy székre vagy az asztalra,
s így próbálta a többség figyelmét megragadni.
A jogszabályalkotást nehezítette
a tárgyalás és döntéshozatal rendje. Ezt elsősorban az uralkodó előterjesztése
szabta meg, amely nem mindig érkezett meg időben ahhoz, hogy a résztvevők kellő
időt tudjanak a fölkészülésre fordítni. Így volt ez a rendi testületek által
előadott sérelmek és kívánatok esetében is, amelyeket felterjesztés előtt az
országgyűlés egészének kellett elfogadnia. Mivel a tanácskozás berekesztése is
az uralkodótól függött, a gyakran forró, ellenzéki hangulatú tanácskozáson
ritkán volt mód és idő arra, hogy higgadt szakmai vitában a szétszórt
törekvések, eltérő utasítások közös álláspontban egységesüljenek. A diéták
közötti időszakokra kiküldött országos bizottságok munkája sem sokat segített,
az előkészített javaslathoz a megyék pontról–pontra fűztek kötelező erejű
utasításaikban véleményt, ami ismét csak a szavazatok szóródását eredményezte.
Az egységes álláspont születését
célozta az ország négy kerülete követeinek nem hivatalos ülése, az ún. kerületi ülés, amelyen előkészítették a
szavazást. A kerületekhez tartozó követek a reformkortól már együttesen
üléseztek, s e nem hivatalos tanácskozáson vállalt döntést illett a plenáris
ülésen is képviselniük. A kerületi ülésben vált szokássá a szavazatok pontos
számlálása. Régebben ugyanis az alsótáblán mindenki állást foglalt, ezek közül
azonban nem a többség véleménye döntött, hanem mérlegelték a szózatokat, a „tehetősebb”
és „józanabb” rész voksát a király által kinevezett elnök nagyobb súllyal
számította. A kerületi ülésen a 19. századtól a megyék és a szabad kerületek
két–két követének vótumát megyénként egy–egy szavazatnak vették és ezek
egyszerű többségét emelték határozattá. A városok követeit ezen a fórumon
eleinte csak tájékozódási céllal szavaztatták meg, és együttesen egy vokssal
számították. Ugyanígy jártak el a káptalanokkal is. Ezt a szavazási rendet
kiterjesztették a plenáris „országos” ülésre is, s így a városokat a nemesség
visszaszorította a mérlegelési rendszer idején játszott csekély szerepükre.
Az alsó- és felsőtábla
üzenetváltásokkal igyekezett közös feliratban megállapodni, s ezt terjesztették
a király elé, aki vagy elfogadta, vagy kifogást fűzve hozzá, újabb tárgyalásra
szólított. A főrendek körében 1840-ig élt a, és szavazatmérlegelés szokása sem őket, sem a királyt nem kötötte
szokás abban, hogy meddig és hányszor utasíthatják még vissza az alsótáblai
többség határozatát. Az elkészült törvényeket az uralkodó az ülésszak végén
együttesen a közös dekrétumban
szentesítette és ennek példányait a törvényhatóságokhoz (megyékhez,
kerületkehez, városokhoz) szétküldve hirdette ki. Ilyen működés mellett a két
tábla és a király kölcsönösen akadályozhatta a törvényhozást.
Az országgyűlés nem teljesíthette
a végrehajtó hatalom társadalmi ellenőrzésének feladatát sem: a kormányzat nem
neki, hanem a királynak volt felelős teteiért. Csak az újonclétszám és a
hadiadó megajánlásában – de nem felhasználásában – volt a rendek kezében a
döntés, amit igyekeztek alkotmányos garanciaként bevetni. A külpolitikát, a hadsereg
ügyeit, a pénzügyigazgatás egyes ágait, sőt a vallási és tanulmányi ügyek
intézését a király felségjognak tartotta, és elérte, hogy e tárgyakkal a diéta
csak érintőlegesen és különleges helyzetekben tudott foglalkozni.
A királyi akarat
érvényesítését segítette a király által kinevezett bírák, és más kormányzati
tényezők törvényhozásban vitt szerepe is. Így a helytartótanács (kormány)
elnöke, a nádor volt egyben a felsőtábla elnöke, ahol a király által kinevezett
főispánok és zászlósurak is jelen voltak. Az alsótábla hivatalos ülésein a
király kinevezte személynök elnökölt, naplóját a királyi tábla jegyzői
vezették. Ez volt az egyik oka a kerületi ülés népszerűségének is, hiszen itt a
rendek maguk választotta elnök alatt, saját jegyzőkönyv vezetése mellett
dolgozhattak, ezért a szólásszabadság jobban érvényesülhetett. A
reformellenzék, ha lassan is, de több reformtörvényt ki tudott kényszeríteni,
mind több ügyet vont az országgyűlés tárgyai közé, s a tanácskozásokon az
1840-es években már valódi szabad vita érvényesült.